افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
2

روابط تهران و دوشنبه در مسیر درستی قرار دارد تاجیکستان چهارمین جامعه هدف صادراتی خراسان رضوی است.

  • کد خبر : 125108
روابط تهران و دوشنبه در مسیر درستی قرار دارد تاجیکستان چهارمین جامعه هدف صادراتی خراسان رضوی است.

بازار؛ گروه استان ها: همزمان با سفر رئیس جمهور به دوشنبه، هیئت تجاری ۵۸ نفره متشکل از مدیران و فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان خراسان رضوی و برخی استان های دیگر کشور به تاجیکستان سفر کردند. به گفته رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان، شرکای تجاری دو طرف از زمان امضای تفاهم نامه همکاری سه […]

بازار؛ گروه استان ها: همزمان با سفر رئیس جمهور به دوشنبه، هیئت تجاری ۵۸ نفره متشکل از مدیران و فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان خراسان رضوی و برخی استان های دیگر کشور به تاجیکستان سفر کردند.

به گفته رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان، شرکای تجاری دو طرف از زمان امضای تفاهم نامه همکاری سه بار به ایران سفر کرده اند و این اولین سفر فعالان اقتصادی ایران به تاجیکستان در سال های اخیر است. در قالب این تفاهم نامه که بخشی از هیاتی متشکل از فعالان اقتصادی و تجار با دانش های مختلف تخصصی و صنعتی در زمینه های سرمایه گذاری، ساختمانی، معدنی، مصالح ساختمانی و مواد غذایی است حضور دارند و در این نشست تجاری با شرکای تاجیکستان به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

کشور تاجیکستان جامعه هدف صادرات ایران محسوب می شود و استان خراسان رضوی بیشترین سهم را در بین استان های کشور از نظر تجارت با این کشور دارد.

حدود 60 تا 70 درصد صادرات به تاجیکستان از استان های شرقی از جمله خراسان رضوی انجام می شود.

فراز و نشیب روابط با تاجیکستان

از زمان استقلال تاجیکستان، ایران نقش موثری در حمایت از تاجیکستان در همه زمینه ها داشته است و این نقش میانجیگری ایران در پایان دادن به مناقشات و بحران داخلی در تاجیکستان، روابط دو کشور را در پایان دهه هشتاد به اوج خود رساند. . .

جمهوری اسلامی ایران در این سال ها با مشارکت در استراتژی توسعه ملی تاجیکستان در زمینه هایی مانند تضمین استقلال انرژی، رفع رکود ارتباطات و امنیت غذایی سرمایه گذاری های قابل توجهی انجام داده است.

یکی از مهمترین سرمایه گذاری ها اجرای چندین پروژه موفق از جمله احداث نیروگاه برقابی و تونل انزاب (استکلال) است که امروزه به عنوان نمادهای همکاری دوجانبه ایران و تاجیکستان شناخته می شوند.

رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان: لغو و حذف روادید، تامین واگن صادراتی و تسهیل حمل و نقل کالا از تاجیکستان به ایران و بالعکس، هماهنگی قوانین مشترک مبادله کالا با تاجیکستان، کاهش تعرفه و عوارض واردات. ارسال کالا از ایران به تاجیکستان یکی از خواسته های تجار ایرانی است

با این حال، در اوایل دهه 1990، روابط تهران و دوشنبه به دلیل سوء تفاهم در روابط سیاسی و فرهنگی سرد شد و حتی باعث شد تاجیکستان از اجرای تعهدات مالی خود در مورد پروژه سد و نیروگاه توسط سنگ توده خودداری کند.

با این حال، با گذشت زمان و تلاش‌ها برای تنش‌زدایی دیپلماسی ایران در سال‌های اخیر، مقامات تهران و دوشنبه همکاری‌های دوجانبه را از سر گرفتند.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و سفر آیت الله رئیسی به تاجیکستان در سال 1401، سوء تفاهم ها از بین رفت و مسیر توسعه مبادلات تجاری هموارتر شد.

به گزارش خبرنگار بازار، همزمان با دومین سفر رئیس جمهور ایران و جمعی از فعالان اقتصادی خراسان رضوی به این کشور در 25 آبان 1402، پیش بینی می شود فصل های جدیدی در روابط تجاری تهران گشوده شود. و دوشنبه

بهبود روابط اقتصادی

رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان در گفت و گو با بازار اظهار داشت: خوشبختانه دیپلماسی اقتصادی دولت موجب بهبود روابط ایران و ترکمنستان شده و تاثیر بسزایی در حجم روابط دو کشور داشته است.

محمدحسین روشنک با بیان اینکه فعالیت ها و دیدگاه های دولت سیزدهم در رابطه با کشورهای دریافت کننده صادرات و کشورهای منطقه از نظر توسعه اقتصادی حائز اهمیت است، به بازار گفت: همچنین صادرات به کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان و … ازبکستان و قزاقستان سیال تر شده است.

روابط تهران و دوشنبه در مسیر درستی قرار دارد تاجیکستان چهارمین جامعه هدف صادراتی خراسان رضوی است.

وی در این خصوص به نکته ظریفی اشاره کرد و ابراز داشت: اگرچه سفرهای مسئولان سیاسی زمینه را برای صادرات به کشورهای همسایه فراهم کرده است، اما متاسفانه باید گفت که گرانی کالا در ایران و تورم برای تولید کالاهای صادراتی باعث شده است. تاثیر بر صادرات

وی تصریح می کند: از آنجایی که قیمت کالاها به یکباره گران شده است، امکان صادرات مانند گذشته وجود ندارد، زیرا کالایی که داریم در خاورمیانه و افغانستان با این قیمت و در عین حال توسعه خریداری نمی شود. از روابط، سرمایه گذاری در بستر تولید و بازسازی خطوط تولید برای رقابت در بازارهای جهانی ضروری است.

ضرورت تسهیل صادرات

رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان البته بسترها را برای توسعه صادرات ضروری می داند و به بازار می گوید: به عنوان مثال یکی از الزامات توسعه تجارت با تاجیکستان برقراری پروازهای مستقیم با تاجیکستان است. این کشور.

روشنک می گوید: هزینه های سفر و حضور در نمایشگاه های بین المللی برای صادرکنندگان مهم است و بر این اساس اتاق بازرگانی خراسان رضوی پیش از این پیشنهاد داده است که بخشی از هزینه برگزاری نمایشگاه و اعزام هیئت تجاری به تاجیکستان برای توسعه تجارت را تقبل کند.

وی با تاکید بر سابقه صادرات ایران به تاجیکستان تصریح می کند: بانک تجارت مستقر در تاجیکستان آنطور که باید برای توسعه صادرات به تاجیکستان اقدامی انجام نداده است.

این فعال صادراتی می گوید: در صورتی که این بانک ارز صادراتی را دریافت و معادل ریالی آن را در کشور تحویل دهد و همزمان به تعهدات ارزی نیز عمل کند، صادرات به تاجیکستان افزایش می یابد.

وی تاکید می کند: به همین منظور پیشنهاد می شود نشست تخصصی با موضوع کاهش هزینه نقل و انتقال پول در تاجیکستان با مدیران این بانک برگزار و مشکل برطرف شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان تصریح می کند: لغو و حذف روادید به طور کلی، تامین واگن صادراتی و تسهیل حمل و نقل کالا از تاجیکستان به ایران و بالعکس، هماهنگی قوانین مشترک مبادله کالا با تاجیکستان، کاهش تعرفه و حقوق واردات برخی کالاها از ایران به تاجیکستان یکی از خواسته های تجار ایرانی است که در این سفر مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

قراردادهای بین دو کشور.

روشنک ابراز امیدواری کرد: حضور یک هیات تجاری 58 نفره متشکل از تجار و بازرگانان خراسان رضوی و سایر استان های کشور در نشست با هیات های تجاری و بازرگانی تاجیکستان بتواند بسیاری از مشکلات را حل کند و همچنین با پتانسیل های موجود در کشور آشنا شود. هر دو طرف. رهبری می کند و دستاوردهای خوبی به ارمغان می آورد.

روابط تهران و دوشنبه در مسیر درستی قرار دارد تاجیکستان چهارمین جامعه هدف صادراتی خراسان رضوی است.

وی به تفاهم نامه های دو کشور در حوزه تجاری در سال گذشته اشاره و بیان کرد: پیش از این در سفر رئیس جمهور تاجیکستان به ایران، تفاهم نامه ای بین اتاق های بازرگانی ایران و تاجیکستان به امضا رسید. عنوان شورای مشترک بازرگانان دو کشور و مسئولیت اجرای آن بر عهده اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان است.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و تاجیکستان: بیشترین صادرات ایران به تاجیکستان در حوزه محصولات کشاورزی است، بنابراین فعالان اقتصادی می توانند در بخش سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی و صنعتی فعالیت کنند.

روشنک می گوید: شرکای تجاری ایران در تاجیکستان از زمان امضای تفاهم نامه سه سفر به ایران داشته اند و این اولین سفر فعالان اقتصادی ایرانی به تاجیکستان در قالب این تفاهم نامه است که شامل هیئتی از فعالان اقتصادی و تجار با تخصص های مختلف تجاری و متخصصان صنعت در زمینه سرمایه گذاری، ساخت و ساز، معدن، مصالح ساختمانی و مواد غذایی حضور دارند که در این نشست تجاری با شرکای تاجیکستان بحث خواهند کرد.

تراز تجاری با تاجیکستان

در همین راستا، یکی از اعضای هیات مدیره اتاق مختلط ایران و تاجیکستان با تاکید بر اینکه بیشترین صادرات ایران به تاجیکستان در حوزه محصولات کشاورزی است، به بازار می گوید: فعالان اقتصادی می توانند در بخش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی فعالیت کنند. و زمینه های صنعتی

حمید بابازاده معتقد است که باید به تراز تجاری با تاجیکستان بپردازیم زیرا تراز تجاری تاجیکستان منفی است.

وی همچنین ایجاد واحد تحقیق و توسعه در اتاق مشترک ایران و تاجیکستان را یک نیاز مهم برای توسعه صادرات می داند و تصریح می کند: کشورهای جهان در تلاش هستند تا تراز تجاری مثبت ایجاد کنند، بنابراین بخش کشاورزی، صنعت، تجهیزات پزشکی، تجهیزات و ماشین آلات، اکتشاف و شناسایی معادن یکی از زمینه های مناسب برای توسعه تجارت ایران و تاجیکستان است.

نقش خراسان رضوی در صادرات کالا به تاجیکستان

به گزارش خبرنگار بازار؛ خراسان رضوی دارای پنج گمرک در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و دو بازارچه مرزی در تایباد در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان است.

نگاهی به آمار صادرات نشان می دهد که پیش از شیوع کرونا، کل صادرات ایران به تاجیکستان حدود 78 میلیون دلار بوده که 55 میلیون دلار آن از خراسان رضوی به این کشور صادر شده است.

عمده اقلام صادراتی ایران به تاجیکستان شامل پلی اتیلن، کلرووینیل، رنگ و رزین، دارو، مواد شوینده، لوله و شیلنگ، مصالح ساختمانی، شیرینی و شکلات، نخ پروپیلن و عمده اقلام وارداتی از این کشور، مواد اولیه و واسطه های تولیدی است. بخش هایی مانند پنبه، پیله ابریشم، نخ های پنبه، کاغذ و مقوا.

تاجیکستان به دلیل قرابت فرهنگی و تاریخی با ایران و همچنین زبان مشترک با مردم این کشور، بستر مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی، پذیرش گردشگران به ویژه گردشگری سلامت دارد، اما متأسفانه اختلافات ترکمنستان و تاجیکستان باعث شد. در سال های اخیر راه را برای تجار ایرانی مسدود کرده است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ بر اساس مفاد بیانیه مشترک امضا شده بین روسای جمهور دو کشور که در شهریور ماه سال جاری انجام شد، دو طرف بر ضرورت تبادلات اقتصادی و تجاری و ایجاد تسهیلات و توسعه ظرفیت برای افزایش آن به 220 میلیون نفر تاکید کردند. دلار در سال های آینده همچنین طرفین بر تقویت همکاری‌ها در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، انرژی و حمل‌ونقل تاکید کردند و تشکیل شورای سرمایه‌گذاری ایران و تاجیکستان و ارتقای همکاری‌های اتاق‌های بازرگانی دو کشور را مهم ارزیابی کردند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=125108

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.