افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
2

15 دستور به مراجع قضایی / برای جستجوی افراد فقط با قانون – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز

  • کد خبر : 123612
15 دستور به مراجع قضایی / برای جستجوی افراد فقط با قانون – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجیعی صبح پنجشنبه (۲۷ آبان ماه) طی سخنانی در نشست اعضای شورای عالی قوه قضاییه با رؤسای محاکم و دادستان های مراکز استان ها با اشاره به دعای شماره 17 سجادیه گفتند: همیشه باید از شر شیطان و هواهای نفس […]

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجیعی صبح پنجشنبه (۲۷ آبان ماه) طی سخنانی در نشست اعضای شورای عالی قوه قضاییه با رؤسای محاکم و دادستان های مراکز استان ها با اشاره به دعای شماره 17 سجادیه گفتند: همیشه باید از شر شیطان و هواهای نفس به خدا پناه برد و آگاه بود که گاهی در صورت غفلت و لغزش، اعمال خوب و پسندیده ما نیز هست البته و معتبر نیستند.

رئیس قوه قضائیه با ابراز تاسف عمیق از ادامه جنایات شنیع صهیونیست ها علیه مردم مظلوم غزه، گفت: حدود یک ماه است که صهیونیست های غاصب با حمایت همه جانبه آمریکا و برخی دیگر کشورهای غربی در غزه دست به جنایات بی حد و حصر می زنند و سازمان هایی مانند جامعه جهانی با سکوت خود مهر تاییدی بر جنایات صهیونیست ها زده اند.

در ادامه این جلسه رئیس قوه قضائیه 15 دستور مهم را به رؤسای کل و دادستان های مراکز استان ها ابلاغ کرد. این احکام شامل: «اجرای دقیق بخشنامه‌های مربوط به اصل 25 قانون اساسی و منع نظارت بر اشخاص جز به موجب قانون»، «نظارت مستمر مراجع قضایی بر زیرمجموعه‌ها»، «نظارت مستمر بر کار اشخاصی از جمله ضابطین دادگستری». “حمایت از وکلا و کارشناسانی که در امور قضایی دخالت دارند”، “بسیار دقت و نظارت بر کار ماموران به منظور عدم تخطی از موازین قانونی و شرعی در هنگام دستگیری متهمان”، “پرهیز از صدور قرار بازداشت موقت در موارد”. غیر ضروری“، “خوشحالی با مشتریان”، “رفتار سازنده و هدایت کردن با بستگان متهم یا مجرم، «توجه به نظارت بر اجرای احکام قطعی صادره»، «دستور به ارائه درخواست عفو»، «توجه به صحت دلایل اعطای تخفیف های فوق العاده در مراحل رسیدگی و تجدیدنظرخواهی». “،”و اینجا مانور داد عدم وجود و بازدارندگی مجازات های جایگزین حبس، «مشاوره در باره موارد مهم به ویژه مواردی که جنبه سیاسی، اجتماعی و بین المللی دارند، «روال رسیدگی به پرونده های اتباع و افراد را به مراجع ذیصلاح و ادارات ذی صلاح اعلام کنند. دو ملیتی“، “حفظ گنج” و “انضباط در امور و توجه به خانواده.”

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اصل 25 قانون اساسی «ممنوعیت بازرسی و عدم تحویل نامه، ضبط و افشای مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس، عدم ابلاغ و نرساندن آن، استراق سمع و هر نوع رصد به جز وی تصریح کرد: رعایت اصل 25 قانون اساسی بسیار حائز اهمیت است؛ شاید در این ایام با قضات ما در موارد مربوط به این اصل مورد مشورت قرار گیرد، لذا تمامی مراجع قضایی باید در اجرای این اصل احتیاط کامل را رعایت کرده و به آن توجه ویژه ای داشته باشند. به دستورالعمل های مربوط به این اصل توجه کنید و به هیچ وجه این دستورالعمل ها را زیر پا نگذارید.

قاضی القدات با اشاره به اهمیت نظارت مراجع قضایی بر زیرمجموعه ها گفت: اگر مدیران قضایی بر زیردستان نظارت کافی و مستمر داشته باشند می توانند از بسیاری از خطاها جلوگیری کنند. گاه افراد به دلیل بی انضباطی، رها شدن و عدم نظارت به ورطه مهجوریت می افتند و می لغزند; امر به معروف و نهی از منکر، رعایت همان مراتب و شرایط مقرر، می تواند در سالم سازی محیط کار و پرهیز از فساد و لغزش بسیار مؤثر و مؤثر باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژی در ادامه خطاب به مراجع قضایی دستور داد نظارت کافی و مستمر بر کار اشخاصی از قبیل ضابطین، وکلا و کارشناسان کمک کننده در این امر اعمال شود.

رئیس قوه قضائیه در این خصوص گفت: زمانی که موضوعی به کارشناس ارجاع می شود، در صورت تعلل و تعلل در ارائه نظریه و عدم ارائه نظریه کارشناسی خود در زمان مقرر، مقام قضایی ذی صلاح باید از او توضیح بخواهد. زمان. . از سوی دیگر، در صورت وجود اختلاف فاحش در نظریات کارشناسان، مقام قضایی باید موضوع را به دقت پیگیری و آشکار کند که چرا بین دو نظریه خبرگان اختلاف زیادی وجود دارد. مراجع قضایی نیز موظفند در قبال وکلا نیز همین رفتار را داشته باشند و با رعایت احترام کامل و متقابل بر امور مربوط در چارچوب مقررات نظارت کنند.

رئیس قوه قضائیه گفت: زمانی که مقام قضایی می خواهد فردی را احضار کند باید همه جوانب پرونده را سنجید و بررسی کند که آیا واقعا احضار فردی لازم است یا امکان احضار وجود دارد یا خیر. شخص نیز؟» هنگامی که بنا به ضرورت دستور دستگیری شخصی صادر می شود، مقام قضایی باید قبل از اعزام مأموران برای دستگیری، آنها را راهنمایی کند تا در هنگام دستگیری فرد از موازین قانونی و شرعی تخلف نکنند. پس از دستگیری فرد، چنانچه گزارشی مبنی بر عدم تمکین ضابطان به مرجع قضایی برسد، موظف است مراتب را پیگیری و به ضابطین تذکر دهد؛ گاه شنیده می شود که برای جذب فردی که بار مالی دارد، تا 10-15 نفر به آپارتمان شما مراجعه کنند!آیا این واقعا ضروری است؟البته در موارد خاصی ممکن است لازم باشد، اما در همه موارد لازم نیست این مقدار نیرو برای جذب فرد ارسال کنید؛ اینها مواردی است که گاهی اوقات برای ما اتفاق بیفتد تضمین ما و مقام قضایی باید نظارت دقیقی بر آنها داشته باشد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به فرمان هشت ماده ای امام خمینی (ره)س) وی در خصوص حقوق مردم تصریح کرد: باید دقت شود که در هنگام جذب فرد، تجهیزات غیر ضروری ثبت نخواهد شد؛ گاهی در هنگام جذب یک فرد مجموعه سیستم های کاری او ثبت می شود! آیا واقعاً لازم است همه چیزهای مربوط به یک فرد را برای جذب او ثبت کرد؟ گاهی اوقات بنا به ضرورت، از اطلاعات موجود در دستگاه های الکترونیکی کپی می شود. همچنین باید اطمینان حاصل شود که اقلام ضبط شده از متهم به موقع به او بازگردانده می شود.

وی تصریح کرد: مقام قضایی ذیصلاح نیز باید بر روند تحقیقات و بازجویی متهم نظارت دقیق و مستمر داشته باشد. اینها چیزهایی است که اگر به آنها عمل نکنیم برکت کارمان را از دست می دهیم و ضرر می کنیم.

محسنی آژه ای در ادامه به مراجع قضایی دستور داد: در مواردی که ضرورت ایجاب نمی کند از صدور قرار بازداشت موقت خودداری کنید و همچنین در مواردی که ضرورتی ندارد از صدور قراری که متهم نتواند ارائه کند و منجر به دستگیری شما شود، خودداری کنید. ; علاوه بر اینها باید به طور واضح و دقیق برای متهم توضیح داده شود که می تواند با دستور صادره مخالفت کند; اینطور نباشد که اسناد امنیتی فقط برای امضای متهم به او ارائه شود. همچنین در صورت صدور قرار بازداشت موقت برای متهم، باید تلاش شود تا پرونده آنها به سرعت حل شود.

وی همچنین به کلیه مراجع قضایی دستور داد: همیشه حسن رفتار موکل را در نظر داشته باشند و بین متهم و اعضای خانواده وی که به مرجع قضایی مراجعه می کنند، تمایز قائل شوند. رفتار ما با خانواده فردی که مرتکب جرم سنگین شده است باید سازنده و ارشادی باشد و به گونه ای رفتار کنیم که خانواده مجرم و متهم نیز به دستگاه قضایی خوش بین شوند. گاهی ممکن است اعضای خانواده متهم یا مجرم رفتار پرخاشگرانه داشته باشند، در چنین مواردی باید صبور باشیم و به عشق خدا سختی ها را تحمل کنیم.

رئیس قوه قضائیه در ادامه گفت: رؤسای دیوان عالی کشور و دادسراها باید مجدانه و با جدیت اجرای احکام قطعی صادر شده را پیگیری کنند و در صورت عدم اجرای حکم قطعی، دلایل موجه را از مرجع اجرای احکام درخواست کنند. لازم به ذکر است که عدم اجرای حکم قطعی ممکن است فاسد بودن

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در برخی موارد حکم قطعی یک یا دو سال اجرا نمی شود، سپس برای آنها درخواست عفو ارائه می شود. برخی استان ها درخواست عفو زیادی دارند و برخی از این درخواست ها مربوط به احکامی است که چند سالی است صادر شده است!

قاضی تصریح کرد: در برخی موارد تخفیف های فوق العاده و بیش از حد در مراحل رسیدگی و تجدیدنظر صادر می شود. دلایل صدور این میزان تخفیف در پرونده قید شود. در برخی موارد حکم یک نفر در مرحله تجدیدنظر موقوف می شود و این عبارت در کارنامه آنها درج می شود: «به دلیل شرایط خاص فرد»! خوب این شرایط خاص طیف گسترده ای را در بر می گیرد، بنابراین شایان ذکر است که آن شرایط خاص که به موجب آن مجازات محکوم به تخفیف یا تعلیق می شود چیست؟

محسنی آژه ای افزود: در برخی موارد حکم حبس یک فرد به جزای نقدی تبدیل می شود؛ این موضوع خود مورد قبول و تأکید است; اما باید توجه داشت که تبدیل گفته شد و اینجا مانور داد نبودن؛ برای فردی که دارای منابع اقتصادی است، حکم او از زندان به پرداخت تنها ۷۰۰ هزار تومان و یا برای فردی که دارای موقعیت اجتماعی بالایی است به کاری تبدیل می شود که نه تنها هیچ منفعتی برای فرد و جامعه ندارد. but also has losts اینها نمونه هایی از جملات هستند و اینجا مانور داد است؛ بنابراین هنگام صدور حکم به جای حبس باید به توان مالی و موقعیت اجتماعی افراد توجه شود.

وی بیان کرد: مشورت لازم است و خللی در استقلال قاضی ایجاد نمی کند. لذا مراجع ذیصلاح قضایی باید در خصوص پرونده های مهم بویژه در مواردی که جنبه سیاسی، اجتماعی و بین المللی دارد رایزنی های لازم را انجام دهند.

محسنی آژه ای گفت: برای ملی پوشان و انفرادی. دو ملیتی ضمناً در صورت وجود ادعا و یا ارتکاب جرم نسبت به اطلاع کلیه مراجع و ادارات ذیربط از جمله دادستان کل کشور، معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و وزارت امور خارجه اقدام شود. امور خارجی.

رئیس قوه قضائیه در پایان این بخش از سخنان خود خطاب به مقامات قضایی تاکید کرد: نظم و انضباط، حفظ گنج و مراقبت از خانواده را همواره در نظر داشته باشید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=123612

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.