افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 20 October , 2024
3

خبر خوش برای بازنشستگان در خصوص همسان سازی حقوق/سازمان پیمانی باید در اولویت قرار گیرد

  • کد خبر : 119860
خبر خوش برای بازنشستگان در خصوص همسان سازی حقوق/سازمان پیمانی باید در اولویت قرار گیرد

سید کریم حسینی عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه و کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی با حضور در پایگاه خبری زندگی; وی در رابطه با مسائل و مشکلات اجتماعی از احتمال برکناری وزیر آموزش و پرورش، یکسان سازی حقوق بازنشستگان و دغدغه های این قشر صحبت کرد. مشروح گفتگوی حیات با سید کریم حسینی به شرح […]

سید کریم حسینی عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه و کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی با حضور در پایگاه خبری زندگی; وی در رابطه با مسائل و مشکلات اجتماعی از احتمال برکناری وزیر آموزش و پرورش، یکسان سازی حقوق بازنشستگان و دغدغه های این قشر صحبت کرد.

مشروح گفتگوی حیات با سید کریم حسینی به شرح زیر است:

استیضاح راه حل نیست

حیات: اخیرا صحبت هایی از مجلس مبنی بر جمع آوری امضا برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش مطرح شده است، نظر شما در این مورد چیست؟

حسینی: اینکه ما در برخورد با وزرا و دولت هر راه حلی را یک قضاوت سیاسی بدانیم کاملا اشتباه است. انتخاب استیضاح به جای حل مشکلات کار درستی نیست. جای ما نیست که با وزیری که فقط چند ماه وزیر بوده، نه از لحاظ زمانی و نه از نظر گمرکی، با ابزار استیضاح برخورد کنیم.

این به معنای طرفداری از وزیر آموزش و پرورش نیست، ما الان در فصل بازگشایی مدارس هستیم، در این فصل شاهد کمبود فضای آموزشی، کمبود معلم، کمبود کتاب درسی هستیم که باید به فوریت به آن رسیدگی کنیم، اما نه با استیضاح، اما ابزار دیگر در مجلس می توانیم به عنوان تذکر، حضور وزیر در کمیسیون های تخصصی و پرسش از وزیر را اجرا کنیم تا وزیر مربوطه مشکلات را حل کند. اگر بخواهیم مسیر استیضاح را طی کنیم، مشکلات بیشتر می شود.

اینکه در ده سال گذشته ده وزیر و ناظر را عزل و نصب کرده ایم، سازماندهی لازم را در وزارتخانه نخواهد داشت، مسائلی مانند کمبود نیروی انسانی، پرداخت حقوق معلمان، بحث بازگشایی مدارس. ، بحث دانشگاه های زیرمجموعه یکی از موضوعاتی است که یک وزیر باید برای ایجاد ثبات در مدیریت این وزارتخانه ایجاد کند تا بتوانیم به این مسائل رسیدگی کنیم، پس قطعا راه حل استیضاح نیست و باید به فوریت مشکلات حل شود.

سازماندهی قرارداد باید جزو اولویت ها باشد

حیات: در خصوص بند ب ماده 106 برنامه هفتم توسعه که مربوط به رفع ممنوعیت بکارگیری کارکنان دولت است، چرا در برنامه هفتم این موضوع مطرح شد؟

حسینی: ما از این ماده در اتاق کمیسیون تلفیق هراس داشتیم، اما با توجه به اینکه بنده در کمیته تخصصی این ماده و سایر مواد نظام اداری عضویت دارم، از ابتدا مخالفت جدی خود را در کمیسیون اعلام کردیم. آن را بدتر خواهد کرد. حذف عنوان رسمی با استدلال هایی که امروز از سوی سازمان امور کارگری کشور مطرح می شود قابل توجیه نیست. یکی از توجیهات این است که اگر نیروی رسمی داشته باشیم بهره وری آن کاهش می یابد در حالی که این سوال را هم داشتیم که چه نوع ناکارآمدی و رسمی و غیر رسمی بررسی شده است که بی پاسخ ماند. آنقدر بی ثباتی یا عدم ثبات در سیستم اداری وجود دارد که فکر می کنم داریم با کلمات بازی می کنیم. ما می خواهیم یک مشکل را فقط با تغییر عنوان حل کنیم، به شرطی که ماهیت آن تغییر نکرده و راه حل تلقی نشود.

در خصوص بند ب ماده 106 که مربوط به رسمی شدن و رفع ممنوعیت کار در دستگاه اداری کشور است، آن را راه حل مشکلات نمی دانیم و صلاح نیست. در حال حاضر بیش از 20 نوع قرارداد با کارمندان و کارگران داریم که در آن ها شاهد تبعیض و بی عدالتی در پرداخت ها و نوع کار آنها هستیم. ما معتقدیم قبل از ورود به این بحث ها باید قراردادها، نظام استخدامی کشور و نظام اداری ساماندهی شود.

برای مثال، بیش از نیمی از پرداخت‌های دولت به جیب پیمانکاران شرکت‌های کار می‌رود، شرکت‌هایی که جز واسطه نقشی در نظام اداری ندارند. از یک طرف دولت ضرر کرده و کارگران و کارمندان نیز حقوق لازم را ندارند. پیش از پرداختن به حذف عناوین، به طور فزاینده ای اولویت های مهم تری برای سازماندهی نظام اداری و استخدامی داریم.

حیات: افزایش تعداد اتباع خارجی در کشور یکی از موضوعاتی است که اخیرا رسانه ها به آن پرداخته اند. در خصوص سازوکارهای لازم برای سازماندهی مهاجران چه اقداماتی باید انجام شود؟ و برای برخورد با اتباع غیرمجاز در کشور چه باید کرد؟

حسینی: از این نظر حواشی موجود بسیار بیشتر از حاشیه های اولیه است. کشورهای همسایه از بی‌ثباتی و جنگ‌های داخلی رنج می‌بردند و می‌بینیم که در مقطعی تعداد مهاجران افغان از رقم کنونی بیشتر بود. تعداد کنونی مهاجران مطمئناً کمتر از چند دهه پیش است. هم در مجلس و هم در دولت مهم است تا بتوانیم سازماندهی بهتری برای مهاجران از هر کشوری داشته باشیم.

شناسایی افراد در کشور باید انجام شود تا هم آمار دقیقی داشته باشیم و هم کنترل و سازماندهی این عزیزان در این زمینه اخیراً رسانه ها حواشی را مورد توجه قرار داده اند، پشت این صحبت ها یک سری تفکرات وجود دارد که حتی اهمیتی هم نمی دهد. برای کشور یا مردم برای مهاجران

حیات: اخیراً مسئولیت رسیدگی به آسیب های اجتماعی به شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذار شده است در حالی که پیش از این ستاد مبارزه با مواد مخدر مسئولیت رسیدگی به این موضوعات را بر عهده داشت. اکنون تکلیف این سازمان چه خواهد بود؟

حسینی: یک سری نابسامانی ها از نظر سیاست گذاری و اجرا داریم که باید ساماندهی شود. ما بیش از 25 سازمان، نهاد و وزارتخانه داریم که به مسائل آسیب های اجتماعی می پردازند. در وزارت کشور شورای اجتماعی وجود دارد. در تقسیم بودجه و کارکردها مشکلات مکرر داشتیم. قطعاً در پرداختن به آسیب‌های اجتماعی می‌توان سؤالات زیادی را مطرح کرد که می‌خواهیم فقط تقسیم کار باشد، اما تقسیم بودجه و اعتبارات را در نظر نگیریم، واگذار کردن این کار به یک نهاد یا سازمان صحیح نیست. رسیدگی به آسیب های اجتماعی مستلزم همکاری های فرابخشی است که همه نهادهای ذیربط در حوزه های اجتماعی، سیاسی، امنیتی و انتظامی باید بخشی از وظایف خود را بر عهده بگیرند، به همین دلیل آسیب های اجتماعی از موضوعات مهم کشور است که متاسفانه کمتر به آن توجه شده است. .

اگر امروز در این بخش هزینه نداشته باشیم، قطعاً در آینده باید هزینه های بیشتری بپردازیم و این موضوعی است که نسل های آینده ما را درگیر می کند. سپردن مسئولیت این کار به شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند نقطه مثبتی باشد تا سطح کار ارتقا یابد. قطعا سازمان ها و نهادها باید در تقسیم کارکردها و اعتبارات همکاری لازم را داشته باشند.

خبر خوب برای بازنشستگان در مورد یکسان سازی حقوق

حیات: آخرین خبر همسان سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه چیست؟

حسینی: آخرین خبر در زمینه همسان سازی بازنشستگان و خبر خوش برای این قشر، توافق ضمنی دولت و مجلس است. جلسه ای با حضور رئیس مجلس و نماینده حقوقی رئیس جمهور داشتیم که قرار است کمیته ای تشکیل شود تا به طور جدی به موضوع یکسان سازی حقوق بازنشستگان رسیدگی شود تا بخشی از مشکلات حل شود. این عزیزان

هیچ قانونی بدون توجه به منبع آن نباید تصویب شود

حیات: ما قوانینی داریم که به دلایل مختلف اجرا نمی شوند. نقش مجلس را در افزایش تعداد قوانین و عدم نظارت بر آنها چگونه ارزیابی می کنید؟ و چرا مجلس قوانینی را تصویب می کند که پشتوانه مالی برای اجرای آنها ندارد؟

حسینی: یکی از موارد مهمی که در برنامه هفتم توسعه مورد بازنگری و الزامی قرار گرفت این بود که در برنامه های توسعه کشور و برنامه بودجه سالانه باید به سمتی برویم که هر هزینه ای که پیش بینی می شود باید منابع خود را نیز پیش بینی کند. در تصویب قوانین و برنامه ها نباید مصوباتی داشته باشیم که هزینه های مضاعف به بودجه سالانه یا برنامه های پنج ساله تحمیل کند. اگر برای هزینه ای که می خواهیم تصویب کنیم منشأ ارائه نکرده ایم، نباید آن را به قانون تبدیل کنیم. در برنامه هفتم سعی داریم به این موضوع بپردازیم. در بودجه سال‌های بسته‌شده، تغییر محسوسی را بین بودجه 1401 تا 1402 مشاهده می‌کنیم، در بودجه سال 1402 سعی شد به موضوع قانون نشدن تا منبع درآمد آن توجه بیشتری شود. یک سوال تعیین می شود

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=119860

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.