افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
6

برنامه رانندگی شبیه سازی شده به نوجوانان مبتلا به ADHD کمک می کند تا در جاده ایمن تر باشند

  • کد خبر : 12945
برنامه رانندگی شبیه سازی شده به نوجوانان مبتلا به ADHD کمک می کند تا در جاده ایمن تر باشند

29 دسامبر 2022 — نادیا توفیق 17 ساله بود که اولین ماشین خود را گرفت. دو ماه بعد توفیق پشت ماشین مادرش را تعقیب می کرد که مادرش مستقیم به رانندگی ادامه داد و او تصمیم گرفت که مسیر دیگری را طی کند و به سمت چپ بپیچد. چراغ سبز بود اما پیکان سبزی وجود […]


29 دسامبر 2022 — نادیا توفیق 17 ساله بود که اولین ماشین خود را گرفت. دو ماه بعد توفیق پشت ماشین مادرش را تعقیب می کرد که مادرش مستقیم به رانندگی ادامه داد و او تصمیم گرفت که مسیر دیگری را طی کند و به سمت چپ بپیچد. چراغ سبز بود اما پیکان سبزی وجود نداشت. وسط پیچ، توفیق با تماشای رانندگی مادرش حواسش پرت شد و ماشینی را که مستقیم به سمت او می آمد ندید.

به سرش زد

توفیق چهار سال پس از تصادف می گوید: «آنقدر که باید توجه نمی کردم.

توفیق، که دارای ADD است و اکنون دانشجوی ارشد کالج است و در حال تحصیل در رشته پرستاری است، تنها نیست که هنگام رفتن به جاده مشکل توجه دارد. بر اساس CDC، خطر تصادف با وسایل نقلیه موتوری در بین نوجوانان 16 تا 19 ساله بیشتر از هر گروه سنی دیگری است. تصادفات رانندگی نیز علت اصلی مرگ و میر نوجوانان است.

برای نوجوانان مبتلا به اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD)، خطر تصادف حتی بالاتر است. مطابق با پژوهش منتشر شده در JAMA اطفال، نوجوانانی که مبتلا به ADHD تشخیص داده شده اند 36% احتمال تصادف رانندگی بیشتر از سایر رانندگان نوجوان است. مقداری پژوهش نشان داده است که داشتن ADHD نیز با احتمال بالاتری از برخوردهای متعدد همراه است.

خوشبختانه توفیق در این حادثه رانندگی آسیب جدی ندید، اما ماشین او نیاز به تعویض داشت. اما این بدبختی او را تکان داد. او شروع به احساس ترس بیشتر از رانندگی کرد.

حدود 8 ماه بعد، نوجوان با تبلیغی در رسانه های اجتماعی برای آزمایش مطالعه مواجه شد برنامه آموزش مهارت های رانندگی کامپیوتری برای رانندگان نوجوان مبتلا به ADHD. او با خوشحالی امضا کرد.

دکتر جفری اپستاین، نویسنده اصلی این پژوهش، می‌گوید: هدف از این کارآزمایی تصادفی‌سازی شده و کنترلی این بود که مشخص کند آیا یک مداخله رایانه‌ای می‌تواند برای کاهش نگاه‌های طولانی دور از جاده و کاهش خطرات رانندگی برای نوجوانان مبتلا به ADHD مؤثر باشد. مطالعه، که در این ماه در مجله پزشکی نیوانگلند.

این مطالعه نشان داد که برای نوجوانان مبتلا به ADHD، مداخله به طور قابل توجهی دفعات نگاه‌های طولانی دور از جاده و همچنین معیاری از بافندگی خط را در مقایسه با یک برنامه کنترل کاهش داد. علاوه بر این، در سال بعد از آموزش، میزان برخورد و برخورد نزدیک در حین رانندگی در دنیای واقعی برای افراد گروه مداخله به طور قابل توجهی کمتر بود.

اینها شگفت‌انگیزترین و قابل توجه‌ترین یافته‌ها برای اپستین بودند، که او همچنین روانشناس کودکان و مدیر مرکز ADHD در بیمارستان کودکان سینسیناتی، محل اولیه مطالعه است.

اپستاین می‌گوید: «من شک داشتم و وقتی نتایج ما به رانندگی در دنیای واقعی تعمیم یافت، بسیار خوشحال شدم.

اپستاین می گوید که تصمیم گرفت این مطالعه را بر روی کاهش نگاه های طولانی (بیشتر از 2 ثانیه) از جاده متمرکز کند، زیرا یک تحقیق قبلی ADHD مطالعه، که برای آن نویسنده بود، متوجه شد که نوجوانان مبتلا به ADHD نه تنها زمانی که حواسشان پرت می شد نگاه های طولانی تری به دور از جاده می دیدند، بلکه بیشتر از آن نگاه های بلند را می دیدند.

بنابراین ما تشخیص دادیم که این یک دلیل احتمالی برای تصادفات نوجوانان مبتلا به ADHD است، و گفتیم، خوب، بیایید سعی کنیم به آن رسیدگی کنیم. بیایید ببینیم آیا می توانیم آن را برطرف کنیم.»

برای این مطالعه، در مجموع 152 راننده نوجوان (سن 16 تا 19 سال) مبتلا به ADHD در هر دو گروه مداخله یا کنترل قرار گرفتند. همه نوجوانان دارای گواهینامه رانندگی بودند و حداقل 3 ساعت در هفته رانندگی می کردند. هر فرد 5 هفته آموزش دید، هفته ای یک بار.

افرادی که در گروه مداخله بودند با استفاده از برنامه ای به نام برنامه تمرکز متمرکز و یادگیری توجه (FOCAL) آموزش دیدند که کاهش نگاه های طولانی دور از جاده را هدف قرار می دهد. به افرادی که در گروه کنترل بودند، اطلاعاتی که عموماً در یک برنامه آموزشی رانندگان معمولی مانند قوانین جاده آموزش داده می‌شد، آموزش داده شد، اما آنها چیزی در مورد نگاه‌های طولانی و تمرکز توجه خود بر جاده یاد نگرفتند.

برنامه FOCAL توسط دونالد فیشر، دکترای دانشگاه ماساچوست، که در حال کار بر روی کاهش نگاه های طولانی دور از جاده در نوجوانان بدون ADHD بود، ایجاد شد. تیم تحقیقاتی اپستین می‌دانست که باید برنامه را فشرده‌تر کنند تا با نوجوانان مبتلا به ADHD کار کنند، بنابراین آن را تقویت کردند تا چندین جلسه را شامل شود. آنها همچنین یک قطعه شبیه‌ساز رانندگی اضافه کردند که نوجوانان پس از تکمیل این برنامه کامپیوتری FOCAL باید در شبیه‌ساز رانندگی می‌رفتند و هر زمان که نگاهی بیش از 2 ثانیه داشت با زنگ هشدار هشدار می‌دادند. تنها راه برای متوقف کردن زنگ هشدار این بود که دوباره به جاده نگاه کنید. در واقع، آموزش شامل آموزش به نوجوانان بود که بیش از 2 ثانیه از جاده نگاه نکنند.

اپستین می‌گوید این آموزش چند بار بیش از 7 ساعت طول کشید.

ما واقعاً آنها را مجبور کردیم این مهارت را بیاموزند تا زمانی که این مهارت تبدیل به روتین شد.»

یکی از تفاوت های کلیدی بین گروه مداخله و کنترل این بود که گروه مداخله بازخورد شنیداری را زمانی دریافت کرد که نوجوان به مدت بیش از 2 ثانیه از جاده شبیه سازی شده دور نگاه کرد، در حالی که گروه کنترل آن آموزش بازخورد شنیداری را دریافت نکردند.

مشخص شد که شرکت کنندگان در گروه مداخله به طور متوسط ​​16.5 نگاه طولانی در هر رانندگی در 1 ماه و 15.7 نگاه طولانی در هر رانندگی در 6 ماه داشتند که در مقایسه با 28 و 27 نگاه بلند به ترتیب در گروه کنترل. همچنین میزان لین بافی در 1 ماه و 6 ماهگی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل به طور معنی‌داری کاهش یافت.

اپستاین می‌گوید: «ما تفاوت‌های بسیار زیادی بین دو گروه و تفاوت‌های آماری بسیار بسیار معنی‌دار داشتیم.

سطح مهارت بین 1 تا 6 ماه تغییر چندانی نداشت.

اپستاین می‌گوید: «آنها این مهارت‌هایی را که ما به آنها یاد دادیم به خاطر می‌آوردند.

نتایج کارآزمایی ثانویه، میزان نگاه‌های طولانی و برخورد/تصادف‌های نزدیک در طول 1 سال رانندگی در دنیای واقعی بود.

به منظور اندازه گیری آنها، تیم تحقیقاتی دوربین هایی را در اکثر خودروهای نوجوانان قرار داد. دوربین‌ها لحظات منتهی به اپیزودهای رانندگی را که توسط نیروی g بالا بر روی خودرو ایجاد می‌شد، شناسایی و ثبت کردند که به دلیل تغییرات ناگهانی در حرکت خودرو مانند ترمز سخت، انحراف شدید یا برخورد اتفاق افتاد.

در طول رانندگی در دنیای واقعی در طول یک سال پس از آموزش، افرادی که در مداخله شرکت کردند، 24٪ کاهش در نرخ نگاه های طولانی به ازای هر رویداد گرم و 40٪ کاهش در نرخ برخورد یا برخورد نزدیک به هر گرم داشتند. رویداد نیرو در مقایسه با کنترل ها

توفیق، که در گروه مداخله بود، می‌گوید که این مطالعه چیزی بود که او واقعاً به آن علاقه داشت. شرکت در آن همچنین باعث شد که دلیل وقوع برخی از این حوادث را بهتر درک کند.

او می‌گوید: «این شبیه‌سازی واقعاً در تمام این سال‌ها به من چسبید. “این مفید بود زیرا به من یادآوری کرد که از محیط اطرافم بیشتر آگاه باشم و فقط به طور مستقیم در جاده توجه نکنم.”

جان راتی، MD، که به خاطر کتاب‌هایش در مورد ADHD، مانند مجموعه «Driven to Distraction» که با ادوارد هالوول، MD نوشته شده است، می‌گوید: «آموزش کارساز است.

راتی می‌گوید: «این مانند هر یادگیری دیگری است، اگر بارها و بارها و بارها ادامه دهید به شما کمک می‌کند.

“من فکر می کنم زمینه ADHD به سمت یادگیری مبتنی بر مهارت در حال حرکت است. اپستین می‌گوید، مثل اینکه باید به نوجوانان دارای مهارت‌های ADHD آموزش دهیم.

با این حال، حداقل یک محدودیت مطالعه وجود داشت. در حالی که محققان رانندگی در دنیای واقعی را به مدت 1 سال پس از تکمیل آموزش توسط نوجوانان تحت نظر داشتند، آنها قادر به نظارت بر مصرف داروی نوجوانان در آن مرحله از مطالعه نبودند. به عبارت دیگر، مشخص نبود که آیا نوجوانان در زمان برخورد داروی ADHD مصرف می کردند یا نزدیک به برخورد. اپستین خاطرنشان می کند که گفته می شود، نرخ دارو در میان مداخله و کنترل بسیار مشابه بود.

یادگیری واقعی

توفیق می گوید که اکنون در جاده احساس راحتی بیشتری می کند. او یاد گرفته است که خودآگاه باشد و از رانندگی “ترس” نکند. او همچنین این پیام را درونی کرده است که بیش از 2 ثانیه چشم خود را از جاده دور نکنید، یک نکته کلیدی برای او از مطالعه که به گفته او هنوز هم تا به امروز اعمال می کند.

گاهی اوقات دوستانش سعی می کنند هنگام رانندگی چیزی را در تلفن هایشان به او نشان دهند.

توفیق می‌گوید: «من نگاه نمی‌کنم زیرا می‌دانم که نگاه سریع ممکن است به چیزی وحشتناک تبدیل شود.

والدین و نوجوانانی که علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این برنامه هستند می توانند به این برنامه مراجعه کنند این وب سایت. جفری اپستاین، دکترا، نویسنده اصلی مطالعه، گفت که امیدوار است این مداخله روزی با استفاده از واقعیت مجازی یا یک برنامه تلفن هوشمند در دسترس باشد. (هرکسی می تواند این آموزش را – در حال حاضر پنج هفته – در محل در بیمارستان کودکان سینسیناتی از ژانویه 2023 انجام دهد).

نمایش منابع

منابع:

نادیا توفیق.

JAMA اطفال: “خطر تصادف وسایل نقلیه موتوری در میان نوجوانان و جوانان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی.”

مجله تحقیقات روانپزشکی: “رانندگی وسایل نقلیه موتوری در ناتوانی های روانپزشکی با شیوع بالا: مقایسه رانندگان با ADHD، افسردگی و هیچ آسیب شناسی روانی شناخته شده ای.”

مجله پزشکی نیوانگلند: “آزمایی آموزشی برای کاهش بی توجهی راننده در نوجوانان مبتلا به ADHD.”

جفری اپستین، دکترای بخش اطفال، مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سینسیناتی.

کودکان سینسیناتی: “آموزش نوجوانان برای تبدیل شدن به رانندگان ایمن.”

مجله روانشناسی کودکان غیرعادی: “نگاه های بصری طولانی به دور از جاده با نقص عملکرد رانندگی مرتبط با ADHD و پیامک در نوجوانان مرتبط است.”

دونالد فیشر، دکترای دانشگاه ماساچوست.

جان جی. راتی، MD، استادیار بالینی روانپزشکی، دانشکده پزشکی هاروارد.

© 2022 WebMD, LLC. تمامی حقوق محفوظ است. سیاست حفظ حریم خصوصی و اطلاعات اعتماد را مشاهده کنید



منبع

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=12945

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.