افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
3

هواشناسی؛ ایران وارد فاز ال نینو شد/ برف و باران شدید در راه است

  • کد خبر : 137028
هواشناسی؛  ایران وارد فاز ال نینو شد/ برف و باران شدید در راه است

کمبود کلی بارش در آبان ماه در آذر جبران می شود آفتاب نیوز: احد تعزیفی بیان کرد: در هفته های اخیر هجوم هوای گرم از شمال آفریقا به شرق اروپا باعث تضعیف سامانه های مهاجرتی شد که در شرق مدیترانه توسعه یافته و سپس وارد ایران شده است. وی ادامه داد: در بارندگی‌های فصل سرد […]

کمبود کلی بارش در آبان ماه در آذر جبران می شود

آفتاب نیوز:

احد تعزیفی بیان کرد: در هفته های اخیر هجوم هوای گرم از شمال آفریقا به شرق اروپا باعث تضعیف سامانه های مهاجرتی شد که در شرق مدیترانه توسعه یافته و سپس وارد ایران شده است.

وی ادامه داد: در بارندگی‌های فصل سرد سال عمدتاً سامانه‌های در حال توسعه در شرق مدیترانه بسیار مؤثر بوده و جریان‌های تراز پایین‌تری را از سمت دریایی اقیانوس هند و دریای سرخ به سمت ایران توسعه می‌دهند. .

وی با بیان اینکه امسال به دلیل هجوم هوای گرم از مناطق شمالی آفریقا به اروپای شرقی و خاورمیانه این اتفاق نیفتاد، افزود: در نتیجه با کمبود کلی بارش به ویژه در آبان ماه مواجه هستیم.

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران اقلیمی و خشکسالی سازمان هواشناسی آبان ماه به ویژه نیمه دوم ماه گذشته را از نظر بارندگی برای کشور مهم دانست و افزود: خوشبختانه این وضعیت برطرف شده است. تا یک نقطه خاص هفته گذشته سامانه های بارشی از شرق مدیترانه و شرق اروپا به سمت خاورمیانه حرکت کردند که شاهد بارش های خوبی در جنوب غرب و جنوب ایران بودیم.

وی گفت: امیدواریم شرایط بارندگی به ویژه در آذرماه به تدریج بهبود یابد و وضعیت بهتر از وضعیت فعلی شود.

وی درباره ال نینو نیز گفت: ایران از نظر دمایی در اقیانوس آرام در فاز ال نینو یعنی فاز مثبت یا گرم قرار دارد. از نظر آماری و نه دقیق، با ال نینو، بارندگی در ایران به ویژه در عرض های جغرافیایی جنوبی و جنوب غربی کشور بیش از حد نرمال است و روند بهبود بارندگی است. این بارندگی ها به ویژه در پاییز و آذر است.

وی با بیان اینکه ال نینو تاثیر مثبتی بر بارندگی دارد، تصریح کرد: البته عوامل دیگری نیز در بارش تاثیر دارند که قابل پیش بینی نیستند. این عوامل می توانند اثر ال نینو را در کوتاه مدت افزایش یا کاهش دهند. همین عوامل با ورود هوای گرم از شمال آفریقا باعث شد که چرخش ها در منطقه مدیترانه تقویت شده و وارد ایران شوند تا ساختار اثر ال نینو را خنثی کنند.

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران اقلیمی و خشکسالی سازمان هواشناسی یادآور شد: به طور معمول در سال های ال نینو بارندگی در ایران بیش از حد نرمال بوده است، به ویژه در نیم قرن اخیر که به بررسی بلندمدت پانوراما می پردازیم. آمار، به همان ارقام می رسیم. امیدواریم با تغییرات ایجاد شده به تدریج بارندگی ها بهبود یابد و در اواخر پاییز و اوایل زمستان به شرایط عادی برسیم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=137028

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.