افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
2

واکنش وزارت اقتصاد به ناراحتی یک رسانه از خواندن آمارهای مثبت اقتصادی

  • کد خبر : 113543
واکنش وزارت اقتصاد به ناراحتی یک رسانه از خواندن آمارهای مثبت اقتصادی

به گزارش بازار به نقل از وزارت اقتصاد، وزارت اقتصاد در پاسخ به گزارش 26/06/1402 روزنامه جهان صنعت با تیتر ذائقه آماری به تشریح شرایط اقتصادی کشور صریح و صمیمی پرداخت. ملاقات. با دانشجویان دانشگاه علامه در این سند به آمار رسمی مرکز آمار و بانک مرکزی توضیح داده شده است که بیان اینکه آمارهای […]

به گزارش بازار به نقل از وزارت اقتصاد، وزارت اقتصاد در پاسخ به گزارش 26/06/1402 روزنامه جهان صنعت با تیتر ذائقه آماری به تشریح شرایط اقتصادی کشور صریح و صمیمی پرداخت. ملاقات. با دانشجویان دانشگاه علامه در این سند به آمار رسمی مرکز آمار و بانک مرکزی توضیح داده شده است که بیان اینکه آمارهای ارائه شده از سوی وزیر اقتصاد «صرفاً بر اساس نتایج ناخالص حسابداری است» به معنای ابطال آمار اعلام شده توسط این مقام است. مسئولین.

طبیعی است که برای تحلیل شرایط اقتصادی و ترسیم وضعیت اقتصاد از آمار مراجع رسمی استفاده می شود که اقدامات دولت ها در حوزه اقتصاد چه نتایجی داشته و چه نتایجی دارد. آمارها اکنون به ما می گوید، نتیجه عملکرد دولت در برنامه «کنترل تورم» و «رونق تولید» است. اگر قرار نیست برای اندازه گیری بخش واقعی اقتصاد به آمارهای رشد اقتصادی تکیه کنیم، آن وقت باید به چه داده هایی تکیه کنیم؟

بر اساس گزارش بانک مرکزی، در سه ماهه نخست امسال اقتصاد کشور با نفت ۶.۲ درصد و بدون نفت ۵.۷ درصد رشد داشته است. البته کیفیت رشد برای دولت مهم بود.

اگرچه رشد بخش نفت در بهار امسال 16.4 درصد بود، اما سایر بخش‌های اقتصادی نیز توانستند رشد بالایی داشته باشند. گروه صنایع و معادن که بهار سال گذشته رشد صفر درصدی داشتند در بهار امسال 3.7 درصد رشد کردند. بخش صنعت 4.2 درصد رشد کرد. بخش کشاورزی که در بهار سال گذشته 2 درصد رشد داشت، امسال 2.2 درصد رشد کرد. یا رشد گروه خدمات با وجود رشد 2.3 درصدی در بهار سال گذشته، امسال 6.2 درصد افزایش یافت. همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار، رشد اقتصادی با نفت 7.9 درصد و بدون نفت 6.1 درصد بوده است.

بر اساس این آمار رشد بخش نفت 19.8 بوده است، اما سایر بخش ها نیز رشد متعادلی را تجربه کرده اند و بر اساس اعلام مرکز آمار، تمامی گروه های اقتصادی کشور به جز گروه کشاورزی رشد اقتصادی مثبتی داشته اند. علیرغم رشد 4.8 درصدی در بهار سال گذشته، این صنعت در سال جاری 3.6 درصد رشد کرد که نشان از پایداری رشد این بخش دارد. علیرغم رشد منفی در دوره های قبل، بخش ساختمان در بهار امسال توانست رشد مثبت 4.7 درصدی را ثبت کند. بخش معدن با رشد مثبت 1.3 درصدی و گروه خدمات 9.3 درصد رشد داشته است.

در مورد اینکه نتایج عملی این آمارها چه خواهد بود، با بررسی همزمانی رشد اقتصادی با برخی شاخص های دیگر می توان به تحلیل درستی رسید. در بررسی رشد اقتصادی در بهار 1402 توجه به تولید ناخالص داخلی نیز حائز اهمیت است که بر اساس گزارش بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی کشور در سال 1401 به قیمت ثابت سال 1395 معادل 1515399 میلیارد تومان بوده است. ، و این رقم بالاترین سطح در تاریخ اقتصادی کشور است. بر این اساس می توان گفت با شروع سال 1401 هر رشد اقتصادی مثبت رکورد جدیدی در تولید ناخالص داخلی کشور خواهد داشت.

از طرفی رشد اقتصادی مثبت 6.2 درصدی در بهار 1402 پس از رشد مثبت 6.67 درصدی در بهار 1400 و حدود 1.9 درصدی در بهار 1401 حاصل شد که نشان دهنده تداوم رشد مثبت اقتصادی است. در این میان، اگر روند رشد اقتصادی را بررسی کنیم، می بینیم که رشد اقتصادی در سه سال گذشته روندی افزایشی را دنبال کرده است، به طوری که رشد اقتصادی از 1.9 درصد در بهار 1401 به 3.9 درصد در تابستان رسیده است. 9/4 درصد در پاییز به 3/5 درصد در زمستان 1401 و نهایتاً 2/6 درصد در بهار 1402 رسید. البته آمار رشد اقتصادی تابستان هنوز اعلام نشده است، اما برخی آمارها و گزارشات دیگر از جمله گزارش پژوهشی. مرکز و موسسه تحقیقات پولی و بانکی که رشد شرکت‌های بزرگ صنعتی را ارزیابی می‌کنند، بخشی از تحولات بخش واقعی اقتصاد در فصل تابستان را بیان می‌کنند.

بر این اساس، شاخص تولید صنایع بزرگ کشور در تیرماه نسبت به تیرماه سال گذشته 6.7 درصد رشد داشته و در مردادماه امسال نسبت به مردادماه سال گذشته 9.2 درصد رشد نشان می دهد. در تیرماه از 13 حوزه صنعتی، 9 حوزه رشد مثبت و در مردادماه 10 حوزه رشد مثبت و در تیرماه 6 حوزه صنعتی و 7 حوزه صنعتی رشد 2 رقمی داشته اند.

اگرچه در شهریور ماه سال جاری شاهد کاهش 3.8 درصدی رشد تولید نسبت به شهریور ماه سال گذشته هستیم، اما در شهریورماه امسال شاهد رشد 5 درصدی شاخص مذکور نسبت به مردادماه سال جاری هستیم. یکی دیگر از ویژگی های رشد اقتصادی در سال 1401 و بهار 1402 رشد مثبت تشکیل سرمایه ثابت است. در دهه 90 نرخ تشکیل سرمایه ثابت در اقتصاد ایران روندی نزولی داشت و در مجموع تشکیل سرمایه ثابت از سال 1390 تا سال 1400 با کاهش 47 درصدی مواجه شد اما از سال 1401 به بعد شاهد روند مثبت تشکیل سرمایه ثابت در ایران هستیم. اقتصاد در سال 1401 میزان تشکیل سرمایه ثابت ناخالص 7/6 درصد و در بهار 1402 2 درصد بود.

رشد همزمان تشکیل سرمایه ثابت و رشد تولید ناخالص داخلی در تمامی بخش‌ها اعم از کشاورزی، صنعت، نفت، تولید و معدن، تفاوت زیادی را در رشد اقتصادی سال 1401 و بهار 1402 نسبت به دهه 90 نشان می‌دهد.

در دهه 90 حتی در سال هایی که رشد اقتصادی مثبت بود، تشکیل سرمایه ثابت منفی بود و لازم به یادآوری است که یکی از مولفه های ثبات رشد اقتصادی، فرآیند تشکیل سرمایه ثابت در اقتصاد است. .

اما در مورد تورم، نگاهی به گزارش مرکز آمار از نرخ تورم شهریور 1402 نشان می دهد که نرخ تورم نقطه به نقطه شهریور ماه امسال نسبت به ابتدای سال به 39.5 درصد رسیده است. تورم (در اسفند 54 درصد بود)، 16 واحد درصد کاهش داشته است، بنابراین چنین کاهشی در نیمه اول سال در دوره های اخیر نادر بوده است.

همچنین بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار از تورم کالاها و مواد غذایی، نرخ تورم نقطه‌ای مواد غذایی در شهریورماه امسال پس از تورم بالای شهریور سال گذشته به حدود ۳۷ درصد کاهش یافت. که به دلیل حذف ارز ترجیحی 75.4 درصد بوده است. تورم در این بخش تقریبا به نصف کاهش یافته است. همچنین از حدود 52 قلم کالای موجود در سبد کالای موجود در محاسبات مرکز آمار، حدود 32 قلم کالا زیر نرخ تورم نقطه به نقطه 39.5 واحد درصد تغییر قیمت داشته اند.

مسلماً این آمار برای دانش آموزان برای اطلاع از وضعیت اقتصادی کشور قابل درک و قابل اعتماد است و متوجه تغییر جهت خواهند شد و قطعاً به مرور زمان در معیشت مردم ملموس خواهد شد. زیرا به عنوان یک قاعده کلی کاهش تورم به معنای کاهش قیمت نیست. بلکه نرخ رشد قیمت ها کند می شود و به تدریج برای مردم ملموس می شود. به طور حتم سیاست های دولت برای کنترل رشد نقدینگی، کاهش انتظارات تورمی، مجموع سیاست های ارزی دولت و بانک مرکزی در نیمه اول سال جاری همراه با انضباط مالی دولت توانسته نرخ را کاهش دهد. تورم در نیمه اول سال جاری و با توجه به تداوم این سیاست ها می توان انتظار داشت تا 6 ماه دیگر این روند ادامه یابد.

اینکه صحبت از راه حل های درون زا و وابستگی به قدرت داخلی است، مربوط به همین سیاست هاست که همانطور که گفته شد موثر بوده است. مابقی در حوزه دیپلماسی اقتصادی، انتخاب دولت انزواطلب در رابطه با کشورهای همسایه اصلا دیپلماسی فعالی نبود و از نزدیک دنبال می شود. به توافقات شانگهای و بریکس پایبند باشید، منابع ارزی را آزاد کنید و غیره. یعنی کارآمدی این دیپلماسی فعال و غلبه بر رویکردی که سال ها کشور را در انتظار دید مثبت غرب و در جریان آن تورم 40 درصدی قرار داد. این میراث آن چشم انداز است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=113543

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.