افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
4

آیا پیری شخصیت ما را تغییر می دهد؟

  • کد خبر : 137455
آیا پیری شخصیت ما را تغییر می دهد؟

بسیاری از ما فکر می کنیم که شخصیت ثابت و تغییرناپذیری داریم، اما طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه، شخصیت افراد (از جمله احساسات، افکار و رفتار) می تواند در طول زمان تغییر کند. در این مقاله در مورد تغییرات شخصیتی با افزایش سن صحبت می کنیم. با ما بمان. با افزایش سن چه […]

بسیاری از ما فکر می کنیم که شخصیت ثابت و تغییرناپذیری داریم، اما طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه، شخصیت افراد (از جمله احساسات، افکار و رفتار) می تواند در طول زمان تغییر کند. در این مقاله در مورد تغییرات شخصیتی با افزایش سن صحبت می کنیم. با ما بمان.

با افزایش سن چه اتفاقی برای شخصیت ما می افتد؟

طبق یک مطالعه در سال 2018، با افزایش سن، آرامش، اعتماد به نفس، رهبری و حساسیت اجتماعی ما افزایش می یابد. در این تحقیق دانش آموزان دبیرستانی ابتدا در سال 1960 و سپس 50 سال بعد به یک سری سوالات در مورد ویژگی های شخصیتی پاسخ دادند. محققان دریافتند که با گذشت زمان و سن، افراد با شخصیت خود سازگار می مانند. مثلاً اگر فردی در نوجوانی برون گرا بوده در میانسالی نیز برون گرا خواهد بود. اما نکته جالب توجه این تحقیق تغییرات قابل توجه شخصیت افراد در طول زمان بود. دکتر برنت رابرتز، استاد و رئیس دپارتمان علوم اجتماعی و رفتاری در دانشگاه ایلینوی، آن را به شرح زیر توصیف می کند:

الگوی ثابتی که در رشد شخصیت می بینیم، دستاوردهایی است که با افزایش سن ادامه می یابند یا تسریع می یابند. تغییراتی که در شخصیت افراد می بینیم تغییرات کاملا مثبتی است. به دست آوردن اعتماد به نفس، وظیفه شناسی و ثبات عاطفی تأثیرات مثبتی بر کار، روابط و سلامت ما دارد، زیرا این ویژگی ها باعث می شود در همه زمینه های زندگی عملکرد بهتری داشته باشیم.

چه ویژگی های مهم شخصیتی با افزایش سن تغییر می کند؟

با افزایش سن و سازگاری با چالش های مختلف زندگی، تغییرات قابل توجهی در برخی از ویژگی های شخصیتی مهم ما رخ می دهد. محققان ویژگی های شخصیتی مهم را در پنج ویژگی خلاصه کرده اند. این 5 ویژگی مهم عبارتند از:

  • انطباق؛
  • وظیفه شناسی؛
  • ثبات عاطفی؛
  • برون گرایی؛
  • واقعیت

در این قسمت از مقاله به بررسی تغییر 3 ویژگی اول با افزایش سن می پردازیم.

1. سازگاری

برخی بر این باورند که افراد مسن تر بدخلق تر هستند، اما در کمال تعجب، طبق تحقیقات، با افزایش سن افراد، همدل و دلسوزتر می شوند. به افراد مسن تر اطراف خود فکر کنید. آیا مهربانی و شفقت او اولین چیزی نیست که به ذهن می رسد؟

طبق تحقیقات انجام شده در سال 2019، افراد مسن تر نسبت به افراد میانسال بسیار همدل تر هستند. سازگاری و سازگاری با شرایط موجود یکی از مهمترین ویژگی های شخصیتی است که با افزایش سن تغییر و افزایش می یابد.

2. وظیفه شناسی

با افزایش سن، هوشیاری ما نیز افزایش می یابد و خود را مسئول موضوعات و افراد بیشتری می دانیم. مسئولیت پذیری، وظیفه شناسی، برآورده کردن انتظارات دیگران و انجام وظایف، مهارت هایی هستند که با افزایش سن و تجربه تقویت می شوند.

3. ثبات عاطفی

به گفته محققان، با افزایش سن، روان رنجوری افراد کاهش می یابد و عزت نفس آنها افزایش می یابد. ثبات عاطفی ویژگی دیگری است که احتمالاً با گذشت زمان و افزایش سن تغییر می کند. البته استثناهایی هم وجود دارد و ممکن است برخی افراد در زندگی خود با چالش ها و مشکلاتی مواجه شوند که باعث بی ثباتی عاطفی آنها شود.

محققان فرآیند تغییر این 3 ویژگی مهم را بلوغ شخصیتی می نامند، زیرا سازگاری، وظیفه شناسی و ثبات عاطفی از ویژگی های بسیار مطلوبی هستند که کیفیت زندگی را بهبود می بخشند.

در مورد تغییر دو ویژگی دیگر یعنی برونگرایی و گشودگی، نظر محققان متفاوت است. این نظرات متفاوت ناشی از نتایج تحقیقات مختلف است. برخی از افراد با افزایش سن، برون‌گراتر و برخی دیگر منزوی‌تر می‌شوند. نتایج در مورد نحوه تغییر دیافراگم نیز متفاوت است.

چه چیزی باعث تغییر شخصیت می شود؟

عوامل متعددی بر تغییر شخصیت افراد تأثیر می گذارد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • ژنتیک؛
  • والدین؛
  • همسر؛
  • شرکا
  • خواهر و برادر؛
  • اعضای جامعه؛
  • معلمان و مربیان.

تغییرات شخصیتی در افراد مسن

بسیاری از مردم فکر می کنند که بیشتر تغییرات شخصیتی در سال های اول زندگی اتفاق می افتد. اگرچه دوران کودکی و نوجوانی دوره های مهم رشد هستند، اما تغییرات شخصیتی منحصر به این دوره نیست. در سال‌های اولیه زندگی، متوجه اتفاقات و چالش‌های زیادی در زندگی نمی‌شویم و بعدها با افزایش سن و تجربه و چشیدن سرما و گرما، شخصیت ما دستخوش تغییراتی می‌شود.

تغییر شخصیت همیشه مثبت نیست. گاهی اوقات به دلیل برخی مشکلات مربوط به کهولت سن، مانند مشکلات سلامتی، از دست دادن شریک زندگی یا از دست دادن ارتباطات اجتماعی، افراد بیش از گذشته گوشه‌گیر می‌شوند.

حرف پایانی

به طور شگفت انگیزی، شخصیت با افزایش سن تغییر می کند و برخی از ویژگی های شخصیتی مهم مانند سازگاری، وظیفه شناسی و ثبات عاطفی با گذشت زمان بهبود می یابند.

آیا شما هم احساس می کنید که شخصیتتان نسبت به چند سال پیش تغییر کرده است؟ از چه جنبه هایی متوجه تغییر شخصیت خود شده اید؟ نظرات و تجربیات ارزشمند خود را با ما و کاربران عزیز در میان بگذارید.

در افسردگی، غم و اندوه به عمیق ترین لایه های زندگی نفوذ می کند و تغییراتی در احساسات و رفتار ایجاد می کند. اگر احساس افسردگی می کنید، مطمئن شوید که با کمک یک روانشناس ریشه مشکل را پیدا کرده اید و راه حلی برای آن پیدا کرده اید، برای تماس با متخصص افسردگی روی دکمه زیر کلیک کنید.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر


Buy How - مجموعه صوتی زبان بدن

با کمک زبان بدن به آنچه گفته نمی شود بگویید و گوش دهید.




لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=137455

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.