افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
3

فواید کمک به دیگران برای سلامت جسمی و روانی

  • کد خبر : 118543
فواید کمک به دیگران برای سلامت جسمی و روانی

کمک به دیگران امری پسندیده است که قرن هاست در ادبیات آموزشی و دینی و آداب و رسوم ما توصیه شده و بسیاری از فواید معنوی آن گفته اند، اما آیا کمک کردن فواید دیگری هم دارد؟ علم همچنین نشان داده است که کمک کردن فواید ملموس و قابل اندازه گیری برای بدن ما دارد. […]

کمک به دیگران امری پسندیده است که قرن هاست در ادبیات آموزشی و دینی و آداب و رسوم ما توصیه شده و بسیاری از فواید معنوی آن گفته اند، اما آیا کمک کردن فواید دیگری هم دارد؟ علم همچنین نشان داده است که کمک کردن فواید ملموس و قابل اندازه گیری برای بدن ما دارد. در این مقاله با مروری بر چندین مطالعه، توضیح می دهیم که کمک به دیگران چه فوایدی برای سلامت جسمی و روحی ما دارد. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

روانشناسی کمک به دیگران

چرا به دیگران کمک می کنیم؟ پاسخ به این سوال بسته به تعداد افرادی که آن را می پرسند ممکن است متفاوت باشد. با این حال روانشناسی برای این موضوع پاسخ جامعی دارد. ما به دو دلیل تمایل داریم به دیگران کمک کنیم. اولی مربوط به حس خوبی است که در ما ایجاد می شود. با کمک دیگران، بخشی از مغز ما که مسئول شادی و پاداش است فعال تر می شود. اینگونه به دیگران کمک می کنیم تا شادی و رضایت درونی را پیدا کنند. اما کسانی هم هستند که با ایثار فراوان به دیگران کمک می کنند. مثلاً کسانی که بخشی از بدن خود را به دیگری اهدا می کنند. آیا آنها نیز این کار را فقط برای رضایت درونی انجام می دهند؟ محققان روانشناسی و علوم اعصاب می گویند که ممکن است به دلیل حساسیت شدیدشان به درد و رنج، به این سمت سوق داده شوند.

دلیل شما برای کمک به دیگران هرچه که باشد، بیشتر مزایای آن قطعی و قابل اندازه گیری است.

فواید کمک به دیگران برای سلامت جسمی و روانی

1. فشار خون پایین

سخاوتمند بودن و کمک به دیگران واقعا برای سلامت قلب ما مفید است. تحقیقات نشان می دهد کمک به دیگران فشار خون را کاهش می دهد. تاثیر این کاهش به اندازه خوردن غذاهای سالم و ورزش است.

2. امید به زندگی طولانی تر

یکی از رازهای طول عمر کمک به دیگران است. پس از سال ها تحقیق در مورد راز طول عمر افراد، محققان دریافتند که ارتباط هر یک از ما با شبکه ای از دوستان و آشنایان می تواند طول عمر ما را افزایش دهد. ما موجوداتی اجتماعی هستیم و نمی توانیم برای مدت طولانی تنها زندگی کنیم.

3. کاهش التهاب مزمن

التهاب مزمن یکی از عوارض مرتبط با بسیاری از بیماری های خطرناک است. هنگامی که بیمار هستیم، بدن ما برای مبارزه با ویروس ها و باکتری ها به مقداری التهاب نیاز دارد، اما زمانی که بیمار نیستیم، التهاب مزمن می تواند عوارض خود را داشته باشد. التهاب مزمن آنقدر جدی است که نیمی از مرگ و میرها در جهان ممکن است مربوط به آن باشد.

طبق تحقیقات، کمک به دیگران و شرکت در کارهای داوطلبانه می تواند تا حدودی این التهاب را کاهش دهد. محققان داده های هزار فرد میانسال را در دو گروه تجزیه و تحلیل کردند. گروه اول پرسشنامه ای را در مورد میزان کمک به دیگران و داوطلب شدن پر کردند. گروه دوم نیز پرسشنامه رسمی تری را پر کردند که حاوی عبارات مثبتی بود مانند «من به خیریه کمک می کنم». در هر دو گروه، کسانی که سابقه کار خیریه و داوطلبانه داشتند، سطح التهاب کمتری در بدن خود داشتند.

تحقیقات دیگر به نتایج مشابهی رسیده است. به عنوان مثال، در سال 2022، از 63 نفر خواسته شد تا در صورت امکان به مدت 4 هفته به طور تصادفی به دیگران کمک کنند. به گروه دوم گفته شد که فقط بر خودمراقبتی تمرکز کنند. گروه سوم به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد و از آنها خواسته شد که روز خود را بدون تمرکز بر یک کار خاص ادامه دهند. نتیجه این بود که گروه اول پس از 4 هفته بیشترین کاهش التهاب را داشتند. بنابراین مشخص است که کمک به دیگران تا چه اندازه بر سلامت جسمانی ما تأثیر می گذارد.

4. تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی دیگر از تاثیرات مهم کمک به دیگران، تقویت سیستم ایمنی است. مطالعات مختلف نشان داده است که افرادی که روابط اجتماعی قوی تری دارند هنگام دریافت واکسن، آنتی بادی های بیشتری تولید می کنند. آنها کمتر سرما می خورند و به طور کلی سیستم ایمنی قوی تری دارند.

5. کاهش استرس

پستانداران، از جمله ما انسان ها، از شیوه های توجه اجتماعی برای مقابله با استرس استفاده می کنیم. نوازش و نوازش یکی از روش های رایج کاهش استرس در پستانداران است. وقتی به دیگران توجه می کنیم، بخشی از مغز که مسئول پاداش و شادی است فعال می شود. در مقابل، بخش مربوط به ترس که با هورمون کورتیزول مرتبط است، غیرفعال می شود. دوست داشتن عزیزان، کمک به دیگران و شرکت در کارهای داوطلبانه باعث کاهش هورمون کورتیزول و در نتیجه کاهش استرس می شود.

6. افزایش هورمون اندورفین.

هورمون اندورفین تولید شده در مغز ما نقش مهمی در حفظ خلق و خوی ما دارد. این هورمون به ما اجازه نمی دهد افسرده شویم. با کمک به دیگران و انجام امور خیریه، احساس خوبی که احساس می کنیم منجر به تحریک قسمت های ترشح کننده این هورمون می شود. در نتیجه مقدار آن در بدن ما افزایش می یابد.

عواقب بسیاری هنگام کمک به دیگران.

کمک به دیگران فواید زیادی دارد، اما مانند همه چیزهای خوب، باید آن را در حد اعتدال انجام دهیم وگرنه نتیجه معکوس خواهد داشت. طبق تحقیقات، کسانی که فداکاری های بیشتری برای دیگران انجام می دهند، 63 درصد بیشتر از دیگران احتمال مرگ دارند. ما نباید از نیازهای خود برای کمک به دیگران غافل شویم. اینکه چقدر به دیگران کمک کنیم سوالی است که بر اساس اولویت، زمان، پول و زمان ما تعیین می شود. با این حال، تا زمانی که خود را فدا نکنیم، کمک به دیگران در کنار سایر عادات سبک زندگی سالم، سلامت جسمی و روانی ما را بهبود می بخشد.

تجربه شما از کمک به دیگران چیست؟

چه تجربیاتی از کمک به دیگران دارید؟ برای کمک به دیگران چه کرده اید؟ آیا اثرات ذکر شده در این مقاله را دیده اید؟ به نظر شما چگونه می توانید به دیگران کمک کنید؟ نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

برای رهایی از افسردگی چه باید کرد؟

در افسردگی، غم و اندوه به عمیق ترین لایه های زندگی نفوذ می کند و تغییراتی در احساسات و رفتار ایجاد می کند. اگر احساس افسردگی می کنید، مطمئن شوید که با کمک یک روانشناس ریشه مشکل را پیدا کرده اید و راه حلی برای آن پیدا کرده اید، برای تماس با متخصص افسردگی روی دکمه زیر کلیک کنید.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر


Buy How - مجموعه صوتی زبان بدن

با کمک زبان بدن به آنچه گفته نمی شود بگویید و گوش دهید.




لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=118543

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.