افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
3

اسمارتک نیوز » کردستان برای دومین بار پذیرای رئیس جمهور می شود

  • کد خبر : 114187
اسمارتک نیوز » کردستان برای دومین بار پذیرای رئیس جمهور می شود

به گزارش اسمارتک نیوز، یک سال و سه ماه از اولین سفر استانی رئیس جمهور کشورمان به کردستان می گذرد و این روزها کردها برای دومین بار خود را برای پذیرایی از آیت الله سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه آماده می کنند. آمارها حاکی از آن است که کردستان در انتهای جدول توسعه و […]

به گزارش اسمارتک نیوز، یک سال و سه ماه از اولین سفر استانی رئیس جمهور کشورمان به کردستان می گذرد و این روزها کردها برای دومین بار خود را برای پذیرایی از آیت الله سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه آماده می کنند.

آمارها حاکی از آن است که کردستان در انتهای جدول توسعه و در راس جدول محرومیت و کمبود اقتصادی قرار دارد، استانی که توانمندی های خدادادی آن به مراتب بیش از تصورات است، قابلیتی که رئیس جمهور در سفر اول خود نیز به آن اشاره کرد. ، اما در نظر گرفته شده است که به اندازه کافی استفاده نشده است.

آغاز هفته سوم تیر 1401 بود که در تابستان رسانه کردستان خبری منتشر شد: «کردستان، جمعه مقصد بیست و هفتمین سفر رئیس جمهور است» و اینک در طراوت برگ های پاییزی بخشی از ثمره این سفر به ثمر نشسته و سفر دوم از حضور رئیس جمهور بهره خواهد برد.

مردم کردستان در سال گذشته با استقبال گرم دولت مواجه شدند و حاصل آن 180 مصوبه با اعتباری بالغ بر 155 میلیارد ریال بود که این مصوبات یک به یک اجرا شد و به همین دلیل با توجه ویژه دولت این استان اولین استان کشور از نظر سرانه تخصیص اعتبارات سفر است.

بهره برداری از 16 طرح بزرگ.

سیاست دولت سیزدهم تعریف برنامه جدید نبود و دولتمردان برای تکمیل پروژه هایی که در گذشته نیمه کاره بودند تلاش زیادی کردند.

عمر برخی از پروژه ها به دو دهه رسید که اگر برای اتمام آنها کاری انجام می شد تا کنون بسیاری از پیشرانان توسعه کردستان بر زمین نمی ماندند.

دولت کردستان تنها در دو سال از عمر خود 16 پروژه را به ارزش بیش از 320 میلیارد ریال به اتمام رساند که مهمترین آنها راه آهن تهران – همدان – سنندج بود. پروژه ای که از 17 سال پیش شروع به کار کرد و حرکت آن در جاده اجرا نه شبیه قطار بود و نه کالسکه معمولی، بلکه حرکت لاک پشتی داشت و بارها در مسیر متوقف شد.

در دو سال دولت سیزدهم برای تکمیل این پروژه حدود 12 میلیارد ریال و در مجموع 24 میلیارد ریال هزینه شد و اکنون که قطار کردستان به ایستگاه آخر رسیده است، اکنون همه منتظر شنیدن سوت آن هستند.در سالوات آباد سنندج . فصل

در دو سال دولت سیزدهم حدود 12 میلیارد ریال و در مجموع 24 میلیارد ریال برای تکمیل پروژه راه آهن همدان – سنندج هزینه شد و وقتی قطار کردستان به ایستگاه آخر رسید حالا همه منتظر شنیدن سوت آن هستند. در ایستگاه صلوات آباد سنندج. .

دولت این پروژه را با تمام هزینه ها و مشکلات به اتمام رساند تا حمل و نقل هوایی کردستان سر و سامان پیدا کند.

فرودگاه سقز در دهه 70 تاسیس شد، مطالعات و عملیات آن از سال 1383 آغاز شد و در سال 1400 بدون برج مراقبت و اتاق انتظار به طور ناقص افتتاح شد در حالی که حدود 63 درصد پیشرفت داشت.

در سال 1401 حدود 1200 میلیارد ریال از شرکت فرودگاهی به این پروژه تزریق شد و مجدداً شروع به کار کرد.

در مجموع پنج هزار میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده است که سرمایه گذاری مناسبی برای بهره مندی سقز و استان های غربی کشور از امکانات فرودگاهی محسوب می شود.

در بخش زیربنای حمل و نقل نیز پروژه راهداری دیواندره تا محور شریانی بیجار به طول 21 کیلومتر آماده بهره برداری است که برای کاهش مخاطرات و حوادث ترافیکی در این مسیر پرخطر هزار و 500 میلیارد ریال هزینه شده است.

در حوزه راه روستایی نیز در سفر رئیس جمهور 90 کیلومتر در مناطق مختلف استان کردستان با هزینه هفت میلیارد ریال افتتاح می شود. این راه روستایی به طول 90 کیلومتر، 3200 خانوار در 91 روستا را تحت پوشش قرار داد.

در سفر آیت الله رئیسی به کردستان، پروژه تقاطع بدون درجه مریوان در کریدور شمال غرب افتتاح می شود.

این پروژه در سال 1387 آغاز شده و با هزینه ای بالغ بر 1.5 میلیارد ریال در شرف بهره برداری است.

اما حوزه مسکن نیز در فهرست برنامه های سفر هیئت دولت به کردستان قرار دارد. 5800 واحد مسکونی ملی شامل 200 واحد ملی، 5000 واحد روستایی و 600 واحد مسکونی و فرسوده در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

منابع آب غنی و مزارع خشک

کردستان دارای منابع آبی غنی است اما با وجود این بیش از 80 درصد از زمین های زیر کشت کردستان دیم است.

به همین منظور دولت طرحی با عنوان آبیاری مزارع دیم آغاز کرده و در این مسیر 2700 هکتار از شبکه آبیاری و زهکشی مخزن گاران در مناطق عمرانی 1 و 2 با هزینه ای بالغ بر سه هزار میلیارد ریال به بهره برداری می رسد. ، و (حوزه های ساختمانی 1 و 2) شامل 1100 هکتار و 1600 هکتار جنوب دریاچه زریبار می باشد.

پیش‌بینی می‌شود 2700 هکتار از شبکه آبیاری و زهکشی سد گاران با هزینه‌ای بالغ بر 3 میلیارد ریال در مناطق عمرانی 1 و 2 به بهره‌برداری برسد.

تبدیل 2700 هکتار آبی از مخزن گاران به آبیاری با هدف ایجاد اشتغال پایدار و افزایش تولید محصولات کشاورزی انجام شده است.

اینها همه پروژه های حوزه آب و انرژی نیست و در این سفر سیدامیرآباد و رامشت کامیاران با 2 هزار و 500 میلیارد ریال و علاوه بر آن احداث سد چراغ ویس سقس با 3 میلیارد ریال بهره برداری می شود. ، ایستگاه پمپاژ بویین و خط انتقال 22.5 کیلومتر با 2.350 میلیارد ریال، تصفیه خانه دیواندره و 72 روستا در بخش اوباتو با 2.500 میلیارد ریال، بهبود کمی و کیفی تصفیه خانه فاضلاب سنندج با 3.5 میلیارد ریال، آب. تامین سقز از سد چراغ ویس با 2.8 میلیارد ریال خدمتی است که توسط دولت به مردم کردستان ارائه می شود.

در این سفر عملیات احداث پست 20.63 کیلوواتی در شهر سنندج به ارزش 4.38 میلیارد ریال آغاز می شود و در بخش صنعتی نیز شهرک صنعتی 4 سنندج به صاحبان صنایع و واحدهای تولیدی به ارزش 2500 واگذار می شود. میلیارد ریال و کردستان به سمت صنعتی شدن پیش می روند، قدم برمی دارند.

پایان انتظار 13 ساله ورزشکاران بانه ای

سالن 1200 ظرفیتی یکی از پروژه های ورزشی کردستان در شهرستان مرزی بانه است که ساخت آن از 13 سال پیش آغاز شده و با تکمیل آن در سال جاری، انتظارات ورزشکاران بانه ای به پایان رسیده است.

اولین سنگ این پروژه ورزشی در سال 1387 با حضور مسئولان وقت گذاشته شد و پس از برآورد هزینه ها و ارائه برنامه های عملیاتی، ساخت آن از اوایل سال 1388 آغاز شد.

این پروژه با زیربنای 4 هزار و 100 متر مربع در زمینی به مساحت 7 هزار و 100 متر مربع ساخته شد و از ابتدای عملیات عمرانی با مشکل کمبود اعتبارات مواجه شد و یکی از پروژه های متوقف شده استان لقب گرفت.

پروژه ای که با اجرای خود امید زیادی را به جامعه ورزشی شهر بانه تزریق کرده بود، پس از چندین سال به دلیل کمبود اعتبار و مشکلات فراوان و تغییر پیمانکاران متعدد در اجرا، به معضلی برای همه دولت های گذشته تبدیل شده است. پروژه نشان دهنده وضعیت آنها بود.

این پروژه که با توجه به وضعیت سرانه فضای ورزشی بانه می تواند گامی بلند و موثر در توسعه ورزش این شهرستان باشد پس از 10 سال پیشرفت فیزیکی 60 درصدی داشت و تکمیل آن به خواسته اصلی تبدیل شد. از اهالی شهرستان بانه.

در ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم و با وعده تکمیل پروژه های ورزشی استان، این پروژه در دستور کار دولت قرار گرفت و مسئولان دولتی با توجه ویژه به روند ساخت آن سرعت بخشیدند. و تخصیص بودجه و امید به تکمیل آن در دل مردم زنده است.

در ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم، با وعده تکمیل پروژه های ورزشی استان، سالن بانه با ظرفیت 1200 نفر با توجه و تخصیص ویژه در دستور کار دولت و دولتمردان قرار گرفت. از بودجه ها ، روند ساخت آن را تسریع قابل توجهی کرد و در قلب امید به تکمیل آن وجود دارد. مردم زنده شدند.

تخصیص بودجه 200 میلیارد ریالی عزم جدی دولتمردان برای تکمیل این پروژه مهم در سطح استان بود و هم اکنون این طرح آماده بهره برداری است.

141 هزار میلیارد ریال طرح دیگری آماده ارائه است

کردستان به دلیل هشت سال جنگ از قطار توسعه کشور عقب مانده بود و حالا برای جبران باید شاهد کارهای بزرگ و هیجان انگیزی مانند این دو سال باشد تا بتواند عنوان محرومیت را از بین ببرد.

برای دومین سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی و هیئت دولت به کردستان، مسئولان 120 مصوبه دیگر را تهیه کرده اند که نیاز بودجه ای آن 141 میلیارد ریال است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=114187

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.