افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
3

سایه جنگ بر اقتصاد نیمه کاره صهیونیست ها کاهش صادرات گازوئیل قرمز، تعطیلی گردشگری و کاهش نیروی کار

  • کد خبر : 119386
سایه جنگ بر اقتصاد نیمه کاره صهیونیست ها کاهش صادرات گازوئیل قرمز، تعطیلی گردشگری و کاهش نیروی کار

بازار؛ گروه بین المللی: جنگ اسرائیل در نوار غزه بر اقتصاد رژیم اشغالگر در تمام بخش‌ها سایه افکنده است و آژانس‌های رتبه‌بندی اعتباری تهدید کرده‌اند که رتبه اسرائیل را پس از مواجهه با یک بحران اقتصادی واقعی برای اولین بار کاهش خواهند داد. فراخوان 350000 نیروی ذخیره توسط دولت اسرائیل منجر به کاهش 8 درصدی […]

بازار؛ گروه بین المللی: جنگ اسرائیل در نوار غزه بر اقتصاد رژیم اشغالگر در تمام بخش‌ها سایه افکنده است و آژانس‌های رتبه‌بندی اعتباری تهدید کرده‌اند که رتبه اسرائیل را پس از مواجهه با یک بحران اقتصادی واقعی برای اولین بار کاهش خواهند داد.

فراخوان 350000 نیروی ذخیره توسط دولت اسرائیل منجر به کاهش 8 درصدی نیروی کار شده است، در حالی که برآوردها حاکی از آن است که تعطیلی نسبی اقتصاد اسرائیل حدود 2.5 میلیارد دلار در ماه هزینه دارد. نظرسنجی منتشر شده توسط اداره مرکزی آمار اسرائیل در روز چهارشنبه نشان داد که درآمد حدود نیمی از شرکت های اسرائیلی در طول جنگ اسرائیل علیه جنبش حماس کاهش قابل توجهی داشته است.

تحلیل داده های اقتصادی رژیم صهیونیستی

در میان بخش‌هایی که بیشترین آسیب را دیدند، ساخت‌وساز و خدمات غذایی بودند که بیش از 70 درصد از پاسخ‌دهندگان نشان دادند که درآمد بیش از 70 درصد کاهش یافته است. به طور کلی، مشاغل کوچک بیشترین آسیب را دیدند. علاوه بر این، اسرائیل پس از فراخوانی صدها هزار اسرائیلی برای خدمت سربازی با کمبود نیروی کار مواجه است، به طوری که حدود 11 درصد از شرکت ها گزارش داده اند که 21 درصد از کارگران آنها برای خدمت سربازی فراخوانده شده اند. تخمین زده می شود که تقریباً 1.3 میلیون کارگر در هفته اول، حدود 1.1 میلیون کارگر در هفته دوم و حدود 770 کارگر در هفته سوم از کار بازمانده اند.

بخش ساخت و ساز که به شدت به کارگران فلسطینی متکی است، از کاهش تعداد فلسطینی هایی که اجازه ورود به اسرائیل از کرانه باختری اشغالی را دارند، به شدت آسیب دیده است. علاوه بر این، کار در چند کارگاه ساختمانی در اوایل جنگ متوقف شد و به تدریج از سر گرفته شد. همزمان، رسانه‌های عبری گزارش دادند که دلار در برابر واحد پول اسرائیل، شیکل، حدود 6 درصد افزایش یافت و دلار را به 4081 رساند. در واقع، طی 3 هفته 6 درصد افزایش یافت.

به گزارش روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت، قیمت یورو پس از افزایش بیش از 20 برابری از زمان آغاز جنگ، 4.30 مثقال ثابت شد. با توجه به سقوط شدید مثقال، بانک اسرائیل طرحی استثنایی برای فروش ارزهای خارجی تا سقف 30 میلیارد شیکل در بازارها اعلام کرد.

در همان زمان روزنامه عبری بندر پورت گزارشی از سوی اداره تحقیقات اقتصادی اتحادیه صنعت گران اسرائیل منتشر کرد که در آن هزینه مستقیم اقتصادی انباشته شده پس از 3 هفته جنگ برای کل اقتصاد 11.1 میلیون شیکل برآورد شده است. در این گزارش به خسارات وارده به فعالیت های اقتصادی در چارچوب عملیات رزمی فعال در منطقه جنوب، تخلیه شهرک های مناطق جنوبی و شمالی نزدیک به مرز، تعطیلی سیستم آموزشی و بسیج توده ای اشاره شده است. این روزنامه خاطرنشان کرد: در گزارش صنعت گران خسارت مالی ناشی از جنگ ناشی از خسارت مستقیم به کارخانجات، خسارت غیرمستقیم مشتریان غیرمرتبط، ابطال معاملات، عدم رعایت زمان بندی، کاهش ارزش فرم و… در نظر گرفته نمی شوند. این برآورد همچنین بهره وری از دست رفته و آسیب به زنجیره های تامین را در نظر نمی گیرد و کارکنانی را که کار را متوقف می کنند در نظر نمی گیرد.

آسیب های احتمالی به زیرساخت های حیاتی، به ویژه گاز طبیعی، باعث افزایش قیمت برق خواهد شد. همه این عوامل در کنار درگیری های نظامی که به مصرف داخلی به ویژه در بخش خدمات آسیب می زند، در نهایت منجر به افزایش تورم خواهد شد.

در همین حال، نشریه عبری “گلوبس” اعلام کرد که انتظار می رود درآمد اسرائیل از فروش املاک و مالیات بر دارایی در سال جاری حدود 50 درصد کاهش یابد. این روزنامه گزارش داد که در صورت تشدید و گسترش جنگ در غزه، انتظار می رود رکود قابل توجهی که در سال جاری در بخش املاک و مستغلات رخ داد شدیدتر و دائمی شود. این گزارش خاطرنشان می کند که بیشتر کاهش مورد انتظار هنوز به دلیل اثرات جنگ نیست، بلکه افت قابل توجه در بازار مسکن است.

روزنامه عبری هاآرتص همچنین گفت که اقتصاد ضربه سختی خواهد دید، زیرا گردشگری تحت تأثیر قرار می گیرد، فعالیت های اقتصادی در جنوب فلج می شود، هزینه های دفاعی افزایش می یابد و کارگران بیکار و غایب می شوند. آنها در رزرو هستند. اقتصاد اسرائیل پیش از این به دلیل کشمکش سیاسی که بنیامین نتانیاهو پس از تصویب قانونی که از اختیارات دیوان عالی سوء استفاده می کرد، در وضعیت بی ثباتی قرار داشت و او را برای جنگی که آغاز کرد کاملاً ناآماده گذاشت.

بخش گردشگری که وزن نسبی زیادی در تولید ناخالص داخلی اسرائیل دارد و برای بسیاری از بخش‌های اجتماعی شغل ایجاد می‌کند، بیشترین آسیب را دیده است. بر اساس برآوردها، خسارات وارده به بخش گردشگری اسرائیل پس از حمله به غزه در سال 2014 به حدود 2 میلیارد NIS یا حدود 0.2 درصد تولید ناخالص داخلی سالانه رسید.

تحلیلگران اقتصادی کسری بودجه جاری را حدود 1.5 درصد تولید ناخالص داخلی یا کمتر از 27 میلیارد دلار تخمین زدند، به این معنی که کسری بودجه در سال آینده به کمتر از 1.5 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش خواهد یافت. این امر با تداوم تضاد و گسترش دامنه آن، افزایش نرخ تورم را در پی خواهد داشت که منجر به فلج تقریبی تولید و سپس کاهش عرضه کالا از بنادر خواهد شد و آسیب خواهد دید. صنعت ملی علاوه بر این، آسیب احتمالی به زیرساخت های حیاتی، به ویژه گاز طبیعی، باعث افزایش قیمت برق خواهد شد. همه این عوامل در کنار درگیری های نظامی که به مصرف داخلی به ویژه در بخش خدمات آسیب می زند، در نهایت منجر به افزایش تورم خواهد شد.

بخش گردشگری که وزن نسبی زیادی در تولید ناخالص داخلی اسرائیل دارد و برای بسیاری از بخش‌های اجتماعی شغل ایجاد می‌کند، بیشترین آسیب را دیده است. بر اساس برآوردها، خسارات وارده به بخش گردشگری اسرائیل پس از حمله به غزه در سال 2014 به حدود 2 میلیارد NIS یا حدود 0.2 درصد تولید ناخالص داخلی سالانه رسید. تحلیلگران انتظار دارند که این بخش از جنگ کنونی آسیب بیشتری ببیند، زیرا همانطور که سیاستمداران و ارتش انتظار دارند، طولانی تر خواهد بود.

از 7 اکتبر، سهام اسرائیل بدترین عملکرد را در جهان داشته است، به طوری که بورس تل آویو 16 درصد یا 25 میلیارد دلار سقوط کرد. جی پی مورگان انتظار داشت اقتصاد اسرائیل در این سه ماهه سالانه 11 درصد کاهش یابد. برآوردهای این بانک یکی از بدبینانه ترین تخمین هایی است که تا به امروز توسط تحلیلگران وال استریت انجام شده است.

انتظارات حاکی از آن است که هزینه جنگ غزه به 27 میلیارد مثقال معادل 1.5 درصد اقتصاد اسرائیل خواهد رسید. وزارت دارایی اسرائیل اخیراً پیشنهاد کرده بود که جنگ غزه – در صورت طولانی شدن – اقتصاد اسرائیل را تا پایان سال جاری و آینده در رکود قرار می دهد و اگر جنگ طولانی شود، اثرات آن حتی بیشتر خواهد بود.

به گفته اداره اقتصاددانان ارشد وزارت دارایی اسرائیل، اگر جنگ به مدت یک سال ادامه یابد یا به مناطقی غیر از نوار غزه گسترش یابد، احتمال رکود اقتصادی در سه ماهه آینده بسیار زیاد است و بیم آن می رود که 1.8 میلیون کارگر بیکار خواهند شد که 41 درصد از نیروی کار در بازار اسرائیل را تشکیل می دهد.

اگر جنگ به صحنه های دیگر سرایت کند یا فقط جنگ در غزه به مدت یک سال ادامه یابد، اقتصاددانان انتظار دارند رشد اقتصادی سال آینده بین 0.6 تا 0.7 درصد کاهش یابد و سپس اقتصاد وارد رکود شود.

کاهش صادرات گازوئیل اسرائیل

صادرات گازوئیل قرمز (دیزل قرمز که بنزین نیز نامیده می شود، نوعی نفت کوره تقطیر شده از نفت، سنگین تر از نفت پارافین و ارزان تر از گازوئیل معمولی جاده ها) و گازوئیل کم گوگرد در ماه اکتبر به دلیل ادامه جنگ در نوار غزه فلسطین است. که باعث بسته شدن بنادر عسقلان و حیفا شده است، کاهش یافته و به حداقل رسیده است.

بر اساس داده‌های کشتیرانی و تجزیه و تحلیل شرکت Vertexa، میزان گازوئیل قرمز خروجی از بندر حیفا، در غیاب محموله‌های گازوئیل کم گوگرد، تنها به 6200 تن می‌رسد. میانگین صادرات گازوئیل قرمز رژیم صهیونیستی از این دو بندر در 9 ماهه نخست سال جاری به 3200 تن در روز رسید، در حالی که صادرات محصولات اسرائیلی در ماه اکتبر به 176.3 هزار تن رسید که کمترین میزان ماهانه بر اساس رکوردهای ورتکسا در سال 2016 است. .

بر اساس اطلاعات حمل و نقل و تجزیه و تحلیل شرکت Vertexa، میزان گازوئیل قرمز خروجی از بندر حیفا در صورت عدم ارسال گازوئیل کم سولفور تنها به 6200 تن می رسد.

به گزارش رسانه آرگوس، بندر اشکلون که مرکز تخلیه فله نفتکش های هندی برد بلند 2 حامل گازوئیل و گازوئیل قرمز است، حداقل از 9 اکتبر بسته شده است.

بسته شدن بندر باعث کاهش شدید صادرات دیزل قرمز اسرائیل و کاهش صادرات مجدد در اندازه های کوچکتر شد. داده‌های فروتکسا نشان می‌دهد که ورود گازوئیل فوق‌کم گوگرد و گازوئیل قرمز از اسرائیل به اتحادیه اروپا و انگلیس در اکتبر با 35.6 هزار تن به کمترین میزان در 5 ماه گذشته رسیده است.

همچنین صادرات سوخت اسرائیل به کشورهای دریای سیاه مانند رومانی، بلغارستان و مولداوی به طور کامل متوقف شد. دیزل و دیزل قرمز 15 درصد از عرضه آن را از ژانویه تا سپتامبر تشکیل می دادند. این امر باعث شد یونان 84500 تن به منطقه دریای سیاه تحویل دهد که بالاترین میزان در 10 ماه گذشته است.

Argusmedia با استناد به داده های شرکت بریتانیایی Vortexa گزارش داد که اسرائیل در ماه اکتبر 70000 تن گازوئیل قرمز وارد کرد. لازم به ذکر است که بنادر حیفا و عسکلون به پالایشگاه حیفا با ظرفیت 197 هزار بشکه در روز و پالایشگاه اشدود با ظرفیت 84 هزار بشکه در روز خدمات رسانی می کنند. داده‌های Vortexa نشان می‌دهد که هر دو بندر در ماه اکتبر 4.47 میلیون بشکه نفت خام از طریق دریا دریافت کرده‌اند و یک میلیون بشکه دیگر در بندر ایلات در جنوب دریای سرخ تخلیه شده است. خط لوله ایلات-اشکلون به پالایشگاه های حیفا و اشدود متصل است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=119386

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.