افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
2

سی سخت شهر باغ ها و آبشارها

  • کد خبر : 132847
سی سخت شهر باغ ها و آبشارها

اگر در بین مکان های گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد به دنبال شهری توریستی با جاذبه های طبیعی و محلی هستید، سیشاد قطعا انتخاب بسیار مناسبی است. این شهر دیدنی با تمام جاذبه هایش یکی از بهترین مقاصد طبیعت گردی است. با مجله گردشگری اسمارتک نیوز همراه باشید تا با سی. 3 سخت یعنی چی؟ […]

اگر در بین مکان های گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد به دنبال شهری توریستی با جاذبه های طبیعی و محلی هستید، سیشاد قطعا انتخاب بسیار مناسبی است. این شهر دیدنی با تمام جاذبه هایش یکی از بهترین مقاصد طبیعت گردی است.

با مجله گردشگری اسمارتک نیوز همراه باشید تا با سی.

3 سخت یعنی چی؟

آثار باستانی که در داخل شهر سی شیرد کشف شده است مانند گورهای باستانی با قدمت بیش از 3000 سال نشان از قدمت زیاد آن دارد. ممکن است سوالی داشته باشید که 3 سخت به چه معناست؟

این شهر داستان های زیادی را پشت سر گذاشته است و در یکی از آنها گفته می شود که 30 نفر از نیروهای رزمی این منطقه قصد داشتند در فصل سرما از گردنه بیژن عبور کنند که متاسفانه بر اثر سرمای شدید منطقه جان باختند. و نام این شهر نیز از اینجا گرفته شده است.

سی سخت

البته در گذشته از این شهر با نام هایی مانند سیم شش و سیم بخت یاد شده است که تا حدودی صحت داستان فوق را زیر سوال می برد. برخی معتقدند کیخسرو در گردنه بیژن نیز در چنین وضعیتی جان باخته است.

در هر صورت روایات مختلفی در مورد نام این شهر وجود دارد که هر کدام پیروان خاص خود را دارند.

شهر سی هارد کجاست؟

شهرک تفریحی سیشرد مرکز شهرستان دنا و در 35 کیلومتری شهر یاسوج در شمال استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

متاسفانه استان کهگیلویه و بویراحمد خطوط ریلی ندارد و برای سفر به این منطقه باید از خودروی شخصی خود استفاده کنید یا از وسایل نقلیه ای مانند تاکسی، هواپیما و اتوبوس برای رفت و آمد به نزدیک ترین شهر استفاده کنید. به مناظر زیبای این استان مانند شهر زیبای سی سخت بگیرید.

C موقعیت دشوار در نقشه گوگل

سی سختسی سخت

گشتی در شهر سی شیر و منطقه کوه گل.

شاید انتظارش را نداشته باشید، اما با ورود به شهر متوجه خواهید شد که چقدر برای گردشگری آماده و مناسب است.

از همان ابتدا با غرفه های فروش صنایع دستی، غذاهای محلی و همچنین تابلوهای مربوط به جاذبه های گردشگری سیشاد مواجه خواهید شد.

جاذبه اصلی آن در واقع منطقه کوه گل است. در اینجا می توانید از آبشار زیبای تنگ نمک، دریاچه کوه گل و دشت لاله های واژگون لذت ببرید. البته باید بدانید که آبشار تنگ نمک در فصل تابستان طراوت خود را حفظ می کند، اما دریاچه کوه گل ممکن است در این فصل آب نداشته باشد.

سی سختسی سخت

پس اگر قصد دیدن این دریاچه را دارید، بهتر است فصل بهار را انتخاب کنید.

وقتی به سمت منطقه کوه گل حرکت می کنید به میدان بسیار زیبایی می رسید. میدانی که نماد مسافرانی است که در حادثه سقوط هواپیمای کوه دانا جان باختند. این همدردی احساسی منحصر به فرد در شما ایجاد می کند.

به خرید بروید و سوغاتی بخرید.

اطراف میدان مملو از غرفه های فروش انواع سوغاتی است که به بازار قدیمی سوغات فروشان معروف است.

در اینجا همه چیزهایی که می خواهید پیدا می کنید: عسل، آجیل، کشک، خارا، آلو بخارا، کشمش، رب انار، آب انگور، انواع گیاهان دارویی، انواع ترشیجات مخصوصاً نوعی ترشی با سبزی محلی و در نهایت محلی . نان.

سی سختسی سخت

حتی اگر قصد خرید سوغاتی نداشتید، حتما نان محلی به نام شل شولی یا شول شولک را امتحان کنید.

این نان با عسل، سبزی و روغن محلی طبخ می شود و طعم شیرین و جالبی دارد. حتی می توانید آن را برای صبحانه میل کنید.

چرخش شکم در 3 قوی

اگر از میدان عبور کنید به نهر آب و چند غرفه دیگر می رسید. این مکان هم حال و هوای عجیبی دارد و می توانید با یک لیوان چای یا یک لپه کبابی از خود پذیرایی کنید.

روش تفت دادن لپه ها هم بسیار جالب است. به جای اینکه لپه ها را روی ذغال ها بگذارند، با یک کنده بزرگ تنور درست می کنند و لپه ها را داخل آن می گذارند تا از هر طرف گرما دریافت کند.

سی سختسی سخت

قسمت سومی هم هست که پر از غرفه های غذای محلی و غیر محلی و چادرهای عشایری است که می توانید شب را در آن سپری کنید.

مردم محلی نیز بسیار صمیمی و خوش برخورد هستند. می توانید با آنها چت کنید و با فرهنگ این منطقه آشنا شوید.

برای رسیدن به دریاچه کوه گل باید از جاده پاکوب در این قسمت کمی از کوه بالا بروید. اما برای رسیدن به آبشار تنگ نمک باید مستقیم ادامه دهید تا به نهر آب در سمت چپ خود برسید. آب این آبشار بسیار سرد است و منظره آن بسیار دیدنی است!

غذاهای محلی سخت است.

اما یکی از جذابیت های این شهر غذاهای محلی آن است که هم در داخل شهر و هم در غرفه های کنار دریاچه می توانید تهیه کنید.

اگر دیر رسیده اید بهتر است در داخل شهر غذا تهیه کنید چرا که در فصولی که گردشگران زیادی به این منطقه سفر می کنند احتمال تمام شدن غذا در منطقه کوه گل وجود دارد.

سی سختسی سخت

بازگشت از این طریق می تواند کمی پیچیده باشد. خورش محلی غذای خوشمزه ای است که با گوشت یا بدون گوشت میل می شود و با حبوبات و سبزیجات محلی طبخ می شود. حتی می توانید برای لذت کافی دوغ محلی را در کنار هم بخورید.

گشت و گذار در طبیعت زیبای سیشاد.

بله کت یک شهر سرسبز و دیدنی است. در این شهر می توانید از چشمه ها، تپه های سرسبز، آبشارها و … دیدن کنید. بنابراین اگر به طبیعت گردی علاقه دارید، سفر به سی سهد برای شما یک تیر و چند نشانه خواهد بود.

سی سختسی سخت

اگر فرصت دارید در داخل شهر قدم بزنید و مناظر زیبا را از بالا ببینید. بهار بهترین فصل برای سفر به این منطقه است، اما در تابستان و پاییز سیشاد بسیار سرسبز می شود و باغات پر از میوه هایی مانند انگور، انار و آجیل است.

– چشمه های کوچک و بزرگ یا گردنه بیژن.

البته این شهر جاذبه های دیگری از جمله چشمه تاف، چشمه میشی، چشمه تاگی و چشمه سرد نیز دارد. چشمه میشی یکی از بزرگ ترین چشمه های این منطقه است که در نزدیکی گردنه بیژن قرار دارد.

گردنه بیژن یکی از جاذبه های این شهر است. این گردنه آبشاری زیبا در دل خود دارد که حتی در تابستان قسمتی از آن یخ زده است.

گروه های دره نوردی اخیرا برنامه های ویژه ای را برای فرود از آبشار در آب های سرد این گردنه اجرا کرده اند. نوعی ماجراجویی که می تواند برای بسیاری از گردشگران جالب باشد.

سی سختسی سخت

قله و منطقه حفاظت شده دانا

قله زیبای دانا نیز در شهر سیشرد واقع شده است. این قله با ارتفاع 4409 متر یکی از مقاصد اصلی کوهنوردان ایرانی و خارجی است که به آن صعود می کنند.

در مجاورت آن منطقه حفاظت شده دنا قرار دارد که پناهگاه کوهستانی حیواناتی مانند گرگ، پلنگ، گربه وحشی، بز کوهی، عقاب و شاهین و پرندگان باستانی مانند هما سعادت است.

علاوه بر جنگل‌های بلوط در این منطقه، می‌توانید گیاهانی مانند پسته وحشی، کیکم یا زالزالک را نیز در منطقه حفاظت‌شده دنا مشاهده کنید.

سی سختسی سخت

به همین دلیل در بسیاری از جاها تابلوهایی را می بینید که آتش افروختن در جنگل را ممنوع می کند. به یاد داشته باشید که این جنگل برای بقای گونه های جانوری خود و همچنین افرادی که در اطراف آن زندگی می کنند بسیار مهم است.

یک جرقه کوچک برای آتش زدن یک جنگل بزرگ کافی است. پس آتش روشن نکنید و نخ سیگاری در دل طبیعت زیبای این جنگل نیندازید.

– دره و آبشار ناری.

برای بازدید از آبشار زیبای ناری که در منطقه حفاظت شده دنا قرار دارد باید به پاسگاه محیط زیست خریدون بروید.

به یاد داشته باشید که رسیدن به این جاذبه طبیعی به این راحتی نیست و برای رسیدن به آنجا باید حدود 3 ساعت پیاده روی کنید. در این مسیر می توانید از منظره باشکوه کوه دانا و علفزارهای اطراف آن لذت ببرید.

سی سختسی سخت

اگر قصد بازدید از آبشار ناری را دارید، حتماً آب و غذای کافی به همراه داشته باشید و از یک راهنمای محلی بخواهید که به شما در یافتن مسیر کمک کند. آبشار دره ناری و آبشار توف شاه در منطقه ای به نام بن رود قرار دارند.

به طور کلی و جدای از همه اینها، طبیعت این منطقه پتانسیل بالایی برای گردشگری دارد و به جرات می توان گفت در آینده مکان های دیدنی دیگری نیز در طبیعت شگفت انگیز این منطقه کشف خواهد شد.

ماندن در شهر سخت است.

همانطور که در بالا ذکر شد، می توانید از چادرهای عشایری در نزدیکی دریاچه و آبشار استفاده کنید. علاوه بر این، پارکی وجود دارد که می توانید در کنار بازار قدیمی سوغات در آن کمپ بزنید. البته می توانید از محوطه کنار رودخانه برای کمپینگ هم استفاده کنید.

سی سختسی سخت

اگر این گزینه ها در ذهن شما نیست، هتل ها و اقامتگاه های سیشک و شهرهای اطراف آماده پذیرایی از گردشگران هستند. اگر می خواهید در هر جایی از این منطقه کمپ بزنید، حتما یک کیسه زباله به همراه داشته باشید و زباله های خود را از محل خارج کنید. جمع آوری مقداری زباله در محیط نیز به این معنی است که شما بسیار مسئولیت پذیر هستید.

سی سخت یعنی تیری با چند علامت.

سفر به سی هارد برای همه سلیقه ها و گزینه ها خوب است. مهم نیست که چه سبک سفری دارید، سیشاد گزینه های جذابی برای شما دارد. اگر می خواهید به خرید بروید، می خواهید فرهنگ مردم محلی را بشناسید، به طبیعت گردی و … علاقه مندید، دست خالی از این شهر برنخواهید گشت.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=132847

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.