افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
4

آشنایی با پرنده های بومی ایران

  • کد خبر : 115999
آشنایی با پرنده های بومی ایران
پرنده های بومی ایران شامل ۵۱۷ گونه هستند که شما می‌توانید شمار قابل‌توجهی از آن‌ها را در باغ پرندگان تهران مشاهده کنید. در این میان ۱۴ گونه بسیار نادر وجود دارند وگونه‌های منقرض‌شده هم کم نیستند و حتی شمار قابل‌توجهی از این پرندگان در لیست گونه‌های درحال‌انقراض قرار می‌گیرند. درصورتی‌که می‌خواهید با پرنده های بومی ایرانی بیشتر آشنا شوید، بهتر است با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

معرفی برخی از پرندگان بومی ایران

طبق آخرین آمارهای به‌دست آمده می‌توان گفت بیش از ۵۰۰ گونه پرنده در ایران وجود دارد که در ۸۰ خانواده و ۱۰ راسته قرار می‌گیرند. نزدیک به ۳۲۰ گونه از این پرندگان در ایران زادآوری کرده و ۹۰ گونه از آن‌ها مهاجر زمستانه هستند. ۲۴ گونه هم جزو مهاجران عبوری قرار می‌گیرند و مابقی پرندگان بسیار کمیاب‌اند و شما نمی‌توانید مانند این پرندگان را در هیچ‌جای دنیا ببینید؛ مگر در باغ پرندگان تهران یا سایر مراکز مراقبت شده پرندگان در شهرهای دیگر. بااین‌حال معروف‌ترین گونه‌ پرنده های ایرانی شامل موارد زیر هستند:

دلیجه

یکی از پرندگان بسیار معروف ایرانی دلیجه است. این پرنده در خانواده بازها، لاشخورها و عقاب‌ها قرار می‌گیرد. طول بدن این پرنده زیبا چیزی حدود ۳۱ تا ۳۷ سانتی‌متر بوده و طول بال‌های آن به ۷۸ سانتی‌متر می‌رسد.

نکته جالب درمورد این‌ پرنده ها تفاوت بین نرها و ماده‌های آن‌ها است؛ دلیجه‌های نر سر طوسی رنگی داشته و پشت بدن‌ها رنگ آجری با نقطه‌های سیاه دارد؛ همچنین سینه حنایی رنگ داشته و روی سینه آن‌ها خال‌های زیادی به چشم می‌خورد. دم طوسی رنگ این پرندگان‌ هم واقعاً زیبا و دیدنی است.

بااین‌حال ماده‌های دلیجه رنگ متفاوتی در قسمت سر و گردن دارند و این قسمت از بدن آن‌ها حنایی و سرخ بوده و خال‌های زیادی هم روی این نواحی دیده می‌شود. شما می‌توانید دلیجه را در تپه ماهوری‌‌هایی که در اطراف تهران وجود دارد ببینید.

سار

سار از دیگر پرندگان ایرانی است و در خانواده ساریان قرار می‌گیرد. این پرنده زیبا در پارک‌ها و فضاهای سبز جنوب شهر تهران به چشم می‌خورد. طول بدن این پرنده بسیار زیبا به تقریباً ۱۹ تا ۲۲ سانتی‌متر می‌رسد و شما می‌توانید روی بدن آن خال‌های زیادی مشاهده کنید. البته جالب اینجاست که خال روی بدن این پرنده در فصل بهار و تابستان دیده نمی‌شود و تنها می‌توانید آن‌ها را در فصل های پاییز و زمستان مشاهده کنید. درواقع شما در فصول بهار و تابستان این پرنده ها را با پرهای سیاه می‌بینید.

منقارهای زرد رنگ و پاهای نارنجی رنگ این پرنده بسیار زیبا جلوه‌ای خاص به آن‌ها بخشیده‌ است. زمانی که این پرندگان زیر نور آفتاب قرار می‌گیرند، پرهای آن‌ها به شکل بنفش و سبز دیده می‌شود.

سهره پیشانی سرخ

شما می‌توانید این پرنده بسیار زیبا را در کوهنوردی‌های خود و مناطق کوهستانی اطراف تهران همچون گلاب دره، بالای پارک جمشیدیه و دارآباد و باغ پرندگان برخی از شهرهای ایران مشاهده کنید.

سهره پیشانی سرخ در خانواده سهره‌ییان قرار می‌گیرد. این پرنده بین ۱۱٫۵ تا ۱۲٫۵ سانتی‌متر طول داشته و ماده و نر آن شباهت زیادی به هم دارند. چه سهره پیشانی سرخ نر و چه ماده آن هر دو دارای رنگی تیره در قسمت سر و گردن هستند و راه‌راه‌های کمرنگی روی سرو گردن آن‌ها مشاهده می‌شود.

روی پیشانی این پرنده ها همان‌طورکه از نامشان پیداست، یک لکه قرمز رنگ وجود دارد و روی پشت و تنه آن‌ها راه‌‌راه‌های طولی سیاه رنگی می‌توانید ببینید. انتهای دم این پرنده دوشاخه شده و دو خط بالی نازک هم در قسمت دم دیده می‌شود. منقاره تیره و کوچک هم از ویژگی‌های بارز این پرنده های زیبا است.

کمر کولی

کمر کولی از خانواده کمرکولیان بوده و در مناطق کوهستانی دیده می‌شود. بدن تپل و دم کوتاه این پرندگان زیبایی خاصی به آن‌ها بخشیده و از ویژگی‌های بسیار معروف آن‌ها می‌توان به پر سر و صدا بودنشان اشاره کرد.

نکته جالب درمورد کمرکولی‌ها خط چشمی است که در امتداد چشم‌هایشان وجود دارد. این خط چشم جذابیت چشم‌های آن‌ها را افزایش داده و به زیبایی آن‌ها افزوده است.

چرخ ریسک بزرگ 

چرخ ریسک‌ها دارای انواع مختلفی هستند و چند مدل از آن‌ها را می‌توانید در ایران ببینید. ازجمله چرخ ریسک‌های ایرانی می‌توان به پشت‌بلوطی‌ها و سرآبی‌ها اشاره کرد. این دو نوع پرنده مهاجر هستند و شما می‌توانید در فصل‌های پاییز و زمستان آن‌ها را در برخی از نواحی ایران مشاهده کنید.

در میان چرخ ریسک‌ها، چرخ ریسک‌های بزرگ بومی تهران هستند و در اکثر فضاهای سبز شهری به چشم می‌خورند. طول این پرنده نهایتاً به ۱۵ سانتی‌متر می‌رسد و ترکیب رنگ بدن بسیار جالبی دارند. پاهای سربی‌رنگ، گونه‌های سفید و سرو گردن سیاه، جذابیت خاصی به این گونه پرنده ها بخشیده‌اند. البته نر و ماده این پرندگان کاملاً شبیه به هم نیستند و معمولاً سیاهی قسمت شکم پرنده های نر از ماده تیره‌تر و بیشتر است.

توکای باغی

یکی از زیباترین پرندگان در خانواده توکاییان، توکاهای باغی هستند. طول این پرندگان زیبا تقریباً به ۲۲ سانتی‌متر می‌رسد و شما می‌توانید در برخی از مناطق تهران، مانند پارک شهر، قیطریه و جمشیدیه، این پرندگان زیبا را ببینید.

سینه و شکم این پرندگان خالدار بوده و پشت کمر آن‌ها قهوه‌ای یکدست و کمرنگ است. دور چشم توکاهای باغی حلقه سفید رنگی وجود دارد. پاهای سرخ کمرنگ و پرهای کمی تیره، از ویژگی‌های بارز این پرندگان به‌شمار می‌روند. البته که انواع مختلفی از توکاها در ایران وجود دارد، ازجمله آن‌ها می‌توان به توکاهای سیاه اشاره کرد.

بلبل خرما

از معروف ترین پرندگان در خانواده بلبل خرماییان، می‌توان به بلبل خرما اشاره کرد. بلبل خرماها از معروف ترین پرندگان ایرانی هستند و شما نیازی نیست برای دیدن این پرندگان حتی از جای خود هم تکان بخورید، چراکه آن‌ها در مناطق مختلف کشور وجود دارند.

طول بلبل خرماها تقریباً ۱۸ تا ۲۰ سانتی‌متر است و این پرندگان در دسته پرسروصداترین پرندگان قرار می‌گیرند. بلبل خرماها با گونه‌های سفید و سر و گردن سیاهشان شناخته می‌شوند. پشت و زیر بدن این پرندگان هم به رنگ طوسی روشن است و انتهای دم ‌آن‌ها هم لکه‌ای سفید رنگ وجود دارد.

این پرندگان گاهی اوقات پرهای روی سر خود که بلند شده‌اند را به شکل کاکل درمی‌آورند. از دیگر ویژگی‌های این پرندگان می‌توان به حلقه‌های زرد رنگ آن‌ها اشاره کرد.

سفری اعجاب‌انگیز برای بازدید از پرندگان بومی ایران

در کشور ما چندین باغ پرندگان مختلف وجود دارد که در هرکدام از آن‌ها پرندگان بومی مختلفی نگه‌داری می‌شود. شما می‌توانید برای بازدید از این مناطق، از سایت‌های گردشگری معتبری مثل «فلای تودی» کمک بگیرید.

فلای تودی امکان خرید بلیط هواپیما و قطار را با قیمت خوبی برای شما فراهم می‌کند. حتی امکان رزرو هتل در مقصد موردنظر هم برای‌تان وجود دارد. این خدمات فقط مختص به داخل ایران نیست و شما می‌توانید برای سفرهای خارجی خود هم روی این سایت حساب کنید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=115999

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.