افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
2

تحصن نادران در صحن علنی مجلس/ قالیباف: اخطارها و تذکرات مجاز در بازنگری قانون انتخابات

  • کد خبر : 125708
تحصن نادران در صحن علنی مجلس/ قالیباف: اخطارها و تذکرات مجاز در بازنگری قانون انتخابات

به گزارش رکنا به نقل از خانه ملت، رئیس شورای اسلامی در جریان اعتراض یکی از نمایندگان مجلس گفت: در دستور قبلی که برنامه هفتم توسعه نبود، هم تذکر و هم تذکر به قانون اساسی باز بود و از هر دو استفاده شد و این فرصت داده شد. محمدباقر قالیباف رئیس شورای اسلامی در جریان […]

به گزارش رکنا به نقل از خانه ملت، رئیس شورای اسلامی در جریان اعتراض یکی از نمایندگان مجلس گفت: در دستور قبلی که برنامه هفتم توسعه نبود، هم تذکر و هم تذکر به قانون اساسی باز بود و از هر دو استفاده شد و این فرصت داده شد.

محمدباقر قالیباف رئیس شورای اسلامی در جریان بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در واکنش به تذکر محمدحسین فرهانی گفت: در دستور قبلی برنامه هفتم توسعه هم اخطار نبود. و تذکرات قانون اساسی باز بود، از هر دو استفاده شد و این فرصت داده شد، بله، روال این بوده که یک مورد توبیخ و یک مورد توبیخ قانون اساسی مطرح می شود و ما هر دو را انجام داده ایم.

رئیس مجلس تاکید کرد: حتی به آقای امیرآبادی هم گفتیم که درخواست شما پذیرفته می شود.

محمدحسین فرهانی پیش از سخنان قالیباف در یادداشتی با استناد به ماده 39 آیین نامه داخلی مجلس درباره اعتراض الیاس نادران در صحن علنی تاکید کرد: به کسانی که درخواست تبصره دارند اجازه دهید محتوای آن را بیان کنند. این صحنه ای که شاهد آن هستیم چندان مناسب صندلی جلسه نیست که این فرصت را به افرادی که تذکر می خواهند بدهد، برای این نیست که تذکرات کاملا بسته شود.

و ادامه داد: استثنائاتی بوده که خود شما اجازه داده اید نمایندگان نظر خود را بیان کنند.

تحصن نادران در صحن علنی مجلس

الیاس نادران پس از موافقت نمایندگان شورای اسلامی با کلیات و جزئیات طرح اصلاح بند 1 ماده 83 قانون انتخابات شورای اسلامی، برای لحظاتی در منزل خبرنگاران حاضر شد و به بیان انتقادات خود پرداخت. . در مورد نحوه رسیدگی به این طرح و عدم مجوز برای طرح آن. نظرات مخالفان به طور کلی و جزئی اعلام شد.

سپس اعلام کرد: برای رسیدگی به درخواست استعفا و انتقاد از این نحوه برگزاری جلسه می نشینم.

سپس نادران در مقابل دفتر مرکزی ظاهر شد و روی زمین نشسته بود و چند نماینده دور او جمع شدند تا او را به سمت صندلی راهنمایی کنند، اما الیاس نادران به نشستن ادامه داد.

قانون انتخابات پارلمانی اصلاح شد.

تحصن الیاس نادران

نمایندگان شورای اسلامی با کلیات و جزئیات طرح اصلاح بند 1 ماده 83 قانون انتخابات شورای اسلامی موافقت کردند.

نمایندگان شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 30 آبان ماه) کلیات و جزییات طرح اصلاح بند 1 ماده 83 قانون انتخابات شورای اسلامی به توافق رسیدند.

درخواست چند تن از نمایندگان مبنی بر اعمال تبصره 1 ماده 100 قانون آیین نامه داخلی مجلس در رابطه با اولویت بررسی طرح اصلاحی ماده 83 قانون انتخابات شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفت. در نهایت نمایندگان مجلس درخواست بررسی اولویت‌بندی این طرح را پذیرفتند.

سید کاظم دلخوش به عنوان نماینده متقاضیان این درخواست گفت: در بند یک ماده 83 قانون انتخابات شورای اسلامی که اخیراً اصلاح شده است ابهاماتی وجود دارد و آن ابهام مربوط به همه کسانی است که در انتخابات شرکت می کنند. . . اکنون شورای اسلامی تصمیم گرفته این ابهام را برطرف کند تا کار مردم بر زمین نماند. در شهرها و شهرها مردم به ما مراجعه می کنند و نیاز دارند. ابهام در این بخش گاهی اوقات مشکل ساز است. مجلس درصدد رفع این ابهام است تا مردم در سه ماه آینده نگران نباشند.

وی ادامه داد: این اصلاحیه با کمک هیات دولت و کمیته شوراها انجام شد و از آنجایی که بررسی برنامه هفتم توسعه در مجلس به پایان رسیده و در حال بررسی بندهای مرجع هستیم، مشکلی برای قرار دادن این طرح وجود ندارد. دستور کار از نقطه نظر نظارتی.

در بند یک ماده 83 قانون انتخابات شورای اسلامی، علاوه بر جرایم مندرج در مواد دیگر این قانون، ارتکاب اعمال زیر در فضای مجازی یا واقعی جرم محسوب و به مجازات ششم محکوم می شود. درجه ماده (19) قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس و رد صلاحیت از خدمت داوطلب در دو دوره نمایندگی مجلس محکوم است:

هرگونه خرید و فروش مستقیم یا غیرمستقیم آرا یا فعالیت‌ها و تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم انتخاباتی از طریق توزیع اقلام و لوازمی که برای گیرنده سود داشته باشد، کمک‌های نقدی و غیر نقدی به اشخاص حقیقی و حقوقی، اماکن عمومی و مذهبی، کمیته‌ها. و موسسات خیریه اعطای وام، پاداش یا امتیاز از لحظه ثبت نام در انتخابات. »

سپس نمایندگان با کلیات طرح اصلاح بند 1 ماده 83 قانون انتخابات شورای اسلامی موافقت کردند.

ماده واحده این طرح مقرر می دارد: در انتهای بند 1 ماده 83 قانون انتخابات شورای اسلامی عبارت «ارجاع و پیگیری مطالبات مردم به دستگاه های اجرایی و مراجع قانونی و همچنین ارجاع و پیگیری پیگیری امور حوزه انتخابیه از شمول این حکم مستثنی است.» این حکم از لحظه تصویب نافذ می شود». اضافه خواهد شد.

اظهارات مخالفان و موافقان اصلاح قانون انتخابات مجلس

مخالف اصلاح بند یک ماده 83 قانون انتخابات شورای اسلامی، اصلاح قانون انتخابات سه ماه پس از تصویب را مغایر با سیاست های کلی دانست و پیشنهاد دهنده اصلاح این بند گفت: رسیدگی به امور مردم، باید ابهام موجود را برطرف کرد.

نمایندگان شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) کلیات و جزئیات طرح اصلاح بند یک ماده 83 قانون انتخابات شورای اسلامی را بررسی و در نهایت به تصویب رساندند.

ولی الله بیاتی سخنگوی کمیسیون داخلی کشور و شوراها درباره این طرح گفت: اکنون در بند اول ماده 83 قانون انتخابات ابهاماتی درباره امکان ارائه خدمات و انجام وظایف قانونی داوطلبان وجود دارد. و نمایندگان شورای اسلامی چرا که در ارائه خدمات به مردم اختلال ایجاد شده است. اگر وجود نداشته باشد، مجلس برای اصلاح این بند اقدام کرده است.

غلامرضا نوری قزلچه در مقابل کلیات این طرح گفت: این طرح با سیاست های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری مغایرت دارد و سه ماه از تصویب این قانون نمی گذرد و می خواهیم آن را اصلاح کنیم. انجام وظایف نمایندگی در قانون اساسی مشخص است و هیچ قانونی نمی تواند آن را نقض کند. چرا خودمان ابهام ایجاد می کنیم؟ قانون اساسی نحوه انجام وظایف نماینده را کاملاً مشخص کرده است، اکنون هیچ وقفه ای در امور حوزه های انتخاباتی وجود ندارد.

عبدالحسین روح الامینی با موافقت با کلیات این طرح گفت: وجود ابهام در این ماده با رای بالای نمایندگان به اصلاح این بند مشخص شد اما اینکه شورای اسلامی بعد از اصلاح قانون می خواهد اصلاح شود. این سه ماه نشان دهنده شجاعت نمایندگان مجلس است.

محمدحسن آصفری در تذکری در جریان بررسی این بند اظهار کرد: اصلاح این بند با سیاست های کلی انتخاباتی که بر ثبات قانونگذاری تاکید دارد، در تضاد است. هیچ قانونی نمی تواند مانع از اداره امور مردم شود. تکلیف وکالت هم مشخص است و مدت وکالت هم معلوم است. تا خرداد ماه سال آینده نمایندگان باید پیگیر امور شهرک باشند.

در نهایت نمایندگان با کلیات و جزئیات این طرح موافقت کردند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=125708

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.