افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
5

سهمیه ۳۵ میلیونی وام مسکن به درد کارگران نمی خورد!

  • کد خبر : 128684
سهمیه ۳۵ میلیونی وام مسکن به درد کارگران نمی خورد!

به گزارش رکنا، وقتی صحبت از مخارج زندگی کارگران و مشکلات معیشتی به میان می آید، کارشناسان همیشه این سوال را مطرح می کنند که حدود 70 درصد سبد معیشت کارگران برای هزینه های مسکن استفاده می شود. آمارهای اخیر مرکز آمار ایران نشان می دهد که میانگین قیمت خانه طبق آمار تابستان امسال 5 […]

به گزارش رکنا، وقتی صحبت از مخارج زندگی کارگران و مشکلات معیشتی به میان می آید، کارشناسان همیشه این سوال را مطرح می کنند که حدود 70 درصد سبد معیشت کارگران برای هزینه های مسکن استفاده می شود.

آمارهای اخیر مرکز آمار ایران نشان می دهد که میانگین قیمت خانه طبق آمار تابستان امسال 5 درصد کاهش داشته است.

یکی از راه هایی که می تواند به کارگران در مسیر خانه دار شدن کمک کند دریافت است تسهیلات مسکن متاسفانه با شرایط فعلی پرداخت وام، کارگران توان پرداخت وام را ندارند.

بر اساس مصوبه شورای عالی کار، حقوق کارگران در سال 1402 27 درصد افزایش یافت و در نتیجه حداقل دستمزد ماهانه از 4 میلیون و 179 هزار و 750 تومان در سال 1401 به 5 میلیون و 308 هزار و 282 تومان در سال 1402 یعنی کارگر افزایش یافت. در تهران با دریافت مزایای کارگری حدود 9 میلیون تومان درآمد دارد، حالا چطور ممکن است یک کارگر غذا، بهداشت، آموزش، پوشاک، حمل و نقل، سرگرمی، ارتباطات، کالا و خدمات و از همه مهمتر اجاره مسکن دریافت کند؟ رهن با هزینه های بالا

پرداخت وام جدید بانک مسکن برای خانوارهای پرجمعیت تهران با دریافت سقف سقف وام مسکن به گونه ای است که هیچ یک از کارگران نمی توانند آن را دریافت کنند زیرا باید ماهانه 35 میلیون تومان اقساط پرداخت کنند. این رقم با میانگین درآمد خانوارهای کارگری همخوانی ندارد و چندین برابر حقوق کارگران است.

آرمان حاجیان فرد کارشناس اقتصادی معتقد است: بانک مسکن بابت اعطای وام خرید مسکن با تعمیر به مبلغ کل 960 میلیون تومان با نرخ 22.5 و مدت بازپرداخت حدود یک و نیم میلیارد تومان از خریداران مسکن دریافت می کند. 12 ساله که با توجه به قیمت اوراق ملکی حدود 180 میلیون تومان است، نرخ ابزار مذکور بیش از 30 درصد است.

وی گفت: در واقع اگر 180 میلیون از قیمت اوراق مسکن را از مبلغ تسهیلات کم کنیم که 960 میلیون تسهیلات است، تسهیلات خرید مسکن برای خریداران حدود 780 میلیون خواهد بود و در نتیجه حدود 200 درصد سود دریافت می شود. از خریداران خانه در 12 سال. قیمت هر آپارتمان یک متری در تهران تقریباً 80 میلیون تومان است که این مبلغ برای خرید یک آپارتمان 10 متری کافی است و اگر حداقل متراژ آپارتمان ها را در نظر بگیریم 50 متر است. مردم برای خانه دار شدن باید حدود 3 میلیارد تومان پس انداز داشته باشند که دور از ذهن است.

این کارشناس اقتصادی گفت: در واقع بانک ها بیشتر به فکر درآمدزایی از طریق پرداخت تسهیلات هستند تا اینکه مردم را به خرید خانه بکشانند!! و این خدمات مطمئناً عاملی برای مسکن کارگران و کارمندانی نخواهد بود که با دستمزد زیر خط فقر زندگی می کنند.

*مردم توانایی پرداخت وام های کلان را ندارند/نیاز به رسیدگی جدی به احتکار خانه دارند

آرا شاوردیان; نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در شورای اسلامی در رابطه با پرداخت خدمات مسکن گفت: یکی از پایه های اصلی ساخت مسکن و اجرای قانون جهش در تولید مسکن است. پرداخت خدمات بانکی متاسفانه بانک ها به ویژه خصوصی در این حوزه عملکرد قابل دفاعی نداشتند. همین موضوع باعث شد تا رئیس جمهور در آخرین جلسه شورای عالی مسکن، وزارت اقتصاد را مجبور به جریمه بانک های ناراضی کند.

یکی از اعضای هیأت رئیسه کمیسیون ساخت و ساز مجلس با بیان اینکه مردم نمی توانند وام های سنگین را پرداخت کنند، اظهار داشت: ساماندهی بازار املاک در گرو افزایش تولید و عرضه فوری مسکن احتکار شده است.

نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس افزود: بر اساس قانون افزایش تولید مسکن، بانک ها موظف شدند 20 درصد از منابع تسهیلات خود را به بخش املاک و مستغلات پرداخت کنند که در سال اول به 360 میلیارد تومب رسیدند، اما به جز بانک مسکن، سایر بانک ها بسیار ضعیف و نزدیک به «صفر» بودند و این یکی از عوامل اصلی کند شدن روند ساخت مسکن در کشور بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: البته در قانون جهش تولید مسکن ضمانت اجرایی برای پرداخت تسهیلات در حوزه مسکن نیز در نظر گرفته شد و وزارت اقتصاد مکلف به اعمال جریمه مالیاتی شد. . در بانک ها، اما با وجود نقض تعهد، این جرایم تاکنون اجرایی نشده است. امیدواریم با دستور رئیس جمهور این امر محقق شود و بانک ها در پرداخت تسهیلات مسکن همکاری بیشتری داشته باشند. از سوی دیگر در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم نیز مصوبه ای برای راهنمایی بانک ها در نحوه پرداخت تسهیلات گرفته ایم که امیدواریم به درستی اجرا شود.

شاوردیان خاطرنشان کرد: در بخش خرید مسکن رشد خوبی در وام وجود داشته است که البته به دلیل اختلاف قیمت زیاد و اقساط بالای وام، اقشار ضعیف و کم درآمد نمی توانند از آن بهره مند شوند. به 1.9 میلیارد تومان در تهران که حدود 35 میلیون تومان عوارض را شامل می شود و بی شک پرداخت آن بر عهده عموم مردم از جمله کارگران خارجی است.

عضوکمیسیون رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه متأسفانه شاهد عدم تعادل در قیمت مسکن و در قیمت و مزایای مسکن هستیم، افزود: این عدم تعادل ناشی از ترکیب عرضه و تقاضا است. در بازار املاک و مستغلات جولان و واسطه ها در این بازار متلاطم که نیاز به تنظیم و ساماندهی دارد، در گرو توسعه ساخت و ساز مسکن و عرضه فوری واحدهای اشغالی توسط خریداران بزرگ است.

*ناهماهنگی عجیب حداقل دستمزد کارگران با میزان پرداخت وام مسکن/ لزوم توقف فعالیت کسبه و انحصار طلبان

عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون سازندگی مجلس گفت: بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه ها، شاخص قیمت مسکن در فاصله سال های 77 تا 1400 حدود 215 برابر شد و این در حالی است که حداقل دستمزد کارگران در این سال ها حدود 88 برابر شده است. اگرچه مردم توان پرداخت دیون سنگین خود را ندارند اما البته این آمار نیاز به بررسی دقیق دارد.

وی با اشاره به افزایش قیمت مسکن و ناتوانی مردم در پرداخت هزینه مسکن گفت: مسکن یکی از مطالبات برحق مردم است که متأسفانه در سال های اخیر با افزایش شدید مواجه شده است که در مقایسه با افزایش قیمت مسکن بسیار متفاوت است. حداقل دستمزد کارگران

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به اخبار منتشر شده در رسانه های مختلف مبنی بر افزایش شاخص بهای مسکن در دهه های اخیر، تصریح کرد: شاخص قیمت مسکن طی سال های 1377 تا 1400 تقریباً 215 برابر شد و این در حالی است که حداقل حقوق کارگران. در این سالها حدود 88 برابر شده است که تفاوت فاحشی است و باید با افزایش امکانات این خلاء پر شود.

نماینده مردم در مجلس با اشاره به بیش از 35 میلیون اقساط طرح 1.9 میلیارد تومانی مسکن خانوارهای بالای 4 فرزند، تصریح کرد: پرداخت اقساط با این ارقام خارج از توان مردم است و بنابراین میزان و نحوه پرداخت پرداخت هزینه های مسکن

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه اکثر خانواده های ایرانی توان پرداخت هزینه های سنگین مسکن را ندارند، تصریح کرد: آمارهای مربوط به قیمت مسکن در دوره های اخیر باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد و همچنین باید کنترل شود. آشفته بازار برای افزایش تولید صنعتی ساختمان و برنامه ریزی برای مهار فعالیت تجار و دلالان.

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=128684

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.