افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
5

نماز آیات ماه گرفتگی امشب واجب است

  • کد خبر : 113854
نماز آیات ماه گرفتگی امشب واجب است

آفتاب نیوز: روز شنبه 6 نوامبر بین ساعت 23:06 تا 12:23 بامداد ماه از سایه زمین می گذرد و ماه گرفتگی جزئی رخ می دهد.این ماه گرفتگی از هر نقطه بالای افق قابل مشاهده خواهد بود. ماه گرفتگی جزئی در 71 درجه بالای افق در آسمان اصفهان رخ می دهد. حداکثر ماه گرفتگی در ساعت […]

آفتاب نیوز:

روز شنبه 6 نوامبر بین ساعت 23:06 تا 12:23 بامداد ماه از سایه زمین می گذرد و ماه گرفتگی جزئی رخ می دهد.این ماه گرفتگی از هر نقطه بالای افق قابل مشاهده خواهد بود. ماه گرفتگی جزئی در 71 درجه بالای افق در آسمان اصفهان رخ می دهد. حداکثر ماه گرفتگی در ساعت 23:45 رخ می دهد. زمانی که 12 درصد از قرص ماه را سایه زمین پوشانده است.

این ماه گرفتگی جزئی را می توان به راحتی با چشم غیرمسلح دید، اگرچه دوربین های دوچشمی معمولی نیز می توانند نمای فوق العاده ای از سطح ماه ارائه دهند. مشاهده ماه گرفتگی بر خلاف خورشید گرفتگی ایمن بوده و مشکل خاصی ایجاد نمی کند. ماه گرفتگی زمانی اتفاق می افتد که زمین بین ماه و خورشید قرار می گیرد و بر سطح ماه سایه می اندازد.

بر این اساس و بر اساس بیانات حجت الاسلام علیرضا محدنجاد، رئیس کمیته علمی دفتر رهبر انقلاب، اقامه نماز آیات در این ماه خسوف الزامی است.

نکاتی در مورد نماز آیات در شرایط مختلف:

(طبق فتوای حضرت آیت الله خامنه ای)

دلایل شرعی برای آیات نماز واجب.
نماز آیات از چهار جهت واجب است:

1. خورشید گرفتگی، حتی اگر مقدار کمی گرفته شود.

2. ماه گرفتگی، هر چند مقدار کمی از بین می رود.

3. زلزله.

4. هر رویداد غیرعادی که بیشترین ترس را در انسان ایجاد کند، مانند بادهای سیاه یا زرد غیرعادی، تاریکی شدید، فرو رفتن زمین و سقوط کوه، فریادهای آسمانی و آتشی که گاهی در آسمان ظاهر می شود.

توجه:

آن حادثه غیر از کسوف و زلزله باید موجب ترس و وحشت اکثریت مردم شود و حادثه ای که موجب ترس و وحشت نباشد یا باعث ترس و وحشت چند نفر شود باطل است.

وجوب نماز آیات فقط برای کسانی است که در شهر حادثه هستند و کسانی که در شهر متصل به شهر حادثه هستند به طوری که شهر واحد محسوب می شوند، حکومت خود را دارند.

اگر مرکز لرزه‌نگاری با ذکر تعداد زلزله‌های خفیف در منطقه‌ای را اعلام کند، ولی ساکن آنجا هنگام وقوع زلزله یا در زمان مربوط به آن، اصلاً آن را احساس نکند، نماز آیات بر او واجب نیست. .

هر زلزله اعم از شدید یا خفیف – حتی بعد از زلزله – اگر زلزله مستقلی محسوب شود، نماز آیات جداگانه دارد.

کیفیت آیات دعا.

نماز آیات دو رکعت است و هر رکعت پنج رکوع و دو سجده دارد و به چند طریق می توان آن را خواند:

1. طریق اول: بعد از نیت و تکبیر الاهرام، حمد و سوره را بخوان و به رکوع برو، سپس سرت را از رکوع بلند کن و دوباره حمد و سوره را بخوان، به رکوع برو، سپس از رکوع سر بلند کن. حمد و سوره را بخوان و به رکوع برو. باید راه برود و سر از رکوع بردارد و به همین ترتیب ادامه دهد تا رکعت پنج رکوع بخواند و قبل از هر رکوع حمد و سوره بخواند سپس سجده کند. و دو سجده به جا می آورد و سپس برای رکعت دوم قیام می کند و مانند رکعت اول به جا می آورد و دو سجده می کند و بعد از آن تشهد می خواند و سلام می دهد.

2. طریق دوم: بعد از نیت و تکبیر الاهرام، حمد یک آیه یا کمتر از یک سوره را می خواند و رکوع می کند و می گیرد و آیه دیگری از همان سوره را می خواند و به همین ترتیب تا سجده پنجم به بالا ادامه می دهد. به سوره ای که قبل از اتمام هر سجده قبل از آخرین سجده، آیه ای از آن خوانده، سپس سجده پنجم را بجا آورد و به سجده رفته و پس از اتمام دو سجده، برای رکعت دوم برخیز و حمد و آیه ای از سوره را بخواند. و به رکوع برود و به همان ترتیب در رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و اگر بخواهد برای هر رکوع یک آیه. اگر به یک سوره راضی شدی، سوره حمد را نخوانی. بیش از یک بار در رکعت اول.

توجه:
بنابر احتیاط واجب، «بسم الله الرحمن الرحیم» را نمی توان جزء سوره شمرد یا با آن رکوع کرد.

3. طریق سوم: یکی از رکعت ها را به یکی از دو طریق و رکعت دیگر را به گونه ای دیگر به جا آورد.

4. راه چهارم: باید سوره ای را که آیه ای از آن را در قیام خوانده اید قبل از رکوع اول، در قیام قبل از رکوع دوم، سوم یا چهارم کامل کنید که در این صورت خواندن سوره حمد در آن واجب است. بعدی . قیام پس از از سرگیری رکوع. و اگر قبل از رکوع سوم یا چهارم باشد باید یک سوره یا آیه ای از آن را بخواند و در این صورت واجب است آن سوره را قبل از رکوع پنجم تمام کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=113854

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.