افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
5

گیربکس اتوماتیک چیست و چگونه کار می کند؟

  • کد خبر : 110302
گیربکس اتوماتیک چیست و چگونه کار می کند؟

گیربکس اتوماتیک چیست؟ گیربکس اتوماتیک یکی از مهم ترین قطعات خودرو به حساب می آید که به دلیل حساسیت بالایی که دارد باید پس از مشاهده هرگونه آسیب در اسرع وقت نسبت به درمان آن اقدام کرد. تعمیر گیربکس اتوماتیک ماشینت را ببر در غیر این صورت آسیب جدی به سایر قسمت های خودرو از […]

گیربکس اتوماتیک چیست؟

گیربکس اتوماتیک یکی از مهم ترین قطعات خودرو به حساب می آید که به دلیل حساسیت بالایی که دارد باید پس از مشاهده هرگونه آسیب در اسرع وقت نسبت به درمان آن اقدام کرد. تعمیر گیربکس اتوماتیک ماشینت را ببر در غیر این صورت آسیب جدی به سایر قسمت های خودرو از جمله سایر قسمت های گیربکس وارد می کند و خودرو با مشکلات زیادی مواجه می شود.

امروزه میلیون ها و حتی میلیاردها خودرو در جهان وجود دارد که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند و عملکردهای ویژه ای را به راننده و سرنشینان ارائه می دهند. با این حال همه این خودروها دارای گیربکس هستند. گیربکس های اتوماتیک یا گیربکس یکی از قطعات حیاتی خودروها محسوب می شوند که وظیفه انتقال نیرو از موتور به چرخ ها را بر عهده دارند.

طی سال‌هایی که خودروها تولید شده‌اند، گیربکس‌ها پیشرفت زیادی کرده و کارایی و بهره‌وری آن‌ها هر روز افزایش یافته است. امروزه رایج ترین و پرکاربردترین نوع گیربکس، گیربکس اتوماتیک است که در آن دنده ها به صورت اتوماتیک تعویض می شوند. در ادامه به معرفی آنها می پردازیم و نحوه عملکرد آنها را بررسی می کنیم.

گیربکس اتوماتیک چگونه کار می کند؟

برای درک نحوه عملکرد گیربکس ابتدا باید بدانیم گیربکس اتوماتیک چیست؟? و نقش آن در خودرو چیست؟ به طور کلی می توان گفت گیربکس های اتوماتیک آنها بسیار پیشرفته و پیچیده هستند، بسیار پیشرفته تر از گیربکس های دستی هستند و در صورت خرابی باید تعویض شوند. تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک. برای حل مشکلاتتان به صورت تخصصی با او مشورت کنید.

در خودرو وظیفه تولید نیروی محرکه بر عهده موتور است. موتورهای بنزینی و دیزلی محدوده سرعت خاصی دارند. گیربکس های اتوماتیک آنها این مشکل را حل می کنند و به خودرو اجازه می دهند محدوده سرعت زیادی داشته باشد.

گیربکس اتوماتیک یا گیربکس اتوماتیک مجموعه ای از چرخ دنده ها و قطعاتی است که نیروی حرکتی را از موتور به میل لنگ منتقل می کند. گیربکس اتوماتیک می تواند با دنده های خود سرعت و قدرت خودرو را کم و زیاد کند و حتی جهت حرکت آن را تغییر دهد. حرکت ماشین به عقب بدون گیربکس امکان پذیر نیست.

در گیربکس اتوماتیک چندین دنده وجود دارد که اندازه های متفاوتی دارند و هر کدام مقداری گشتاور را به محور محرک و در نهایت به چرخ ها منتقل می کنند. دنده های بزرگتر گشتاور بیشتری را به چرخ ها منتقل می کنند و باید هنگام استارت زدن، حرکت در سرعت های پایین یا مسیرهای سنگین استفاده شوند. هر چه دور موتور بیشتر باشد و سرعت ماشین بیشتر باشد باید از دنده های کوچکتری استفاده کرد.

اجزای گیربکس اتوماتیک

  • مبدل گشتاور
  • مجموعه دنده (خورشیدی)
  • سیستم کنترل
  • کامپیوتر مرکزی (ESU)
  • شیر برقی یا برقی.

تفاوت بین گیربکس اتوماتیک و دستی

مهم ترین تفاوت این دو نوع گیربکس در رانندگی با این نوع خودرو است. در خودروهای با گیربکس دستی، راننده باید بسته به سرعت موتور، وضعیت جاده و سرعت مورد نظر، دنده را از طریق اهرم دنده و پدال کلاچ تعویض کند. در خودروهای با گیربکس اتوماتیکتقریباً هیچ چیزی از راننده لازم نیست و تعویض دنده کاملاً خودکار انجام می شود.

یکی گیربکس اتوماتیک مشکلات رانندگی را کاهش می دهد. برای بسیاری از افراد یادگیری نحوه تعویض صحیح دنده و استفاده از کلاچ دشوار است و گیربکس های اتوماتیک این مشکل را حل کرده اند و با کمک آنها رانندگی بسیار آسان تر می شود. علاوه بر این به دلیل کاهش وظایف، تمرکز راننده افزایش یافته و احتمال تصادفات کاهش می یابد.

انواع گیربکس اتوماتیک

انواع گیربکس اتوماتیک

گیربکس های اتوماتیک انواع مختلفی دارند و عملکرد هر کدام با دیگری متفاوت است. در زیر سه نوع از آنها را با هم بررسی می کنیم:

گیربکس های AMT

گیربکس های نیمه اتوماتیک که گاهی اوقات به گیربکس های دستی بدون کلاچ نیز معروف هستند، قطعات مشترک زیادی با گیربکس های دستی دارند و شباهت های زیادی بین این دو دیده می شود. در این نوع گیربکس پدال کلاچ برداشته شده و کاملا اتوماتیک است. گیربکس های AMT دارای دو مدل نیمه اتوماتیک و اتوماتیک می باشند. در مدل نیمه اتوماتیک کلاچ وجود ندارد اما همچنان راننده وظیفه تعویض دنده را بر عهده دارد. در مدل های اتوماتیک تعویض دنده بر اساس نکات از پیش برنامه ریزی شده و البته وضعیت جاده انجام می شود.

به طور کلی گیربکس اتوماتیک مصرف سوخت بیشتری نسبت به گیربکس دستی دارد. با این حال، در بین مدل های اتوماتیک، گیربکس AMT سوخت کمتری مصرف می کند و کارایی بیشتری دارد.

گیربکس های نسبت متغیر (CVT)

در گیربکس های معمولی از دنده های مختلفی برای تغییر گشتاور انتقالی به چرخ های خودرو استفاده می شود. در گیربکس های CVT هیچ دنده ای وجود ندارد و یک جفت قرقره که توسط یک تسمه به هم متصل شده اند جایگزین دنده ها می شوند. حرکت این قرقره ها نسبت های انتقال متفاوتی را ایجاد می کند تا گشتاور مناسب در نهایت به میل لنگ منتقل شود. در گیربکس های معمولی به دلیل تعداد دنده های محدود، ضرایب دنده ها نیز محدود است، اما در گیربکس های CVT نسبت های دنده بی نهایت وجود دارد. این ویژگی مهم ترین مزیت گیربکس های CVT نسبت به رقبای خود است.

گیربکس اتوماتیک دوکلاچه (DCT)

در گیربکس های دستی، زمانی که راننده پدال کلاچ را فشار می دهد، موتور برای چند لحظه از جعبه دنده جدا می شود و تعویض دنده در همان لحظه اتفاق می افتد. گیربکس های دو کلاچه همانطور که از نام آن پیداست از دو کلاچ برای تعویض دنده استفاده می کنند. یکی از کلاچ ها وظیفه تعویض دنده های زوج و دیگری وظیفه تعویض دنده های فرد را بر عهده دارد. گیربکس های DCT به دلیل وجود دو کلاچ همیشه ارتباط خود را با موتور حفظ می کنند و جریان نیرو قطع نمی شود. مهمترین مزیت این نوع گیربکس سرعت بالای تعویض دنده است. در یک گیربکس اتوماتیک معمولی، تعویض دنده معمولاً نیم ثانیه طول می کشد. در حالی که در گیربکس های DCT، تعویض دنده تنها در هشت میلی ثانیه انجام می شود.

دامنه استفاده از گیربکس اتوماتیک

در سال 2015، تقریباً چهل و سه درصد از خودروهای تولید شده در سراسر جهان گیربکس دستی داشتند و در سال 2020، این رقم به 37 درصد کاهش یافت. خودروهای با گیربکس اتوماتیک در آمریکا خیلی زودتر از اروپا محبوب شدند و دلیل اصلی آن کاهش قیمت سوخت در آمریکا بود. در سال 1997، ده تا دوازده درصد از خودروها در اروپا دارای گیربکس دستی بودند. اما مدت ها قبل از آن، در سال 1957، بیش از هشتاد درصد خودروها در ایالات متحده به گیربکس اتوماتیک مجهز بودند.

نتیجه

در این مقاله سعی بر این است که انواع گیربکس های اتوماتیک را ارائه کرده و نحوه عملکرد هر یک را شرح دهیم. گیربکس های دستی علیرغم مصرف سوخت کمتر، سایش بیشتری نسبت به گیربکس های اتوماتیک دارند و رانندگی با آن ها دشوارتر است. البته هنوز افراد زیادی هستند که نوع دستی را به اتوماتیک ترجیح می دهند.

گیربکس های اتوماتیک نیاز به مراقبت دارند و در صورت غفلت ممکن است دچار مشکل شوند. اگر گیربکس اتوماتیک خودروی شما مشکلی دارد می توانید به سایت تک گیربکس مراجعه کنید. کارگاه تعمیر گیربکس انفرادی. یکی از بهترین تعمیرگاه های گیربکس اتوماتیک در ایران است که در تهران واقع شده و با بهره گیری از تعمیرکاران آموزش دیده و مجرب بهترین خدمات ممکن را به مشتریان خود ارائه می دهد.

منبع: takgearbox.com

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=110302

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.