افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
9

روند TikTok که باعث کمبود داروی دیابت شد

  • کد خبر : 1227
روند TikTok که باعث کمبود داروی دیابت شد

نوشته شده توسط دبی کونیگ 29 نوامبر 2022 – توصیه‌های کاهش وزن در هر جایی که در رسانه‌های اجتماعی نگاه کنید وجود دارد، اما یکی از روندهای فراگیر TikTok منجر به کمبود یک داروی مهم دیابت شده است. Ozempic، یک تزریق هفتگی که به افزایش حساسیت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 […]


29 نوامبر 2022 – توصیه‌های کاهش وزن در هر جایی که در رسانه‌های اجتماعی نگاه کنید وجود دارد، اما یکی از روندهای فراگیر TikTok منجر به کمبود یک داروی مهم دیابت شده است.

Ozempic، یک تزریق هفتگی که به افزایش حساسیت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند، همچنین اشتها را سرکوب می کند که منجر به کاهش وزن می شود. داستان‌های افراد مشهوری که از این دارو برای کاهش چند پوند استفاده می‌کنند، به انفجار علاقه منجر شده است. و اکنون افراد مبتلا به دیابت – افرادی که جانشان را می توان با این دارو نجات داد – در یافتن آن با مشکل مواجه هستند.

کیم کارداشیان و ایلان ماسک

در بهار، کیم کارداشیان کاهش وزن چشمگیری داشت تا در لباس مرلین مونرو برای مت گالا جا بیفتد. به زودی شایعاتی مبنی بر این که او این کار را خواهد کرد، منتشر شد ازمپیک استفاده کرد برای انجام این. همین هفته، ایلان ماسک، مالک جدید توییتر در این مورد توییت کرد استفاده خودش اوزمپیک و داروی خواهر و برادرش، Wegovy.

تنوع اوزمپیک را «بدترین راز در هالیوود» لقب داده است – به ویژه با توجه به اینکه مشتاق ترین کاربران آن پیش دیابتی نیستند و به دارو نیاز ندارند. افراد ثروتمند و مشهور ماهانه 1200 تا 1500 دلار خرج می کنند تا دسترسی داشته باشند.

همانطور که اغلب اتفاق می افتد، استفاده پرمخاطب جرقه یک روند را ایجاد کرد. ویدیوها در TikTok هشتگ شده اند #ازمپیک بیش از 275 میلیون بازدید جمع آوری کرده است و #ازمپیک کاهش وزن بیش از 110 میلیون دارد.

این نگرانی را در مورد اینکه دقیقاً چه کسی این ویدیوها را تماشا می کند و چه پیامی دریافت می کند ایجاد می کند.

چهل و دو درصد آمریکایی‌ها چاقی دارند و حتی بیشتر از آنها اضافه وزن دارند. کارولین آپویان، MD، یکی از مدیران مرکز مدیریت وزن و سلامتی در بیمارستان زنان و بریگهام در بوستون، می‌گوید که این بر جوانان و نوجوانان ما تأثیر می‌گذارد. آنها برای کمک به TikTok و دیگر رسانه های اجتماعی نگاه می کنند.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که این موضوع چقدر می‌تواند آسیب‌زا باشد: محققان 1000 ویدیو را با هشتگ‌های مرتبط با تغذیه، غذا و وزن، با بیش از 1 میلیارد بازدید، تجزیه و تحلیل کردند. آنها دریافتند که تقریباً همه شامل پیام هایی در مورد کاهش وزن و لاغری هستند.

در نهایت، یک داروی کاهش وزن موثر

Ozempic نام تجاری سماگلوتید شرکت دارویی دانمارکی Novo Nordisk است که با تقلید از یک هورمون طبیعی به نام GLP-1 کار می کند. به مغز شما می رود و به شما کمک می کند با غذای کمتری احساس سیری کنید. که منجر به کاهش وزن می شود. در یک مطالعه 68 هفته ای، سماگلوتید به افراد کمک کرد تا به طور متوسط ​​15 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهند. اما این یک داروی معجزه آسا نیست: شما هنوز باید عادات غذایی خود را تغییر دهید و از نظر بدنی فعال بمانید.

FDA Ozempic را برای درمان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در سال 2017 تایید کرد. چهار سال بعد، Novo Nordisk چراغ سبز برای نسخه با دوز بالاتر دریافت کرد که به طور خاص برای افراد چاق طراحی شده بود. Wegovy فقط برای استفاده در صورتی تایید می شود که BMI حداقل 27 با یک یا چند بیماری مرتبط با وزن داشته باشید، یا BMI 30 یا بیشتر بدون هیچ یک.

آماندا ولازکوئز، MD، مدیر پزشکی چاقی در مرکز پزشکی Cedars-Sinai در لس آنجلس، می‌گوید: «این داروها بر عمل من غالب هستند، زیرا بسیار مؤثر هستند. این دارو بی خطر در نظر گرفته می شود، “بنابراین اکثر بیماران کاندیدای خوبی هستند.”

تقاضا بیشتر از عرضه

همانطور که اخبار در مورد عملکرد Ozempic و Wegovy منتشر شد، پست های رسانه های اجتماعی به افراد بیشتری کمک کرد تا به دنبال دارو باشند. اکنون تقاضا از عرضه پیشی گرفته است – طبق گفته FDA، دوزهای اولیه Ozempic تا ژانویه در دسترس خواهد بود.

آپویان می گوید: «در هالیوود، مردم 10 پوند وزن کم می کنند، آن را با 1500 دلار در ماه دریافت می کنند، و فروشگاه برای افرادی که دارای چاقی شدید هستند که نارسایی احتقانی قلب و دیابت دارند، خالی می شود. “اینها افرادی هستند که می میرند، و شما آن را فقط برای کاهش وزن آرایشی می گیرید. این تاسف‌آور است.»

علاوه بر تقاضای زیاد، Wegovy در زنجیره تامین خود نیز اختلال ایجاد کرد. در حال حاضر، آن را به هیچ وجه در دوزهای پایین تر در دسترس نیست، که به افزایش تقاضای خارج از برچسب Ozempic کمک می کند. Novo Nordisk انتظار دارد که این مشکلات تا پایان سال برطرف شود و توزیع آن به زودی انجام شود.

قیمت دسترسی

با لیست قیمت 1350 دلار در ماه، Wegovy به اندازه بسیاری از وام های مسکن هزینه دارد. و Medicaid، Medicare، و بسیاری از شرکت های بیمه آن را پوشش نمی دهند. اگرچه چاقی یک بیماری است، صنعت بیمه کاهش وزن را بیشتر به عنوان یک مسئله بیهوده در نظر می گیرد – بنابراین حتی اگر بتوانید دارو را پیدا کنید، ممکن است نتوانید آن را بپردازید.

آپویان می گوید: «ما می بینیم که تقریباً نیمی از نسخه هایی که می نویسیم تحت پوشش قرار نمی گیرند. و برای نیمی که پوشش داده شده است، ما باید مجوز قبلی را انجام دهیم، که روزها طول می کشد، و این کار پر زحمت است. او می‌گوید در برخی موارد، شرکت‌های بیمه پس از 3 ماه مجوز را پس می‌گیرند، اگر وزن کافی کاهش نیابد.

اینطور نیست که بتوانید Wegovy را به مدت 3 ماه مصرف کنید، مقداری وزن کم کنید و انتظار داشته باشید که آن را کاهش دهید. دارو به تعهد واقعی نیاز دارد، به طور بالقوه برای زندگی. این به این دلیل است که هنگامی که سماگلوتید از سیستم شما خارج می شود، اشتهای شما باز می گردد. در یک مطالعه، افراد دو سوم وزنی را که از دست داده بودند طی یک سال پس از توقف دوباره به دست آوردند.

بسیاری استانداردهای دوگانه را در امتناع شرکت های بیمه از پوشش دارویی می بینند که می تواند از بیماری جدی یا مرگ جلوگیری کند.

آنها می گویند که دادن Wegovy به 42 درصد آمریکایی هایی که BMI بالای 30 دارند مقرون به صرفه نیست. آیا وقتی استاتین ها بیرون آمدند این را گفتند؟ آپویان می گوید. چرا این کار را با داروهای ضد چاقی انجام می دهند؟ این فرهنگ است. فرهنگ حاضر نیست چاقی را به عنوان بیماری که هست بپذیرد.»

عوارض جانبی ناخوشایند

بیایید فرض کنیم که شما یکی از افراد خوش شانس هستید – بیمه شما Wegovy را پوشش می دهد، و در واقع می توانید برخی از آنها را پیدا کنید. ممکن است متوجه شوید که استفاده از آن پیاده روی در پارک نیست. عوارض جانبی رایج شامل مشکلات گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال است.

آپویان می گوید: «راه مقابله با آن این است که با دوز پایین این داروها به آرامی شروع کنیم. ما فقط زمانی بالا می رویم که بیمار حالت تهوع نداشته باشد یا بهتر شود.

الیز داونپورت برای امتحان Wegovy هیجان زده بود. من تحقیقات آنلاین خود را انجام دادم. من از آن دسته افرادی هستم که به پذیرش زودهنگام، ابزارهای فناوری و چیزهای دیگر علاقه مند هستم.» این نویسنده فنی 40 ساله می گوید. من می‌خواستم آن را امتحان کنم زیرا بسیاری از چیزهای دیگر را امتحان کرده بودم که شکست خورده بود یا در درازمدت جواب نداده بود.»

با BMI بیش از 30، داونپورت برای این دارو واجد شرایط بود. او برای یک برنامه آنلاین که پوشش بیمه ای را تضمین می کرد، ثبت نام کرد و در اکتبر 2021 شروع به استفاده از آن کرد. در ابتدا، عوارض جانبی خفیف بود، فقط یک لمس حالت تهوع و اسهال. و نتایج چشمگیر بود. او به راحتی با وعده های کوچکتر احساس رضایت کرد و هوس خود را برای شکر و غذاهای بسیار فرآوری شده از دست داد. وزن کاهش یافت، تقریباً 5 پوند در هفته.

معلوم است، این خیلی زیاد است، خیلی سریع است. آپوین و ولازکوئز می گویند که بیمارانشان با نظارت دقیق هر هفته 2 پوند وزن کم می کنند.

در اوایل دسامبر، عوارض جانبی داونپورت در حال افزایش بود. به دلیل کمبود دوزهای کمتر، برنامه آنلاین قادر به تنظیم فوراً او نبود. او همیشه احساس تهوع داشت، به اندازه‌ای بد که مسواک زدن باعث استفراغش شد و مجبور شد خودش را مجبور کند غذا بخورد. چند هفته او کمتر از 500 کالری در روز مصرف می کرد. الگوهای خواب او نامنظم شد. و سپس افسردگی او، که دارو برای سالها تحت کنترل قرار داده بود، به شکل مارپیچی افزایش یافت.

او می‌گوید: «به یاد می‌آورم که روی کف حمام نشسته بودم و گریه می‌کردم و فکر می‌کردم ترجیح می‌دهم وزن اضافی را حمل کنم. من از غذا لذت زیادی می بردم و دیگر هیچ کدام از آن ها را نداشتم. در آن مقطع، تجربه‌ای بسیار لذت بخش بود.»

در نهایت، دوز او کاهش یافت و علائم کاهش یافت، اما پزشک مراقبت های اولیه او را تشویق کرد که این کار را متوقف کند. تا زمانی که این کار را انجام داد، در ماه مارس، 55 پوند وزن کم کرده بود. تا کنون، او حدود 10 را به دست آورده است.

چیزی فراتر از کاهش وزن

حتی اگر تجربه داونپورت خوب نبود، با نظارت بهتر، او مایل بود دوباره تلاش کند. برای یک چیز، دیدن اینکه چقدر راحت بود که با کمک پزشکی کمتر غذا بخورید، به رفع شرم سال‌ها کمک کرد.

فرهنگ ما با چاقی مانند یک نقص اخلاقی برخورد می کند. متوجه شدم که پزشکان و برنامه‌ها این احساس را به من داده‌اند – که به اندازه کافی کار نمی‌کردم.» او می‌گوید. “این دارو باعث شد متوجه شوم که چیزهای فیزیولوژیکی قانونی در بدن من در جریان است، چیزهایی که اغلب از گفتگو حذف می شوند.”

آپوین و ولاسکز می گویند که بیمارانشان مرتباً چیزهای مشابهی را کشف می کنند.

«چاقی بیماری اراده نیست. ولاسکوز می گوید داروها راه آسانی نیستند. این یک وضعیت پزشکی مزمن و عودکننده است و به همین دلیل، ما باید با آن رفتار کنیم که دیابت، فشار خون بالا، و همه این شرایط دیگر را درمان می کنیم. ما هرگز از مصرف دارو برای افرادی که با فشار خون بالا وارد می‌شوند، خودداری نمی‌کنیم، به آنها می‌گوییم که روی اراده کار کنند و از داروهایی که واجد شرایط استفاده هستند خودداری کنند.»

نمایش منابع

منابع:

تنوع: “داروی کاهش وزن جدید هالیوود، فاش شد: هیاهو و خطرات اوزمپیک.”

کارولین آپویان، دکتر، مدیر مرکز مدیریت وزن و سلامتی، بیمارستان زنان و بریگام، بوستون.

PLOS One: «پیام‌های هنجاری وزن در TikTok غالب است – تجزیه و تحلیل محتوای کیفی».

مجله پزشکی نیوانگلند: “یک بار در هفته سماگلوتید در بزرگسالان دارای اضافه وزن یا چاقی.”

آماندا ولازکز، MD، مدیر، درمان چاقی، مرکز پزشکی Cedars-Sinai، لس آنجلس.

الیز داونپورت، کینگ‌وود، تگزاس.

FDA: “FDA برای اولین بار از سال 2014، درمان دارویی جدید را برای مدیریت مزمن وزن تایید کرد.”

© 2022 WebMD, LLC. تمامی حقوق محفوظ است. سیاست حفظ حریم خصوصی و اطلاعات اعتماد را مشاهده کنید





منبع

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=1227

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.