افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
1

تغییر مدام بخشنامه ها به جای ماشین آلات فرسوده.

  • کد خبر : 116801
تغییر مدام بخشنامه ها به جای ماشین آلات فرسوده.

صفری بهناز; بازار: معادن ایران نوعی هرج و مرج و بی ثباتی را تجربه کرده اند. بنابراین افراط در بخش‌های مختلف معدنی قابل مشاهده است. در واقع از یک طرف بخشنامه ها و مصوبات معدنی مدام در حال تغییر است، یعنی مصوبه ای که هنوز به طور کامل اجرا نشده مسدود می شود و مصوبه […]

صفری بهناز; بازار: معادن ایران نوعی هرج و مرج و بی ثباتی را تجربه کرده اند. بنابراین افراط در بخش‌های مختلف معدنی قابل مشاهده است. در واقع از یک طرف بخشنامه ها و مصوبات معدنی مدام در حال تغییر است، یعنی مصوبه ای که هنوز به طور کامل اجرا نشده مسدود می شود و مصوبه جدید دیگری با موضوعی کاملا متفاوت صادر می شود. این بخشنامه‌های متناقض، فعالان بخش معدن را گمراه می‌کند که نمی‌دانند کدام بخشنامه را اجرا کنند و کدام را نادیده بگیرند.

از سوی دیگر، اگرچه ایران یک کشور معدنی و دهمین کشور دارای پتانسیل معدنی در جهان محسوب می شود، اما هنوز نتوانسته از مدرن ترین تجهیزات روز دنیا استفاده کند. تجهیزاتی که ارتباط مستقیمی با افزایش تولید دارند و باعث می شوند مقدار کمی از مواد معدنی به زباله تبدیل شوند. اما ایران در این زمینه از بسیاری از کشورهای دنیا عقب است. در حالی که برای کسب درآمد ارزی زیاد از بخش معدن باید از ماشین آلات جدید برای افزایش تولید استفاده کنیم.

این تضادهایی که در بخش معدن ایران وجود دارد باعث شده است که چالش‌های استخراج معدن به جای کاهش بیشتر شود که نه به نفع معدنچی است، نه به نفع کشور و نه به نفع معادن ایران.

تغییرات زیاد در قسمت ماینینگ کارت مشکل اصلی ماینرها

امیر مرتضوی مشاور و مدیر فروش صنایع مس در گفتگو با بازار وی در خصوص چالش های صنعت مس گفت: بزرگترین چالشی که صنایع مختلف معدنی با آن مواجه هستند، صدور بخشنامه های مختلفی است که مدام در حال تغییر و صدور است. در واقع مشکل اصلی این است که هر یک از بخشنامه های صادر شده کاملاً با بخشنامه های دیگر متفاوت است که فعالان این حوزه را با چالش های جدی مواجه می کند.

وی افزود: یک روز حکم یا حکمی صادر می شود و روز دیگر متوقف می شود و مورد دیگری رسیدگی یا اجباری می شود. مثلاً روزی بر یکی از مواد معدنی یا صنایع معدنی تکلیف می کنند و بعد از مدتی آن را حذف می کنند. این ابهامات برای فعالان صنعت معدن به ویژه صنعت مس بسیار آزاردهنده است.

اما یکی از بدترین مواردی که بر صنعت معدن تاثیر منفی می گذارد، نوسانات قیمت دلار است. اگر بگویند قیمت دلار 100 هزار تومان است خیلی بهتر است اما این قیمت تا مدت ها تغییر نمی کند. زیرا تکلیف تولیدکننده و خریدار مشخص است و شاهد این همه نوسان قیمتی متفاوت نیستند.

مرتضوی تاکید کرد: اما یکی از بدترین مواردی که بر صنعت معدن تاثیر منفی می گذارد، نوسانات قیمت دلار است. اگر بگویند قیمت دلار 100 هزار تومان است خیلی بهتر است اما این قیمت تا مدت ها تغییر نمی کند. زیرا تعهدات تولیدکننده و خریدار مشخص است و شاهد این همه نوسان قیمتی متفاوت نیستند.

مشاور و مدیر فروش Industrias del Cobre تصریح کرد: متأسفانه تفاوت نرخ ها که مدام پایین و بالا می رود همه را در نوعی بلاتکلیفی قرار داده است و هیچکس نمی داند باید چه کار کند. یا با این همه نوسان قیمت چه باید کرد؟ این بی ثباتی ها همه بازارها را به شدت آزار می دهد.

وی گفت: البته بسیاری از افراد از این نوسانات قیمت سود می برند اما این نوع سود اصلا صحت ندارد. چون این سود با افزایش و کاهش قیمت ارز حاصل می شود، سود واقعی نیست.

وی خاطرنشان کرد: این موارد از جمله چالش هایی است که تقریباً همه تولیدکنندگان کشور در رده های مختلف با آن مواجه هستند و با آن مواجه هستند.

تجهیزات به روز شده ارتباط مستقیمی با افزایش تولید مواد معدنی دارد.

به گفته بسیاری از کارشناسان معدن، بیش از 90 درصد ماشین آلات معدنی ایران فرسوده هستند و تنها 10 درصد تجهیزات جدید وارد این بخش تولید شده است. در حالی که تجهیزات به روز ارتباط مستقیمی با افزایش تولید مواد معدنی دارد. زیرا با دستگاه های جدید حتی درصدهای پایینی نیز قابل مطالبه است.

مرتضوی در خصوص فرسودگی ماشین‌آلات در صنعت مس گفت: در صنعت مس ماشین‌هایی با روش‌های جدید تولید مس به بازار آمده‌اند و بسیاری از کشورها ماشین‌های خود را به روز کرده‌اند تا بر اساس روش‌های جدید تولید آن‌ها کار کنند. …اما بسیاری از کارخانه های مس ایران هنوز از ماشین آلات قدیمی و بعضا فرسوده استفاده می کنند.

کارخانجات صنعت مس موفق به استفاده از تجهیزات جدید در قطعاتی مانند کوره شده اند اما به طور کلی نوسازی تجهیزات هنوز در این صنعت اتفاق نیفتاده است. بنابراین ایران از نظر ماشین آلات جدید از بسیاری از کشورهای معدنی دنیا عقب است.

مطابق با؛ البته برخی از کارخانه های صنعت مس موفق به استفاده از تجهیزات جدید در قطعاتی مانند کوره شده اند اما به طور کلی هنوز نوسازی تجهیزات در این صنعت اتفاق نیفتاده است. بنابراین ایران از نظر ماشین آلات جدید از بسیاری از کشورهای معدنی دنیا عقب است.

وی خاطرنشان کرد: البته این مشکل چندان خود را نشان نداده است، زیرا تفاوت نرخ ارز دولتی با دلار در بازار آزاد به قدری جذاب است که کمبود دستگاه های به روز به چشم نمی خورد. به خصوص اگر قرار باشد این نرخ بالا برای تولیدکنندگان هزینه زیادی داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فرسودگی دستگاه ها تاثیری بر کیفیت محصولات مسی ندارد، گفت: بله، دستگاه های قدیمی و فرسوده قطعا روی محصولات مسی تاثیر می گذارد اما در حال حاضر شرایط به گونه ای است که بسیاری از تولیدکنندگان شرایط را ندارند. . برای واردات خودروهای جدید زیرا به دلیل تورم، تجهیزات معدن با قیمت های بسیار بالا به دست تولیدکنندگان می رسد.

وی تاکید کرد: پیش از این کمتر از یک درصد مس ضایعات معدنی محسوب می شد، اما اکنون به سه دهم درصد کاهش یافته است، یعنی ضایعات معدنی مس کمتر از این میزان است.

میگویند. البته در حال حاضر روش های جدیدی وجود دارد که می توان به آن متصل شد و این به این سوال برمی گردد که آیا ما می توانیم این امکانات و دستگاه ها را فراهم کنیم یا خیر؟ زیرا ادامه این مسیر ارتباط زیادی با تجهیزات مدرن ماینینگ دارد.

بسیاری از کشورهایی که دارای معادن مس هستند با تجهیزات و دستگاه های مدرن توانسته اند درصدهای بسیار پایینی از مس را استخراج و مس بیشتری تولید کنند. بنابراین افزایش تولید و استخراج مس ارتباط زیادی با تجهیزات به روز دارد.

وی تاکید کرد: بسیاری از کشورهایی که دارای معادن مس هستند با تجهیزات و دستگاه های مدرن توانسته اند درصدهای بسیار پایینی مس استخراج کرده و مس بیشتری تولید کنند. بنابراین افزایش تولید و استخراج مس ارتباط زیادی با تجهیزات به روز دارد.

افزایش حقوق دولت باعث بی انگیزه شدن کارگران معدن شد

هزینه های دولتی معدن در واقع مالیات یا هزینه هایی است که معدنچیان باید در ازای دسترسی به مواد معدنی و حق بهره برداری از آنها به دولت بپردازند. دولت باید آن را به جامعه تزریق کند یا از آن برای توسعه معادن استفاده کند. اما در سال های اخیر با توجه به کسری بودجه کشور، نگاه دولت به معادن به یک نگاه ساده به درآمد تبدیل شده است، به همین دلیل میزان حقوق دولت افزایش قابل توجهی داشته است که این موضوع بر فعالان حوزه معدن فشار آورده است.

مشاور صنعت مس و معدن در مورد افزایش حقوق دولت گفت: معدنچیان از این موضوع بسیار ناراحت هستند به خصوص در چند ماه اخیر که موضوع حقوق دولت باعث ناراحتی فعالان حوزه معدن شده و نوعی بی انگیزگی در این زمینه ایجاد کرده است. آنها را

ایران در کمربند مس جهانی قرار دارد، بنابراین پتانسیل های مس بسیار خوب و ارزشمندی در ایران وجود دارد که باید شناسایی و مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی تاکید کرد: ایران در کمربند مس جهانی قرار دارد، بنابراین پتانسیل های مس بسیار خوب و ارزشمندی در ایران وجود دارد که نیاز به شناسایی و بهره برداری دارد.

این کمربند ایران از شمال غرب ایران شروع و تا سیستان و بلوچستان امتداد می یابد. بنابراین این رگه های مسی تقریبا در همه جای ایران وجود دارد. البته این رگه ها به دلیل طولشان هم خوب هستند و در آینده محصولات مسی بسیار خوبی خواهیم داشت.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=116801

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.