افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 30 September , 2024
1

اسمارتک نیوز » صدور 161000 مجوز تمدید

  • کد خبر : 128816
اسمارتک نیوز » صدور 161000 مجوز تمدید

روزنامه ایران: سیاست دولت در حوزه مسکن، همزمان با تولید واحدهای مسکونی، اجرای برنامه‌های همسو برای ارتقای کیفیت مسکن است. بر این اساس نوسازی بافت های فرسوده بخش مهمی از نهضت ملی مسکن است، از 4 میلیون واحدی که در نهضت ملی مسکن تولید می شود، 600 هزار واحد مربوط به نوسازی بافت های فرسوده […]

روزنامه ایران: سیاست دولت در حوزه مسکن، همزمان با تولید واحدهای مسکونی، اجرای برنامه‌های همسو برای ارتقای کیفیت مسکن است. بر این اساس نوسازی بافت های فرسوده بخش مهمی از نهضت ملی مسکن است، از 4 میلیون واحدی که در نهضت ملی مسکن تولید می شود، 600 هزار واحد مربوط به نوسازی بافت های فرسوده است. به عبارت دیگر 15 درصد تامین مسکن در قالب نهضت ملی مسکن باید در محدوده بافت های فرسوده باشد. بر اساس طرح ملی ارتقای مسکن، سالانه 150 هزار خانه باید در بافت های فرسوده ساخته شود. با نوسازی دو هدف همزمان در بخش مسکن پیش می رود که شامل تولید مسکن در مناطق دارای زیرساخت و کاهش خطرات بافت های فرسوده می شود. در نوسازی با توجه به وجود زیرساخت های شهری و مسکونی در بافت ها، هزینه تولید مسکن کمتر است، اما با نوسازی یکی دیگر از اهداف دولت مبنی بر افزایش کیفیت سکونت مردم محقق می شود.
اگرچه در برنامه جامع مسکن و برنامه بازآفرینی شهری بر نوسازی بافت های فرسوده تاکید شده است، اما در دهه اخیر کمترین نوسازی را شاهد بوده ایم که نتیجه آن کاهش ساخت و تولید مسکن بوده است. اما با اجرای نهضت ملی مسکن، برنامه نوسازی نیز سرعت گرفته است. بر اساس آمار سال 1395، حدود 2700000 ساختمان ناپایدار (فرسوده) در مساحتی به وسعت تقریبی 167000 هکتار از اراضی مسکونی کشور وجود دارد که تقریباً 23 درصد از مساحت شهرها و جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است. تقریباً 10 میلیون نفر در این سازه ها زندگی می کنند، بنابراین با نوسازی علاوه بر افزایش تولید مسکن، کیفیت مسکن و زندگی 10 میلیون نفر را نیز افزایش می دهد.
محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توجه دولت به اجرای برنامه نوسازی تاکید می کند: راهبرد اصلی دولت تسریع در نوسازی مسکن است. راهبرد دوم ما مطابق با استانداردهای سند ملی بازآفرینی شهری و سازمان شهرک ها و سند توانمندسازی است. در ادامه، محور دوم ما این است که سرانه آموزش، بهداشت، درمان، نیروی انتظامی، ورزش و جاده به میانگین سرانه محله های برخوردار شهر برسد. این پایه و اساس را برای بهبود کیفیت بازسازی خانه ایجاد می کند. در واقع با وجود این، مقاوم سازی مسکن توجیه لازم را برای بخش خصوصی، غیردولتی و تعاونی فراهم می کند.

تکمیل 55 درصد از برنامه نوسازی.
بر اساس این گزارش، در حوزه مقاوم سازی مسکن در دو سال گذشته بیش از 161 هزار واحد پروانه مقاوم سازی مسکن در حوزه بافت های فرسوده اعطا شده است. طی این دو سال بیش از 51 هزار واحد به بهره برداری رسیده است. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بازآفرینی می تواند ظرفیت تولید مسکن بالایی را فراهم کند و به کمک نهضت ملی مسکن بیاید، گفت: تقریبا 55 درصد از اتمام برنامه بازآفرینی در نهضت ملی را داریم. . استان خراسان رضوی پس از تهران در رتبه دوم قرار دارد و در این دو سال بیش از 23 هزار واحد را به بهره برداری رسانده است.
آیانی با بیان اینکه استان تهران 42 هزار و 300 واحد دارد رتبه نخست تولید مسکن در بافت فرسوده را دارد و افزود: این رقم قابل توجه است. اگر همه استان ها و شهرستان ها اقدام کنند می توانند مشارکت بالایی در تولید مسکن داشته باشند.
وی با اشاره به نقش بسته های تشویقی برای نوسازی منازل گفت: به طور میانگین 85 درصد تخفیف در مجوزها داده می شود. ضمناً برای پارچه فرسوده تسهیلات ارزان قیمت و برای پارچه فرسوده پنج نوع تسهیلات پرداخت می شود.

تکمیل هزار پروژه در مناطق احیا شده
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه راهبرد دیگر ما اتمام پروژه های نیمه تمام است گفت: در دو سال گذشته نزدیک به 1000 پروژه را به بهره برداری رساندیم و 300 پروژه در دست ساخت داریم که به اتمام می رسد. . در پایان سال مالی معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر نقش مهم مردم در پیشبرد برنامه ها، تصریح کرد: آنچه می تواند موتور محرکه این کار باشد و کار را تسریع کند، راهکار مردمی سازی است. این مردمی شدن فقط با حضور مردم شکل می گیرد.
صدور اسناد برای حاشیه نشینان.
بهترین شرایط حمایتی برای نوسازی بافت های فرسوده و حاشیه نشین توسط دولت سیزدهم فراهم شد. دولت سیزدهم بر توجه به نوسازی بافت های فرسوده و ترغیب و تشویق مردم، سازندگان و پیمانکاران به اهمیت نوسازی این بافت ها و همچنین ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی تاکید دارد.
قانون در کنار راهکارها، قابلیت هایی را نیز پیش بینی کرده است که مهمترین آن استفاده از ظرفیت بند ب قانون برنامه و بودجه سال جاری است. با استناد به این بند، به نسبت جمعیت ساکن در سکونتگاه های غیررسمی نسبت به جمعیت شهر، از محل مالیات بر ارزش افزوده برای رفع محرومیت این محله ها استفاده شود. همچنین بر اساس بند میم تبصره 11 قانون بودجه کسانی که زمین آنها در سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه ای متعلق به دولت است می توانند نسبت به دریافت سند اقدام کنند. بسیاری از اقدامات از جمله اخذ مجوز، مجوز و وام بانکی برای نوسازی تنها با ارائه سند امکان پذیر است. با تصمیم دولت متقاضیان سند در سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه نشینان تا پایان اسفندماه فرصت دارند در سامانه اعطای تسهیلات پارچه فرسوده ثبت نام کنند. بر اساس این گزارش، مالکان واحدهای مسکونی اراضی تصرفی دولتی که واحدهای خود را قبل از سال 1393 و مطابق با شهرسازی ساخته اند می توانند نسبت به دریافت سند مالکیت اقدام کنند.
همچنین طبق بند ج تبصره 11 در مناطق پر تراکم و غیرقابل نفوذ این امکان برای مالکان بافت فرسوده وجود دارد که واحدهای فرسوده خود را با منازل نوساز معاوضه کرده و از 40 درصد تخفیف برخوردار شوند. بر اساس این طرح، مالکان واحدهای مسکونی فرسوده می توانند پس از تحویل واحد مسکونی خود با مراجعه به ادارات کل راهداری و شهرسازی استان، کلید واحد مسکونی یا زمین نوساز را با 40 درصد تخفیف دریافت کنند. بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت بازآفرینی شهری، متقاضیان طرح کلید کودک می توانند با مراجعه حضوری به ادارات کل راه و شهرسازی استان ها در این طرح ثبت نام کرده و در شرایطی که دولت شما می توانید واحد مسکونی یا زمین جدید دریافت کنند. امکان واگذاری زمین، مانند شهرهای جدید را دارند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=128816

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.