افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
3

وظیفه نظام بانکی مدیریت تخصیص و تخصیص منابع در بازار پول است.

  • کد خبر : 132433
وظیفه نظام بانکی مدیریت تخصیص و تخصیص منابع در بازار پول است.

به گزارش بازار، یکتا اشرفی معاون مدیریت و توسعه منابع بانک مرکزی در نشست تخصصی «از بانکداری دیجیتال تا بانکداری هوشمند» در همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت اظهار داشت: علم اقتصاد علم تخصیص بهینه منابع است. این تعریف از ابتدای شکل گیری اقتصاد مورد استفاده قرار گرفت، اما ابزار تخصیص بهینه منابع در […]

به گزارش بازار، یکتا اشرفی معاون مدیریت و توسعه منابع بانک مرکزی در نشست تخصصی «از بانکداری دیجیتال تا بانکداری هوشمند» در همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت اظهار داشت: علم اقتصاد علم تخصیص بهینه منابع است. این تعریف از ابتدای شکل گیری اقتصاد مورد استفاده قرار گرفت، اما ابزار تخصیص بهینه منابع در طول زمان تغییر کرده است و امروزه این تخصیص بهینه از طریق تحول دیجیتال انجام می شود. شبکه جهانی وب و اینترنت ابزارهایی بودند که نقش اساسی در تحول دیجیتال داشتند.

و افزود: از سال 2018، جهان به سمت اقتصاد هوشمند حرکت کرده است. خانواده، تجارت و دولت که سه ضلع اقتصاد را تشکیل می دهند، بر اساس ابزار هوشمندی به تصمیم گیری هوشمند دست یافته اند. این ابزار در بستر تحول دیجیتال شکل گرفته و مورد استفاده قرار می گیرد.

اشرفی ادامه داد: وظیفه اصلی نظام بانکی مدیریت تخصیص و تجهیز منابع در بازار پول است. خدمات دیگری نیز در این زمینه ارائه می دهد. از سال 1980 به بعد، خدمات الکترونیکی به تدریج وارد خدمات بانکی شد و سپس بانکداری دیجیتال مطرح شد. این ابزار دیجیتال خواسته ها و نیازهای مشتریان را رصد می کند و بر اساس آنها خدمات ارائه می دهد. پس از بانکداری دیجیتال، بانکداری هوشمند نیز شکل گرفته است.

معاون مدیریت و توسعه منابع بانک مرکزی گفت: از اقتصاد سنتی به اقتصاد هوشمند رسیده ایم. در بانکداری از بانکداری سنتی به سمت بانکداری دیجیتال و سپس به سمت بانکداری هوشمند در بستر دیجیتال حرکت می کنیم.

پیش نیازهای بانکداری دیجیتال و هوشمند
مرتضی ترک تبریزی; رئیس هیئت مدیره بانک تجارت همچنین به چالش ها و مشکلات بانکداری هوشمند اشاره کرد و گفت: برای ایجاد بانکداری دیجیتال و سپس بانکداری هوشمند به نهادهای مختلفی نیاز است. این نهادها شامل اطلاعات، شرکت های نوآور و فین تک، مدیریت ریسک و پذیرش و هم افزایی تمامی بخش ها برای حرکت در این مسیر است.

وی با بیان اینکه در مقایسه با کشورهای همسایه خدمات بسیار خوبی در حوزه بانکداری الکترونیک و دیجیتال در کشور ارائه می شود، تصریح کرد: کرونا و یارانه های اختصاص یافته به توسعه بانکداری الکترونیک پس از همه گیری در توسعه این خدمات موثر بوده است. و این توسعه و رشد ادامه دارد.

رئیس هیئت مدیره بانک تجارت در بانکداری دیجیتال، مدیریت ریسک و محاسبه ریسک بسیار مهم است. لازمه مدیریت ریسک اعم از مدیریت نرخ کارمزد، نرخ سود، مبالغ پرداخت تسهیلات و سایر موارد، استقلال مدیران بانک و همکاری مراجع بالاتر است.

ترک تبریزی ادامه داد: مسئولان بالادستی با داشتن اطلاعات فراوان از هر بانک می توانند تصمیم خود را بگیرند. البته از این حیث لازم است مقدمات درون بانکی و در زمینه های مختلف فراهم شود که یکی از مهمترین آنها ارائه داده های مورد نیاز است.

شناخت سیستم بانکی ضروری است
در ادامه این دیدار، سید مهدی حسینی؛ قائم مقام بانک سپه همچنین بیان کرد: در رابطه با بانکداری هوشمند باید دو اتفاق بیفتد. اولی تغییر پارادایم و دومی تغییر دیدگاه است. بانک ها باید بدانند که هوشمندی یک انتخاب نیست بلکه یک استراتژی استراتژیک است و پارادایم خود را بر اساس این نیاز و دیدگاه تغییر دهند.

وی گفت: در حوزه اطلاعاتی یکی از موضوعات مهم همکاری و نظارت هوشمند است که رئیس کل بانک مرکزی در این همایش به آن اشاره کرد. هرچند سیستم بانکی تا حدودی پیشرفت کرده است، اما باید در همکرانی هم همین اتفاق بیفتد و به سمت نظارت هوشمند برویم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=132433

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.