افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 20 October , 2024
1

بلاتکلیفی مازندران بین مناطق ویژه و آزاد صادرات یا واردات محصولات بنجل آزاد است!

  • کد خبر : 133620
بلاتکلیفی مازندران بین مناطق ویژه و آزاد صادرات یا واردات محصولات بنجل آزاد است!

بازار؛ گروه استان ها: مازندران دو منطقه ویژه اقتصادی داشت و اکنون به سه نقطه منطقه آزاد تبدیل شده است و بیم آن می رود که سرنوشت آن به دیگر مناطق آزاد کشور تغییر کند و مازندران را پشت سر بگذارد. با تصویب منطقه آزاد مازندران تغییراتی در عملکرد مناطق ویژه استان ایجاد می شود […]

بازار؛ گروه استان ها: مازندران دو منطقه ویژه اقتصادی داشت و اکنون به سه نقطه منطقه آزاد تبدیل شده است و بیم آن می رود که سرنوشت آن به دیگر مناطق آزاد کشور تغییر کند و مازندران را پشت سر بگذارد.

با تصویب منطقه آزاد مازندران تغییراتی در عملکرد مناطق ویژه استان ایجاد می شود که البته تاثیرگذاری این مناطق و سال ها فعالیت آن ها چندان محسوس نبود، اما انتظار می رود با تبدیل شدن به منطقه آزاد، اقتصاد مازندران سهم بیشتری از کارکردهای خود خواهد داشت.

عبدالله مهاجر، عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران درباره نقش و تاثیر منطقه آزاد بر اقتصاد استان گفت: اگر آنچه برای مناطق آزاد تعریف شده و در قانون مشخص شده است به درستی اجرا شود، فواید زیادی برای جامعه خواهد داشت. اقتصاد استان و کشور

وی در گفتگو با خبرنگار بازار منطقه آزاد را عامل مثبتی برای توسعه کسب و کار در استان عنوان کرد و گفت: این منطقه می تواند برکات خوبی در زمینه اقتصادی داشته باشد.

مهاجر با بیان اینکه حدود یک دهه است که برای ایجاد منطقه آزاد در استان مازندران تلاش شده است، گفت: با تحقق اهداف و برنامه ریزی ها می توان شرایط خوبی را در منطقه امیرآباد، چپکارود و بندر نوشهر ایجاد کرد.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران: در بسیاری از مناطق کشور مناطق آزاد فعال نیستند و امیدواریم مازندران در این زمینه تمرکز جدیدی داشته باشد و مردم استان از نعمت بهره مند شوند. از منطقه آزاد

وی با بیان اینکه هیچ استانی مانند مازندران سه منطقه آزاد ندارد، گفت: در حالی که در بسیاری از مناطق کشور مناطق آزاد فعال نیستند، امیدواریم مازندران در این زمینه تمرکز جدیدی داشته باشد و مردم استان بتوانند از نعمت منطقه آزاد بهره مند شوید.

یکی از اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، یکی از مشکلات مناطق آزاد را یکی از مشکلات مناطق آزاد دانست و گفت: این امر باعث شد این مناطق و مناطق ویژه اقتصادی نقش موثری در اقتصاد نداشته باشند. . کشور و استان به عنوان مدیر منطقه آزاد باید شرایط لازم را در این بخش داشته باشید زیرا منطقه آزاد یک مرکز تجاری و اقتصادی محسوب می شود.

مهاجر رونق و بهره برداری مناسب از ظرفیت منطقه آزاد را در اقتصاد استان موثر دانست و گفت: منطقه آزاد می تواند تاثیر بسزایی در کسب و کار و اقتصاد استان داشته باشد و در بخش کارگری نیز موثر باشد.

وی تاکید کرد: باید از فرصت به دست آمده برای استان و کشور نهایت استفاده را ببریم، از امروز باید مطالعه و جدیت بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

بیش از 1400 هکتار از مازندران تحت پوشش منطقه آزاد است که قبلاً توسط برخی به دنبال واردات خودروهای چند میلیونی پورشه ترسیم شده است و برخی دیگر به دنبال منافع خود هستند.

در حالی که مازندران به دلیل قرار گرفتن در حاشیه دریای خزر و کریدور شمال – جنوب از اهمیت و موقعیت استراتژیکی برخوردار است، باید دید آیا پازل منطقه آزاد می تواند روند اقتصادی استان را تسریع کند یا خیر.

محمود شیرازی استاد صنایع مازندران با بیان اینکه منطقه مازندران نقطه کلیدی در کریدور شمال – جنوب محسوب می شود گفت: بنابراین هر پیمان اقتصادی جهانی و منطقه ای با این منطقه اقتصادی پیوند خورده است.

وی در گفت و گو با خبرنگار بازار، ارتباط با دریا و زیرساخت های موجود در مازندران را از مزیت های این استان برشمرد و گفت: لایحه منطقه آزاد مازندران تاکنون فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده است و صدور مجوز برای استان به تعویق افتاده است. ما مازندران را به فال نیک می گیریم.

شیرازی با بیان اینکه در مورد منطقه آزاد نگرانی های بسیار جدی وجود دارد، با اشاره به شعر «خشت اول چون نهد میمار کگ تا سوریا میرودو دیوار کگه» تصریح کرد: بنابراین در ایجاد و راه اندازی آن باید دقت ویژه ای شود.

وی با بیان اینکه این نوع و شکل منطقه آزاد طراحی شده در مازندران استثنایی و ویژه در کشور است، گفت: منطقه آزاد مازندران از نوع مناطق غیرمتمرکز محسوب می شود و باید ارتباط بین این مناطق به درستی طراحی شود زیرا می توان به مدیریت موثر دست یافت. . یکپارچه. بهتره ولی الان تو این شرایط اگه از ناحیه A تا B اتفاقی بیفته باید دید فاصله این دو ناحیه چقدر میشه.

استاد دانشگاه: باید بررسی کنیم که جامعه پذیرنده چه نوع روابطی با مناطق آزاد خواهد داشت و از طرفی تصوری در جامعه نسبت به منطقه آزاد وجود دارد که چندان درست نیست و اگر درست باشد می بینیم. مازندران در روزهای پایانی هفته کمی مسدود است زیرا گردشگری منجر به افزایش رونق اقتصادی در مازندران نشده است.

این استاد دانشگاه گفت: باید بررسی شود که جامعه پذیرنده چه نوع روابطی با منطقه آزاد خواهد داشت و از طرفی تصوری در جامعه نسبت به منطقه آزاد وجود دارد که چندان درست نیست و اگر درست است. ، شاهد هستیم که مازندران در روزهای اخیر هفته تا حدودی مسدود شده است زیرا گردشگری منجر به افزایش رونق اقتصادی در مازندران نشده است.

بلاتکلیفی مازندران بین مناطق ویژه و آزاد صادرات یا واردات محصولات بنجل آزاد است!

وی گفت: اگر موضوع خرید و واردات خودرو جزو توابع منطقه آزاد در استان مازندران قرار گیرد، این استان در آینده نه چندان دور از بین خواهد رفت.

فلسفه ایجاد منطقه آزاد تولید، توسعه صادرات بدون عوارض گمرکی است. به نظر می رسد در مازندران زمزمه هایی مبنی بر عدول از این شعار محوری شنیده می شود و در حال حاضر بسیاری از مناطق آزاد کشور از جمله قشم دروازه مهمی برای واردات هستند. خودروهای خارجی و تبدیل به کالای مصرفی قابل تولید داخل شده است.

نابودی بسیاری از صنایع مانند پوشاک نتیجه واردات غیرقانونی کالاهای خارجی است که از طریق مناطق آزاد وارد کشور شده است در حالی که معافیت از مالیات گمرکی یکی از مزیت های مناطق آزاد است و باید از این فرصت و ظرفیت استفاده کرد. توسعه صادرات و رونق اقتصاد این منطقه را مانند سایر مناطق با تبدیل شدن به دروازه ای برای واردات کالاهای مصرفی به نفع خود دانست.

دبیر اجرایی منطقه آزاد مازندران گفت: طرح منطقه آزاد استان حداکثر تا شش ماه آینده به صورت سه ماده ای اجرا می شود.

مجیدرضا فولادی با اشاره به تصویب منطقه آزاد در استان مازندران گفت: مردم مازندران 20 سال است که منتظر تحقق منطقه آزاد بودند و با تلاش دولت این طرح اقتصادی انجام شد و در مهرماه امسال پس از طی مراحل قانونی این طرح به دبیرخانه ارائه و به شورای عالی مناطق آزاد اعلام شد تا زیرساخت های لازم برای شکل گیری آن را پیگیری کنیم.

وی بیان کرد: تمام تلاش دبیرخانه این است که این روند گرفتار مسائل اداری و بروکراتیک نشود و در تلاش هستیم منطقه آزاد را تا شش ماه آینده اجرایی کنیم.

تهیه طرح دقیق و کامل منطقه آزاد

دبیر اجرایی منطقه آزاد مازندران افزود: طرح منطقه آزاد استان شامل بندر امیرآباد با 1600 هکتار بود که اکنون به عنوان منطقه ویژه اقتصادی فعال است و طرح جامع آن باید تغییر کند و منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر نیز فعال است و در منطقه باید طرح تفصیلی و جامع چپکرود به مساحت 460 هکتار تهیه و زیرساخت های قانونی آن شکل گیرد.

فولادی افزود: با تمام توان تلاش می کنیم این فرصت را از دست ندهیم و با کمک کارشناسان این مسیر را در حداقل زمان طی کرده و به خواسته فعالان و مردم برسیم.

حذف تشریفات و فرآیندهای دست و پا گیر اداری یکی از مزیت های دیگر است و سوال ویژه این است که مناطق ویژه اقتصادی موجود در مازندران چه کاستی هایی داشتند که به سراغ نهاد جدیدی به نام آزاد رفتیم و آیا توانستیم استفاده از توانمندی های مناطق ویژه امیرآباد و نوشهر انجام شود یا خیر

آیا واردات و صادرات در مناطق ویژه اقتصادی به درستی انجام شد و به محلی برای فرار مالیاتی تبدیل خواهد شد؟

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=133620

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.