افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
1

تمام نخ ما پنبه بود.

  • کد خبر : 127232
تمام نخ ما پنبه بود.

کد خبر: 11870 ۱۴۰۲/۰۸/۲۳ ۰۷:۳۰:۱۷ حداد عادل با اشاره به ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از تذکر مقام معظم رهبری مبنی بر تحول علوم انسانی در 14 سال گذشته گفت: این شورا با جدیت وارد عرصه شد و اهالی حوزه و دانشگاه های قم با هم دیدار کردند. اما من در این 14 سال […]



کد خبر: 11870

۱۴۰۲/۰۸/۲۳ ۰۷:۳۰:۱۷






حداد عادل با اشاره به ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از تذکر مقام معظم رهبری مبنی بر تحول علوم انسانی در 14 سال گذشته گفت: این شورا با جدیت وارد عرصه شد و اهالی حوزه و دانشگاه های قم با هم دیدار کردند. اما من در این 14 سال متوجه شدم که با ایجاد شورای عالی و دبیرخانه نمی توان این کار را انجام داد.

گفتن فردا | روز دوشنبه 31 آبان، مراسم افتتاحیه هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و ششمین جایزه جهانی علوم انسانی در فرهنگستان علوم برگزار شد.

در این مراسم محمدعلی ذوالفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، غلامعلی حددادال رئیس شورای ترویج و توسعه علوم انسانی، حجت الاسلام رضا غلامی رئیس شورای عالی علوم انسانی اسلامی، حجت الاسلام احمد حسین شریفی دبیر شورای عالی علوم انسانی اسلامی و جمعی از فعالان این حوزه حضور داشتند.

با برگزاری «کنفرانس» وضعیت علوم انسانی در دانشگاه ها تغییر نمی کند

غلامعلی حددادال با اشاره به سابقه 14 ساله خود در شورای گسترش و ارتقای علوم انسانی گفت: با برگزاری همایش وضعیت علوم انسانی در دانشگاه ها تغییر نمی کند، اگر اینطور فکر می کنید اشتباه می کنید. ” چون دانشگاه ها شکلی به دست آورده اند که با برگزاری همایش شکل نمی گیرد.

رئیس شورای ترویج و توسعه علوم انسانی افزود: اگر بخواهیم اسلام به عنوان نیروی تأثیرگذار در زندگی مردم جامعه حضور داشته باشد باید تمدن اسلامی شکل بگیرد. اگر تمدن اسلامی شکل می گرفت، وضعیت غزه به گونه ای نبود که همه سران کشورهای اسلامی در کاخ مجلل حضور داشته باشند، اما هیچ اقدامی جز صحبت از رنج مردم غزه نمی کردند. با کلمات و عبارات نمی توان تغییر ایجاد کرد و واقعیت این است که تمدن اسلامی در جهان فعال نیست، در حالی که مردم غزه کمک می خواهند، کشوری نیست که به آنها کمک کند، هر چند سوریه و ایران جای خود را دارند و همه تهدیدها. متوجه این کشورها هستند.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم دستیابی به تمدن اسلامی و تاثیرگذار بودن در جهان اسلام، گفت: تمدن غرب بر همه تمدن های جهان مسلط بوده و تا زمانی که تمدن نوین اسلامی به دست نیاید، نیاز به رها شدن دارد. با علوم انسانی غربی وضعیت ممکن نیست و ما به این شکل به تمدن نوین اسلامی نخواهیم رسید زیرا در تمدن غرب یک سلطه انسان محور و انسان گرایانه وجود دارد و یک دوگانگی در تمدن غرب شکل گرفته است و تصور این است که انسان به خودی خود است. و باید با پای خود در برابر خدا قرار گیرد.

جایگزینی خدا با انسان، انسان را نجات نمی دهد

حددادال با اشاره به اینکه اصطلاح «پارادایم» یا «ابر تصویر» برای عبادت به کار می رود، افزود: دین را مانعی برای انسان می پنداشتند. مفهوم آزادی در اروپا محترم و مقدس است، اما کل این موضوع در تضاد با فرقه ای است که به آن «پارادایم» یا «ابر تصویر» نیز می گویند. دو ابر تصویر یکی در تمدن اسلامی خدا و دیگری در تمدن غرب انسان وجود دارد که جای نقد دارد. یکی از متفکران غربی معتقد بود که باید چیزی مطلق وجود داشته باشد، با اینکه می گفت خدا نیست، اما ارزش های الهی و فطرت انسانی را قبول داشت و معتقد بود باید انسانیت را پرستش کرد، اما بعد دید که انسان گرایی با او فرقی ندارد. خداوند.

رئیس شورای گسترش و ارتقای علوم انسانی گفت: نیچه انسان کامل را متجاوز به ارزش ها می داند که جای نقد و بحث دارد. من فکر می کنم واضح ترین انتقاد از وضعیت فعلی، وضعیت فعلی مردم غزه است. بنابراین، جایگزینی خدا به جای انسان، انسان را نجات نمی دهد. این مستلزم حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی است و باید روی این موضوع کار کنیم.

علوم انسانی در حوزه های مختلف مانند روانشناسی باید بر اساس نگاه اسلامی باشد که مناسب است، ما باید این کار را برای علوم طبیعی انجام دهیم و در تمدن توحیدی و اسلامی ایجاد شود، اما در علوم انسانی ضرورت بیشتری دارد و باید فلسفه داشته باشیم. علوم انسانی و کار در رشته های مختلف. ما در این زمینه ضعیف هستیم.

وضعیت علوم انسانی در کشور خوب نیست.

حداد عادل با اشاره به ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از تذکر مقام معظم رهبری مبنی بر تحول علوم انسانی در 14 سال گذشته، گفت: این شورا با جدیت وارد عرصه شد و اهالی حوزه و دانشگاه های قم با هم دیدار کردند. اما من بعد از 14 سال متوجه شدم که با ایجاد شورای عالی و دبیرخانه نمی توان این کار را انجام داد، بلکه نیاز به تیم اجرایی کارآمدتر است و باید موانع را برطرف کرد. یکی از این موانع این بود که وزارت علوم در دست افرادی بود که اعتقادی به تحول در علوم انسانی ندارند: هر چیزی که ما برنامه ریزی کرده بودیم، آنها پنبه کردند. مشخص بود که آنها نمی‌خواستند علناً با شورای انقلاب فرهنگی مبارزه کنند و نمی‌خواستند این اتفاق بیفتد.

رئیس شورای گسترش و ارتقای علوم انسانی تصریح کرد: اینکه هر چند سال یک بار شورایی برگزار می شود با این حرف ها تمدن اسلامی نمی سازد. هر سال بودجه تحول علوم انسانی سه میلیارد تومان بوده است در حالی که برگزاری همایش یک میلیارد تومان هزینه دارد.

ما مشکلاتی داریم و امیدواریم این دولت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این زمینه حمایت کنند. 14 سال که تغییرات ایجاد شد، 140 برنامه در محتوای کتاب های درسی و برنامه های آموزشی داشتیم و 600 کتاب درسی جدید در دست تالیف داریم که انتشارات سمت باید این کتاب ها را منتشر کند.

حددادال در پایان با تاکید بر لزوم ایجاد تحول در علوم انسانی خاطرنشان کرد: اگر قصد داریم در علوم انسانی تحول ایجاد کنیم و علوم انسانی بومی سازی شود، حداقل کاری که باید انجام دهیم ایجاد پژوهشکده مستقل تحول علوم انسانی است. که افراد جدید در آنها باید تمام وقت کار کنند تا شورای کامل وجود داشته باشد، زیرا وضعیت علوم انسانی کشور خوب نیست و تغییراتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه ایجاد خواهد شد.

اعلامیه ششمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی

در ادامه کمیته جایزه جهانی علوم انسانی با بیان بیانیه ششمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی گفت: اینجانب نیز پس از سپاس از خداوند متعال و صلوات بر محمد و آل محمد، بهترین و صمیمانه ترین درودها را به حضور مقدس و نورانی آن حضرت تقدیم می نمایم. پیامبر عصر». «عجل الله تعالی فرجه الشریف» یاد و نام بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) «رضوان الله تعالی علیه» و شهدای بزرگوار انقلاب اسلامی به ویژه شهدا را گرامی می داریم. حوزه و دانشگاه; و به رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای درود می فرستیم.

باعث افتخار است که کمیته اهدای ششمین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی اعلام کند که به لطف خداوند هر ساله شاهد شکوفایی بیشتر علوم انسانی اسلامی و رشد و توسعه آن هستیم. در عین حال مهمترین اولویت در حوزه علوم انسانی اسلامی، تداوم سرمایه گذاری هوشمندانه در زمینه تربیت محققین کلیدی و حمایت از نخبگان جوان، هم برای پرکردن خلأها و نقاط ضعف نظری و هم پیوند دادن نظرات و عمل و پاسخگویی به عملی است. نیاز دارد. از سوی دیگر، تردیدی نیست که شکل‌گیری نظریه‌های تحول‌آفرین در علوم انسانی اسلامی نیازمند تلاش مضاعف برای تقویت جریان گفت‌وگو و نقد آزادانه در صحنه عمل است تا فرصت‌های هر چه بیشتر فراهم شود. گفتگوهای علمی نه تنها سوءتفاهم های علمی برطرف می شود، بلکه زمینه همکاری و هم افزایی اندیشمندان علوم انسانی اسلامی بیش از پیش رشد و شکوفا خواهد شد.

همزمان با برگزاری ششمین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی، حقوق بشر در جهان با یکی از بزرگترین چالش های دهه های اخیر روبرو بوده است. تا امروز بیش از دوازده هزار نفر از مردم بی گناه و مظلوم غزه توسط رژیم اشغالگر اسرائیل به فجیع ترین شکلی که می توان تصور کرد به شهادت رسیده اند و متأسفانه نیمی از این تعداد کودک و زن هستند. در این شرایط جنایات رژیم اسراییل را به شدت محکوم می کنیم و با مردم آزاده جهان برای آتش بس فوری، ارسال کمک های بشردوستانه فوری به مردم مظلوم غزه و پایان دادن به این اشغال 75 ساله با برگزاری همه پرسی بین غزه، همراهی می کنیم. صاحبان واقعی این زمین، موضوعی است، هیئت منصفه اصرار دارد که آن را روشن کند.

کمیته اعطای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی در این دوره نیز مانند دوره های گذشته با پیشنهاد تعداد قابل توجهی از دانشمندان برجسته در حوزه علوم انسانی اسلامی مواجه شد که وظیفه انتخاب و ارائه جوایز را بر عهده گرفتند. بهترین دانشمندان و نظریه پردازان سخت و پیچیده البته به یاد داشته باشید که با توجه به فلسفه وجودی این جایزه، کمیته اهداکننده علاقه مند است افرادی را انتخاب کند که فراتر از ارائه یک یا چند نظریه برجسته، تلاش های متنوعی داشته باشند که به پیشرفت علوم انسانی اسلامی و افزایش سرمایه های آن کمک کند. دانشمندان در جنبه های کلیدی امداد و جامعه علمی می توانند با اعتماد به توانایی های خود بهتر از گذشته به راه خود ادامه دهند.

کمیته اعطای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی در ششمین مراسم که امروز با حضور تعدادی از اساتید و پژوهشگران ارجمند حوزه و دانشگاه در حال برگزاری است، پس از بازنگری بر اساس قوانین جایزه، موفق شد. در مراحل مختلف و نظر اساتید و پژوهشگران برجسته علوم انسانی اسلامی را جویا شوید. در زمینه های مربوطه، در نهایت دو دانشمند را مستحق دریافت جایزه در این دوره بشناسید:

یک: جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای احمد واعظی در زمینه فلسفه سیاسی اسلامی که به رشد روشمند فلسفه سیاسی به ویژه رویکرد مناسب در حوزه مطالعات سیاسی عدالت و همچنین ایجاد یک خط تحقیقاتی پر جنب و جوش و پربار، کمک قابل توجهی به درک و تحقق عدالت اجتماعی.

دو: استاد ارجمند جناب آقای دکتر محمود حکمت نیا در زمینه حقوق اسلامی که ضمن ایفای نقش موثر در گسترش و تقویت دانش حقوق اسلامی در ایران و همچنین پژوهشگر در این زمینه، موفق به ارائه علمی ارزشمندی شده است. دانش دیدگاه ها و آثاری در جهت گسترش دانش حقوق اسلامی ارائه شده و سعی در جاری ساختن آنها به نظام حقوقی ایران می باشد.

در پایان ضمن آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون برای این دو اندیشمند گرانقدر در راستای خدمت خالصانه به پیشرفت و تعالی جامعه اسلامی، امیدواریم این جایزه بتواند نقش خود را در معرفی الگوهای موفق علمی به جامعه ایفا کند. علمی و از این پس شاهد بهره مندی مضاعف از توانمندی های این اساتید محترم در جهت دهی به پیشرفت های بزرگ علمی در جهان اسلام باشیم.

از کلیه کارشناسان محترمی که در مراحل مختلف ارزیابی و گزینش به همراه کمیته اعطای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی شرکت کردند تشکر می کنیم. همچنین لازم است از مشارکت خانه اندیشمندان و مرکز تحقیقات علوم انسانی اسلامی صدرا در اهدای جوایز این دوره صمیمانه تشکر و قدردانی شود.

سلام بر شما رحمت و برکات خدا بر شما باد – 22 نوامبر 1402

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=127232

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.