افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 25 September , 2024
1

پدیده عجیب در تغییر حقوق کارگران/ دولت مخالف ترمیم دستمزد است؟

  • کد خبر : 118504
پدیده عجیب در تغییر حقوق کارگران/ دولت مخالف ترمیم دستمزد است؟

در 17 آبان، چند ماه پس از اولین درخواست رسمی اعضای کارگری شورای عالی کار، وزارت کار تصمیم به تشکیل جلسه گرفت. جلسه ای که در شکل و محتوا هیچ ربطی به مطالبه حقوقی کارگران برای «بررسی حقوق 1402» نداشت. یک روز مانده به جلسه – 16 آبان – دعوتنامه های رسمی این جلسه به […]

در 17 آبان، چند ماه پس از اولین درخواست رسمی اعضای کارگری شورای عالی کار، وزارت کار تصمیم به تشکیل جلسه گرفت. جلسه ای که در شکل و محتوا هیچ ربطی به مطالبه حقوقی کارگران برای «بررسی حقوق 1402» نداشت.

یک روز مانده به جلسه – 16 آبان – دعوتنامه های رسمی این جلسه به دست اعضای اتحادیه رسید، اما در دستور کار دعوت نامه به موضوع دستمزد اشاره ای نشده بود. یک بار در خرداد و یک بار در مرداد، اصناف می خواستند جلسه ای را در خصوص ترمیم دستمزدها برگزار کنند، اما پس از چند ماه تاخیر، دولت قصد نداشت این موضوع را در دستور کار جلسه قرار دهد.

سرانجام جلسه برگزار شد. یکی از اعضای اتحادیه به نام علی خدایی در اعتراض به جلسه حاضر نشد و بقیه نیز قرار شد در ساعات اولیه جلسه جلسه را ترک کنند. اندکی بعد خبر رسید که «با وعده وزیر در جلسه می مانند». وزیر قول داد که این موضوع بررسی شود، اما قول داده نشد که کار انجام شود. در ادامه جلسه، اتحادیه‌ها به این نتیجه رسیدند که دولت مخالف ترمیم حقوق است. و اما در مورد نتیجه جلسه 17 آبان: دوباره بحث ترمیم حقوق را به جلسه بعدی که احتمالا در روزهای پایانی آبان برگزار می شود موکول کردند.

به این ترتیب در پایان جلسه 17 آبان نشانه های روشنی مبنی بر عدم ترمیم حقوق 1402 و حتی افزایش یک درصدی حقوق تا اواسط سال مشاهده شد. «دولت مخالف است»، «دوباره موضوع را به جلسه بعدی بردند» و از همه مهمتر «در جلسه سه جانبه فقط به موضوعات فرعی مانند تنظیم طرح طبقه بندی یا معافیت کارگران بقاع پرداخته شد». مبارکه و…»

مسلم است که در این شرایط کارگران هیچ امیدی به دیدار احتمالی در آینده نخواهند داشت. حسین حبیبی، عضو هیئت مدیره مرکز عالی شوراهای اسلامی کار کشور با انتقاد از رویکرد وزارت کار، گفت: جلسه شورای عالی کار 17 آبان ماه برگزار شد اما تصمیمی اتخاذ نشد. واقعیتی در مورد بازگرداندن حقوق غیرقانونی سال 1402 یعنی دولت نمی خواهد قانون را اجرا کند و از کارگران حمایت کند. کشور مستمری بگیر ندارد.

وی افزود: 65 درصد جمعیت کشور را کارگران تشکیل می دهند و رنج و درد ناشی از نبود امنیت شغلی و حقوقی، عدم امکان ساماندهی و کاهش جدول آنها می تواند آستانه مشارکت کارگران را کاهش دهد. تحمل و در نتیجه برای جبران فقر و عدم آلودگی خود به ناهنجاری های اجتماعی مبتلا می شوند و اقتصادی می شوند زیرا این آلودگی ها هزینه بر است.

حبیبی تاکید کرد: امیدوارم دولت و آقای صولت مرتضوی وزیر کار به این مهم واقف باشند که با توجه به کثرت کارگران، ناهنجاری های اجتماعی و اقتصادی ناشی از فقر و بی پولی در سطح جهان به معضلی تبدیل خواهد شد. سطح کلان بنابراین شورای عالی کار باید سریعاً نسبت به ترمیم دستمزدها اقدام کند. در حال حاضر احیای حقوق یک نیاز غیرقابل انکار است.

اما نمایندگان کارگری چه باید بکنند؟ بر اساس آیین نامه، جلسات شورای عالی کار با حضور 7 نفر رسمیت می یابد، بنابراین در صورت شرکت نمایندگان دولت و کارفرمایان به اضافه یک نماینده کارگری در جلسه، جلسه رسمیت یافته و تصمیمات اتخاذ شده در جلسه مذکور دارای طیف وسیعی است. تایید قانونی؛ حبیبی با اشاره به این موضوع می گوید: نمایندگان کارگری باید بدانند که حتی اگر یکی از آنها در جلسه ای که مربوط به ترمیم مزد نیست شرکت کند، جلسه رسمی است.

وی با بیان اینکه «صرف نظر از نحوه گزینش و انتقاداتی که به این نظام نمایندگی می شود، در حال حاضر نمایندگان کارگری شورای عالی کار، نمایندگان 65 درصد جمعیت کشور یعنی کارگران فعال و بازنشسته هستند» افزود: این نمایندگان باید در جلسه ای باشد که به نفع کارگران باشد، شرکت نکنند و اگر شرکت کردند حداقل مخالفت خود را با وزیر کار و نظامی که با امضای خود به نمایندگان کارگری حق نمی دهد نشان دهند.

این فعال صنفی تاکید می کند: وزیر کار طبق قانون نمی تواند از برگزاری جلسه استرداد مزد 1402 جلوگیری کند چرا که طبق تبصره ماده 167 قانون کار هر عضوی که در جلسه شرکت می کند دارای یک رای است و از طرفی وزیر کار نمی تواند از برگزاری جلسه استرداد مزد 1402 جلوگیری کند. امضای وزیر کار و دو وزیر دیگر در جلسه بیش از امضای نمایندگان است. کارگران و کارفرمایان برتری ندارند و ندارند.

حبیبی در پایان خاطرنشان می کند: بنابراین آقای صولت مرتضوی با عدم برگزاری جلسه ترمیم حقوق با ممانعت از اجرای قانون کار تخلف آشکاری را مرتکب شد و باعث کوچک شدن سفره کارگران و کاهش قدرت خرید آنها شد. بنابراین مخالفت وزیر کار با ترمیم حقوق مصوب غیرقانونی بر خلاف سه جانبه گرایی و قانون کار است، به ویژه مواد 8، 41، 48، 49، 167، 168 و 203 این سند سند قبلی است.

وی در پایان می گوید: ای کاش نمایندگان کارگری در جلسه 17 آبان شرکت نمی کردند. وقتی پس از چند ماه انصراف جلسه ای تشکیل می شود که پیشنهاد قانونی سه نفر از اعضای رسمی شورا در دستور کار رسمی آن ذکر نشده باشد، نباید در جلسه مذکور شرکت کرد. حالا دیگر امیدی به دیدار آخر آبان نداریم.

۲۲۳۲۲۵

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=118504

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.