افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
2

رتبه اول صادرات لبنیات؛ اروپا در جهان و ایران در آسیا – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 128437
رتبه اول صادرات لبنیات؛  اروپا در جهان و ایران در آسیا – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس سیاست های اتخاذ شده قرار است امنیت غذایی در ایران به ۹۵ درصد برسد. اما چالش هایی مانند خشکسالی، فرسایش خاک و غیره. مسیر دستیابی به این مهم را دشوار کرده اند. لبنیات و بازار فراورده های لبنی بخشی از بازار کالایی است که کارخانه های داخلی آن تمامی […]

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس سیاست های اتخاذ شده قرار است امنیت غذایی در ایران به ۹۵ درصد برسد. اما چالش هایی مانند خشکسالی، فرسایش خاک و غیره. مسیر دستیابی به این مهم را دشوار کرده اند.

لبنیات و بازار فراورده های لبنی بخشی از بازار کالایی است که کارخانه های داخلی آن تمامی نیازهای بازار را پوشش می دهند. سرانه نیاز به انواع شیر در انواع بسته بندی در ایران تقریباً 2 میلیون و 250 هزار تن است که تولید و به بازار عرضه می شود. از این نظر، بدون توجه به فشار بازار، کارخانه های لبنی انواع شیر از جمله UHD (ماندگاری بالا بدون یخچال)، ESL و شیر پاستوریزه را تولید و عرضه می کنند. در دو سال گذشته تقریباً 25 درصد شیر به بازار بازگشته است. با ادامه این تولید مازاد در کارخانه ها، به انواع صنایع لبنی از جمله شیرخشک تبدیل می شود.

پارسال با افزایش 50 درصدی قیمت شیرخام از کیلویی 6 به 12 هزار تومان، قیمت صنایع لبنی 80 درصد افزایش یافت که باعث کاهش 16.3 درصدی تقاضای آماری کشور شد. همچنین امسال با افزایش 25 درصدی قیمت شیر ​​از 12 به 15 هزار تومبا، آمار تقاضا بیش از پیش کاهش یافته است.

آمار تولید جهانی

بر اساس گزارش واحد تحقیقات انجمن صنایع لبنی ایران، بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائوپیش بینی می شود تولید جهانی شیر در سال 2023 به حدود 950 میلیون تن برسد که 2.8 درصد بیشتر از میانگین تولید در سال های 2020 و 2021 و 1.3 درصد بیشتر از تولید در سال 2022 است. این رشد تولید به دلیل افزایش تولید در آسیا به ویژه در آسیا است. هند (افزایش تولید 2.5 درصد نسبت به سال قبل) و چین (افزایش تولید 6.5 درصد نسبت به سال قبل). بیشتر افزایش مورد انتظار در تولید جهانی شیر در سال 2023 به دلیل بهبود عملکرد و افزایش مداوم تعداد گاوهای شیری، به ویژه در اروپا و آمریکای شمالی است. به عنوان مثال، بلاروس امسال 4.8 درصد افزایش تولید شیر را نسبت به سال قبل ثبت کرد.

همچنین انتظار می‌رود که تولید در آمریکای جنوبی، به‌ویژه در برزیل، به دلیل افزایش تعداد گله‌های لبنی، عملکرد بالاتر و هزینه‌های کمتر نهاده، اندکی افزایش یابد. در اقیانوسیه، با وجود افزایش هزینه های نهاده ها و کاهش قیمت لبنیات، انتظار می رود تولید به دلیل آب و هوای مساعد نسبتاً افزایش یابد که منجر به کاهش حاشیه سود عملیاتی می شود. از سوی دیگر، انتظار می رود تولید شیر در آفریقا به دلیل دسترسی محدود به خوراک و علوفه، شرایط بد مراتع و مشکلات در دامداری کاهش یابد.

حضور آسیا در بازار جهانی

در سال 2023، قاره آسیا با 431 میلیون تن تولید شیر، 45.4 درصد از تولید جهانی شیر را به خود اختصاص خواهد داد و پس از آن اروپا و آمریکا به ترتیب با تولید 234 و 113 میلیون تن شیر در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. آنها 24.7 درصد و 11.9 درصد از تولید شیر جهان را تشکیل می دهند و قاره اقیانوسیه با 29.6 میلیون تن تولید شیر، تنها 3.1 درصد از تولید جهانی را تشکیل می دهد.

تجارت جهانی لبنیات در سال 2023

پیش بینی می شود تجارت جهانی محصولات لبنی در سال 2023 به 84 میلیون تن (معادل شیر) برسد که نسبت به سال 2022 به میزان 1.0 درصد کاهش یافته است. افزایش تولید داخلی و افزایش ذخایر لبنیات وارداتی. کاهش واردات از دیگر واردکنندگان عمده لبنیات، از جمله فیلیپین، اندونزی و مالزی، احتمالاً به دلیل رشد کمتر از حد انتظار در فروش لبنیات و کاهش ارزش ارز است.

با این حال، به دلیل رقابتی بودن قیمت‌های بین‌المللی لبنیات از طرف شرکای تجاری، عرضه ناکافی داخلی و افزایش فروش محصولات لبنی، واردات بیشتر محصولات لبنی در چندین کشور به ویژه برزیل، مکزیک، الجزایر و عربستان سعودی پیش‌بینی می‌شود. در همین حال، کاهش احتمالی تقاضای واردات جهانی، همراه با کاهش قیمت‌های رقابتی، می‌تواند نشان‌دهنده چشم‌انداز نزولی برای صادرات از چندین صادرکننده مانند ایالات متحده، استرالیا و آرژانتین باشد.

رتبه اول صادرات لبنیات؛  اروپا در جهان و ایران در آسیا

آسیا با 47.7 میلیون تن و 56 درصد از حجم واردات جهان، پیشتاز واردکننده لبنیات است و اروپا با 11.8 میلیون تن و 13.9 درصد از حجم واردات در رتبه بعدی قرار دارد. در آسیا، 18.6 درصد از حجم واردات (15.8 میلیون تن) از چین است.

قاره اروپا با 33.8 میلیون تن و 40.3 درصد از حجم صادرات جهان بزرگترین صادرکننده لبنیات است و پس از آن اقیانوسیه با 22.3 میلیون تن و 26.6 درصد از حجم صادرات قرار دارد.

قاره آسیا با 8.5 میلیون تن صادرات، 10.2 درصد از صادرات لبنیات جهان را تشکیل می دهد، ایران با 1.8 میلیون تن صادرات لبنیات (بر اساس میزان مصرف شیر، اولین صادرکننده لبنیات در آسیا است). کشورهایی مانند ترکیه و 2.2 درصد از صادرات جهانی لبنیات در سال 2023 را به خود اختصاص خواهند داد بر اساس پیش بینی های فائو و آمار منتشر شده توسط این سازمان جهانی، ایران با افزایش صادرات 16.5 درصدی نسبت به سال 2022 و 65.4 درصدی نسبت به سال 2021، به عنوان صادرکننده لبنیات در آسیا تبدیل خواهد شد..

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=128437

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.