افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
2

جزئیات نقشه راه آب کشور سهم آب کشاورزی در سال 1411 به 51 میلیارد متر مکعب می رسد.

  • کد خبر : 114522
جزئیات نقشه راه آب کشور سهم آب کشاورزی در سال 1411 به 51 میلیارد متر مکعب می رسد.

به گزارش بازار، روز گذشته در جلسه شورای عالی آب به ریاست سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور که در تالار شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، «نقشه راه آب کشور» توسط دولت سیزدهم طراحی و تدوین شد. تایید شده. عیسی بذرزاده سخنگوی صنعت آب در خصوص جزئیات نقشه راه آب کشور با اشاره به نظرات […]

به گزارش بازار، روز گذشته در جلسه شورای عالی آب به ریاست سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور که در تالار شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، «نقشه راه آب کشور» توسط دولت سیزدهم طراحی و تدوین شد. تایید شده.

عیسی بذرزاده سخنگوی صنعت آب در خصوص جزئیات نقشه راه آب کشور با اشاره به نظرات کارشناسان آب در مورد نقشه راه آب کشور و تشکر از نکات ذکر شده گفت: ابتدا از وزارت نیرو می خواهم که همه دیدگاه ها را در خصوص نقشه راه آب در نظر بگیرید، گفته شد، متشکرم، وزارت نیرو از این مشارکت نخبگان قدردانی می کند.

وی افزود: معتقدم این گفتمان پر جنب و جوش در حوزه آب سرمایه ای برای فرآیند تولد و تکامل، پیدایش و پردازش هر ایده و باوری است.

سخنگوی صنعت آب کشور هدف ما را حل چالش های آبی عنوان کرد و تصریح کرد: کارشناسان و مردم می دانند که کشور در عرصه های وسیع اعم از سطحی و زیرزمینی با اضافه بار جدی منابع آبی مواجه است و عدم تعادل آب در بخش های مختلف می تواند. دیده می شود

وی افزود: عدم تعادل آب به ویژه در تامین آب شرب و نیازهای زیست محیطی موثر است، در چنین شرایطی استفاده از راهکارهای سازه ای اصلا کفایت نمی کند و بیش از آن و قبل از آن مجموعه ای از اقدامات غیرسازه ای است. لازم است.

بزرگ زاده با بیان اینکه نقشه راه آب کشور پاسخی به نارضایتی های موجود است، گفت: این نقشه با هدف کاهش بار آبی و هدایت این منبع ارزشمند زیست محیطی به سمت ایجاد اشتغال و تولید سرمایه برای شهروندان ایرانی است.

وی ادامه داد: این نقشه در واقع راهنمای رهاسازی منابع آبی برای رفع نیازهای زیست محیطی، رفع فرونشست، ایجاد تعادل و کاهش گرد و غبار مناطق مستعد داخلی است.

وی ادامه داد: در فرآیند تهیه نقشه آب کشور به اسناد بالادستی از جمله سیاست های کلی منابع آب، سند ملی کاربری اراضی، سند منظر آبی، سند ملی امنیت غذایی، برنامه ریزی آب و … توجه شده است. تاییدیه های کاری گروه های سازگاری با کمبود آب در نظر گرفته شده و از نتایج آنها استفاده شده است.

سخنگوی صنعت آب تصریح کرد: علاوه بر این، سیستم آب کشور روندهای عمده ای مانند بهبود فناوری، مهاجرت و تغییرات کلی، تغییر اقلیم، تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی و همچنین تغییرات کمی و کیفی آب را در نظر گرفته است. نقشه راه

بزرگزاده با اشاره به طراحی نقشه راه آب کشور گفت: تدوین کنندگان به تعداد زیادی گزارش مشاور، داده های آماری و اطلاعات و درس های گرفته شده از سال های گذشته دسترسی دارند و اطلاعات مناسبی در زمینه تامین آب و منابع مصرف ایجاد کرده اند. برای هر گوشه ایران کامنت گذاشت.

وی افزود: ایده دیگری که در روند تهیه نقشه راه جلوی چشمان ما بود، تقسیم آب هر منطقه به دو قسمت آبی برای تامین نیازهای اولیه شرب، بهداشت و محیط زیست و قسمت آب اقتصادی بود. .
بزرگ زاده تاکید کرد: دولت و حاکمیت باید تلاش کنند تا آب مورد نیاز همه شهروندان و موجودات زنده اعم از گیاهان و جانوران ایرانی، رفع گرد و غبار، فرونشست و رفع نیازهای زیست محیطی آب را تامین کنند که از همین نوع هستند.
سخنگوی صنعت آب کشور خاطرنشان کرد: پس از تامین نیازهای اولیه، بیشترین میزان آب موجود، آب اقتصادی است. این آب باید برای ایجاد بیشترین تعداد شغل و تولید ناخالص داخلی استفاده شود.

افق زمانی، مراحل و اهداف میانی نقشه راه آب کشور
بزرگ زاده با بیان اینکه «در نقشه راه هدایت آب به مناطق با کارکرد اقتصادی مورد تاکید قرار گرفته است»، گفت: اگرچه سال افق نقشه راه 1420 است، اما اهداف میانی مهمی برای این امر در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال در نقشه راه آب کشور همانطور که در سند امنیت غذایی پیش بینی شده است میزان مصرف آب کشاورزی از منابع متعارف 51 میلیارد متر مکعب در سال 1411 تعیین شده است.

و افزود: بنابراین تامین نیازهای زیست محیطی به تدریج افزایش می یابد و امسال به حداکثر مقدار خود نزدیک می شود که تقریباً سه برابر ارزش فعلی است.

بزرگ زاده با بیان اینکه بخش خدمات و صنعت در همه کشورها به ویژه در کشوری مانند ایران که بخش زیادی از آن خشک، نیمه خشک و فوق خشک است، گفت: افزایش قابل توجهی در تامین آب هم برای بخش های خدماتی و هم برای صنعت وجود دارد. به بیش از 2 برابر می رسد؛ بر اساس نقشه راه، وظیفه اصلی اشتغال ایرانیان به این دو بخش واگذار شده است.

سخنگوی صنعت آب وظیفه اصلی بخش کشاورزی را تولید غذای سالم و کافی برای شهروندان ایرانی یا امنیت غذایی عنوان کرد و گفت: تامین مطمئن آب شرب یکی از محورهای مهم نقشه راه است. در این بخش ضرایب پایایی مناسب برای تامین آب شرب و سلامت شهروندان ایرانی در نظر گرفته شده است.

وي افزود: توجه ويژه به آبهاي نامتعارف بخش ديگري از نقشه راه است. بهره برداری از منابع آب دریا 6 برابر بهبود می یابد که نیمی از آن برای نوار ساحلی و نیمی دیگر برای مصارف داخلی خواهد بود.

بزرگ زاده خاطرنشان کرد: با استفاده از ابزار تخصیص مجدد آب که اکنون مبنای قانونی آن است، بخش قابل توجهی از پساب ها به مصارف صنعتی و فضای سبز اختصاص می یابد و منابع آبی رها شده به جای آن برای پایداری آب شرب مصرف می شود. ، نیازهای زیست محیطی و کنترل فرونشست.

وی ادامه داد: وزارت نیرو در نظر دارد با استفاده از روش های مختلف ارتباطی، ارتباط خود را با جامعه نخبگان و وفاداران آن بیش از پیش کارآمد کند. علاوه بر این شفاف‌سازی‌ها، نقشه راه آب در نشست‌های «گفت‌وگوهای آب» به تفصیل مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و از نظرات همتایان و همکاران صنعت آب در سیر تحول آن بهره خواهد برد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=114522

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.