افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
2

هر رای ایرانی به جز یک رای مثبت، بازی در زمین رژیم صهیونیستی بود – خبرگزاری مهر ایران و جهان

  • کد خبر : 113865
هر رای ایرانی به جز یک رای مثبت، بازی در زمین رژیم صهیونیستی بود – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل رای به قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین را تشریح کرد و گفت: نظام اسلامی جمهوری ایران قطعا در بخش هایی از این قطعنامه مشکل دارد و با سیاست های تعریف شده و اصولی ایران در […]

به گزارش خبرگزاری مهر، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل رای به قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین را تشریح کرد و گفت: نظام اسلامی جمهوری ایران قطعا در بخش هایی از این قطعنامه مشکل دارد و با سیاست های تعریف شده و اصولی ایران در قبال فلسطین در تضاد است.

نماینده ایران در سازمان ملل افزود: این قطعنامه از سوی اتحادیه عرب به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شد و متن آن حتی در سازمان همکاری اسلامی مطرح نشد.

نماینده ایران در سازمان ملل توضیح داد: قطعا جمهوری اسلامی ایران در بخش‌هایی از این قطعنامه مشکل دارد و با سیاست‌های تعریف شده و اصولی کشورمان در قبال فلسطین در تضاد است، اما از سوی دیگر، صهیونیست‌ها رژیم و حامیانش سعی کردند اولاً عملیات مقاومت 15 مهر را یک اقدام تروریستی تلقی کنند که با همت و انسجام فراوان کشورهای اسلامی و همکاری چند کشور دیگر خنثی شد و ثانیاً سعی در ایجاد تفرقه بین کشورها داشت. این مصوبه باید با ضعیف ترین رای به تصویب برسد.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد افزود: همچنین لازم به ذکر است که به دلیل وجود برخی درگیری ها، جمهوری اسلامی ایران موافقت نکرد که حامی قطعنامه مورد نظر باشد.

این نماینده گفت: بنابراین، هر رأی ایرانی که به این قطعنامه مثبت نباشد، به بازی رژیم صهیونیستی و حامیان آن خواهد بود.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست فوق‌العاده خود درباره فلسطین، بعدازظهر جمعه به وقت محلی در تاریخ 27 اکتبر 2023 و 5 نوامبر همین ماه، قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی درباره درگیری‌های بین مقاومت فلسطین و مقاومت صهیونیستی را تصویب کرد. رژیم و خواستار آتش بس فوری بشردوستانه و توقف درگیری ها شد. در غزه بود. این قطعنامه با 120 رای موافق در مقابل 14 رای مخالف و 45 رای ممتنع تصویب شد و آمریکا به این قطعنامه رای منفی داد.

این قطعنامه پس از چهار بار تلاش شورای امنیت برای تصویب آن در مجمع عمومی تصویب شد اما ناکام ماند. با افزایش نگرانی ها در مورد تشدید جنگ، مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه خود بر “اهمیت جلوگیری از بی ثباتی بیشتر و تشدید خشونت در منطقه” تاکید کرد.

این مجمع همچنین از «همه طرف‌ها می‌خواهد حداکثر خویشتن‌داری را به خرج دهند و از همه کسانی که بر احزاب نفوذ دارند می‌خواهد در راستای این هدف تلاش کنند». قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد همچنین “هر گونه تلاش برای انتقال اجباری غیرنظامیان فلسطینی را به شدت رد می کند.”

انتظار می رود شورای امنیت سازمان ملل متحد دومین قطعنامه پیشنهادی برزیل درباره وضعیت فلسطین را نیز بررسی کند. قطعنامه قبلی پیشنهادی برزیل توسط ایالات متحده وتو شد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز پس از تصویب این قطعنامه در خصوص تاثیر تصویب آن اظهار داشت: مهمترین پیامی که قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای ملت فلسطین دارد حمایت از مردم مظلوم و مقاوم فلسطین و تمرکز بر مردم فلسطین است. موضوعی که باید آتش بس برقرار شود. انسانیت و همچنین کمک های بشردوستانه باید ایجاد شود.

امیر عبداللهیان نیز در این گفت و گو توضیح داد: قرار بود کشورها در نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص وضعیت فلسطین حضور داشته باشند و همه باید بر رسیدن به یک پیام واحد و راه حل سیاسی تمرکز کنند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران افزود: در این زمینه علاوه بر سخنرانی روسای هیئت ها و سفرای کشورها در سازمان ملل متحد، گروه کشورهای عربی و اسلامی موافقت کردند که قطعنامه ای در این زمینه داشته باشند. مجمع عمومی سازمان ملل متحد.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: زمانی که به تصویب این قطعنامه نزدیک می شدیم، یکی از کشورهای غربی پیشنهاد کرده بود که حماس به عنوان جنبش آزادیبخش فلسطین، به عنوان گروه و جنبش تروریستی در قطعنامه قرار گیرد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: با توجه به تلاش های زیادی که انجام شد، کارهای ارزشمندی که همکاران ما در نیویورک انجام دادند و رایزنی هایی که با کشورهای مختلف انجام شد، در نهایت در رای گیری که امروز (جمعه) انجام شد، پیشنهاد آن کشور در صورتی که انجام داد. از حمایت لازم برخوردار نشد و در نتیجه قطعنامه پیشنهادی با 120 رای مثبت به تصویب رسید و این پیام بسیار مهمی دارد که حماس یک جنبش آزادیبخش است و در چارچوب مقابله با اشغالگری عمل کرده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=113865

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.