افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
0

9 چکی که نمی توانید از آنها شکایت کنید

  • کد خبر : 370717
9 چکی که نمی توانید از آنها شکایت کنید

در این قسمت از مقاله قصد داریم چک هایی را که به صورت کیفری قابل ارائه نیستند، توضیح دهیم. بیایید پرداخت کنیم چک هایی که قابل پردازش نیستند 1- چکی که می توان تایید کرد سفید امضا دارد. یعنی اگر فردی بدون نام دارنده و مبلغ و تاریخ چکی را ادعا کند و این ادعا […]

در این قسمت از مقاله قصد داریم چک هایی را که به صورت کیفری قابل ارائه نیستند، توضیح دهیم. بیایید پرداخت کنیم

چک هایی که قابل پردازش نیستند

1- چکی که می توان تایید کرد سفید امضا دارد. یعنی اگر فردی بدون نام دارنده و مبلغ و تاریخ چکی را ادعا کند و این ادعا ثابت شود، چک قانونی است و شکایت کیفری نمی توان علیه آن مطرح کرد.

2- در صورتی که دریافت وجه از چک بانکی منوط به رعایت شرطی باشد که در متن چک مقرر شده است. مثلاً بین خریدار و فروشنده یک خانه شرط شود که فروشنده بتواند چک خرید خانه را برای نقد به بانک ببرد و فروشنده ابتدا سند خانه را به خریدار منتقل کند. اگر شرط در متن چک درج نشده باشد. اما اگر با روش دیگری مانند شهادت شهود بتوان شرط را ثابت کرد، این چک قانونی است و قابل پیگیری کیفری نیست.

3- چک هایی که متن آن بیانگر این باشد که چک برای ضمانت اتمام کار یا معامله صادر شده است که به آن چک تضمینی می گویند. در صورتی که متن چک حاکی از صدور وثیقه بودن چک نباشد ولی وثیقه قابل اثبات باشد، چک قابل تعقیب کیفری نیست.

4- چک های بدون تاریخ قابل تعقیب کیفری نمی باشد. اگر صادرکننده چکی بدون تاریخ صادر کرده باشد و دارنده برای شکایت کیفری علیه صادرکننده، تاریخ چک را مهر زده باشد، در این صورت اگر ثابت شود که دارنده خود این تاریخ را در چک درج کرده است. هنوز نمی تواند شما می توانید شکایت کیفری.

5- چک های اقساطی یا چک های پرداختنی قابل تعقیب کیفری نمی باشد. یعنی اگر ثابت شود که تاریخ انقضای چک با تاریخ صدور آن متفاوت است، قانونا فقط وجه چک قابل مطالبه است.

6- چکهای صادره برای معاملات غیرقانونی یا سود ربوی نیز مشمول اتهام کیفری نمی باشد.

7- چک هایی که ظرف شش ماه از سررسید آن گواهی عدم پرداخت وصول نشده و یا در صورت وصول گواهی عدم پرداخت به مدت شش ماه شکایت کیفری صورت نمی گیرد.

8- چک های صادره از موسسات مالی و اعتباری یا صندوق های قرض الحسنه. آنها مشمول تعقیب کیفری نیستند.

9- چک هایی که پس از صدور گواهی عدم پرداخت به دیگری منتقل می شود قابل تعقیب کیفری نمی باشد. بنابراین، در شرایط فوق، تأیید فقط به روش قانونی یا ثبتی امکان پذیر است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=370717

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.