سریال به یادمادنی پدر سالار این روزها از آنتن صداوسیما در حال باز پخش است.
به گزارش اسمارتک نیوز، در قسمت هشتم این سریال صحنهای مربوط به قیمت اجاره آپارتمان سانسور شد که از چشم مخاطبان دور نماند.
نوای «پدرسالار» چگونه ماندگار شد؟
مهر: حالا شما فرض کنید در این داستان پرپیچ و خم و البته کاملاً ایرانی، بخواهید موسیقی را روی تصاویر طراحی و تنظیم کنید که بازی درخشان بازیگرانش از یک طرف و عناصر و مؤلفههای بسیار دیگر شرایطی را فراهم کند که میبایست یک اثر پرمخاطب و پرکشش را به بیننده کم حوصله آن روزها که رفتهرفته آماده ورود به دنیای متنوع رسانهها در دهه هفتاد بود، ارائه دهد.
کاری که بهرام دهقانیار به عنوان یک موزیسین نشان داده بود که میتواند دست به چنین کار مهمی بزند. چرا که او قبلاً و حتی بعدتر از ساخت موسیقی متن سریالهای متفاوت دیگر نشان داده که به شدت نبض و سلیقه شنیداری مخاطبان تلویزیونی را میشناخته و آنچنان هم روی این موضوع تمرکز داشته که باید از او به عنوان یک آهنگسازِ خالق نوستالژی یاد کرد.
البته این آهنگساز در یکی از از گفتگوهای مفصلش که به بهانه انتشار تازهترین آلبومش صورت گرفته بود، ضمن ارائه توضیحاتی کامل از آنچه در تجربیات آهنگسازی خود به سرانجام رسانده، به آهنگسازی سرسال پدرسالار نیز اشاره کرده بود و گفته بود:
«زمانی که اکبر خواجویی برای ساخت موسیقی سریال «پدرسالار» سراغ من آمد مختصری درباره شخصیت اصلی داستان برایم توضیح داد و گفت که دیکتاتور است.
تا این را گفت فکر کردم باید موسیقی در چهارگاه ساخته شود اما وقتی یک سکانس از آن را دیدم همان لحظه ملودیاش به ذهنم رسید.
دهقانیار که در کارنامه فعالیتهای مختلف خود، آهنگسازی بسیاری از سریالها و آثار ماندگاری چون «خونه مادربزرگه»، «زیر گنبد کبود»، «قهوه تلخ»، «ویلای من»، «همسران»، «قصهها تابهتا» و «خانه سبز» را به ثبت رسانده مدتی پیش بود که در گفتگویی با خبرگزاری ایسنا درباره نحوه همکاری با دستاندرکاران سریال «پدرسالار» و ساخت موسیقی این مجموعه گفت:
الگوی پدر مقتدر
کارگردان سریال، پیرو آثاری که در آن زمان برای شبکه دو ساخته بودم، با من تماس گرفت و گفت که با توجه به تسلطی که در موسیقی ایرانی دارم و پیشتر هم با آثارم آشنا شده، تصمیم به دعوت از من برای ساخت موسیقی گرفته است.
در نتیجه برای ساخت موسیقی سریال «پدرسالار»، بخشهایی از چند قسمت اول را که فیلمبرداری شده بود، به من نشان دادند. من هم بلافاصله وقتی صحنهها را دیدم، با الگویی که مرحوم کشاورز به عنوان یک پدر مقتدر ارائه داده بودند، تمی در ذهنم شکل گرفت که بعدها در موسیقی تیتراژ پیاده شد.
درهمان لحظه با پیانویی که در آنجا بود، ایدهای که در ذهنم شکل گرفت را برای مرحوم خواجویی (کارگردان سریال) نواختم. از ایشان سوال کردم که آیا چنین فضای صوتی که در موسیقی چهارگاه ایرانی باشد را برای این سریال مناسب میبیند که با آن موافقت کردند.
از آنجایی که مرحوم خواجویی پیشتر از حضور استاد محمد علی کشاورز در این سریال به من خبر داده بودند، خیلی دوست داشتم که نظر ایشان را نیز درباره ایده موسیقی متن سریال بدانم.
وی ادامه میدهد: قرار گذاشتیم که وقتی طرح تیتراژ را تمام کردم، مرحوم خواجویی به همراه مرحوم کشاورز بیایند و کار را بشنوند. این بهانهای شد تا من سعادت دیدار مرحوم کشاورز را در خانه خودم داشته باشم.
به محض اینکه صدای تیتراژ از استودیوی من پخش شد، دیدم که سر خود را بالا آورد، بلند شد و مرا بوسید و بغل کرد و گفت که «به تو تبریک میگویم.
این خود جنس و موسیقی است که میخواستیم. با این موسیقی که ساختی، کاراکتر مرا در این سریال به خوبی تعریف کردی.»
منبع: برترینها