افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
4

سازوکار تعیین اعتبار برای دانشگاه ها و پژوهشگاه ها مشخص شد.

  • کد خبر : 109225
سازوکار تعیین اعتبار برای دانشگاه ها و پژوهشگاه ها مشخص شد.

به گزارش بازار، نمایندگان در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه 10 آبان ماه) شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه با بند (الف) ماده 96 لایحه قانون مذکور با 180 رای. موافق، 3 رای مخالف و 7 رای ممتنع، مجموعا 205 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. به استناد بند الف ماده […]

به گزارش بازار، نمایندگان در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه 10 آبان ماه) شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه با بند (الف) ماده 96 لایحه قانون مذکور با 180 رای. موافق، 3 رای مخالف و 7 رای ممتنع، مجموعا 205 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

به استناد بند الف ماده 96 لایحه مذکور؛ برای دستیابی به اهداف آموزش عالی، تنظیم رابطه بین آموزش و اشتغال، بهبود پاسخگویی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری به نیازهای بازار کار و تقاضای اجتماعی، افزایش جذابیت تحصیل در رشته های اولویت دار کشور. حذف رشته های غیر ضروری و تامین مالی آموزش عالی. بر اساس اصل سی ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نظارت (کنترل) کیفی و کمی خدمات آموزشی توسط وزارتخانه های علوم انجام می شود. ، سازمان تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی از منابع عمومی.

الف- سازمان موظف است با همکاری وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آیین‌نامه نحوه تعیین اعتبارات دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی و مؤسسات تحقیقاتی را بر اساس مولفه‌های هر دانشجو تهیه کند. . ، عضو هیأت علمی، حق خدمت محلی، سرانه داده های علمی، میزان خدمات ارائه شده به دانشجویان، انواع رشته ها اعم از نظری، کاربردی و عملی و مقاطع تحصیلی ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون باید باشد. تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

پس از بررسی بند الف، نمایندگان با 139 رأی موافق، 49 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر در جلسه با تبصره (1) این بند از ماده 96 موافقت کردند.

این موضوع در تبصره (1) بند (الف) ماده 96 این لایحه مقرر شده است. سازمان تأمین اجتماعی موظف است قراردادهای پژوهشی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی مصوب وزارت‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و قراردادهای مرتبط با تولید را تسویه کند. محصولات دانش بنیان مصوب معاونت علمی، فناوری و اقتصادی ریاست جمهوری، بدون اعمال ضرایب حق بیمه و مستقل از سایر قراردادهای موسسه بدون قید و شرط، مبانی ریاست را بررسی و صادر کند.

دکتر محمدباقر قالیباف در بررسی تبصره های (2)، (3) و (4) بند (الف) ماده مذکور اظهار داشت: تبصره های مذکور قابل طرح نیست و آنها را تایید کردند.

طبق تبصره 2؛ سازمان موظف است طی سالهای اجرای برنامه، سرانه دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای را تا رسیدن به میانگین تعداد دانشجویان فنی کشور افزایش دهد.

همچنین در تبصره 3 ذکر شده است. دانشگاه جامع اسلامی در تمامی رشته ها با استفاده از فناوری روز و هوشمند و با بهره گیری از ظرفیت دانشگاه حوزوی بر اساس اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی برای پذیرش دانشجو با اولویت دانشجویان خارجی تأسیس شده است.

تبصره 4- دانشگاه‌هایی که بیش از پنجاه درصد (50%) اعتبار خود را در بودجه‌های سالانه دولت اختصاص می‌دهند، صرف نظر از اینکه وابسته به مؤسسات و سازمان‌ها باشند. حسب مورد به پیشنهاد هیأت امنای آنها به عنوان دانشگاه دولتی تعیین و اساسنامه آنها به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی می رسد.

همچنین نمایندگان با 156 رای موافق، 4 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 193 نماینده حاضر در جلسه با بند ب ماده 96 لایحه مذکور موافقت کردند.

به استناد بند ب ماده 96 لایحه مذکور؛ دانشجویان مستعد و ممتاز دانشگاهی که در رشته های مورد نیاز کشوری با سقف بیست درصد (20%) ظرفیت رشته محل های روزانه و بر اساس ظرفیت سال اول پذیرش می شوند با شرط تا به با حفظ کیفیت آموزشی، هزینه حضور تحصیلی از طریق صندوق رفاه دانشجویان پرداخت خواهد شد.

آیین نامه اجرایی این بند ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون به پیشنهاد وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=109225

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.