افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
2

علت تپش قلب بعد از خواب چیست؟

  • کد خبر : 109941
علت تپش قلب بعد از خواب چیست؟

الهه جعفرزاده: ضربان قلب سریع در ابتدای روز و بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب می تواند دلایل زیادی داشته باشد که برخی از آنها عبارتند از: اضطراب استرس و اضطراب باعث ترشح هورمون های استرس می شود. این هورمون ها به نوبه خود می توانند ضربان قلب و فشار خون را افزایش دهند. […]

الهه جعفرزاده: ضربان قلب سریع در ابتدای روز و بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب می تواند دلایل زیادی داشته باشد که برخی از آنها عبارتند از:

اضطراب

استرس و اضطراب باعث ترشح هورمون های استرس می شود. این هورمون ها به نوبه خود می توانند ضربان قلب و فشار خون را افزایش دهند. سطوح بالاتر اضطراب می تواند علائم شدیدتری ایجاد کند. اگر از افسردگی رنج می برید یا اضطراب و استرس زیادی دارید، ممکن است صبح با ضربان قلب از خواب بیدار شوید.

قند خون

پس از عبور از روده کوچک، قندی که مصرف می کنید جذب جریان خون می شود. مصرف زیاد شیرینی ها باعث افزایش قند خون می شود. این پدیده به لوزالمعده می‌گوید انسولین ترشح کند و آنچه را که می‌تواند به انرژی تبدیل کند. بدن شما ممکن است افزایش قند خون و انرژی را به عنوان استرس تفسیر کند و هورمون های استرس را آزاد کند. علاوه بر ضربان قلب سریع، ممکن است عرق کنید و سردرد داشته باشید که برخی افراد آن را «سردرد قندی» می نامند. کربوهیدرات های تصفیه شده، مانند نان سفید یا پاستا، می توانند همین اثر را داشته باشند، به خصوص در افراد مبتلا به دیابت.

علت تپش قلب بعد از خواب چیست؟

فیبریلاسیون دهلیزی

فیبریلاسیون دهلیزی (AFib) شایع‌ترین نوع ضربان قلب نامنظم است و زمانی رخ می‌دهد که حفره‌های فوقانی قلب با حفره‌های پایینی هماهنگ نباشند. فیبریلاسیون دهلیزی معمولا باعث ضربان قلب سریع می شود. AFib خود خطر جدی ایجاد نمی کند، اما در برخی موارد می تواند خطر نارسایی قلبی را افزایش دهد و نیاز به درمان داشته باشد.

آپنه خواب

آپنه خواب یا آپنه خواب یک اختلال خواب است که باعث توقف یا کند شدن تنفس برای مدت کوتاهی (اما به تعداد زیاد) در طول خواب می شود که هر توقف چند ثانیه طول می کشد. تحقیقات انجام شده در سال 2018 نشان می دهد که آپنه خواب خطر ضربان قلب نامنظم را افزایش می دهد. کاهش ناگهانی سطح اکسیژن خون می تواند فشار خون را افزایش دهد و بر سیستم قلبی عروقی فشار وارد کند.

علت تپش قلب بعد از خواب چیست؟

کافئین

کافئین یک محرک طبیعی است که معمولا در قهوه، چای و کاکائو یافت می شود. این ماده مغز و سیستم عصبی مرکزی را برای افزایش هوشیاری تحریک می کند. در برخی افراد، کافئین بیش از حد می تواند ضربان قلب و فشار خون را افزایش دهد و باعث عصبی شدن و اضطراب شود.

علت تپش قلب بعد از خواب چیست؟

ترور شب

کابوس ها و رویاهای ناخوشایند باعث می شود با تپش قلب از خواب بیدار شوید. وحشت شبانه نوعی اختلال خواب است که در آن فرد در حالت ترس از خواب بیدار می شود. این اختلال در کودکان خردسال بیشتر دیده می شود.

سرماخوردگی یا تب

هر گونه تغییر شدید در دمای بدن، مانند تب یا لرز، می تواند باعث تغییر در ضربان قلب شود. در چنین شرایطی، بدن با تحریک فرآیندهایی برای تنظیم دما واکنش نشان می دهد که شامل انبساط و انقباض عروق خونی در پوست می شود. در چنین شرایطی ضربان قلب افزایش می یابد زیرا بدن برای حفظ دمای طبیعی خود (37 درجه سانتیگراد) باید بیشتر تلاش کند.

علت تپش قلب بعد از خواب چیست؟

تیروئید پرکار

پرکاری تیروئید شرایطی است که در آن غده تیروئید بیش از حد تیروکسین تولید می کند. این وضعیت می تواند متابولیسم را تسریع کند و باعث ضربان قلب سریع یا نامنظم و کاهش وزن ناخواسته شود.

نوسانات هورمونی

نوسانات هورمونی در دوران قاعدگی، بارداری و یائسگی می تواند باعث نامنظم شدن ضربان قلب شود. در طول چرخه قاعدگی، سطح استروژن و پروژسترون افزایش و کاهش می یابد. طبق تحقیقات سال 2016، چرخه قاعدگی می تواند بر ضربان قلب تأثیر بگذارد. همچنین ممکن است در دوران بارداری تپش قلب را تجربه کنید. افزایش مقدار خون در بدن شما در دوران بارداری می تواند باعث شود که قلب شما ۱۰ تا ۲۰ بار در دقیقه سریعتر از حد طبیعی بزند. در دوران پیش از یائسگی و یائسگی، کاهش تولید استروژن با افزایش ضربان قلب همراه است. این می تواند باعث تپش قلب مکرر و آریتمی های بی ضرر شود.

علت تپش قلب بعد از خواب چیست؟

چگونه تپش قلب شدید را تسکین دهیم؟

تپش قلب معمولاً نیازی به درمان ندارد مگر اینکه قبلاً به پزشک مراجعه کرده باشید و بیماری قلبی زمینه ای برای شما تشخیص داده شده باشد. علائم و شدت ضربان قلب نامنظم در عرض چند ثانیه پس از بیدار شدن از خواب با چند نفس عمیق و حفظ آرامش از بین می رود. همچنین سعی کنید از محرک هایی مانند استرس و اضطراب که باعث تندتر شدن ضربان قلب شما می شود، اجتناب کنید.

بیشتر بخوانید:

آیا ضربان قلب آهسته نگران کننده است؟

هشدار! تجربه این پنج حالت در هنگام خواب خطرناک است

5 عادت بدی که باعث بی خوابی می شود

چه چیزی باعث می شود شب ها بیدار بمانید؟/ 8 مضرات بی خوابی

آبنما: خط سلامت

۴۷۲۳۲

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=109941

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.