افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
5

لمینت دندان؛ روش کار و عوارض + تفاوت آن با کامپوزیت.

  • کد خبر : 108755
لمینت دندان؛  روش کار و عوارض + تفاوت آن با کامپوزیت.

آیا از ظاهر دندان های خود ناراضی هستید؟ داشتن لبخندی زیبا و دندان های تمیز برای همه ما مهم است. امروزه با پیشرفت علم پزشکی شاهد درمان های جدیدی هستیم که علاوه بر سلامت دندان ها، زیبایی آن ها را نیز مد نظر قرار می دهد. لمینت دندان یکی از این درمان هاست. دندانپزشک با […]

آیا از ظاهر دندان های خود ناراضی هستید؟ داشتن لبخندی زیبا و دندان های تمیز برای همه ما مهم است. امروزه با پیشرفت علم پزشکی شاهد درمان های جدیدی هستیم که علاوه بر سلامت دندان ها، زیبایی آن ها را نیز مد نظر قرار می دهد. لمینت دندان یکی از این درمان هاست. دندانپزشک با این روش لبخند شما را طراحی می کند و زیبایی و جذابیت چهره شما را افزایش می دهد. در این مقاله با ما همراه باشید تا به دنیای لمینت های دندان سفر کنیم و به سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

لمینت دندان چیست؟

لمینت یکی از روش های درمان دندان است که ظاهر زیبایی دارد. بیمارانی که دندان هایشان به دلایل مختلف به مرور زمان تغییر رنگ داده یا دندان های شکسته و ناصافی دارند می توانند با استفاده از لمینت دندان های خود را صاف و سفید کنند. لمینت دندان یک پوشش سرامیکی بسیار نازک است که روی دندان ها قرار می گیرد. ضخامت این روکش به قدری کم است که متوجه آن نمی شوید و مشکلی برای شما ایجاد نمی کند. روکش های لمینت به شکل دندان های شما ساخته می شوند و سپس توسط دندانپزشک بر روی دندان های شما نصب می شوند. ماندگاری لمینت 7 تا 10 سال است و با مراقبت های بهداشتی می توانید عمر مفید آن را افزایش دهید. پس از گذشت این مدت، برای برداشتن لمینت های قدیمی و نصب روکش لمینت جدید باید دوباره به پزشک مراجعه کنید.

شاید نام لمینت متحرک دندان را شنیده باشید. لمینت متحرک دندان یک پوشش موقتی است که می توانید از داروخانه تهیه کرده و روی دندان های خود قرار دهید. این نوع لمینت برای استفاده کوتاه مدت طراحی شده است و نمی توان همیشه از آن استفاده کرد.

نحوه انجام لمینت دندان.

روش لمینت دندان عوارض خاص خود را دارد. در اولین مراجعه شما به دندانپزشک، او از دندان های شما عکس می گیرد تا تصویر واضحی از داخل دهان شما داشته باشد. پس از این، پزشک دندان های شما را تمیز می کند. در این مرحله پزشک بخشی از مینای دندان را برمی دارد تا سطح آن برای لمینت آماده شود. سپس قالبی از دندان ها می سازند تا لمینت مناسب شما را بسازند. قبل از کاشت لمینت، پزشک روکش های آماده شده را روی دندان های شما قرار می دهد و بررسی می کند که آیا با فرم دندان شما مطابقت دارند یا خیر. اگر نتیجه آن چیزی نباشد که دندانپزشک می خواهد، روکش ها را اصلاح می کند.

زمانی که دندانپزشک از نتایج راضی بود، ونیرهای لمینت را روی دندان ها قرار می دهد. لمینت را با استفاده از یک نوع تشعشع ثابت می کند. پس از انجام این کار، برنامه امتحان نهایی برای شما تنظیم می شود. در طول جلسه معاینه، پزشک لمینت ها را بررسی می کند تا مطمئن شود که لثه ها با روکش لمینت سازگار شده اند.

عوارض لمینت دندان.

یکی از عوارض جانبی رایج لمینت دندان کاهش تحمل تغییرات دما است. هنگامی که دندان ها لمینت می شوند، دندان ها به سرما و گرما حساس تر می شوند. در نتیجه نمی توانید غذاها و نوشیدنی های خیلی گرم یا سرد را به راحتی بخورید. علاوه بر این، کف لمینت نمی تواند فشار بیش از حد را تحمل کند. یعنی بیماران از خوردن یا جویدن غذاهای سفت خودداری کنند.

مراقبت های پس از درمان

درمان لمینت نیاز به مراقبت خاصی ندارد. بعد از این درمان رژیم غذایی متفاوتی نخواهید داشت. پزشک شما ممکن است به سادگی از شما بخواهد که غذاهای لک زا کمتر بخورید. بهتر است نوشیدنی های کمتری مانند قهوه بنوشید یا بعد از نوشیدن آن ها دندان های خود را مسواک بزنید.

بهداشت دهان قبل و بعد از لمینت یکسان است. شما باید به طور مرتب از مسواک، خمیر دندان و دهانشویه استفاده کنید تا خطر پوسیدگی را کاهش دهید.

تفاوت لمینت و کامپوزیت

کامپوزیت ها و لمینت های دندان، درمان های زیبایی دندان هستند که ظاهر و لبخند شما را تغییر می دهند. هر دو روش درمانی کم تهاجمی هستند و در زمان کوتاهی انجام می شوند. در هر دو روش، یک لایه نازک از مواد به دندان ها چسبانده می شود و رنگ، اندازه و شکل دندان ها را بهبود می بخشد. لمینت و کامپوزیت معمولا برای بین 6 تا 10 دندان در هر فک انجام می شود. تفاوت لمینت و کامپوزیت در مواد تشکیل دهنده آنهاست. این تفاوت باعث می شود مراحل درمان و ویژگی های ظاهری هر فرد متفاوت باشد.

در جلسه معاینه اولیه، پزشک وضعیت دندان های شما را بررسی می کند و به شما می گوید که کدام درمان برای شما مناسب است. گاهی هر دو درمان برای بیمار امکان پذیر است و گاهی یکی از درمان ها برای شما بهتر است. گاهی هیچ یک از این دو روش درمانی امکان پذیر نیست و باید ارتودنسی یا جراحی فک انجام شود.

به طور کلی اگر به دنبال اصلاحات کوچک و سریع در طرح لبخند یا شکل برخی از دندان های خود هستید، کامپوزیت ونیر گزینه مناسبی برای شما خواهد بود، اما اگر می خواهید شکل، اندازه و فاصله را اصلاح کنید. بین دندان ها و برای داشتن دندان های سفیدتر، لمینت دندان گزینه بهتری است.

در زیر به بررسی مهم ترین تفاوت های لمینت و کامپوزیت می پردازیم.

1. مصالح ساختمانی

لمینت یک لایه سرامیکی نازک است که روی دندان قرار می گیرد. ضخامت لمینت تقریباً با لنزهای تماسی برابر است. شکل ظاهری و خصوصیات انواع لمینت دندان متفاوت است. مواد لمینت می تواند کامپوزیت چینی یا روزت باشد. پرسلن یک ماده بسیار مقاوم است که ساختار متخلخل دارد. به همین دلیل ممکن است لکه دار شود. رزین کامپوزیت یک ماده همرنگ دندان است. به اندازه پرسلن قوی نیست، اما در برابر لکه ها مقاومت می کند. اگر دندان های کوتاه و کثیفی دارید، احتمالا لمینت گزینه بهتری برای شماست. لمینت لبخند شما را زیبا می کند اما تاثیری بر سلامت دندان های شما ندارد. پس از لمینت دندان باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید تا دندان هایتان خراب نشود.

2. ظاهر

ذرات چینی شفاف تر هستند و اجازه می دهند نور از آنها عبور کند. به همین دلیل ظاهر نهایی درمان لمینت زیباتر و براق تر می شود. در فرآیند درمان لمینت می توان رنگ روکش سرامیکی را انتخاب کرد اما روکش کامپوزیت رنگی نزدیک به رنگ طبیعی دندان دارد. ظاهر کامپوزیت مات بوده و درخشندگی چندانی ندارد.

3. روند درمان

لمینت دندان یک روش طولانی و دقیق است. برای درمان لمینت مراجعه به دندانپزشک در چند جلسه ضروری است اما درمان کامپوزیت در یک جلسه انجام می شود. علاوه بر این، برای درمان لمینت، دندانپزشک باید مقداری از مینای دندان را بتراشد تا لمینت را روی آن قرار دهد. اگر برش به درستی انجام نشود، ظاهر لمینت ها برجسته و غیر طبیعی می شود. برای درمان کامپوزیت نیازی به تیز کردن دندان ها نیست. پزشک مواد کامپوزیت را روی سطح طبیعی دندان قرار داده و با نور آبی ثابت می کند.

4. ادامه دهید

دوام هر دو درمان به مواد مورد استفاده و نحوه نگهداری آنها بستگی دارد. پزشکان عمر مفید کامپوزیت ها را 7 سال و لمینت ها را 10 سال می گویند. لمینت در کوره آزمایشگاهی در دمای بالای 700 اسمارتک نیوز سانتیگراد تولید می شود و مقاومت آن بیشتر از کامپوزیت است. ونیرهای کامپوزیت ممکن است آسیب ببینند، اما به راحتی قابل ترمیم هستند. روکش های سرامیکی لمینت دوام بیشتری دارند، اما قابل تعمیر نیستند. یعنی وقتی می میرند یا می شکنند، باید آنها را جایگزین کنید.

5. هزینه

هزینه درمان با لمینت یا کامپوزیت دندان به عوامل زیادی بستگی دارد. برای تعیین هزینه ها باید با دندانپزشک خود مشورت کنید. مواد مصرفی، تعداد دندان ها و عوامل دیگر تعیین کننده قیمت تمام شده است، اما به طور کلی قیمت لمینت دندان تقریبا دو برابر کامپوزیت است زیرا فرآیند درمان طولانی تری دارد و باید در آزمایشگاه تولید شود.

آخرین کلمه

لمینت دندان یکی از اعمال جدید دندانپزشکی است که با هدف افزایش زیبایی چهره بیماران انجام می شود. درمان لمینت ترکیبی از علم پزشکی و هنر زیبایی است. لمینت های دندان باعث جذابیت بیشتر لبخند و افزایش اعتماد به نفس شما می شود. این روش درمانی کم تهاجمی و قوی برای کسانی که از رنگ و شکل دندان های خود ناراضی هستند گزینه مناسبی است.

اگر این مقاله برای شما مفید بود، آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و نظر خود را در مورد لمینت دندان برای ما بنویسید.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن مراجعه به پزشک یا متخصص ضروری است. اطلاعات بیشتر


کتاب الکترونیکی پیوست شده

اگر می خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاشقانه خود یا حتی خودتان در یک رابطه را بفهمید، این کتاب را بخوانید.
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=108755

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.