افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
2

جهرمی به سبک آذری خون باتر/افق انتخابات

  • کد خبر : 115524
جهرمی به سبک آذری خون باتر/افق انتخابات

به گزارش سایت خبریحامیان ولایتبه نقل از مهر، امروزه وقتی از غزه و غزه صحبت می شود، اگر کسی طراح لباس باشد، تی شرتی با طرح پرچم فلسطین طراحی می کند. اگر گرافیست هستید، کاغذ مادر غزه ای را که فرزند شهیدش را در آغوش گرفته به شکل جغرافیای غزه طراحی می کنید. اگر […]

به گزارش سایت خبریحامیان ولایتبه نقل از مهر،


امروزه وقتی از غزه و غزه صحبت می شود، اگر کسی طراح لباس باشد، تی شرتی با طرح پرچم فلسطین طراحی می کند. اگر گرافیست هستید، کاغذ مادر غزه ای را که فرزند شهیدش را در آغوش گرفته به شکل جغرافیای غزه طراحی می کنید. اگر انیماتور هستید، نماینده کودکی هستید که خانه اش بمباران شده و کودک به مدرسه، کلیسا، مسجد و بیمارستان پناه می برد، اما آنها نیز بمباران می شوند. این روزها حتی اگر شخصی در محله سبزی فروش باشد، مثل پرچم فلسطین گوجه، خیار، پیاز و بادمجان جمع می کند تا به مردم محله بگوید اعتقاداتش چیست.

شخص به گونه ای خاص صحبت می کند. او برای بیان عقایدش بهانه نمی آورد. او بهانه نمی آورد. او راه را پیدا می کند، بر همه محدودیت ها غلبه می کند و آنچه برایش مهم است می گوید. اگر تجربه یا پلتفرمی ندارید، تصاویری از مظلومیت غزه را در استوری اینستاگرام خود قرار می دهید و عصبانیت خود را می بلعید زیرا کار دیگری نمی توانید انجام دهید. با اینکه اینستاگرام و فیلتر و مخاطب ندارد اما در نماز جمعه شهرش شرکت می کند و چندین بار مرگ بر اسرائیل می گوید. اما اگر آذری جهرمی باشد در برنامه «با اوقف فلسطین» درباره «به افق الشلس» صحبت می کند.


از شنبه شب قطعه کوتاهی از صحبت های تلویزیونی «محمدجواد آذری جهرمی» در فضای مجازی مورد توجه ویژه قرار گرفت که وزیر سابق فناوری اطلاعات و ارتباطات.وی در اظهاراتی کنایه آمیز از لزوم استفاده از فیلتر اخلالگر برای دفاع از مردم فلسطین در جنگ روایی گفت و تاکید کرد که نباید در چنین میدان درگیری دور خود دیوار بکشیم.


افول هدف در «به افق فلسطین»


«در افق فلسطین» یک برنامه تلویزیونی جوان و عاری از کلیشه ها به حساب می آید و از همان ابتدا چندین چهره به عنوان مهمان داشته است. برنامه ای که می کوشد از نگاه انحصاری گسست، ناگفته ها را بگوید و باب «گفتگو» را برای تقابل دیدگاه های مختلف باز کند. دعوت از چهره های جنجالی مانند «سعید لیلاز»، «علی لاریجانی» و «محمدعلی ابطحی» نمونه خوبی برای تایید این گفته است.


آنچه در برنامه «به افق فلسطین» با حضور این چهره ها مطرح شد، با رویکرد این تیم در انعکاس دیدگاه های مختلف همخوانی داشت. اما آذری جهرمی در برنامه شنبه شب، اهمیت پرونده فلسطین را برجسته کرد و به جای صحبت از اصل ماجرا، موضوع را به سمت دیگری منحرف کرد. دقایقی بعد این برنامه به سرعت در فضای مجازی منتشر شد و کاربران زیادی درباره آن نظر دادند و این نظرات همچنان ادامه دارد.


او در بخشی از این برنامه درباره جنگ رسانه‌ای می‌گوید: «اگر کسی بخواهد برای پیام‌رسان‌های بومی ما حرف بزند، فکر می‌کنم پیام‌رسان‌های بومی نیازی به توجیه ندارند. (کسانی که نیاز به توجیه دارند) در فضای مجازی حضور دارند. و در پیام رسان های بین المللی اینجاست که افکار عمومی و تقابل و توجیه و دفاع از واقعیت با هم تلاقی می کند.این شخص ابتدا باید به زحمت ماهیانه 300 هزار تومان بپردازد و یک فیلترشکن بخرد و بعد اگر این (فیلترشکن) فیلتر شود. ) وصل می شود، اگر کیفیت اتصال مناسب است، اگر فروشنده (فیلترشکن) کلاهبردار نبوده، فقط می خواهید ویدیو را آپلود کنید یا ببینید یا در مورد آن نظر بدهید… سپس فردی را که در غزه در حال جنگ است می بینید. با گذاشتن ویدیوهایش آنلاین!ما میخواهیم اینجا ازش دفاع کنیم،با این همه مشکل مواجه هستیم.نمیگم واقعیه،شاید شبیه واقعیت نباشه،اما احساس میکنم الان بهم ظلم میشه یا دارم طرف دیگر خوب؛ این ابزارها باید فراهم شود!»


ادبیات آذری جهرمی خیلی زود مورد انتقاد مردم قرار گرفت و در ابتدای صف این منتقدان، سیدحسین حسینی مجری برنامه «به افق فلسطین» بود که در دقایق پایانی برنامه از مهمان خود انتقاد کرد که به جای پرداختن به مشکلات اصلی نوار غزه، بحث را به سیاست و مسائل داخلی کشانده است. در ادامه این برنامه و در دو روز گذشته طیف وسیعی از فعالان سیاسی و اصحاب رسانه با انتقاد از مواضع وی به دلیل استفاده از تریبون یک برنامه مرتبط با غزه برای شفاف‌سازی حساب‌های شخصی و اهداف سیاسی خود به وی حمله کردند.


این در حالی است که چند تن از حامیان آذری جهرمی و دولت زیرمجموعه وی مدعی شدند که این انتقادات ناشی از اختلافات سیاسی است و کسانی که انتقاد می کنند باید صبور باشند تا نظرات مخالف آنها را بشنوند. حامیان آذری جهرمی مدعی هستند شب گذشته “به سوی افق فلسطین” با حضور مهمانانی چون “محمد گوچانی” سردبیر مجله آگاهی نو و عضو حزب کارگزاران سازندگی، عباس عراقچی، معاون سابق وزارت امور خارجه دولت روحانی، سعید لیلاز، فعال اصلاح طلب و دیگر شخصیت ها بازداشت شدند. اما آنها این تریبون را برای مسائل گذشته هدر ندادند و از فرصتی که در اختیار داشتند استفاده کردند تا حقایق فلسطین و اسرائیل را به مخاطبان آموزش دهند.


به عنوان مثال «محمد قوچانی» روزنامه نگار و فعال رسانه ای که گرایش سیاسی او مخالف دولت فعلی است، از دیگر مهمانان این برنامه بود. قوچانی در روی آنتن این برنامه به بیانیه «سید محمد خاتمی» و «حسن روحانی» در حمایت از غزه پرداخت و یادآور شد: سکوت «محمود احمدی نژاد» که با خطاب به مردم غزه خود را به مردم ایران و جهان معرفی کرد. تاریخ هولوکاست پذیرفته نیست وی که سردبیر مجله آگاهی نو است، با این سخنان تأیید کرد که انسان در هر موقعیتی، با هر نگاه، اعتراض، محکومیت و محدودیتی، از اعتقاد خود می گوید و بهانه ای برای سکوت نمی کند. . و برای کسی بهانه نمی آورد و حتی اگر همه فکر کنند شخصیتی در زمینه ای بی احساس است، اگر نخواهد قدمی در آن زمینه برنمی دارد. کافی است یک نفر باور کند.


مقیاس های ظلم


اما از سوی دیگر آذری جهرمی تعادل را در مقابل مخاطبان روی آنتن برنامه ای قرار می دهد که حتی در شرایط سازمان و صدا و سیما همچنان میلیون ها بازدید دارد. در یک سر این مقیاس، هفتاد سال ظلم به مسلمانان، اشغال سرزمین، شهادت رزمندگان اسلام، ریختن خون زنان و کودکان بیگناه، بمباران به موقع و نابهنگام، تحریم آب، غذا، دارو و همه امکانات قرار داده شده است. در یک انتهای از طرفی فیلترینگ اینستاگرام!


او حتی از پرسیدن این سوال کوتاه نمی آید و از لحن و کلام خود به گونه ای استفاده می کند که به نظر مخاطبان ظلم کسانی که در دسته دوم قرار دارند و نرم افزارها و پیام هایشان درز می کند، از ظلم و ستم سنگین تر است. دسته اول یعنی مردم غزه و فلسطین. زیرا؟ زیرا مردم غزه می توانند فیلم قتل خود و خانواده هایشان را در فضای مجازی آپلود کنند!


سؤال این است که طرح سؤال در مورد مظلومیت ملتی که ده ها سال است سعادت ندیده و جنگ آن مهم ترین پرونده جهان اسلام و حتی جهان به حساب می آید، چیست؟ با مقایسه مردم غزه با مردمی که با محدودیت دسترسی به اینترنت دست و پنجه نرم می‌کنند، چه پیامی به مخاطب می‌دهید جز اینکه «شما که باید فیلتر سوئیچ بخرید، خودتان مظلوم هستید و کسی باید از ظلم شما دفاع کند و این من هم یک آدم هستم!


جالب است بدانید که آذری جهرمی به عنوان فردی که به فیلتر شکن 300 هزار تومانی دسترسی داشت، پیش از این برنامه هیچ مطلبی در مورد فلسطین و غزه در اینستاگرام خود منتشر نکرده بود. اما پس از این برنامه، دقایقی از اظهارات خود را نیز در تلویزیون به اشتراک گذاشت، نظرات قابل توجهی در زیر نشریه او ثبت شد و چند کاربر از ابراز مظلومیت مردم ایران تشکر کردند. البته فیلترینگ محدودیتی است که در هیچ کجای دنیا به مذاق کاربران اینترنتی خوش نیامده است، اما تعادلی که آذری جهرمی درباره ظلم به مخاطبان ارائه کرد حاشیه های ناهمواری داشت.


دفاع مشروط از حق!


دفاع از فلسطین و غزه مشروط به آذری جهرمی و برخی شخصیت های دیگر است. در حالی که مردم کشورهای جهان امروز در شرایط مشابه زندگی خود جایی برای دفاع از مظلومیت مسلمانان فلسطینی باز کرده اند. مردم داغستان در روسیه شب گذشته با تجمع در ترمینال فرودگاه و با سر دادن شعارهایی علیه رژیم صهیونیستی متوجه شدند که پروازی از تل آویو به سمت شهرشان در حرکت است. آنها برای جلوگیری از فرود هواپیمای اسرائیلی به فرودگاه داغستان حمله کردند و اوضاع تا جایی پیش رفت که هواپیمای اسرائیلی مجبور شد در شهر دیگری فرود بیاید اما در آنجا نیز با شورش و خشم شهروندان مواجه شد. در همین حال، اینستاگرام و توییتر یا X در روسیه درز می کنند.


سبک لکه خون


دسترسی به یوتیوب، یک پلتفرم اصلی و شناخته شده اشتراک‌گذاری ویدئو و دومین وب‌سایت محبوب جهان پس از گوگل به حساب می‌آید، نیاز به یک فیلتر سوئیچ در ترکیه دارد. اما در کمال تعجب آذری جهرمی در روزهای اخیر تظاهرات گسترده ای در استانبول برای نشان دادن همبستگی با مردم مظلوم نوار غزه و بیت المقدس برگزار شد و حضور گسترده مردم ترکیه در حمایت از غزه و فلسطین تصاویری چشمگیر را به وجود آورد. . در برزیل علاوه بر یوتیوب، دسترسی به “واتس اپ” محدود و فیلتر شده است، اما مردم شهر سائوپائولو برزیل در حمایت از غزه و محکوم کردن قتل غیرنظامیان در این کانال به خیابان ها آمدند.


با در نظر گرفتن همه آنچه گفته شد، به نظر می رسد آنچه در جهان در خصوص دفاع از فلسطین و غزه رخ داده است، نه منوط به دسترسی نامحدود به نرم افزار و اینترنت و نه آن گونه که «محسن برهانی» گفته است تجربه در موضوع قانون مجازات بین المللی لازم است. برهانی که از اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران است و بیشتر می‌گوید، می‌نویسد و مطالبه می‌کند، حدود یک هفته پیش در پاسخ به سوالی درباره غزه، گفت: حوادث تلخ و غیرانسانی در فلسطین. مربوط به حقوق بشردوستانه است که زیرمجموعه حقوق بین الملل است و همچنین مربوط به حقوق کیفری بین المللی است که من در این دو شاخه تجربه ای ندارم.»


این موضوعی بود که بسیاری از کاربران به آن اشاره کردند و کسانی که از مواضع سیاسی اینگونه چهره‌ها گلایه داشتند، یادآوری کردند که مسئله غزه و فلسطین نه تنها موضوعی مربوط به جهان اسلام و منطقه جنوب غرب آسیا است، بلکه مسئله انسانیت و دفاع از ارزش های انسانی سکوت و انحراف از موضوع اصلی، حتی اگر موجه باشد، مذموم و مذموم است. منتقدان صرف نظر از عقاید سیاسی شان یا اینکه چقدر برای فیلترینگ می پردازند آنها گلایه داشتند که در حالی که برخی از چهره های اروپایی و آمریکایی در این کمپین از مظلومان حمایت می کنند، آذری جهرمی از تریبونی که در اختیار او گذاشته شده است به جای تبیین حقیقت، برای اهداف سیاسی و تبلیغاتی استفاده کرده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=115524

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.