افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
3

جریان عوامل خارجی در فولاد و پتروشیمی/ رواج باج خواهی رسانه ای در صنایع مادر!

  • کد خبر : 124191
جریان عوامل خارجی در فولاد و پتروشیمی/ رواج باج خواهی رسانه ای در صنایع مادر!

شرکت های بزرگ فولاد و نفت و پتروشیمی آنها بخش مهمی از چرخه اقتصاد ایران را تشکیل می‌دهند و به همین دلیل رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های سال‌های اخیر خود بر تبیین عملکرد اقتصادی و پیشرفت دولت برای مردم تاکید زیادی داشته‌اند. به همین دلیل، این گروه های مرکزی اقتصاد و صنعت کشور، ماموریت دارند […]

شرکت های بزرگ فولاد و نفت و پتروشیمی آنها بخش مهمی از چرخه اقتصاد ایران را تشکیل می‌دهند و به همین دلیل رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های سال‌های اخیر خود بر تبیین عملکرد اقتصادی و پیشرفت دولت برای مردم تاکید زیادی داشته‌اند.

به همین دلیل، این گروه های مرکزی اقتصاد و صنعت کشور، ماموریت دارند در شرایط سخت تحریم، دستاوردهای خود را رسانه ای کنند تا اذهان رسانه ها را روشن کنند، اما در این میان برخی مدیران این حوزه ها به جای اعتماد به مقام مسئول. کانال‌ها و رسانه‌های مورد تایید جامعه و با استقبال کارشناسانه و دلسوزانه از نقد، در دام شبکه‌های مخوف گرفتار می‌شوند.

شرکت های تابعه این شرکت های بزرگ اقتصادی در کشور نیز به دلیل گردش مالی بالا و حضور در بورس، گزینه مناسبی برای بهره مندی از جریان های ناسالم رسانه ای هستند.

رقابت تجاری متعارف بین شرکت های این صنایع گاهی با تحریک عوامل داخلی و رسانه ای به حوزه تخریب رقبا کشیده می شود.

شیوع باج خواهی تلگرامی

کانال های کوچک و بزرگ تلگرامی به بستری مناسب برای کسب و کار برخی افراد تبدیل شده و مدل جدیدی از باج خواهی رسانه ای شکل گرفته است. برخی با ایجاد یک کانال رایگان و گرفتن فالوورهای جعلی کسب و کار خوبی ایجاد کرده اند.

امروزه کانال های زیادی با پسوند و پیشوند نفت، انرژی، پتروشیمی، فولاد و … راه اندازی شده است. برخی با منشأ معلوم و برخی دیگر ناشناخته. برای جذاب‌تر کردن بحث، گاهی اوقات یک افشا یا کلمات کلیدی مشابه به عنوان کانال اضافه می‌شود.

این انتشار در مناطق و شهرها شکل، رنگ، بو و نقش خاصی دارد. مثلاً در مناطق ویژه اقتصادی جنوب کشور که شرکت‌های پتروشیمی در آن حضور دارند یا در مناطقی که شرکت‌های فولادی و صنایع وابسته حضور دارند، مردم با سوء استفاده از موقعیت خود و ایجاد کانالی با نام آن شهر و اضافه کردن آن، کسب درآمد می‌کنند. پسوند اخبار

در این حوزه ها افراد هنگام تولید محتوا برای شرکت های بزرگ که وظیفه حیاتی تولید ارز برای کشور را بر عهده دارند، قراردادهای مختلفی از مشاوره و انتشار تا تبلیغات و تولید محتوا امضا می کنند و عملاً بدون کوچکترین تلاشی مبالغ هنگفتی به جیب می زنند. از پول پول

اما نکته عجیب اینجاست که صاحبان همان رسانه های رسمی برای کسب درآمد بیشتر، کانال های موازی و غیررسمی ایجاد می کنند تا هر کدام را جداگانه صورت حساب بدهند!

البته در این بین باید عملکرد خود مجموعه های صنعتی را نیز در نظر بگیریم. اگر از روز اول سازوکارهای قراردادی با رسانه ها به صورت تخصصی و دقیق برقرار شود، از رشد سریع کانال های باج خواهی جلوگیری می شود. بازنگری در قراردادهای رسانه ای این صنایع ضروری به نظر می رسد.

مثلاً فردی که هم رسانه رسمی دارد و هم با عناوین انقلابی و ارزشمند در کانال تلگرامی شرکت فعال دارد و با انتشار مطالب کذب و تهدید مدیران شرکت های بزرگ پتروشیمی، اهداف نادرست و نامشروع خود را دنبال می کند که گاه منجر به افشاگری می شود. . برخی از اطلاعات داخلی مجموعه ها برای برهم زدن آرامش نیروی کار و مدیریت آن.

چندی پیش سایت بولتن نیوز گزارش های مستندی از معاملات خود با شرکت های پتروشیمی منتشر کرده بود که برخی از سپرده ها و قراردادهای سال های گذشته برخی از این گروه های به ظاهر خبری را فاش می کرد که حکایت از درآمدهای چند صد میلیونی داشت.

یا در مورد اخیر دیگری، انتصاب در یک شرکت بزرگ نفتی، هجمه چند شبکه معروف با پسوند و پیشوند «نفت» را برانگیخت تا جایی که ادامه کار تخریب به رسانه هایی مانند اینترناسیونال رسید.

بر اساس اطلاعات تفصیلی انگیزه اکثر این جریان ها رسیدن به مسیر فوری است و با اولین پیشنهاد مالی قابل توجه، تخریب به تمجید یا حداقل سکوت و جبران غیرمستقیم تبدیل می شود.

این وضعیت در صنعت فولاد با عوارض کم و بیش مشابهی در حال شکل گیری است و برخی از شرکت ها برای تخریب رقبای خود کانال های تلگرامی را از نظر مالی و خبری تغذیه می کنند که متاسفانه در راس شعبه و ممنوع است.

افزایش این جریان‌های انتفاعی از هر طرف در نهایت برای گروه‌های حمایتی آنها مضر بوده و فضای بی‌اعتمادی بین شرکت‌های همکار و همکارانشان ایجاد می‌کند.

رعایت اصول اخلاقی و حرفه ای در گزارش و انتشار این مجموعه های بزرگ قطعا نقش موثری در دامن زدن و رشد نکردن جریان های مضر باج گیران خواهد داشت.

منبع:تابناک

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=124191

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.