افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 14 October , 2024
0

8 علت پنهان نفخ و بزرگ شدن شکم

  • کد خبر : 396469
8 علت پنهان نفخ و بزرگ شدن شکم

آفتاب نیوز: برخی از داروها باعث نفخ شکم در افراد مبتلا به مشکلات گوارشی می شوند. اگر روده ها حساس هستند، مصرف هر چیزی و حتی مصرف داروهایی مانند ضد التهاب یا آنتی بیوتیک نیز باعث نفخ شکم می شود. باید بدانید آنتی بیوتیک ها تعادل فلور روده را تغییر می دهند و به این […]

آفتاب نیوز:

برخی از داروها باعث نفخ شکم در افراد مبتلا به مشکلات گوارشی می شوند. اگر روده ها حساس هستند، مصرف هر چیزی و حتی مصرف داروهایی مانند ضد التهاب یا آنتی بیوتیک نیز باعث نفخ شکم می شود. باید بدانید آنتی بیوتیک ها تعادل فلور روده را تغییر می دهند و به این ترتیب میزان باکتری هایی که باعث تخمیر و افزایش مشکلات شکمی می شوند افزایش می یابد. بنابراین، توصیه می کنیم زمانی که مجبور به مصرف آنتی بیوتیک هستید، از محصولات غذایی پروبیوتیک (ماست پروبیوتیک) برای کاهش عوارض جانبی دارو استفاده کنید.

عدم تعادل فلور روده باعث مشکلات گوارشی می شود

باکتری های روده ما، که به عنوان فلور روده شناخته می شوند، در فرآیند هضم غذا شرکت می کنند. اما همه چیز به تعادل این باکتری ها مربوط می شود. هنگامی که برخی از باکتری ها زیاد یا کم می شوند، فرآیند هضم غذا دشوار می شود و ممکن است معده متورم شود.

در بیشتر موارد، عدم تعادل فلور روده به تغذیه ناکافی (مصرف زیاد و بیش از حد چربی ها و پروتئین ها) مربوط می شود. تنها راه متعادل کردن فلور روده پرهیز از خوردن غذاهای نامناسب است. در عین حال می توانید با مصرف مکمل ها یا غذاهای حاوی پروبیوتیک به حفظ تعادل این میکروارگانیسم ها کمک کنید. به گفته متخصصان، لازم است به نحوه تغذیه خود فکر کنید. یعنی باید نشسته غذا بخورید و استراحت کنید و تمرکز کنید. علاوه بر این، باید مراقب طرز پخت غذا باشید. به عنوان مثال، بخارپز کردن باعث بهبود هضم و هضم غذا می شود.

نفخ ناشی از خوردن غذا

نفخ ناشی از تجمع گاز در روده است که در نتیجه مکانیسم تخمیر رخ می دهد و در نتیجه باعث نفخ و بزرگ شدن شکم می شود. به گفته کارشناسان، باکتری های روده هر چیزی را که سلول ها برگردانده اند هضم می کنند. اما این باکتری ها نمی توانند با غذاهای خاصی که به عنوان «ضایعات غذایی» شناخته می شوند (غذاهای حاوی قندهای لازم برای تخمیر فلور روده) کنار بیایند. ارتباط قوی بین مصرف کوپن غذا و بروز مشکلات گوارشی مانند گاز معده، نفخ، اسهال، یبوست و … وجود دارد. لازم است به طور موقت مصرف غذاهای FODAMP محدود شود. این غذاها شامل برخی میوه ها مانند سیب، گلابی، زردآلو و … می شود. و برخی سبزیجات مانند کلم، تره فرنگی، کنگر فرنگی و حبوبات مانند عدس، نخود، لوبیا، لبنیات و غلات. البته به یاد داشته باشید که در صورت نفخ، حذف کامل این غذاها ضروری نیست، زیرا برای سلامتی ضروری هستند. کافی است در مواردی که احساس نفخ زیاد دارید مصرف این غذاها را محدود کنید.

احتباس آب

احتباس آب در بدن و تورم آن نتیجه مکانیسمی است که به وسیله آن از بافت های بدن دفع نمی شود. بنابراین آب اضافی در بدن در شکم جمع می شود و باعث تورم و اندازه آن می شود. اما احتباس آب در بدن باعث واکنشی فراتر از نفخ شکم می شود. بنابراین لازم است ابتدا علت اصلی این احتباس آب و عدم حذف آن بررسی شود.

وجود یک بیماری گوارشی نادر اما مزمن.

در برخی شرایط و البته در موارد نادر، نفخ شکم در نتیجه عدم تعادل روده مزمن رخ می دهد. در این مورد به دلیل یک بیماری گوارشی مانند بیماری کرون، سندرم روده تحریک پذیر یا رکتوکلیت هموراژیک یا کولیت اولسراتیو است. این بیماری ها مزمن و جدی هستند و باید توسط پزشک معاینه شوند.

التهاب شکم

عدم تعادل هورمونی

گاهی علت ورم و بزرگ شدن شکم را باید در میزان هورمون ها جستجو کرد. برخی از هورمون ها مانند هورمون کورتیزول (هورمون استرس) یا هورمون انسولین که به تغذیه بستگی دارد، بر حجم و اندازه شکم تأثیر می گذارد. بهتر است بدانید به غیر از دو هورمون ذکر شده، هورمون های دیگری نیز در نفخ شکم نقش دارند. هورمون های زنانه نیز روی سایز شکم تاثیر می گذارند، به خصوص در صورت داشتن اختلال هورمونی یا قرار گرفتن در دوره قبل از یائسگی. اختلال هورمونی مربوط به یائسگی نیز باعث تغییراتی در اسکلت زنان می شود. در این دوره قد زنان کمی دو برابر و چند سانتی متر کوتاه می شود و این تصور را ایجاد می کند که شکم خود را بیرون زده اند. اما توزیع جدیدی از حجم در شکم ایجاد شده است و به همین دلیل کل محتویات شکم به صورت برجسته تری دیده می شود.

شل شدن عضلات شکم

اگر عضلات شکم شما قوی نیستند، نمی توانید انتظار داشته باشید که شکمی کوچک و صاف داشته باشید. برای مقابله با این مشکل باید سعی کرد با ورزش عضلات این قسمت را تقویت کرد. برای داشتن شکمی صاف تر، توصیه می شود ابتدا تغذیه کافی داشته باشید و سبک زندگی خود را اصلاح کنید. ورزش، پیاده روی و ورزش های شکمی باعث تقویت عضلات شکم و کوچکتر شدن آنها می شود.

استرس منبع التهاب روده است.

افرادی که تحت استرس شدید هستند، در معرض اثرات قوی آن بر روی هضم و سلامت روده خود قرار دارند. استرس باعث تغییراتی در ترشح هورمون های آدرنال می شود. این مکانیسم همچنین التهاب روده را افزایش می دهد. در نتیجه شکم متورم و درد می کند. برای مقابله با این مشکل ابتدا به فکر تنش زدایی و رسیدن به آرامش باشید. متأسفانه همیشه پیشگیری و کنار آمدن با استرس آسان نیست و وقتی اضطراب تمام وجود انسان را فرا می گیرد، تسلط بر آن دشوار است. با این حال، توصیه می کنیم از تکنیک های آرامش بخش استفاده کنید. تنفس عمیق شکمی، یوگا، دعا، مدیتیشن و غیره. کاهش استرس همچنین می توانید از گیاهان آرام بخش برای کاهش استرس استفاده کنید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=396469

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.