افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
0

زعفران خراسان رفت گرما و سرما و داغ در دل طلای سرخ جهان.

  • کد خبر : 126451
زعفران خراسان رفت گرما و سرما و داغ در دل طلای سرخ جهان.

بازار؛ گروه استان ها: زعفران تنها محصول کشاورزی در جهان است که هنوز انحصار تولید آن در دست کشاورزان ایرانی است، اما سختی آن از مرحله کاشت برای صادرات به سایر نقاط جهان مشکلات ریز و درشتی را به همراه دارد و سهم ایران را کاهش می دهد. گردش مالی این محصول بالغ بر 8 […]

بازار؛ گروه استان ها: زعفران تنها محصول کشاورزی در جهان است که هنوز انحصار تولید آن در دست کشاورزان ایرانی است، اما سختی آن از مرحله کاشت برای صادرات به سایر نقاط جهان مشکلات ریز و درشتی را به همراه دارد و سهم ایران را کاهش می دهد. گردش مالی این محصول بالغ بر 8 میلیارد دلار و به 450 میلیون دلار رسیده است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ خشکسالی و یخبندان امسال تولید زعفران مهمترین محصول خراسان رضوی را تحت الشعاع قرار داده و به دلیل عواملی چون خشکسالی، دمای بالای هوا و تجربه سرمای شدید میزان تولید زعفران بین 200 تا 300 تن رسید. در شرایط عادی، اما اکنون به کمتر از 150 تن کاهش یافته است.

سهم ناچیز ایران در تجارت جهانی طلای سرخ با وجود تولید حدود 90 درصدی این محصول، گواه سابقه عجیب این محصول استراتژیک در سطح بین المللی و بازارهای جهانی است.

مشکلات کاشت زعفران

حسین منظری یکی از تولیدکنندگان زعفران شهرستان تربت حیدریه در این بازار از مشکلات و مصائبی می گوید که هنوز حل نشده است.

وی با بیان اینکه خشکسالی و کم آبی بیشترین خسارت را به زعفران کاران وارد کرده است، اظهار کرد: تاکنون بسیاری از افرادی که زمین داشتند و حتی چاه آب هم نداشتند اما باز هم از کاشت زعفران در زمین پدری خودداری می کردند. و آبیاری با تانکرهای آب انجام می شد در حالی که امروزه این سبک کشاورزی برای دیگری امکان پذیر نیست و بسیاری از مزارع به حال خود رها شده اند.

کشاورز خراسانی: از آنجایی که برای چاه‌های آب برنامه‌ریزی کردند و خاموشی‌های مکرر اجازه جمع‌آوری آب را نداد و سهمیه آب کشاورزان کاهش یافت، خسارت به مزارع زعفران نیز افزایش یافت، بنابراین در بسیاری از روستاها مزارع زعفران به دلیل کمبود آب رها شده است.

می‌گوید: با تعیین ساعت کار چاه‌های آب و خاموشی‌های مکرر امکان جمع‌آوری آب و کاهش سهمیه آب کشاورزان، خسارت به مزارع زعفران نیز افزایش یافت، بنابراین در بسیاری از روستاها به دلیل کمبود آب در مزارع. زعفران آزاد شد.

این کشاورز خراسانی می گوید به ویژه در دو سال اخیر خشکسالی و تغییرات اقلیمی بیشترین تاثیر را در کاهش تولید زعفران داشته است و این در حالی است که حمایت قابل توجهی از سوی دولت برای کمک به کشاورز صورت نمی گیرد.

بازاری به این سوال که بیمه محصولات کشاورزی چقدر خسارت وارده به مزارع کشاورزی را جبران می کند، پاسخ می دهد: قبلا برای صندوق خسارت دیدگان بیمه داشتیم که الان جمع آوری شده و تمام حمایت های دولت در قالب بیمه محصولات کشاورزی است.

وی توضیح می دهد: کشاورزانی که محصولات خود را بیمه کرده اند می توانند غرامت بیمه ای دریافت کنند، البته متاسفانه به دلیل افزایش قیمت زعفران، غرامت پرداختی کمکی به کشاورز آسیب دیده نمی کند.

وی ادامه می دهد: پیش از این قرار بود وام کشاورزان بازپرداخت شود اما علیرغم قولی که داده شد، تنها مقرر شد سود وام های زیر 25 میلیون تومبا از سوی دولت پرداخت شود که ضرری به مردم وارد نمی کند. کشاورزان. .

منظری بیان می کند: برای وام های بیشتر با پرداخت هشت درصد مبلغ وام، سود و نکول، وام به مدت یک سال تمدید می شود و در سال بعد کشاورز باید 23 درصد کارمزد نزد بانک بپردازد که اثبات آن است. ادعا می کنند که کشاورزان باید فشار بیشتری را متحمل شوند در حالی که محصول آنها نیز با کاهش تولید مواجه است!

وی می گوید: متاسفانه امسال برداشتی که برداشت کرده ایم کمتر از سال قبل است و این مشکل به دلیل گرمای هوا و از طرفی سرمای شدید سال گذشته است که زعفران را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. پیاز”. “.

کاهش تولید زعفران در سال جدید

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تایید کاهش محصول زعفران امسال نسبت به سال گذشته، این کمبود را ناشی از تغییرات اقلیمی، خشکسالی و تنش آبی عنوان کرد.

غلامحسین ساربان با بیان اینکه برآوردها و میزان برداشت در سال جاری حاکی از کاهش 20 درصدی تولید زعفران است، به بازار می گوید: این رقم نسبت به آمارهای بلندمدت 50 درصد کاهش تولید داشته است.

وی با بیان اینکه زعفران گران ترین ماده دارویی دنیا محسوب می شود، می افزاید: تولید این محصول می تواند صنایع تبدیلی و فرعی زیادی را در خراسان رضوی با درآمد ارزی قابل قبولی در کشور ایجاد کند.

اعتراف می کند: مشتقات این گیاه در صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی و غذایی کاربرد فراوانی داشته است و می توان با استفاده از این ترکیبات در صنایع فوق ارزش افزوده بالایی تولید کرد.

زعفران خراسان رفت گرما و سرما و داغ در دل طلای سرخ جهان.

ساربان با بیان اینکه «کروسین» که از منشأ زعفران به دست می آید، آنتی اکسیدان اصلی آن محسوب می شود و بسیاری از خواص درمانی زعفران را به این قسمت نسبت می دهند، می افزاید: از جمله خواص کروسین، پیشگیری از بسیاری از بیماری ها مانند سرطان و بیماری های قلبی عروقی و درمان اختلالات شبکیه از جمله درمان آلزایمر و اختلال نعوظ در مردان.

کاشت دقیق زعفران

وی با بیان اینکه استان ظرفیت انجام اقدامات مهم در حوزه علمی در ارتباط با دنیا و مراکز علمی و تحقیقاتی را دارد، تصریح کرد: متأسفانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین دانشکده‌های داروسازی در این زمینه اقدام می‌کنند. هنوز در این زمینه نیستند.” وارد نشده اند

رضوی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان: اگرچه پیش بینی می شد در سال زراعی جدید بیش از 200 تن زعفران از مزارع استان برداشت شود، اما به نظر می رسد میزان تولید زعفران در استان از 150 تن تجاوز نخواهد کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه کشاورزان در تولید محصول زعفران خود از هیچ گونه سمی استفاده نکنند، تصریح می کند: زعفران یک محصول صادراتی است و اتحادیه اروپا در مورد سموم باقی مانده بسیار سختگیر است. در این. محصول امسال وارد عمل شده است.

ساربان با اشاره به اینکه کشاورزان تولید کننده زعفران باید در مصرف کودهای شیمیایی دقت زیادی داشته باشند و از مواد آلی و محرک رشد بیشتر استفاده کنند تا بقایای کود در محصول نهایی یافت نشود، می گوید: زعفران به دلیل مزیت صادراتی است. محصول باید به رعایت اصول و استانداردها توجه کافی داشته باشد تا از هر گونه کاهش تولید و لطمه زدن به شهرت محصولات تولید شده در ایران و خراسان جلوگیری شود.

تغییرات آب و هوایی و آسیب به کشاورزان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه گیاه زعفران به شدت تحت تاثیر دو پارامتر اقلیمی دما و بارندگی است، ادامه می دهد: به همین دلیل سال آخر کشت، سال مناسبی نبود. سال رشد به دلیل اینکه دما در دی ماه بسیار کاهش یافت و به دمای زیر صفر رسید، بنابراین این گیاه فرصت مناسبی برای رشد و نگهداری مواد غذایی نداشت.

زعفران خراسان رفت گرما و سرما و داغ در دل طلای سرخ جهان.

ساربان گفت: پیش بینی می شد در سال زراعی جدید بیش از 200 تن زعفران از مزارع استان برداشت شود اما به نظر می رسد میزان تولید زعفران در استان بیش از 150 تن نباشد.

ما ساپورت نمیخریم

به نظر می رسد امسال وضعیت برداشت خوب نیست و به همین دلیل زعفران به دست کشاورزان نمانده چرا که معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اذعان می کند: امسال نداریم. پشتیبانی برای خرید

در سال های اخیر به دلایل مختلف زعفران مشتری مناسبی نداشت و به همین دلیل دولت برای حمایت از تولیدکنندگان زعفران وارد میدان شد و زعفران را از بین نبرد، آنها به فروش نمی رسند و در حال حاضر این محصول با قیمت 60 تا 70 میلیون تومان به فروش می رسد. در هر کیلو

وی با بیان اینکه پیش بینی می شد امسال بیش از 200 تن زعفران در مزارع خراسان برداشت شود، تصریح می کند: به نظر می رسد میزان برداشت امسال بیش از 150 تن نباشد.

ساربان تصریح می کند: در سال های اخیر به دلایل مختلف زعفران مشتریان مناسبی نداشت، به همین دلیل دولت برای حمایت از زعفران کاران و جلوگیری از ضرر آنها وارد میدان شد اما امسال با توجه به کاهش تولید و افزایش تقاضا، آن را کاهش داد. به نظر می رسد تولیدکنندگان زعفران مشکلی برای فروش ندارند و در حال حاضر این محصول با قیمت هر کیلو 60 تا 70 میلیون تومان خرید و فروش می شود.

صادرات به دلیل قاچاق آسیب دیده است

صالح بابازاده یکی از فعالان حوزه صادرات زعفران در گفت و گو با بازار گفت: با وجود اینکه ایران رتبه اول تولید زعفران را در جهان دارد و گفته می شود این محصول حجم تجارت مالی بیشتری دارد. بیش از 8.5 میلیارد دلار در جهان است، اما مشارکت کشور از این میزان فراتر نمی رود و از 450 میلیون دلار فراتر می رود.

وی می گوید: متاسفانه این روزها یکی از مشکلاتی که صادرکنندگان زعفران با آن مواجه هستند، مشکل قاچاق این محصول و همچنین مشکل تفاوت نرخ ارز است که باعث دامن زدن به قاچاق و بی رغبتی صادرکنندگان شده است.

زعفران خراسان رفت گرما و سرما و داغ در دل طلای سرخ جهان.

در این بیانیه آمده است: یک صادرکننده برای صادرات زعفران باید هزینه ها و هزینه های زیادی از جمله بسته بندی، آزمایشگاه، هزینه مجازی آب و از همه مهمتر مابه التفاوت نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد را بپردازد که این موارد ساده هستند. کیلویی برای صادرکننده در هزینه های سربار حداقل 10 تا 14 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

در حالی که صادرکنندگان ایرانی برای صادرات زعفران به چین و هند باید بیش از 30 درصد تعرفه بپردازند، تعرفه صادرات زعفران از افغانستان به این کشورها صفر است، بنابراین بیشتر زعفران مازاد به افغانستان قاچاق می شود و از آنجا صادر می شود.

بابازاده می افزاید: این در حالی است که قاچاقچیان به راحتی و بدون هزینه قانونی زعفران مرغوب را خریداری می کنند و از طریق افغانستان به کشورهای دیگر قاچاق می کنند و هیچ مالیاتی نمی پردازند!

این صادرکننده محصول زعفران به ما می گوید: صادرکنندگان ارزی که وارد کشور می کنند باید آن را به نصف قیمت عرضه کنند که تفاوت زیادی با ارز بازار آزاد دارد، بنابراین صادرات زعفران از مجاری قانونی کمترین سود را برای آنها دارد. . .

اذعان می کند: در حالی که صادرکنندگان ایرانی برای صادرات زعفران به چین و هند باید بیش از 30 درصد تعرفه بپردازند، اما تعرفه صادرات زعفران از افغانستان به این کشورها صفر است، بنابراین بیشتر زعفران مازاد به افغانستان قاچاق و از آنجا صادر می شود. .

این فعال اقتصادی می گوید: این حقوق مستقل از حق آب مجازی وصول شده توسط زعفران بوده و از این رو مجموع این حقوق و همچنین مابه التفاوت نرخ ارز به عهده صادرکننده و در نهایت آنهاست. به سود قاچاقچی است

توضیح: زعفران آب زیادی مصرف نمی کند، آبیاری زعفران از مهرماه شروع می شود و از آذرماه به آب زیادی نیاز ندارد و در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی نیازی به آبیاری ندارد، بنابراین اثرات آب مجازی برای صادرات چنین محصولی باعث می شود. منطقی نیست

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=126451

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.