افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
2

حضور موسیقی خلاف شرع نیست

  • کد خبر : 134798
حضور موسیقی خلاف شرع نیست

بر اساس گزارش استانی زندگیعزت الله ضرغامی که روز چهارشنبه (اول آذرماه) همزمان با روز نکوداش اصفهان در سفری نیم روزه وارد اصفهان شد، در مراسم افتتاحیه هتل 5 ستاره چهارباغ، در بخشی از سخنان خود گفت. وی با بیان اینکه مشکل اصلی اصفهان مشکل آب است، گفت: اگر به شکل ظاهری زاینده رود نگاه […]

بر اساس گزارش استانی زندگیعزت الله ضرغامی که روز چهارشنبه (اول آذرماه) همزمان با روز نکوداش اصفهان در سفری نیم روزه وارد اصفهان شد، در مراسم افتتاحیه هتل 5 ستاره چهارباغ، در بخشی از سخنان خود گفت. وی با بیان اینکه مشکل اصلی اصفهان مشکل آب است، گفت: اگر به شکل ظاهری زاینده رود نگاه کنید و چند روزی که آب را باز کردند، وضعیت مردم تا آن لحظه را می بینید. خشک است و مردم روی زمین خشک و صخره ای راه می روند.

وی افزود: زمستان پارسال یا پارسال به اصفهان رسیدم و در حال قدم زدن یکی دو جوان را دیدم که زیر پل می بافند و آوازهای غمگین می خوانند. من هم کنارشان نشستم و با هم چای خوردیم و کمی صحبت کردیم و دوستانی که با ما بودند عکس گرفتند و در صفحه ام گذاشتم.

ضرغامی افزود: احساس کردم باید به این جوان ها بگویم که با شما هستیم، شما را درک می کنیم. مخصوصاً در مسائل موسیقی و زن بودن یک نوازنده در بین این نوازندگان فرقی نمی کند و تا جایی که می دانیم در هیچ جای شرع این موضوع را خلاف شرع اعلام نکرده اند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: دیشب در یکی از برنامه های تلویزیونی از من پرسیدند این ویدئویی که از جولیا بوتروس منتشر کردید حاشیه دارد و خلاف شرع است و خانم می خواند. گفتم اولاً وقتی می خواند می گوید «الحق، اسلحه و سلاح». اصل حماسه نویسی این است که سلاح من حقیقت من است و مقاومت می کنم. مردم نیز با او آواز می خوانند. این یک حماسه است و آن را می خوانند. هیچکس نگفته که خواندن این خانم حرام است. گفتم این فتوای مقام معظم رهبری نیست.

ضرغامی ادامه داد: حتی مقام معظم رهبری در کنار حکم اصلی می فرمایند: «ازلال و سبیل الله مصداق اصلی حرمت و قداست موسیقی در بحث موسیقی است و هیچ شرط دیگری ندارد.

گفت: این را تئوریزه می کنیم، در رادیو آموزش می دهیم. در کتاب آواز و موسیقی در درس فقه خود به تفصیل در این باره صحبت کرده است. حتی خودشان هم می گویند (اینها عین حرفشان است، با شماره درس می گویم، اینترنت را چک کنید، همه پیدا شدند) ملاک تشخیص قداست و درستی و خطای سبیل الله هم مرسوم است. با توجه به نظر مرجع محترم تقلید ما. توسط عرف به رسمیت شناخته شده است. حتی در شماره بعد می فرمایند که اگر شکی باشد این آهنگ لهوی و پسر سبیل الله است یا نه; باز هم می گویند حکم برائت است یعنی اینطور نیست.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: در برخی جاها گفته می شود وقتی حکم اولیه سخت می شود، دانشگاهیان حکم ثانویه می دهند. در هر صورت شورای تشخیص باید حکم ثانویه صادر کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=134798

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.