افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
1

انتقاد کدخدایی از مواضع دبیرکل سازمان ملل متحد

  • کد خبر : 113975
انتقاد کدخدایی از مواضع دبیرکل سازمان ملل متحد

آفتاب نیوز: عباسعلی کدخدایی در برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» گفت: از جنایاتی که امروز در غزه شاهد آن هستیم و زنان و کودکان بی گناهی که توسط جنایتکاران رژیم صهیونیستی به شهادت می رسند، متاسفم. امیدوارم جنایات صهیونیست ها پایان یابد و مردم فلسطین پیروز شوند. وی در پاسخ به اینکه برخی اقدامات رژیم […]

آفتاب نیوز:

عباسعلی کدخدایی در برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» گفت: از جنایاتی که امروز در غزه شاهد آن هستیم و زنان و کودکان بی گناهی که توسط جنایتکاران رژیم صهیونیستی به شهادت می رسند، متاسفم. امیدوارم جنایات صهیونیست ها پایان یابد و مردم فلسطین پیروز شوند.

وی در پاسخ به اینکه برخی اقدامات رژیم صهیونیستی را دفاع از خود می دانند، گفت: زمانی که حق فردی تضییع شود، تمامی قواعد و اصول انسانی، اخلاقی، قانونی و اخلاقی به آن فرد اجازه می دهد تا برای دفاع از آن اقدام کند. . . او باید حق خود را استیفا کند، اما موضوع این است که به کسی که غاصب است نمی توان حقی برای او قائل شد.

استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در عرصه بین الملل و روابط بین دولت ها وضعیت به همین منوال است. اسناد و موازین حقوق بین الملل بیان می کند که اگر دولت یا گروهی به زور متوسل شود، کسانی که حقوقشان ضایع شده می توانند از خود دفاع کنند. اما رژیم صهیونیستی رژیم غاصبی است که هیچ حقی برای آن متصور نیست.

وی تصریح کرد: اگر به نقشه فلسطین در ابتدای قرن بیستم نگاهی بیندازیم و آن را با وضعیت کنونی فلسطینیان مقایسه کنیم، خواهیم دید که صهیونیست ها سرزمین های فلسطین را با زور، کشتار و ترور اشغال کردند و یک رژیم سیاسی تشکیل دادند. آنجا. . این اقدام بر اساس موازین و اصول اخلاقی، انسانی و قانونی قابل قبول نیست.

این حقوقدان عضو شورای نگهبان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا فلسطین وجود خارجی داشته است؟ و گفت: همانطور که گفتم باید به نقشه یک قرن پیش فلسطین نگاه کرد. علاوه بر این، خودشان اعتراف می کنند که رفته اند و غصب کرده اند. ابتدا انگلیسی ها به سرزمین فلسطین رفتند و آن را غصب کردند. صهیونیست ها به تدریج ساکنان آن سرزمین ها را بیرون کردند و آنها را اشغال کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به قطعنامه های شورای امنیت، مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر که از رژیم صهیونیستی خواسته شده تا از گسترش مناطق تحت نفوذ خود جلوگیری کند، گفت: این قطعنامه ها نشان می دهد که صهیونیست ها زمین های فلسطینی ها را غصب کرده اند. البته آن رژیم همه قطعنامه ها را نادیده گرفته است.

کدخدایی همچنین به سفر سران برخی کشورها از جمله آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان به سرزمین های اشغالی فلسطین اشاره کرد و تصریح کرد: آنها در روزهای اخیر به آنجا سفر کردند و مطالبی را بیان کردند، اما هیچ اشاره ای نکردند. با توجه به این موضوع که رژیم صهیونیستی در بحث ایجاد این رژیم به هیچ یک از قوانین و موازین بین المللی احترام نگذاشته است.

این استاد حقوق دانشگاه تهران تاکید کرد: یک قاعده مهم در حقوق بین الملل داریم و آن این است که اشغال مشروعیت ایجاد نمی کند. بنابراین اشغال سرزمین های فلسطین توسط صهیونیست ها بر اساس موازین بین المللی مشروع نیست.

این مقام مسئول خطاب به دولت های غربی گفت: اگر خاک کشور شما توسط یکی از همسایگان شما اشغال شود، آیا تحمل می کنید؟ آیا کشور فرانسه که اقوام مختلف در آن زندگی می کنند به قومی اجازه می دهد در آنجا حکومت تشکیل دهد و بخشی از خاک آن کشور را تصرف کند؟

کدخدایی در خصوص بمب ها و سلاح های نامتعارف استفاده شده توسط صهیونیست ها در روزهای اخیر نیز گفت: همه کسانی که به عنوان رژیم سیاسی شناخته می شوند باید مطابق قوانین و موازین بین المللی رفتار کنند. اصول و هنجارهای بین المللی در اسناد مکتوب و در حقوق بین الملل عرفی (هنجارهای تجویزی) نیز دیده می شود.

وی افزود: در زمینه درگیری‌ها و جنگ‌های نظامی، از قرن هجدهم به بعد، دولت‌ها تلاش کردند رفتارهای جنگ‌جویانه را تابع قوانین و مقررات قرار دهند. در نهایت، در درگیری های نظامی تعدادی غیرنظامی وجود دارند که باید جان آنها را نجات داد. سلاح های نظامی زیادی وجود دارد، اما باید از سلاح هایی استفاده کرد که آسیب جدی به نسل بشر وارد نمی کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: در قرن بیستم کنوانسیون های متعددی درباره قوانین جنگ وجود داشت که به کنوانسیون چهار ژنو معروف شد. در این کنوانسیون ها، رفتار جنگ طلبانه دولت ها تنظیم شده است. یعنی هیچ دولتی اجازه ندارد به هیچ وجه رفتار کند یا از سلاح استفاده کند. در دهه 1970 دو پروتکل به این کنوانسیون ها اضافه شد که مربوط به تلفات غیرنظامی بود.

وی همچنین سه اصل مهم و اساسی این کنوانسیون ها را ذکر و به تفصیل توضیح داد. ابتدا کدخدایی درباره اصل جدایی گفت: در جنگ باید بین نظامیان و غیرنظامیان تمایز قائل شد و عمداً به غیرنظامیان حمله نکرد. این اصل باید رعایت شود. اصل دوم اصل تناسب است. دو طرف درگیر در مناقشه نظامی باید در چارچوب قوانین عمل کنند. طرف‌های درگیری نمی‌توانند به بیمارستان‌ها، مراکز کمک‌های اجتماعی و تاسیسات آب و برق حمله کنند، همانطور که متاسفانه در روزهای اخیر شاهد حمله صهیونیست‌ها به بیمارستان‌ها و زیرساخت‌های کمک‌های اجتماعی مردم غزه بودیم.

سومین اصلی که کدخدایی به آن اشاره کرد، اصل منع استفاده از سلاح های خاص با قدرت تخریب بالا بود و ادامه داد: چون این سلاح ها آسیب های جدی به انسان وارد می کند، استفاده و کاربرد آنها ممنوع است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: رژیم صهیونیستی باید نسبت به اقدامات و جنایاتی که مرتکب می شود در مقابل جامعه جهانی پاسخگو باشد.

کدخدایی در بخشی دیگر از این گفت وگوی تلویزیونی درباره نقش نهادهای بین المللی گفت: علاوه بر این رژیم صهیونیستی به هیچ یک از قطعنامه ها عمل نکرده است. در روزهای اخیر شاهد بودیم که آمریکا و حامیان رژیم صهیونیستی از تصویب قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی حتی برای برقراری آتش بس در غزه جلوگیری کردند.

وی در این زمینه به سخنان دبیرکل سازمان ملل نیز اشاره کرد و گفت: دبیرکل سازمان ملل با وجود اینکه بسیار ضعیف در مورد جنگ غزه صحبت کرد، اما از سوی حامیان رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه جنگ باید متوقف شود مورد حمله قرار گرفت. . غزه نزدیک به دو دهه است که در محاصره کامل قرار دارد، اما دبیرکل این سازمان علیه گروه های مقاومت فلسطینی در غزه صحبت کرد.

کدخدایی گفت: متاسفانه ابزارهای بین المللی بیشتر در اختیار دولت های مقتدر است. نماینده دولت روسیه گفت که سازمان ملل گروگان جاه طلبی های برخی کشورهاست و این بیانیه گویای واقعیت امروز نهادهای بین المللی است.

کدخدایی رئیس کمیته ویژه حقوقی و بین المللی پیگیری ترور سردار قاسم سلیمانی در برنامه تلویزیونی افق فلسطین به تشریح آخرین وضعیت این پرونده پرداخت و ابتدا اظهار داشت: این روزها باید به یاد رهبر باشیم. حاج قاسم سلیمانی، بنیانگذار نهضت های مقاومت در منطقه، از صمیم قلب مجبور شد اشغالگران ظالم و جنایتکار را بیرون کند.

وی سپس اظهار داشت: پرونده دو بعد داخلی و بین المللی دارد. در بحث داخلی با تلاش قوه قضائیه، اتهامی تنظیم و به دادگاه ارائه شد و دادگاه در حال رسیدگی است. در صورت تکمیل مراحل وارد مراحل قضایی می شویم. از نظر حقوقی هم اکنون دادخواست ما تمام شده است که دادخواست خوبی است و منتظر انجام مراحل اداری آن هستیم.

عضو وکیل شورای نگهبان و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره جنبه بین المللی این پرونده نیز گفت: در سطح بین المللی ما یک دادگاه دادگستری داریم که دولت ها می توانند با توافق یکدیگر اقامه دعوی کنند. همچنین کنوانسیون 1973 را داریم که بر اساس آن دولت ها موظفند به مقامات عالی رتبه و مقامات کشورهای مختلف حمله نکنند. هم ایران و هم آمریکا عضو این کنوانسیون هستند و ما می توانیم بر اساس این کنوانسیون نظارت انجام دهیم.

رئیس کمیته ویژه حقوقی و بین المللی نظارت بر ترور سردار قاسم سلیمانی در پایان اعلام کرد: اقداماتی انجام شده و امیدواریم از این طریق بتوانیم جنایت آمریکایی ها را مسئولیت آن ها اعلام کنیم. نقض از طریق مقامات بین المللی

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=113975

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.