افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
2

90 درصد بیماری های روماتیسمی مربوط به زنان است/ تاثیر مهم سیگار و نور خورشید بر بیماران

  • کد خبر : 281758
90 درصد بیماری های روماتیسمی مربوط به زنان است/ تاثیر مهم سیگار و نور خورشید بر بیماران

به گزارش خبرنگار سلامت رکنا، روماتیسم یک بیماری خودایمنی است که باعث دردهای مزمن در عضلات و بافت همبند می شود. ژنتیک مهمترین عامل ابتلا به روماتیسم است و 90 درصد بیماران روماتیسمی را زنان به دلیل ساختار ژنتیکی تشکیل می دهند. از این نظر با دکتر مرتضی صفی خانی متخصص داخلی و فوق تخصص […]

به گزارش خبرنگار سلامت رکنا، روماتیسم یک بیماری خودایمنی است که باعث دردهای مزمن در عضلات و بافت همبند می شود. ژنتیک مهمترین عامل ابتلا به روماتیسم است و 90 درصد بیماران روماتیسمی را زنان به دلیل ساختار ژنتیکی تشکیل می دهند. از این نظر با دکتر مرتضی صفی خانی متخصص داخلی و فوق تخصص روماتولوژی.

مرتضی صفی خانی در گفت و گو با خبرنگار سلامت رکنا در تعریف روماتیسم وی بیان کرد: روماتیسم یک بیماری عمومی از جمله بیماری های مختلف از جمله آرتریت روماتوئید، لوپوس، واسکولیت و… است. این بیماری ها عمدتاً مربوط به سیستم ایمنی بدن بوده و باعث بروز برخی بیماری ها و علائم در بافت همبند، ماهیچه ها و مفاصل افراد می شود که در مجموع به آنها بیماری های روماتیسمی یا روماتولوژی می گویند.

وی با تاکید بر نقش مهم عوامل ژنتیکی و محیطی در بیماری های روماتیسمی افزود: درصد زیادی از بیماران روماتیسمی به دلیل ژنتیک هستند. حتی برخی از افراد دارای ژن هایی هستند که آنها را مستعد ابتلا به این بیماری می کند. علاوه بر این، عوامل محیطی مانند سیگار کشیدن، نور خورشید، برخی از باکتری ها و انواع مختلف میکروب ها در بیمار کردن افراد موثر هستند. یعنی یک فرد می تواند ژن مربوط به بیماری روماتیسمی را داشته باشد، اما به دلیل اینکه در معرض عوامل محیطی قرار نمی گیرد، بیمار نشود.

صفی خانی با اشاره به نقش جنسیت و اقلیم در افراد مبتلا به بیماری های روماتیسمی ، تصریح کرد: بیش از 90 درصد بیماری های روماتیسمی به دلیل تأثیرات ژنتیکی مربوط به زنان است. یعنی کروموزوم های X و Y به دلیل ترکیباتی که آزاد می کنند باعث افزایش بیماری های خود ایمنی در زنان می شود. یک اصطلاح رایج در بین مردم این است که هر چه بیشتر در معرض آب قرار بگیریم، بیشتر مستعد ابتلا به روماتیسم هستیم. این یک سوال علمی نیست و تاکنون هیچ مدرکی در این مورد وجود نداشته است. عوامل اقلیمی نیز می توانند به طور غیر مستقیم بر روماتیسم تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، نوعی روماتیسم داریم که مربوط به بیماری های پوستی مانند پسوریازیس است و با سردی هوا افزایش می یابد. در آب و هوای سرد، بیماران روماتیسمی علائم بیشتری دارند و درد بیشتری احساس می کنند. با توجه به تأثیر آب و هوا در ایجاد بیماری های روماتیسمی، هنوز از نظر علمی ثابت نشده است.

وی با تاکید بر اینکه فرد باید پس از بروز علائم به پزشک مراجعه کند، افزود: بیماری های روماتیسمی با شروع پیش رونده بوده و پس از مدتی باعث تخریب و تغییر شکل مفاصل و ایجاد بدشکلی در بدن می شود. یکی از توصیه ها این است که افراد در صورت بروز علائم به روماتولوژیست مراجعه کنند و از درمان های خودسرانه و غیر استاندارد که باعث اتلاف وقت و پیشرفت بیماری می شود خودداری کنند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=281758

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.