افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 25 September , 2024
0

اتحادیه اروپا متقاعد شده است که بازگرداندن برجام به نفع همه خواهد بود

  • کد خبر : 120864
اتحادیه اروپا متقاعد شده است که بازگرداندن برجام به نفع همه خواهد بود

تهران (بازار) – مارک فینو، همکار GCSP در مرکز سیاست امنیتی ژنو (GCSP)، می گوید که اتحادیه اروپا تلاش زیادی را برای میانجیگری بین ایران و ایالات متحده برای دستیابی به مصالحه برای احیای برجام انجام داده است. او می افزاید که «مذاکرات وین را فرصتی از دست رفته می داند. اما، مانند دولت بایدن، […]

تهران (بازار) – مارک فینو، همکار GCSP در مرکز سیاست امنیتی ژنو (GCSP)، می گوید که اتحادیه اروپا تلاش زیادی را برای میانجیگری بین ایران و ایالات متحده برای دستیابی به مصالحه برای احیای برجام انجام داده است.

او می افزاید که «مذاکرات وین را فرصتی از دست رفته می داند. اما، مانند دولت بایدن، متقاعد شده است که بازگرداندن برجام به نفع همه از جمله همه کشورهای خاورمیانه است. در عین حال، از مشکلات کنونی که هر گونه از سرگیری مذاکرات در آینده نزدیک را عادی جلوه می دهد، آگاه است.

متن کامل این مصاحبه را در زیر می‌خوانید:

سئوال: در بحبوحه جنگ غزه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که خروج از برجام یک اشتباه است زیرا یکی از مشکلات امنیتی ایران را حل کرده است. در این لحظه چه ارزیابی از سخنان او دارید؟

به: در واقع اعتراف جالبی است. البته، دولت بایدن همواره ترامپ را مقصر این عقب نشینی می داند و متعهد شده است که در یک توالی مذاکره به توافق بازگردد. اما او این اشتباه را مرتکب شد که مذاکرات وین را زمانی که فرصتی پیش از جنگ اوکراین و اعتراضات در ایران داشت، به پایان نرساند. این بیانیه نشان می‌دهد که علیرغم موانع فعلی، به نظر می‌رسد که ایالات متحده مصمم به بازگرداندن برجام در شرایط مساعدتر است، زیرا درک می‌کند که هیچ جایگزین معتبری برای تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.

سئوال: جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پس از جنگ غزه اعلام کرد: زمان مذاکرات برای احیای برجام در حال پایان است و از سرگیری این مذاکرات مهم است. من درک می کنم که این مذاکرات چقدر برای منطقه، به ویژه برای عربستان سعودی اهمیت دارد. چقدر برای سخنان او ارزش قائل هستید؟ آیا این به معنای تلاش برای از سرگیری فوری مذاکرات است؟

به: اتحادیه اروپا تلاش زیادی را صرف میانجیگری بین ایران و ایالات متحده برای دستیابی به مصالحه در احیای برجام کرده است. او مذاکرات وین را فرصتی از دست رفته می داند. اما، مانند دولت بایدن، متقاعد شده است که بازگرداندن برجام به نفع همه از جمله همه کشورهای خاورمیانه است. وی در عین حال از مشکلات کنونی آگاه است که هر گونه از سرگیری مذاکرات در آینده نزدیک را عادی جلوه می دهد.

پرسش: بورل همچنین گفت: اگرچه کشورهای منطقه و عربستان سعودی مستقیماً پای میز مذاکره نیستند، اما نگرانی های آنها مورد توجه قرار خواهد گرفت. به نظر می رسد این یک موضوع جدید است. پیش از این کشورهای عربی خواستار مشارکت مستقیم در مذاکرات شده بودند که با مخالفت هایی روبرو شد. اتفاق جدیدی افتاده؟ آیا این روند مذاکرات را دشوارتر نمی کند؟

به: اتحادیه اروپا که مبدأ مذاکراتی بود که منجر به برجام شد، متوجه شد که قالب مذاکرات برای دستیابی به توافق مساعد است زیرا اجازه می دهد تا بر برنامه هسته ای ایران تمرکز شود. خطر گسترش گفت‌وگوها مطرح کردن موضوعات دیگری بود که دستیابی به توافق را دشوارتر می‌کرد. اما در شرایط کنونی، واضح است که بهتر است به بسیاری از جنبه‌های برجام (مانند «حق» غنی‌سازی اورانیوم) و همچنین مسائل به اصطلاح موازی (برنامه‌های موشکی و پهپادی، جنگ‌های نیابتی، و غیره.). در زمینه منطقه ای به همین دلیل است که اتحادیه اروپا از کنفرانس مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای و سایر سلاح‌های کشتار جمعی، که هر سال نوامبر در نیویورک برگزار می‌شود، حمایت می‌کند، جایی که می‌توان این موضوعات را با وجود تحریم اسرائیل و ایالات متحده مورد بحث قرار داد. .

سئوال: پس از جنگ غزه، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز گفت: موضوع مذاکرات در چارچوب تعریف شده و در چارچوب ابتکار سلطان عمان باز است. طبیعتاً وضعیت و مسئله فلسطین که اولویت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را جابجا کرده است، ممکن است برخی مسائل را تحت الشعاع قرار دهد یا اولویت‌ها و تاخیرهایی را ایجاد کند. ارزیابی شما از این سخنان چیست؟

به: این یک ارزیابی واقع‌بینانه از وضعیت است: ایران می‌داند که احیای برجام به نفعش خواهد بود، اگر تنها به رفع تحریم‌ها منجر شود، و به همین دلیل در مذاکرات با میانجیگری عمان شرکت کرد. در عین حال، ایران متوجه می‌شود که شرایط کنونی اجازه نمی‌دهد که عادی‌سازی با آمریکا یا غرب، تحت انتقاد شدید به دلیل حمایتش از اسرائیل، ظاهر شود.

سوال: به گفته مسئولان دو طرف برجام، آیا امکان آغاز مذاکرات در ماه های آینده وجود دارد؟

به: تا حد زیادی به توسعه درگیری بین حماس و اسرائیل و پیامدهای آن بستگی دارد. اما متأسفانه بازگشت به بستر مساعدتر برای جلسات و مذاکرات عمومی در کوتاه مدت بعید به نظر می رسد. این لزوماً به این معنا نیست که همه اشکال ارتباط حتی از طریق میانجی هایی مانند اتحادیه اروپا یا عمان متوقف می شود. به ویژه، به نفع ایران و ایالات متحده است که از تشدید مناقشه کنونی به یک جنگ منطقه ای اجتناب کنند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=120864

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.