افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
3

9 عامل و 10 غذای محرک میگرن + روش های مقابله

  • کد خبر : 243024
9 عامل و 10 غذای محرک میگرن + روش های مقابله

برخی افراد میگرن را یک سردرد شدید می دانند. اگرچه مهمترین علامت میگرن سردرد است، اما در بیشتر مواقع فرد مبتلا علائم دیگری مانند تهوع، استفراغ، مورمور یا بی حسی دست و پا و حساسیت به نور و صدا را نشان می دهد. محققان هنوز علت دقیق میگرن را کشف نکرده اند، اما معتقدند عدم […]

برخی افراد میگرن را یک سردرد شدید می دانند. اگرچه مهمترین علامت میگرن سردرد است، اما در بیشتر مواقع فرد مبتلا علائم دیگری مانند تهوع، استفراغ، مورمور یا بی حسی دست و پا و حساسیت به نور و صدا را نشان می دهد. محققان هنوز علت دقیق میگرن را کشف نکرده اند، اما معتقدند عدم تعادل برخی مواد شیمیایی مغز در بروز میگرن نقش دارد. در این مقاله در مورد عوامل و غذاهای محرک میگرن و نحوه مقابله با این نوع سردرد صحبت می کنیم. با ما بمان.

علل میگرن

برخی افراد بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به میگرن هستند. عواملی که این افراد را آسیب پذیرتر می کند عبارتند از:

  • ژنتیک: اگر یکی از اعضای خانواده مبتلا به میگرن باشد، احتمال سایر اعضای خانواده نیز افزایش می یابد.
  • سن: افراد می توانند در هر مرحله از زندگی خود میگرن را تجربه کنند، اما اولین سردرد احتمالاً در نوجوانی ظاهر می شود، در حدود 30 سالگی به اوج خود می رسد و در میانسالی شدیدتر می شود.
  • جنسیت: زنان تقریباً سه برابر مردان از میگرن رنج می برند.

محرک های میگرن

شایع ترین محرک های میگرن عبارتند از:

  • تغییرات هورمونی: تغییرات در سطح استروژن می تواند باعث میگرن و سردردهای هورمونی در زنان شود. مصرف داروهایی مانند قرص های ضد بارداری یا هورمون درمانی جایگزین می تواند باعث تحریک یا تشدید میگرن شود.
  • فشار: وقتی استرس دارید، مغزتان مواد شیمیایی آزاد می‌کند که واکنش مبارزه یا فرار را تحریک می‌کند. اضطراب، نگرانی و ترس باعث تنش بیشتر و تشدید میگرن می شود.
  • مصرف برخی غذاها: غذاهای شور و فرآوری شده محرک میگرن هستند. شیرین کننده های مصنوعی آسپارتام و تقویت کننده طعم مونو سدیم گلوتامات (MSG) نیز می توانند علائم میگرن را تحریک کنند.
  • به استثنای وعده های غذایی: حذف وعده های غذایی قند خون را کاهش می دهد و باعث سردرد می شود.
  • اضافه بار حسی: نورهای روشن، صداهای بلند و بوهای تند می توانند در برخی افراد باعث میگرن شوند.
  • تغییر الگوی خواب: کم خوابی یا خواب زیاد می تواند باعث علائم میگرن شود.
  • فشار فیزیکی: اگرچه فعالیت بدنی منظم یکی از اصول سالم بودن است، اما اگر سابقه میگرن دارید باید از ورزش شدید اجتناب کنید.
  • تغییرات آب و هوایی: تغییر شرایط آب و هوایی نیز یکی از رایج ترین عواملی است که باعث میگرن می شود.
  • مصرف بیش از حد دارو: آیا از میگرن رنج می برید و بیش از 10 روز در ماه از داروهای درمان میگرن استفاده می کنید؟ مصرف بیش از حد دارو می تواند شما را در معرض خطر سردردهای مکرر قرار دهد. سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو سردرد برگشتی نامیده می شود.

غذاهایی که باعث میگرن می شوند

1. کافئین

اگرچه مصرف متوسط ​​نوشیدنی های کافئین دار بر اساس مطالعات مختلف در تسکین حملات میگرن موثر است، اما مصرف بیش از حد آن می تواند این وضعیت را بدتر کند. مصرف بیش از حد نوشیدنی های کافئین دار یا حتی ترک ناگهانی کافئین می تواند علائم میگرن را تحریک کند. غذاها و نوشیدنی های حاوی کافئین عبارتند از:

2. شیرین کننده های مصنوعی

بسیاری از غذاهای فرآوری شده حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند. این نوع شیرین‌کننده‌ها جایگزین‌های قندی هستند که به غذاها و نوشیدنی‌ها اضافه می‌شوند تا طعم شیرینی به آن‌ها بدهند. یکی از مضرات استفاده از شیرین کننده های مصنوعی ایجاد یا تشدید میگرن است. تا حد امکان از مصرف غذاهای حاوی این نوع شیرین کننده ها خودداری کنید.

3. الکل

الکل یکی از رایج ترین محصولاتی است که باعث میگرن می شود. در یک مطالعه معتبر، بیش از 35 درصد از شرکت کنندگان مبتلا به میگرن گزارش دادند که الکل یکی از موثرترین محرک های میگرن برای آنها است. الکل بدن را کم آب می کند و کم آبی بدن یکی از مهم ترین علل سردرد است.

4. شکلات

بر اساس گزارش بنیاد میگرن آمریکا، شکلات بعد از الکل دومین عامل شایع حملات میگرنی است. محتوای کافئین و بتا فنیل اتیلامین موجود در شکلات می تواند در برخی افراد باعث میگرن شود.

5. غذاهای حاوی مونوسدیم گلوتامات

مونوسدیم گلوتامات (MSG) نمکی از اسید گلوتامیک است که به طور طبیعی در بدن ما وجود دارد. برخی از غذاهای خاص نیز حاوی این نمک هستند و به عنوان چاشنی در بسیاری از غذاها استفاده می شود. اگرچه مصرف این نوع نمک بی خطر تلقی می شود، اما برخی از محققان مصرف آن را با بروز حملات میگرنی مرتبط می دانند.

6. گوشت های فرآوری شده

گوشت های فرآوری شده مانند ژامبون، سوسیس و کالباس حاوی مواد نگهدارنده ای به نام نیترات هستند که رنگ و طعم گوشت را حفظ می کنند. این نوع گوشت ها می توانند با وارد کردن اکسید نیتریک به خون باعث گشاد شدن رگ های خونی در مغز شوند. تحقیقات نشان می دهد که اکسید نیتریک یکی از محرک های میگرن است.

7. پنیرهای رسیده

پنیر بالغ نوعی پنیر است که طبق دستور خاصی درست می شود و پس از تهیه در شرایطی چند ماه در یخچال می ماند تا به پنیر کامل تبدیل شود. پنیرهای رسیده حاوی ماده ای به نام تیرامین هستند. تیرامین یک ماده شیمیایی است که باعث سردرد و میگرن می شود. پنیرهای غنی از تیرامین عبارتند از:

8. غذاهای اسیدی و تخمیری.

غذاهای تخمیر شده همچنین می توانند حاوی مقادیر زیادی تیرامین باشند، مانند پنیرهای کهنه. این غذاها عبارتند از:

  • خيار شور؛
  • کیمچی;
  • کامبوچا;
  • ترشی بامیه؛
  • ترشی فلفل هالاپینو.

9. وعده های غذایی منجمد

خوردن غذاها و نوشیدنی های منجمد مانند بستنی می تواند باعث میگرن شدید شود.

10. غذاهای شور

غذاهای شور، از جمله آنهایی که باعث میگرن می شوند.

گاهی اوقات علت علائم میگرن مصرف غذاهای شور (به ویژه غذاهای فرآوری شده نمکی) است. مصرف زیاد سدیم باعث افزایش فشار خون و ایجاد سردرد یا حملات میگرنی می شود.

راهکارهایی برای مقابله با محرک های میگرن

1. غذاهایی که باعث میگرن می شوند نخورید

اکنون که غذاهای محرک را شناختید، لازم است مصرف آنها را محدود کنید. یکی از راه حل های مفید در این زمینه، یادداشت نام غذاهایی است که قبل از شروع علائم میگرن مصرف کرده اید. با گذشت زمان، متوجه خواهید شد که کدام غذاها در بروز علائم میگرن نقش دارند. با حذف این غذاها از رژیم غذایی خود می توانید با یکی از بزرگترین محرک های میگرن مبارزه کنید.

2. غذای خود را به موقع بخورید

گاهی اوقات به دلایل مختلف ممکن است وسوسه شوید که یک وعده غذایی را حذف کنید و وعده غذایی بعدی را جایگزین کنید. با این کار سطح قند خون شما پایین می آید و سردردتان به تدریج شروع می شود. طبق برنامه منظم غذا بخورید و اجازه ندهید بدنتان دچار کم آبی شود.

3. مصرف کافئین را محدود کنید

اکثر ما ایرانی ها عادت داریم روزانه چندین لیوان چای، قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار بنوشیم، بدون اینکه بدانیم زیاده روی در مصرف این نوشیدنی ها احتمال ابتلا به علائم میگرن را افزایش می دهد. اگر میگرن دارید، سعی کنید به تدریج میزان کافئین مصرفی خود را کاهش دهید. قطع ناگهانی کافئین می تواند علائم میگرن را تشدید کند.

4. از ورزش شدید خودداری کنید

همه افراد برای سالم بودن به فعالیت بدنی منظم نیاز دارند. اگر از میگرن رنج می برید، همیشه باید اعتدال را حفظ کنید و با شدت متوسط ​​ورزش کنید.

5. استرس را کنترل کنید

برای غلبه بر استرس می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید. برخی از موثرترین روش ها عبارتند از:

  • مراقبه؛
  • نماز خواندن؛
  • ورزش؛
  • با عزیزانتان وقت بگذرانید؛
  • کارهای سرگرم کننده و لذت بخش انجام دهید.

آخرین کلمه

در این مقاله با غذاها و عوامل محرک میگرن و نحوه درمان آن آشنا شدید. اگر شما هم از مبتلایان به میگرن هستید و هر از چند گاهی میگرن شدید را تجربه می کنید، سعی کنید با اجتناب از محرک ها، این علائم را به حداقل برسانید.

آیا شما هم از میگرن رنج می برید؟ از چه راهکارهایی برای بهبود علائم استفاده می کنید؟ نظرات و تجربیات ارزشمند خود را با ما و کاربران عزیز در میان بگذارید.


فروشگاه اسمارتک نیوز؟  مجموعه ای از ارتباطات موثر.

گامی برای تسلط بر مهارت های ارتباطی شما


هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=243024

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.