افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
0

زعفران به رنگ قرمز | هیچ گلی دل کشاورزان خراسان جنوبی را جذب نمی کند

  • کد خبر : 129900
زعفران به رنگ قرمز |  هیچ گلی دل کشاورزان خراسان جنوبی را جذب نمی کند

بازار، گروه استان ها: زعفران یکی از گران‌ترین ادویه‌های دنیاست که علاوه بر عطر بسیار خوب، دارای خواص تغذیه‌ای فراوانی است و حتی به عنوان گیاه درمانی در طب سنتی استفاده می‌شود. زعفران یکی از محصولات کشاورزی مهم خراسان جنوبی است که در صورت توجه به این ادویه گران قیمت جهانی می تواند ارزش افزوده […]

بازار، گروه استان ها: زعفران یکی از گران‌ترین ادویه‌های دنیاست که علاوه بر عطر بسیار خوب، دارای خواص تغذیه‌ای فراوانی است و حتی به عنوان گیاه درمانی در طب سنتی استفاده می‌شود.

زعفران یکی از محصولات کشاورزی مهم خراسان جنوبی است که در صورت توجه به این ادویه گران قیمت جهانی می تواند ارزش افزوده زیادی برای استان به همراه داشته باشد.

متأسفانه بر اساس بسیاری از کشاورزان و بررسی های میدانی، امسال میزان تولید زعفران در استان خراسان جنوبی بسیار کاهش یافته است و این امر ضربه جدی به تولیدکنندگان زعفران در استان وارد کرده است.

تولیدکنندگان زعفران در منطقه ای که بهترین طلای سرخ جهان را تولید می کند، امسال بدترین فصل برداشت را سپری می کنند.

سکوت زعفرانی مسئولین

با وجود اینکه برداشت زعفران در استان از مهرماه آغاز شده اما مسئولان جهاد کشاورزی آماری از میزان تولید و برداشت ارائه نکرده اند.

رصد خبرنگار بازار برای ارائه آمار نیز موفقیت آمیز نبوده و اطلاع رسانی در این زمینه صورت نگرفته است، به نظر می رسد با افت شدید تولید زعفران در استان مواجه هستیم و هیچ خبر خوبی در این زمینه که مسئولان داشته اند وجود ندارد. راحتی این را در حال حاضر دیدم. در مورد این موضوع سکوت کنید.

تنها آمار ارائه شده از میزان تولید زعفران چند روز پیش توسط مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فردوس اعلام شد و گفت: برداشت زعفران در این شهرستان نسبت به سال گذشته 60 درصد کاهش داشته است.

علی امیرزاده با بیان اینکه 3 هزار و 150 هکتار از مزارع شهرستان فردوس به کشت زعفران اختصاص دارد، اظهار کرد: میانگین برداشت زعفران از هر هکتار در 10 سال گذشته 6 کیلوگرم زعفران خشک بوده که به دلیل خشکسالی و تنش ناشی از گرمای تابستان با تلفات همراه بوده است. درصدی را دنبال می کنیم و میزان برداشت زعفران خشک به دو کیلوگرم در هکتار کاهش یافته است.

همچنین دلایل مختلفی از سوی کشاورزان استان برای کاهش تولید بیان شده است که دلیل اصلی آن همین داستان قدیمی و ریشه اصلی خشکسالی های پی در پی در استان است.

خشکسالی و کمبود باران و برف باعث ضعیف شدن پیاز زعفران شده و این امر در کاهش تولید بسیار موثر بوده است.

کاهش زعفران به دلیل سرمازدگی

حسین عنانی یکی از تولیدکنندگان زعفران استان در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: سطح زیر کشت زعفران حدود یک هکتار است که سالانه بین 400 تا 500 کیلوگرم گل زعفران از آن برداشت می کنم.

وی با اشاره به کاهش شدید تولید زعفران خود گفت: امسال این میزان تولید به 100 کیلوگرم رسید.

وی علت این کاهش را سرمازدگی سال گذشته دانست و گفت: این سرمازدگی باعث از بین رفتن یا ضعیف شدن بسیار گل زعفران شد.

عنانی ادامه داد: همچنین کاهش بارندگی باعث شده است که آب لازم به پیاز زعفران نرسد و گلدهی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

وی در خصوص حمایت هایی که از زعفران کاران استان می شود، افزود: متاسفانه هیچ گونه حمایتی صورت نگرفته است، هرچند دولت می تواند از کشاورزان در زمینه تامین پیاز گل مرغوب و همچنین کود حمایتی کند.

زعفران کار از خراسان جنوبی درباره بیمه کشاورزی گفت: متأسفانه با وجود اینکه هر ساله زمین های کشاورزی خود را بیمه می کنیم، با وجود اینکه سرمازدگی خسارت زیادی به ما وارد کرد، هیچ مبلغی به عنوان غرامت پرداخت نشده است.

عنانی بیان کرد: امسال به دلیل کاهش تولید زعفران قیمت آن افزایش یافته است اما هر ساله به جای اینکه سود حاصل از تولید به جیب کشاورزان برود به جیب تجار و بازرگانان می رود.

وی درباره تاثیر کیسه زعفران گفت: کیسه زعفران طرح خوبی است که می تواند خرید را رقابتی کند و در افزایش کیفیت و قیمت محصول موثر باشد.

اطلاعیه ای در خصوص خرید ساپورت زعفران دریافت نکرده ایم.

مدیرعامل تعاون روستایی خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با بازار درباره خرید زعفران حمایتی اظهار داشت: امسال هیچ اطلاعیه ای مبنی بر خرید زعفران حمایتی دریافت نکرده ایم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته یک تن خرید حمایتی زعفران در استان داشتیم، گفت: امسال هنوز قیمت ثابتی برای زعفران وجود ندارد و قیمت ها به خوبی افزایش یافته است، بنابراین دولت برنامه ای برای حمایت از خرید این محصول ندارد. .

سید حسن رضوی بیان کرد: وزیر جهاد کشاورزی دستورالعمل خرید حمایت از محصولات کشاورزی را ابلاغ کرده و سپس برای حمایت از محصولات کشاورزی و رای نهایی خرید حمایت از محصولات کشاورزی به شورای سیاسی می رود. محصولات ریخته گری خواهند شد.محصولات کشاورزی.

زعفران به رنگ قرمز |  هیچ گلی دل کشاورزان خراسان جنوبی را جذب نمی کند

پرداخت ۵ غرامت یک میلیارد تومانی به زعفران کاران خراسان جنوبی در سال برداشت گذشته

بخشی مدیرعامل صندوق بیمه کشاورزی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: بیمه زعفران از اواسط آذرماه سال برداشت آغاز و تا نیمه آذرماه سال بعد اعتبار دارد.

وی تصریح کرد: در کمپین برداشت سال های 1400 تا 1401 به زعفران کارانی که محصولات خود را بیمه کردند، 5 میلیارد تومان غرامت پرداخت شد.

مدیرعامل صندوق بیمه کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سطح زیر پوشش بیمه شده زعفران در این مدت یک هزار و 576 هکتار بوده است، یادآور شد: این سطح توسط 2 هزار و 900 بیمه شده یا ذی نفع بیمه شده است.

بخشی ادامه داد: غرامت پرداختی شامل خسارات ناشی از سرما و یخبندان، خشکسالی، سیل و بارندگی های نابهنگام در زمان برداشت بوده است.

وی افزود: کشاورزانی که 25 آذرماه سال گذشته برای برداشت زعفران خود بیمه شده اند تا 24 آذرماه امسال اعتبار خواهند داشت و در صورت کاهش عملکرد به دلیل سرما و سرمازدگی سال گذشته در منطقه خسارت پرداخت می شود.

مدیرعامل صندوق بیمه کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: پرونده های بیمه ای محصولات کشاورزی که دی ماه سال گذشته بر اثر سرما و یخبندان خسارت دیده بودند در حال بررسی است.

بخشی یادآور شد: بیمه شدگانی که قبل از سرمای شدید دی ماه 1401 محصول زعفران خود را بیمه کرده اند در صورت شکست محصول در منطقه امسال پرونده آنها بررسی می شود.

وی خاطرنشان کرد: زعفران کارانی که در تاریخ 25 آذرماه هر سال و پس از آن برای بیمه محصولات خود اقدام می کنند، به دلیل تمامی عوامل خطر اجباری می توانند از مزایای بیمه بهره مند شوند.

اکبری: زعفران خراسان جنوبی به دلیل مصرف کم آب و اقتصاد مناسب یکی از محصولات مورد توجه در سبد مدل زراعی است.

از خرید آذرماه پشتیبانی می کند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی پیش از این در گفتگو با رسانه ها گفته بود: سطح زیر کشت زعفران در این استان 16 هزار و 982 هکتار است.

محمدرضا اکبری افزود: شهرستان قاینات با سطح زیر کشت 5 هزار و 260 هکتار اولین محدوده برداشت زعفران در استان را دارد.

وی گفت: بر اساس سند اصلاح الگوی کشت که اخیراً در وزارت جهاد کشاورزی منتشر شد، زعفران خراسان جنوبی به دلیل مصرف کم آب و اقتصاد خوب یکی از محصولات مورد توجه در سبد الگوی کشت است. . بنابراین توجه ویژه ای به این محصول داریم و امیدواریم در سال های آینده سطح زیر کشت را افزایش دهیم.

اکبری گفت: عملیات حمایت از خرید زعفران خراسان جنوبی از اوایل آذرماه در استان آغاز می شود و امسال برای اولین بار اقدام به خرید خوشه زعفران در استان خواهیم کرد.

زعفران محصولی است که در چندین شهر خراسان جنوبی جایگاه خود را از محصول کشاورزی به «فرهنگ عمومی» ارتقا داده و معیشت بسیاری از روستاییان این استان نیز به این محصول گره خورده است، اما متاسفانه خشکسالی و سرمازدگی در حال حاضر کشاورزی است. کمپین باعث افت شدید محصول شد، کشاورزان این استان فقیرتر شدند و هزینه بالای تولید کمکی به کشاورزان نکرد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=129900

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.