افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
1

نویسنده نشریه علمی پژوهشگران استان همدان/ همدان شهر علم، تمدن و فرهنگ است – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز

  • کد خبر : 137505
نویسنده نشریه علمی پژوهشگران استان همدان/ همدان شهر علم، تمدن و فرهنگ است – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین رجبی دوانی روز یکشنبه به منظور برگزاری جلسات ویژه، بازدید از واحد ایران شناسی همدان و دیدار با مسئولان استانی در رستا. بهبود وی برای معرفی تاریخ و فرهنگ استان همدان به استان همدان سفر کرد. وی در بدو ورود به همدان به مقام شامخ شهدای استان و سردار همدانی […]

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین رجبی دوانی روز یکشنبه به منظور برگزاری جلسات ویژه، بازدید از واحد ایران شناسی همدان و دیدار با مسئولان استانی در رستا. بهبود وی برای معرفی تاریخ و فرهنگ استان همدان به استان همدان سفر کرد.

وی در بدو ورود به همدان به مقام شامخ شهدای استان و سردار همدانی با حضور در گلزار شهدا ادای احترام کرد و سپس با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان دیدار و گفتگو کرد.

رئیس بنیاد ایران شناسی کشور در این نشست گفت: همدان شهر علم، تمدن و فرهنگ است و شناخت و شناخت عظمت و اقتدار ایران اسلامی در این کشور کهن و دانش آموزان بر عهده این نهاد است. باید با هویت ملی خود بیشتر آشنا شوند.

رجبی دوانی ادامه داد: کار ایران شناسی در طول قرن ها و دستیابی به اهداف اساسی این بنیاد یکی از اولویت های اصلی است و با توجه به اینکه ایران دارای کهن ترین تمدن کهن است، اساس هویت ملی ایرانی اسلامی در این سال شکل گرفته است. این بنیاد .

مدیرعامل بنیاد ایران شناسی کشور افزود: در 19 استان دفاتر و شعبه ایران شناسی وجود دارد و تنها استانی که دو شعبه دارد همدان مرکز همدان و شهرستان نهاوند است.

رجبی دوانی تصریح کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده توسط معاونت بین الملل این بنیاد، در سال گذشته بیش از 164 کنگره، نشست و کنگره ایران شناسی در جهان غرب برگزار شد که بیشتر آنها برای کارهای سیاسی و با ورود قاطعانه به بنیاد ایران شناسی به فعالیت های پژوهشی و فرهنگی در حوزه ایران شناسی می تواند گامی برداشته باشد تاثير گذار در جهت شناخت صحیح ایران اسلامی و باستانی گام برداشت.

امام جمعه همدان نیز در این دیدار گفت: همدان تلفیقی از علم و عشق، علم بوعلی و عشق بابا طاهر است و به فرموده رهبری تمام ارزش های تمدن یک کشور در همدان جمع شده است. . .

آیت الله حبیب الله شعبانیمتقی بیان کرد: کار فرهنگی بدون پشتوانه قطعا بی نتیجه است و با توجه به اینکه تهیه طرح پایش تاریخ و فرهنگ استان همدان به پایان رسیده است، برای انتشار و ترویج آن نیازمند حمایت هستیم.

وی افزود: ثمره فعالیت ها و کارهای بنیاد ایران شناسی باید ملموس باشد و با توجه به اینکه همدان شهری با قدمت است، قطعا بر اساس همایش های ایران شناسی و با توجه به گسترش هویت ایرانی و اسلامی در بین جوانان خواهد بود. که همدان به پایتخت و تاریخ و تمدن معروف است، معلوم است که باید اقدامات عملی انجام داد و از گذشته به آینده دانش را حمایت و گسترش داد.

ایران شناسی در مدارس تدریس می شود.

در ادامه مدیرعامل بنیاد ایران شناسی از آرامگاه بوعلی سینا بازدید کرد و در حاشیه این بازدید گفت: صحبت هایی مبنی بر گنجاندن ایران شناسی در مدارس مطرح شده است و وزارت علوم و آموزش و پرورش قول حمایت در این زمینه داده اند. . .

رجبی دوانی به جایگاه والای همدان در عرصه فرهنگ و تمدن ایران اشاره کرد و گفت: برای عظمت ایران همین بس که قرن ها در موقعیت کنونی همدان سابقه تمدن وجود داشته است. وی ادامه داد: همدان از دوران اشکانیان در این منطقه قرار داشته و فرهنگ و تمدن همواره در منطقه بوده که نشان از عظمت مردم منطقه دارد.

رجبی دوانی در ادامه از فعالیت های بنیاد ایران شناسی انتقاد کرد و افزود: هدف ما انجام فعالیت های علمی و ترویجی در سراسر کشور است. تاثير گذار و اقدامات بنیاد ایران شناسی می تواند ما را در احیای هویت ایرانی-اسلامی یاری کند. عرضه بخش ایران شناسی همدان برای اجرای برنامه ها و پروژه های خود از حمایت ویژه برخوردار خواهد شد.

وی با بیان اینکه بنیاد ایران شناسی بودجه ضعیفی دارد و برای انجام فعالیت های خود با کمبود جدی اعتبار مواجه است، تصریح کرد: عرضه هزینه انتشار آنها.

رجبی دوانی در ادامه با اشاره به اینکه بنیاد ایران شناسی در هفته پژوهش امسال از سه شخصیت تجلیل می کند، گفت: سال گذشته در هفته پژوهش از یکی از برجسته ترین شخصیت های کشور به نام دکتر محقق تجلیل شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از آثار دکتر محقق و دیگری از پروفسور صفی نژاد که تاکنون منتشر نشده است، تا پایان سال منتشر می شود، افزود: در صورت رفع مشکلات مالی، هفت کتاب تهیه شده توسط پژوهشگران منتشر خواهند شد.

رجبی دوانی با اشاره به اینکه طرح ایجاد نمایشگاه و گنجینه دائمی سه دوره تاریخ و فرهنگ ایران به تصویب رسیده و پس از آن عرضه اعتبار عملی می شود، گفت: گنجینه ایران باستان، ایران دوره اسلامی و ایران انقلاب اسلامی سه گنجینه برای ارائه نمادهای تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران به صورت مصور است.

وی افزود: اعطای جایزه ایران شناسی به ایران شناسان برجسته مصوب شده است، بنابراین جایزه ایران شناسی در دو بعد ترویجی و علمی اعطا می شود. علاوه بر این، جایزه ایران شناسی به جوانانی اعطا می شود که با تحقیقات علمی خود به این دانش کمک کنند و به بررسی علمی جنبه های ایران بپردازند.

رجبی دوانی در ادامه به برگزاری جشنواره فیلم مردمی ایران توسط بنیاد ایران شناسی اشاره کرد و گفت: تحقیقاتی در زمینه بازار، مساجد و بقاع متبرکه انجام شده است که تحقیقات دیگری در حال پیگیری است و اداره بین الملل ما نیز بر مطالعات نظارت دارد. دارند

وی افزود: همچنین تفاهم نامه ای با وزارت کشور برای ایجاد شعب ایران شناسی در تمامی استان ها داشتیم و با دانشگاه های کازان روسیه و نانجینگ چین نیز تفاهم نامه امضا شد. رجبی دوانی افزود: در حوزه IOT بزرگترین بانک اطلاعاتی را با هلدینگ خلیج فارس خواهیم داشت که هفته آینده امضا می شود.

تحریریه مجله دانشگاهی استان همدان/ همدان شهر علم، تمدن و فرهنگ است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=137505

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.