افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
3

سفیر ایران: ترویکای اروپایی به دروغ ایران را به عدم پایبندی به برجام متهم کرده است

  • کد خبر : 133672
سفیر ایران: ترویکای اروپایی به دروغ ایران را به عدم پایبندی به برجام متهم کرده است

امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، روز سه شنبه به وقت محلی در نامه ای خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و ژانگ جون، سفیر و نماینده دائم چین، نوشت: که رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد است، در پاسخ به نامه نمایندگان […]

امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، روز سه شنبه به وقت محلی در نامه ای خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و ژانگ جون، سفیر و نماینده دائم چین، نوشت: که رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد است، در پاسخ به نامه نمایندگان تروئیکای اروپایی در سازمان ملل افزود: تروئیکا در نامه مشترک خود عمدا اطلاعات گمراه کننده و نادرستی درباره تعهدات ایران ذیل آن منتشر کرده است. برجام و برنامه صلح آمیز هسته ای آن.

متن کامل نامه سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل به شرح زیر است:

این نامه در پاسخ به نامه مورخ 14 نوامبر 2023 نمایندگان دائم فرانسه، آلمان و بریتانیا در سازمان ملل تهیه شده است. در این نامه نمایندگان تروئیکا با نادیده گرفتن نقض آشکار قطعنامه توسط خود ایران، اتهامات بی اساس را علیه ایران مطرح کرده و مدعی شدند که قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد (2015) را نقض کرده است. در رد این ادعاها به نکات زیر اشاره می کنم:

1) تروئیکا در نامه مشترک خود عمداً اطلاعات گمراه کننده و نادرست در مورد تعهدات ایران ذیل برجام و برنامه صلح آمیز هسته ای این کشور منتشر کرده است. تروئیکا به دروغ ایران را به عدم اجرای تعهداتش در برجام متهم کرده و عمداً دلایل اصلی وضعیت فعلی برجام را نادیده گرفته است. تصمیم ایران برای انجام اقدامات اصلاحی کاملاً مطابق با حقوق ذاتی آن بر اساس مواد 26 و 36 برجام بود و پاسخی به خروج غیرقانونی یکجانبه ایالات متحده از توافق در 8 مه 2018 و متعاقب آن عدم پایبندی توسط ایران بود. ترویکا هدف ایران از تصمیم ایران که یک سال پس از خروج غیرقانونی آمریکا و عدم اجرای تعهدات لغو تحریم‌ها توسط اتحادیه اروپا/E3 اتخاذ شد، کاملاً روشن بود: بازگرداندن تعادل تعهدات و منافع متقابل بر اساس برجام. این امر زمانی ضروری شد که برجام برای تعهدات هسته‌ای ایران در ازای لغو همه جانبه تحریم‌ها، رفع تحریم‌هایی بود که به‌طور غیرقانونی توسط آمریکا و اتحادیه اروپا اعمال شده بود و همچنین موانع توسعه اقتصادی بین‌المللی ایران را برطرف کرد. همکاری تجاری و مالی ماهیت آشکار این واقعیت هیچ توجیه یا مبنای معتبری برای E3 برای خودداری از انجام تعهدات خود ارائه نمی دهد.

2) جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات خود ذیل موافقتنامه جامع پادمان ها (CSA) عمل کرده و حداکثر همکاری را انجام داده است تا آژانس بین المللی انرژی اتمی بتواند به طور موثر فعالیت های راستی آزمایی خود را در ایران اجرا کند. در خصوص اصلاحیه کد 3.1 ترتیبات فرعی، یادآوری می‌شود که پذیرش اجرای اصلاحیه کد 3.1 یکی از اقدامات شفاف‌سازی و اعتمادسازی بود که در بند 65 پیوست برجام منعکس شده است. به عنوان بخشی از تصمیم ایران برای تعلیق اجرای کلیه اقدامات شفافیت داوطلبانه فراتر از توافقنامه پادمان، اجرای کد بازنگری شده 3.1 به حالت تعلیق درآمد. با این حال، باید توجه داشت که ایران به اجرای کد 3.1 ترتیبات فرعی با همکاری کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه می‌دهد.

3) ایران هرگز اورانیوم بالای 60 درصد غنی سازی نکرده است. همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای روشن کردن منشأ ذرات اورانیوم حاوی 83.7 درصد U-235 به آژانس اجازه داد تا تأیید کند که هیچ انحرافی در این زمینه رخ نداده است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش سپتامبر 2023 خود (Gov/2023/39)، توضیحات ایران در مورد منشأ چنین ذرات را تأیید کرد و آژانس تأیید کرد که هیچ مدرکی دال بر ذخیره و جمع‌آوری مواد هسته‌ای پیدا نکرده است. غنی شده بالای 60 درصد

4) در نوامبر 2022، ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی از قصد خود برای غنی سازی اورانیوم در فردو با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته اطلاع داد. این تصمیم در چارچوب اقدامات اصلاحی ایران در واکنش به عدم پایبندی سایر طرف‌ها به تعهدات برجام و مطابق با حقوق آن بر اساس NPT و CSA اتخاذ شد. علاوه بر این، همانطور که ایران قبلا به آژانس اطلاع داده است، تولید فلز اورانیوم بخشی از سوخت راکتورهای تحقیقات پزشکی است.

5) جمهوری اسلامی ایران قویا تاکید می کند که کشورهای طرف معاهده NPT نباید از اعمال و بهره مندی از حقوق مسلم خود بر اساس این معاهده برای توسعه تحقیق، تولید و استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز بدون تبعیض و مطابق با آن خودداری کنند. با مواد اول و دوم معاهده.

6) عدم پایبندی E3 به تعهدات خود مبنی بر لغو تحریم های مشخص شده در بند 20 ضمیمه V برجام در روز انتقال (18 اکتبر 2023) اقدامی یکجانبه و غیرموجه است. این اقدام غیرقانونی، مصداق بارز و صریح عدم اجرای تعهدات خود تلقی می شود و بنابراین ناقض قطعنامه 2231 (2015) شورای امنیت سازمان ملل و برجام است.

7) ارجاع E3 به مکانیسم حل اختلاف برجام (DRM) با استناد به نامه 14 ژانویه 2020، در پاسخ به اقدامات اصلاحی ایران از می 2019، کاملا گمراه کننده و بی ربط است. همانطور که قبلا گفته شد، تصمیم ایران با توجه به حقوق این کشور بر اساس بندهای 26 و 36 برجام، پاسخی قانونی و مشروع به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌های غیرقانونی علیه این کشور بود. بنابراین کاملاً غیرمنطقی و غیرقابل توجیه است که تصمیم E3 مبنی بر عدم رعایت تعهدات خود برای لغو تحریم ها در روز انتقال را به عنوان واکنشی به اقدامات اصلاحی قانونی ایران توصیف کنیم.

8) ناتوانی اتحادیه اروپا/E3 در انجام تعهدات خود بر اساس ماده 20 پیوست V برجام، همراه با ناتوانی ایالات متحده در انجام تعهدات خود طبق ماده 21 پیوست V، به دلیل فعالیت غیرقانونی آنها. خروج یکجانبه در تاریخ 8 می 2018 باعث شده است جمهوری اسلامی ایران از حقوق مشروع خود در بندهای 26 و 36 برجام استفاده کند. پس از آن، ایران چاره ای جز خودداری از اجرای تعهدات خود بر اساس بند 22.1 ضمیمه پنجم برجام نداشت.

9) همانطور که دبیرخانه در 19 اکتبر 2023 به همه نمایندگان دائمی و ناظران کشورهای عضو سازمان ملل متحد اعلام کرد، تمام محدودیت‌های غیرموجه بر فعالیت‌ها و انتقالات مرتبط با موشک‌های بالستیک به/از ایران، از جمله مسدود کردن دارایی‌های افراد و نهادها شامل می‌شود. در لیست. در سال 2231 به طور خودکار خاتمه یافت. در نتیجه، هرگونه محدودیت اعمال شده در سطح ملی یا منطقه ای بر اساس قطعنامه 2231 (2015) اکنون باطل و بی اعتبار است.

10) جمهوری اسلامی ایران مایل است پس از اجرای کامل تعهدات سایر اعضا، اجرای کامل تعهدات خود در برجام را از سر گیرد. ایران با حسن نیت و با مذاکرات جدی وارد مذاکرات شد تا مذاکرات وین را به نتیجه برساند. متأسفانه آمریکا و E3 به دلیل سیاست های متناقض داخلی و سیاست های ضد ایرانی و همچنین خواسته های غیرواقعی خود نتوانستند از این فرصت استفاده کنند.

310310

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=133672

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.