افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
2

ناکافی بودن عرضه و تقاضا دلیل افزایش قیمت ماهی است

  • کد خبر : 128425
ناکافی بودن عرضه و تقاضا دلیل افزایش قیمت ماهی است

به گزارش بازار، علی اکبر جودایی درباره وضعیت تولید و صادرات آبزیان افزود: مجموع تولید آبزیان در سال 1401 با احتساب صیادی و آبزیان یک میلیون و 350 هزار تن بوده است. مصرف داخلی رسید. دبیر کل اتحادیه تولید و اتحادیه آبزیان ایران تصریح کرد: در واقع در سال گذشته بیش از 750 هزار تن […]

به گزارش بازار، علی اکبر جودایی درباره وضعیت تولید و صادرات آبزیان افزود: مجموع تولید آبزیان در سال 1401 با احتساب صیادی و آبزیان یک میلیون و 350 هزار تن بوده است. مصرف داخلی رسید.

دبیر کل اتحادیه تولید و اتحادیه آبزیان ایران تصریح کرد: در واقع در سال گذشته بیش از 750 هزار تن ماهی در صیدگاه ها صید شد (32 هزار و 500 تن مربوط به صید در آب های شمال کشور، 718 هزار تن مربوط به صید در آب ها. در جنوب کشور) و بیش از 600000 تن از آبزی پروری تامین شده است.

وی تصریح کرد: طبق آمار در سال گذشته 160 هزار تن انواع آبزیان به ارزش 550 میلیون دلار صادر شده که تقریباً 10 درصد تولید را شامل می شود، البته بخشی از صادرات گوشت و پودر ماهی ممنوع است.

فروش ماهی به کشورهای همسایه یکی از عوامل کمبود در بازار داخلی است
خدایی گفت: طبق آمار تولید به نظر می رسد کمبود ماهی در بازار وجود نداشته باشد اما قیمت ماهی بالاتر از نرخ تورم است که نشان می دهد میزان تولید متناسب با آنچه عرضه می شود نیست. .

این رهبر صنفی تصریح کرد: اگرچه نباید از افزایش قیمت نهاده های تولید غافل شد، اما با این شرایط هم نباید بیش از قیمت واقعی به دست مصرف کنندگان برسد.

وی افزود: با وجود خشکسالی ها 208 هزار تن ماهی سردآبی (شیرین) و 240 هزار تن ماهی گرم آبی در استخرهای پرورش تولید می شود و به نظر می رسد از ارقام تولید کمبودی در این زمینه وجود نداشته باشد. همانطور که در بازار تهران مشاهده می شود ممکن است ماهی آزاد، کپور، ماهی دریایی مانند سفید، شیر، نمک، حلوا و هامور کمبود داشته باشد و در صورت وجود در بازار با قیمت های بالا به فروش می رسد.

به گفته خدایی، در حال حاضر هر کیلوگرم ماهی قزل آلای زنده در بازار تهران بین 210 تا 240 هزار تومان به فروش می رسد در حالی که سال گذشته قیمت هر کیلوگرم از این محصول در بازار حدود 100 هزار تومان بود.

دبیرکل اتحادیه تولیدات و آبزیان ایران تصریح کرد: اگرچه دولت سیزدهم برای حمایت از محصولات شیلاتی و تولیدکنندگان این بخش یارانه و سوخت ارزان در نظر گرفته است، اما به نظر می رسد آنچه با یارانه صید می شود و آنچه در بازار داخلی وارد می شود. ناسازگار است با یکدیگر.

در نظر بگیرید که بخشی از این محصول به دلیل گرانی در بازار کشورهای همسایه به فروش می رسد، بنابراین آنچه وارد بازار داخلی می شود نیاز داخلی را تامین نمی کند و باعث افزایش قیمت می شود.

واردات ماهی یکی از راه های تنظیم بازار این محصول در بازار داخلی است.
خدایی اهمیت مصرف ماهی را بر سلامت جامعه برشمرد و تصریح کرد: امیدواریم دولت راهکارهایی برای مصرف ماهی ارزان ارائه دهد تا این محصول با کیفیت بالا و قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان برسد در غیر این صورت باید منتظر ماند تا حذف این محصول از سری سبد خانواده ایرانی.

وی واردات آبزیان را برای مصرف کنندگان ملی مفید دانست و گفت: هرگونه کاهش عرضه ماهی هایی مانند قزل آلا، کپور، سفید، فیتوفاگ و ماهی دریایی در بازار داخلی بر قیمت این محصولات تاثیرگذار است، بنابراین این کمبود با ماهی وارداتی قابل جبران است.

دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران با رد ادعای برخی مبنی بر تاثیر افزایش قیمت میگو و ماهیان خاویاری در افزایش قیمت سایر آبزیان، افزود: میگو و ماهیان خاویاری تاثیری در افزایش قیمت ندارند. قیمت ماهی در بازار داخلی

وی با بیان اینکه سالانه بین 70 تا 80 درصد میگوی داخلی به کشورهای هدف صادر می شود، افزود: با توجه به اینکه میگو صادر می شود، عموماً با قیمت های بین المللی محاسبه می شود.

این رئیس اتحادیه ادامه داد: همچنین سالانه بین چهار تا پنج هزار تن گوشت ماهیان خاویاری در کشور تولید می‌شود که سهم یک درصدی در بخش آبزی پروری دارد، بنابراین افزایش قیمت این محصولات تاثیری نخواهد داشت. در مورد آبزی پروری ملی

خدایی معتقد است دولت می تواند با تشدید نظارت بر حجم تولید و صادرات رسمی و غیررسمی و اتخاذ تدابیر جدی و لغو مجوز برخی متخلفان، عرضه ماهی در بازار داخلی و صادرات آبزیان از کشور را کاهش دهد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=128425

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.