افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
2

بیانیه شرکت هاماوا در مورد تخلیه کارخانه نوآوری آزادی

  • کد خبر : 118197
بیانیه شرکت هاماوا در مورد تخلیه کارخانه نوآوری آزادی

در ساخت این اکوسیستم شرکای خیرخواه و دلسوز داشته ایم که بدون حمایت آنها این موفقیت بزرگ برای کشورمان محقق نمی شد. کارخانه نوآوری آزادی پس از گذشت شش سال اکنون یکی از بزرگترین مراکز نوآوری کشور در چندین حوزه راهبردی از جمله هوش مصنوعی، صنایع دارویی و بهداشتی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات مالی […]

در ساخت این اکوسیستم شرکای خیرخواه و دلسوز داشته ایم که بدون حمایت آنها این موفقیت بزرگ برای کشورمان محقق نمی شد. کارخانه نوآوری آزادی پس از گذشت شش سال اکنون یکی از بزرگترین مراکز نوآوری کشور در چندین حوزه راهبردی از جمله هوش مصنوعی، صنایع دارویی و بهداشتی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات مالی و بیمه، صنعت گردشگری، معماری و شهرسازی است. خودروهای هوشمند، کشاورزی مدرن، تولید محتوا و رسانه و چیزهای دیگر تبدیل شده اند.

فضای کارخانه نوآوری آزادی توسط شرکت کارخانه نوآوری هماوا به مدت 5 سال تا پایان اسفند 1401 به شرکت صنعتی اما (مالک ملک کارخانه) اجاره داده شد و هیئت مدیره و سهامداران آما وارد مذاکره شدند. در نیمه دوم سال 1401 با تصمیم معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس مسئولیت مذاکره با شرکت آما را بر عهده گرفت. اما در اسفند 1401 شرکت آما از طریق مراجع قضایی اعلام کرد که حاضر به تمدید قرارداد نیست و قصد تغییر کاربری و فروش ملک را دارد و علیرغم مذاکرات متعدد و پیشنهاد مبلغ بسیار مناسب برای ادامه از قرارداد اجاره هیچ نتیجه ای از این مذاکرات حاصل نشد.

در تاریخ 17 آبان ماه 1402 وکیل محترم شرکت آما به همراه نماینده محترم معاونت اجرائی امور اسناد رسمی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تهران بدون اطلاع قبلی در محل ساخت و ساز حاضر شدند. کارخانه نوآوری آزادی. در نتیجه مذاکرات به آنها یک ماه فرصت داده شد تا در تاریخ 17 آذر 1402 کارخانه نوآوری آزادی را به طور کامل تخلیه کنند و در غیر این صورت بنا به گفته آنها با استفاده از یگان ویژه نیروی انتظامی توسط مقامات قضایی محل تخلیه می شود. این در حالی است که بسیاری از مراکز نوآوری از جمله مرکز علوم دارویی یا استودیوی زنده تلویزیونی در این مدت یک ماهه قابل جابجایی نیستند. چنین اقدامی علاوه بر ایجاد اختلال در عملکرد خدمات آنلاین روزانه میلیون‌ها شهروند ایرانی که از سایت کارخانه نوآوری آزادی که عملاً انجام می‌شود، در فعالیت‌های فریلنسرها، فضاهای کاری مشترک، استارت‌آپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها نیز با مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد. تخلیه در این مدت کوتاه یک ماهه غیر قابل اجرا خواهد بود. پر واضح است که تخلیه اجباری یک کارخانه می تواند صدها میلیارد میلیون خسارت مادی و معنوی به اقتصاد شرکت ها وارد کند و نارضایتی میلیون ها شهروند را برانگیزد که پیامدهای منفی و گسترده ای در شبکه های اجتماعی خواهد داشت. رسانه ها.

شرکت هماوا به عنوان مستاجر و طرف قرارداد شرکت آما تخلیه، فروش، تمدید یا عدم تمدید قرارداد را از حقوق قانونی شرکت محترم آما می داند و مشمول قانون می باشد. اما لازم است نکاتی را به اطلاع سهامداران و هیئت مدیره شرکت آما، فعالان اکوسیستم استارتاپی ایران و دست اندرکاران این تصمیم برسانیم. این ملک یک کارخانه متروکه بوده و در زمان تحویل غیرقابل استفاده بوده است. شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر سرآوا به همراه شرکت هماوا در سال های 1396 و 1397 بیش از 60 میلیارد تومان برای بازسازی کارخانه نوآوری آزادی و تشکیل اکوسیستم مربوطه هزینه کرده است. همچنین سایر شرکت‌های مستقر در کارخانه نوآوری در شش سال گذشته در مجموع 340 میلیارد تومان برای نوسازی، تجهیز و ایجاد زیرساخت‌های فعلی خود هزینه کرده‌اند.

مجموعه ای که کارخانه نوآوری در آن ساخته می شود، چند دهه پیش اولین کارخانه تولید الکترود در کشور به نام “AMA” بود. کارخانه آما در سال 1338 توسط اکبر علیزاده راد تأسیس شد، اما چند دهه بعد به دلیل سیاست های جابجایی واحدهای صنعتی به خارج از تهران، چند سالی به کارخانه متروکه تبدیل شد. اولین کارخانه نوآوری ایران با ایده سعید رحمانی موسس سرآوا و حمایت و سرمایه سهامداران این شرکت با پشتکار و توان موسسان هاماوا و مجری تیم آنها بازسازی و راه اندازی شد. کارخانه نوآوری با مشارکت شرکت “اما” مالک کارخانه و سهامداران آن (به ویژه خانواده محترم علیزاده) که در 6 سال گذشته خیرخواهانه و حامی کارآفرینان جوان ایران بوده اند و همچنین حمایت های معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت های فناوری پردیس پارک و کارخانه های مستقر با سرمایه گذاری مادی و حمایت معنوی همه آنها آغاز شد.

لازم به ذکر است روزانه چهار هزار جوان کارآفرین از فضای کارخانه برای توسعه شرکت های نوظهور و دانش بنیان خود استفاده می کنند. کارخانه نوآوری آزادی یکی از بزرگترین و مهم ترین مراکز نوآوری در ایران و منطقه است که به الگویی کارآمد و سرمایه ملی برای کشور تبدیل شده و با ایستگاه اف پاریس مقایسه می شود. این واقعیت را بازدید ده ها هیئت و وزیر از کشورهای مختلف جهان از این کارخانه تایید می کند. افتتاح کارخانه نوآوری آزادی توسط رئیس جمهور و بازدید مستمر وزرا، معاونان قوای سه گانه و سایر نهادها و هیئت های خارجی نشان از اهمیت این مکان در اکوسیستم نوآوری کشور دارد.

تمام تلاش بنیانگذاران و فعالان بیوبوم بر آن بود تا کارخانه نوآوری آزادی را به نمادی جاودانه از کارآفرینی در ایران تبدیل کنند. اما ماجرای تاسف بار تخلیه و تخریب کارخانه نوآوری آزادی، الگویی برای عدم ورود سرمایه گذاران و شرکت ها به عرصه های نوآوری و دانش خواهد بود، در حالی که تعطیلی این مرکز در شرایط کنونی کشور موجی از نگرانی ها را به دنبال خواهد داشت. در میان کارآفرینان جوان و نخبگان ناامیدی و سرخوردگی وجود خواهد داشت. واکنش‌های منفی رسانه‌ها به این موضوع می‌تواند پیامدهای زیان‌باری برای همه طرف‌ها از جمله شرکت هماوا، شرکت آما، معاونت علمی، پارک فناوری پردیس و دیگر مسئولان کشور داشته باشد. از همه مهمتر، خاموش کردن نور امید خانه جوان نوظهور و دانش بنیان ایران، موجب اندوه، درد و ناامیدی هزاران جوان کارآفرین کشور خواهد شد.

در کمال فروتنی از تمامی فعالان استارتاپ و اکوسیستم دانش بنیان ایران، تصمیم گیران و سایر نهادها و مهمتر از همه از سهامداران و هیئت مدیره آما تقاضا داریم دست خود را حفظ کنند تا این پرتو امید بیرون نیاید و کارخانه نوآوری آزادی به عنوان یکی از نمادهای مهم برای بقای کارآفرینی در ایران است. از این نظر ما به حمایت همه نیاز داریم، زیرا این مرکز فقط یک محل کار مانند یک کارخانه تولیدی نیست. کارآفرینان جوان در کارخانه نوآوری آزادی زندگی می کنند و رویاهای خود را محقق می کنند.

نابودی کارخانه نوآوری آزادی، نابودی رویاهای نسلی از جوانان ایرانی است که با جان و دل تا امروز راه کارآفرینی را ادامه داده اند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=118197

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.