افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 30 September , 2024
1

اسمارتک نیوز » قرارداد میلیاردی ایران و ترکمنستان

  • کد خبر : 130976
اسمارتک نیوز » قرارداد میلیاردی ایران و ترکمنستان

وزیر راه و شهرسازی در تشریح توافقات ایران و ترکمنستان در هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور گفت: سند همکاری اجرایی حدود یک میلیارد دلار بین دو کشور امضا شد. به گزارش اسمارتک نیوز، مهرداد بذرپاش روز شنبه پس از اختتامیه هفدهمین کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان در جمع خبرنگاران […]

وزیر راه و شهرسازی در تشریح توافقات ایران و ترکمنستان در هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور گفت: سند همکاری اجرایی حدود یک میلیارد دلار بین دو کشور امضا شد.

به گزارش اسمارتک نیوز، مهرداد بذرپاش روز شنبه پس از اختتامیه هفدهمین کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: توافقات انجام شده با ترکمنستان فراتر از تصور بود و در روزهای گذشته موضوعات در 6 کمیته مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه گاز یکی از موضوعات راهبردی دو کشور است، افزود: توافق بسیار خوبی صورت گرفت و طرف ترکمنی قول داد میزان صادرات گاز به ایران را افزایش دهد.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکمنستان تصریح کرد: مقرر شد برای توافق نهایی، میزان افزایش صادرات و قیمت گاز در کمیته ای با حضور دو کشور بررسی شود. . اما در اصل توافق حاصل شد.

بذرپاش با اشاره به اجرای پروژه های زیرساختی در ترکمنستان توسط شرکت های ایرانی گفت: مقرر شد پروژه ها با تبادل گاز با شرکت های ایرانی حل و فصل شود که تحول بسیار مهمی در روابط دو کشور است.

مشکل بدهی گاز ایران با ترکمنستان حل شد
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرف ترکمنستانی مدعی تقاضای صادرات گاز از ایران شد، گفت: این موضوع در کمیسیون مشترک حل و فصل شد و توافق تکمیل شد، البته شرکت گاز بدهی دارد. از گذشته به ترکمنستان رسید، اما این مشکل مورد قبول طرف ایرانی قرار نگرفت و حل شد.

صادرات تجهیزات برقی به ترکمنستان به ارزش 140 میلیون دلار
بذرپاش با بیان اینکه در زمینه احداث خطوط انتقال برق توافقاتی داشتیم، تصریح کرد: ساخت خط انتقال برق با گازکشی به ارزش 200 میلیون دلار انجام می شود. همچنین قرارداد اولیه صادرات تجهیزات برقی به ترکمنستان به ارزش 140 میلیون دلار و سند بین توانیر و طرف ترکمنی امضا شد.

وزیر راه و شهرسازی از موافقت با برگزاری رویدادهای فرهنگی و ورزشی با محوریت سرافرازی دو کشور خبر داد.

وی بیان کرد: در حوزه حمل و نقل نیز توافق شد که تردد روزانه واگن از مرز سرخس به 600 واگن و از اینچه برون به 100 واگن افزایش یابد و با حضور متولیان دو کشور، مشکلات این دو کشور بررسی شود. واگن ها تردد در مرز حل می شود.

کاهش کرایه حمل و نقل
بذرپاش در خصوص هزینه ترانزیت گفت: کاهش و یکسان سازی تعرفه بین دو کشور انجام شده و قرار شد برای سایر محموله های ترانزیتی از مبدا کشور ثالث به مقصد ایران نیز انجام شود.

ایجاد خط پرواز به عشق آباد
وزیر راه و شهرسازی از موافقت با ایجاد خط پروازی با عشق آباد خبر داد و تاکید کرد: مقرر شد پرواز مشهد به عشق آباد یا سراسر کشور از ثلات به مشهد و سپس به عشق آباد و برنامه پروازهای مسافری و بار برای دو ماه آینده تعیین و اعلام شد.

بذرپاش از امضای پیمان برادری بین بندر امیرآباد و بندر ترکمن باشی استقبال کرد و گفت: امیدواریم این موضوع باعث افزایش تردد کشتی ها و سرمایه گذاری در داخل کشور شود و طرفین خواستار آن هستند که مورد موافقت طرفین قرار گرفت.

آنها برای تکمیل زنجیره دوندگان یک جلسه چهار جانبه برگزار می کنند
وی افزود: در دو ماه آینده نشست چهارجانبه قزاقستان، ترکمنستان، ایران و عمان با هدف کاهش تعرفه های ترانزیتی و جابجایی کالا بین کشورها برگزار می شود که در راستای پایان روابط شمال و جنوب است. و زنجیره کریدور شرق-غرب.

بذرپاش تاکید کرد: ترکمنستان از کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب استقبال می کند و در دو روز گذشته جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده است.

ساخت جاده در ترکمنستان به ارزش 500 میلیون دلار
وزیر راه و شهرسازی به ساخت 242 کیلومتر راه در ترکمنستان به ارزش 500 میلیون دلار اشاره کرد و گفت: تفاهم نامه این پروژه منعقد شد و در آینده نزدیک موافقت نامه اجرایی نیز امضا خواهد شد.

وی افزود: تفاهم نامه ای در حوزه دامپزشکی، کشاورزی و علوم جوی تنظیم شد که امضای آن به سفر کشورمان به ترکمنستان در ماه های آینده موکول شد.

فعال سازی بازارچه های مرزی ایران و ترکمنستان
رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان گفت: بازارچه مرزی باجگیران بین دو کشور فعال است و طی دو ماه آینده کمیته مشترکی برای فعال‌سازی مرز اینچه‌برون تشکیل می‌شود. پیشنهاد طرف ایرانی ایجاد سه بازارچه مرزی در استان های گلستان و خراسان شمالی بود که توسط ترکمنستان بررسی می شود.

وی با بیان اینکه سرخس یک منطقه استراتژیک برای ایران است، گفت: راه اندازی پروژه خط ریلی چابهار – زاهدان – بیرجند – مشهد – سرخس برای تقویت این منطقه بسیار مهم است و یکی از شاهراه های اصلی حمل و نقل کالا به جنوب است. مقامات دو کشور در سرخس حضور دارند و وضعیت آن را زیر نظر دارند.

صادرات مصالح ساختمانی ایران به ترکمنستان
وزیر راه از توافق برای افزایش نمایشگاه بین ایران و ترکمنستان خبر داد و گفت: محصولات صنعتی، معدنی و مصالح ساختمانی ایران مشتریان خوبی در بازار ترکمنستان دارد و مقرر شد بازاریابی خوبی برای شرکت ایرانی انجام شود.
بذرپاش گفت: تمامی موارد فوق در تفاهم نامه کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان گنجانده شده و دو سند اجرایی دیگر در زمینه همکاری در حوزه برق و صادرات تجهیزات برقی با این کشور نیز به امضا رسید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=130976

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.