افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
1

مداخله آمریکا در جنگ غزه باعث تشدید عدم اطمینان اقتصادی در کشورهای عربی شد

  • کد خبر : 121531
مداخله آمریکا در جنگ غزه باعث تشدید عدم اطمینان اقتصادی در کشورهای عربی شد

به گفته بازار، پیامدهای اقتصادی طولانی شدن جنگ غزه برای اقتصاد عربستان در حال بدتر شدن است زیرا این کشور در سال‌های اخیر به دنبال جذب سرمایه‌گذاری برای تامین مالی برنامه‌های بلندپروازانه خود بر اساس چشم‌انداز 2030 بوده است که یکی از محورهای آن این است. حذف اقتصاد در درجه اول به درآمدهای نفتی وابسته […]

به گفته بازار، پیامدهای اقتصادی طولانی شدن جنگ غزه برای اقتصاد عربستان در حال بدتر شدن است زیرا این کشور در سال‌های اخیر به دنبال جذب سرمایه‌گذاری برای تامین مالی برنامه‌های بلندپروازانه خود بر اساس چشم‌انداز 2030 بوده است که یکی از محورهای آن این است. حذف اقتصاد در درجه اول به درآمدهای نفتی وابسته است.

هدف چشم انداز عربستان سعودی ایجاد صنایع جدید، ایجاد فرصت های شغلی برای شهروندان خود و جذب سرمایه و استعدادهای خارجی است، کاری که با کاهش کل جریان سرمایه گذاری خارجی در سه ماهه دوم سال جاری دشوارتر شده است.

با این حال، پیامدهای جنگ غزه در حال حاضر تأثیر مثبتی بر بخش نفت عربستان سعودی گذاشته است که مهم‌ترین آن افزایش قابل توجه قیمت‌ها است. قیمت نفت خام برنت در 14 اکتبر 2023 به 95 دلار در هر بشکه رسید که در مقایسه با قیمت قبل از جنگ 15 درصد افزایش داشت. با این حال در پایان هفته گذشته قیمت نفت کاهش یافت و جمعه گذشته به کمتر از 90 دلار در هر بشکه رسید.

بر اساس آخرین برآوردهای بانک جهانی، قیمت بالای نفت به این معناست که عربستان سعودی از صادرات نفت درآمد بیشتری کسب خواهد کرد، اما از سوی دیگر با هزینه‌های بالاتری از واردات کالاها و خدمات دیگر مواجه خواهد شد که این امر موجب فشار بر این کشور خواهد شد. بودجه و تراز اقتصادی آن

در کنفرانس سرمایه گذاری پیشگامانه معروف به داووس صحرا که ماه گذشته در عربستان سعودی برگزار شد، سرمایه گذاران ارشد وال استریت نسبت به اقتصاد جهانی ابراز بدبینی کردند.

سرمایه داران برجسته جهان تاکید کردند که پیامدهای جنگ در غزه، همراه با بدهی های بی سابقه و نرخ های بهره بالا، آینده تیره ای را برای اقتصاد جهانی ایجاد می کند، به ویژه اگر درگیری نظامی برای مدت طولانی ادامه یابد.

اطلاعات منتشر شده توسط وزارت دارایی عربستان سعودی در چهارشنبه گذشته نشان داد که این کشور در سه ماهه سوم سال 35.8 میلیارد ریال (9.54 میلیارد دلار) کسری بودجه داشته است.

این وزارتخانه در به روز رسانی بودجه عربستان اعلام کرد که کسری بودجه در 9 ماهه امسال 44 میلیارد ریال خواهد بود.

در همین زمینه، سلیمان العساف، اقتصاددان سعودی با اشاره به اینکه جنگ غزه باعث تشدید ابهامات در منطقه شده است، تاکید کرد که این وضعیت به شدت بر سطح امنیت اقتصادی منطقه که به وضوح در بازار مشهود است، تأثیر می گذارد.
در پایان مهرماه گذشته (مهرماه) شاخص تاسی، شاخص اصلی بورس این کشور (TASI) با 3.31 درصد کاهش نسبت به ماه قبل بسته شد.
العساف تاکید کرد: اوراق بهادار عموما نسبت به هر رویداد سیاسی بسیار حساس هستند و از این رو انتظار می رود جنگ غزه تاثیر منفی قابل توجهی بر بازار سهام عربستان داشته باشد.

اما به گفته العساف، این وضعیت در بورس یک فرصت تلقی می شود، زیرا زمانی است که قیمت ها کاهش می یابد و بنابراین فرصتی برای کسانی است که می خواهند از قیمت بعدی سهم و افزایش آن بهره مند شوند. .

به گفته این اقتصاددان سعودی، این فرصت برای سرمایه گذاران و کارشناسان بازار تا زمانی که تجربه زیادی داشته باشند جذاب تلقی می شود، هرچند وضعیت عدم اطمینان باعث ترس، وحشت و فرار از بازارها می شود.

از سوی دیگر، العساف تأکید کرد که پیامدهای جنگ غزه تأثیر مثبت دیگری بر قیمت نفت گذاشت که به طور قابل توجهی افزایش یافت و به نفع عربستان سعودی بود.

تاثیر منفی بر بازارهای سهام کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس

محمد النیر، یکی دیگر از اقتصاددانان سودانی نیز مدعی است که جنگ غزه طبیعتاً تأثیر منفی بر سهام در بازارهای خلیج فارس به طور کلی داشته است که این شاخص نشان می دهد: سهام عربستان سعودی سودهای حاصل از آغاز این دوره را از دست داده است. سال .است.
النیر توضیح می دهد که این خسارات ناشی از وضعیت نامشخص در منطقه به دلیل ادامه جنگ اسرائیل در غزه است و نه خود جنگ، دامنه جنگ می توانست محدود شود، بلکه به دلیل دخالت آمریکایی هاست. . و غرب برای ارائه حمایت کامل از اسرائیل و متعاقب آن حرکت ناوهای هواپیمابر آمریکایی، نااطمینانی اقتصادی را تشدید کرد.
وی افزود: رویدادهای ژئوپلیتیک کنونی در سراسر منطقه خاورمیانه و به ویژه در منطقه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ترس های زیادی ایجاد می کند، زیرا آنها کشورهایی هستند که بیشترین اثرات اقتصادی توسعه جنگ را متحمل می شوند.
النیر گفت: توسعه جنگ غزه در داخل سرزمین های اشغالی تا امکان گسترش آن به منطقه یا جهان، زمینه را برای خسارات اقتصادی فراهم و تسهیل کرده است، زیرا آمریکا و غرب با این بحران مقابله نکردند. آینده نگری و خرد لازم از منظر اقتصادی که بر اقتصاد کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و اقتصاد عربی یا به طور کلی بر اقتصاد خاورمیانه تأثیر منفی می گذارد.
به گفته این کارشناس اقتصادی، اگر دایره جنگ به میزان قابل توجهی گسترش یابد، بر عرضه نفت تأثیر می گذارد، به ویژه اینکه عربستان با بیش از 10 میلیون بشکه در روز در صدر فهرست کشورهای صادرکننده نفت قرار دارد.

به گزارش النیر، کاهش عرضه نفت تاثیر بسیار منفی بر اقتصاد عربستان خواهد داشت، زیرا علیرغم چشم انداز این کشور برای سال 2030 که هدف آن تنوع بخشیدن به منابع است، اقتصاد عربستان همچنان به شدت به درآمد نفت وابسته است.
با در نظر گرفتن این موضوع، تأثیر بزرگ جنگ غزه بر صادرات نفت در بودجه دولت عربستان سعودی و همچنین عملکرد اقتصاد عربستان به طور کلی منعکس خواهد شد و در نتیجه بر اقتصاد این کشور تأثیر خواهد گذاشت. . بورس و شاخص معاملاتی آن

تجاوزات نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه و کشتار غیرنظامیان بی گناه برای سی و یکمین روز متوالی در سایه حمایت آمریکا و کشورهای غربی از رژیم اشغالگر ادامه دارد.

آمریکا که دریافته است ویرانی و شهادت مردم فلسطین در طول چند دهه هرگز نتوانسته اراده مردم فلسطین را مختل کند، تلاش می کند رژیم صهیونیستی را از فروپاشی امنیت نجات دهد و با حرکت رژیم صهیونیستی به جنگ دامن بزند. کشتی ها به سرزمین های اشغالی. قلمروها

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=121531

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.