افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 20 September , 2024
3

رشد 150 درصدی سرمایه گذاری چین در ایران در سال 2022

  • کد خبر : 128453
رشد 150 درصدی سرمایه گذاری چین در ایران در سال 2022

به گزارش بازار، وزارت اقتصاد در پاسخ به مطلب ۲ آبان ماه روزنامه «تزا» با تیتر «جذب سرمایه چینی با نفت، دارایی و برق» و روزنامه «کار و کارگر» با عنوان «چینی است». آیا سرمایه گذاری در ایران فقط یک وعده است؟وی تصریح کرد: در بین هشت شریک بزرگ صادراتی ایران، چین رتبه اول و […]

به گزارش بازار، وزارت اقتصاد در پاسخ به مطلب ۲ آبان ماه روزنامه «تزا» با تیتر «جذب سرمایه چینی با نفت، دارایی و برق» و روزنامه «کار و کارگر» با عنوان «چینی است». آیا سرمایه گذاری در ایران فقط یک وعده است؟وی تصریح کرد: در بین هشت شریک بزرگ صادراتی ایران، چین رتبه اول و در میان شرکای وارداتی ایران، چین نیز رتبه اول را دارد که نشان از روابط عمیق و گسترده ایران با این کشور دارد.

به طور کلی دولت سیزدهم تقویت روابط دوجانبه مبتنی بر سیاست همسایگی و دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه، دوست و همسو را آغاز کرده است که از ابتدای این دولت در راستای سرمایه گذاری های متقابل با کشورهای شریک و همسو آغاز شده است.

یکی از مهمترین این برنامه ها که هم اکنون عملیات اجرایی آن آغاز شده، سند همکاری جامع ایران و چین بود که 18 فروردین ساعت 14 در تهران امضا شد. این سند راهبردی به منظور بهره گیری از توانمندی های دو کشور با هدف ترسیم چشم انداز همکاری های متقابل بلندمدت در زمینه های مختلف اقتصادی و فرهنگی بسته شد. بر اساس این قرارداد 25 ساله، چین 400 میلیارد دلار سرمایه به ایران وارد خواهد کرد که به گفته کارشناسان چندین برابر توان ایران برای جذب سرمایه است.

اجرا و راه اندازی پروژه های مربوط به قرارداد 25 ساله ایران و چین مستلزم یک سری هماهنگی بین بخش دولتی و خصوصی کشور بود که اولین گام در راستای اجرای آن پس از سفر رئیس جمهور به پکن بود. کمیسیون مشترک ایران و چین در پکن برگزار شد.

گام دوم با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر اقتصاد به عنوان رئیس کمیسیون مشترک و وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین معاونان برخی از وزارتخانه های اقتصادی و وزیران انجام شد. اقتصاد. معاونت وزارت امور خارجه و سلسله موافقت‌نامه‌های دیگری در خصوص پروژه‌های خاص بین دولت‌های بخشی وزارتخانه‌های ذیربط ایران و چین منعقد و در مورد جزئیات اجرای پروژه‌ها به توافق رسیدند.

علاوه بر این، در بخش خصوصی، شرکت‌های فعال بین دو کشور با موانعی مواجه بودند که با دستورات ویژه دولت حل شد.

در عین حال، بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط رایزن اقتصادی چین در ایران در سال 2022، سرمایه گذاری این کشور در ایران 150 درصد رشد داشته است که از میانگین سرمایه گذاری چین در سایر کشورها فراتر رفته است. در عین حال طی سال 2022 قراردادهای امضا شده بین دو کشور در زمینه پروژه های مشترک نیز نسبت به سال قبل 10 برابر رشد داشته است.

به نظر می رسد منتقدان دولت قبل از هرگونه اظهار نظری، با مطالعه و جست و جو در میان اخبار و آمارهای ارائه شده و آنچه که در معرض دید عموم قرار می گیرد، ابتدا اطلاعات عمومی و آماری خود را در موضوعات مهمی مانند اقتصاد و دیپلماسی عمومی افزایش دهند. کشور است تا نظرات و انتقادات ماهیت کارشناسی و نه صرفا سیاسی داشته باشد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=128453

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.