افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
1

سال تمام شد و پولی نرسید!

  • کد خبر : 136838
سال تمام شد و پولی نرسید!

عزت الله ضرغامی از چالش های مجمع خیرین میراث فرهنگی کشور که راه اندازی آن به دلیل سیستم اداری یک سال به طول انجامید و آن را “شکست خورده”، “ناکارآمد” و “ناکارآمد” توصیف کرد، گفت و از بودجه ساخت و ساز گفت: 1500 میلیارد تومبا گلایه از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است […]

عزت الله ضرغامی از چالش های مجمع خیرین میراث فرهنگی کشور که راه اندازی آن به دلیل سیستم اداری یک سال به طول انجامید و آن را “شکست خورده”، “ناکارآمد” و “ناکارآمد” توصیف کرد، گفت و از بودجه ساخت و ساز گفت: 1500 میلیارد تومبا گلایه از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که هنوز تخصیص نیافته است.

به گزارش ایسنا، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراسم افتتاحیه انجمن میراث فرهنگی کشور با حضور بزرگان، خیرین و سرمایه گذاران میراث فرهنگی با لحنی شوخ و طنز گفت: من خودم می خواستم اولین چراغ این موضوع باشد. اتحادیه . توضیح بدهم، با حاج خانم صحبت کردم که بالاخره بر سر مبلغ 10 میلیون تومباس به توافق رسیدیم. البته صحبت ما کمی طولانی شد و از ما پرسیدند: آیا با این پول می توانید ایران را نجات دهید؟

ضرغامی ادامه داد: اصطلاحی داریم به نام «قدرت های خرد» یعنی قدرت های کوچک که وقتی انباشته شوند تبدیل به جریان می شوند. نمونه ای از این بیت از سعدی است «مورچه ها چه شد/ شیر ژیان را پوست کردند». مردم باید چیزهای بزرگی را مطرح کنند، البته طبق همین قانون به حضور و مشارکت سالمندان به عنوان مروج نهضت مردمی نیاز داریم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: نشست نمادین مجمع خیرین میراث فرهنگی آغاز حرکتی بزرگ در تاریخ ایران است. میراث فرهنگی مهمترین و مهمترین عامل انسجام ملی است. امروز بیش از هر زمان دیگری به وحدت و انسجام ملی نیاز داریم.

ضرغامی سپس به دو قطبی ها اشاره کرد و افزود: در مدت دو سالی که در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بودم، سعی کردم طرفین را با هم آشتی دهم. متأسفانه در میراث فرهنگی دوقطبی ایجاد کرده بودند. وقتی در مجلس از ایران باستان، کوروش و داریوش صحبت کردم، برخی از نمایندگان کهنه کار و انقلابی در مجلس گفتند که این مسائل را نمی‌دانند و در یک وضعیت دوقطبی گرفتار شده‌اند و فکر می‌کردند اگر درباره ایران باستان صحبت کنند گرفتار می‌شوند. .

او ادامه داد یکی از موضوعاتی که در این دو سال سعی کردم به آن توجه کنم شادی بود. درباره داریوش در کتیبه گنجنامه آمده است «به نام خداوندی که شادی را آفرید». یکی از چیزهایی که بعد از انقلاب از دست دادیم شادی است. هر چند اینها میراث فرهنگی ما بوده اند.

در ادامه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به کمبود منابع مالی در حوزه میراث فرهنگی اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلاتی که چندین دهه و حتی قبل از انقلاب وجود داشته و انباشته شده، عدم توجه است. و کمبود بودجه برای حفظ آن. یک میراث فرهنگی است. این یادگاری است که از گذشته به ارث رسیده است. حدود 35 هزار اثر ملی به ثبت رسیده است اما میانگین بودجه برای حفاظت از این آثار روزانه حدود 300 هزار تومان است. امسال بودجه عمرانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یک و نیم میلیارد تومان بوده که البته بخشی از آن مربوط به مرمت بوده است اما کشور دچار مشکل است و تاکنون چیزی به دست نیامده است. . بیا وزارت ما انشالله بعدا میرسه ولی سال انجام شد.

ضرغامی گفت: در مواجهه با این وضعیت منابع مالی باید چاره اندیشی و اقدام کنیم. میراث تمدنی و فرهنگی ما در برابر چشمان ما ناپدید می شود.. البته برخی از آنها را با حضور در شهرستان ها حل خواهم کرد. در این دو سال به 190 شهر رفتم و شهرهای زیادی را دیدم. در برخی شهرها تا 20 اثر تاریخی وجود دارد. برخی از مشکلات را می توان شخصاً حل کرد. فقط مؤسسات آنها را به عنوان کمک می گیرند یا برخی از آنها چند مالک هستند، برخی از این موارد را ما به صورت حضوری پیگیری و حل می کنیم، اما مردم باید سر کار بیایند.

وی افزود: البته در کشورهای دیگر با وجود اینکه زیاد به آنجا نرفته ام و وقت خود را در شهرهای ملی گذرانده ام، هر جا که می روم مشکلات مشابهی را می بینم، اما وضعیت ما از خیلی جاها بهتره مخصوصا دانش رستورانمون نسبت به خیلی جاها بالاست.

ضرغامی سپس با اشاره به برخی چالش های ایجاد شده توسط موسسه خیریه میراث فرهنگی، افزود: آقای دارابی – معاونت میراث فرهنگی او یک سال کاندید شد تا این انجمن را تأسیس کند، سیستم اداری آنقدر شکست خورده و عقب مانده است که به همان شکل باقی می ماند، البته رئیس جمهور هم قبول دارد. با این سیستم اداری ناکارآمد و شکست خورده که صد سال است بر ما تحمیل شده است، باید زیر میز بجنگیم. حل مشکلات حقوقی انجمن فقط یک سال طول کشید.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پایان سخنان خود به شوخی با حاشیه هایی که گاه با برخی حرف ها و رفتارها می شود، گفت: (در یک برنامه تلویزیونی) گفتم حضرت ابراهیم علیه السلام با ستاره نشسته است. . نمازگزاران یک شب تا آنها را حداد کند، یک شب با ماه پرستان و یک شب با خورشید پرستان، اگر الان بود، سازمان های نظارتی چنان موردی را به او ارائه می کردند که نبوت خود را به کلی فراموش می کرد.

سال تمام شد و پولی نرسید!

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=136838

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.