افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
3

7 متر رسوب در دریاچه ارومیه

  • کد خبر : 209921
7 متر رسوب در دریاچه ارومیه

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اخبار هواشناسی حاکی از آن است که هفته آینده در بسیاری از نقاط کشور شرایط دمایی کاملاً متفاوت با هفته جاری خواهد بود و در بسیاری از نقاط شاهد یخبندان و دمای زیر صفر درجه سانتیگراد خواهیم بود و با این الگو هفته سردی باشد که با بارش برف و […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اخبار هواشناسی حاکی از آن است که هفته آینده در بسیاری از نقاط کشور شرایط دمایی کاملاً متفاوت با هفته جاری خواهد بود و در بسیاری از نقاط شاهد یخبندان و دمای زیر صفر درجه سانتیگراد خواهیم بود و با این الگو هفته سردی باشد که با بارش برف و باران گسترده همراه باشد. اما سوال اینجاست که این بارندگی ها تا چه اندازه دشت های خشک، رودخانه های تشنه و سدهای بی آب را آبیاری می کند؟ چقدر قابلیت کاهش دارد بحران آب آن کشور

بارندگی ممکن است تاثیر قابل توجهی بر آبیاری سفرهای زیرزمینی نداشته باشد

مهدی زارع زمین شناس به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: چون خشکسالی بارش های طولانی مدت نمی تواند تاثیر خوبی در آبیاری سفره های زیرزمینی داشته باشد: در تمام مناطقی که خشکسالی رخ می دهد به تدریج یک لایه نفوذ ناپذیر تشکیل می شود که از نفوذ آب به خاک جلوگیری می کند.

لایه نمک و رسوب در کف دریاچه ارومیه مانع از ورود آب به مخازن زیرزمینی می شود.

این استاد دانشگاه افزود: این موضوع به دلیل تشکیل لایه های نفوذ ناپذیر در خاک، مشکلات زیادی را در محیط زیست از جمله سیل ایجاد می کند. به عنوان مثال در دریاچه ارومیه در کف آن لایه ای از نمک و رسوب تشکیل می شود که این رسوبات از نفوذ آب به لایه های زیرین و سفره های زیرزمینی جلوگیری می کند و باران به سفره های زیرزمینی نفوذ نمی کند، این آب باران در لایه سطحی دریاچه جمع می شود و ناوبری تبخیر می شود. .

در برخی نقاط دریاچه ارومیه تا 7 متر پر از رسوب است

این زمین شناس هشدار داد: در برخی نقاط دریاچه ارومیه تا 7 متر از رسوبات پر شده است که باعث می شود حتی ارتفاع آب که تا 4 یا 5 متر هم می رسد، تاثیری در احیای دریاچه ارومیه نداشته باشد. .

پاییز امسال به ویژه در مناطق مرکزی کشور نسبت به سال های گذشته خشک تر بود

وی با اشاره به رعایت نشدن پیش بینی های هواشناسی در پاییز 1402 گفت: علیرغم پیش بینی هواشناسی که اعلام کرده بود پاییز سال 1402 بارانی خواهد بود، تا اینکه بارندگی های اتفاقی بهان 1402 رخ داد که باعث بارش باران در برخی نقاط کشور شد. تبدیل شود. پاییز امسال نسبت به سال های گذشته خشک تر از سال های گذشته به ویژه در برخی مناطق مرکزی کشور بود.

بارندگی های اخیر یک بازه زمانی محدود است.

دانشیار گروه زمین شناسی فرهنگستان علوم از خشکسالی های پی در پی ابراز نگرانی کرد و گفت: در واقع در چهارمین سال خشکسالی های گسترده در ایران هستیم. باران اتفاقی که اخیرا رخ داده یک «پنجره زمانی محدود» است که در جنوب کشور نیز رخ داده است و احتمال بارش های گسترده تری وجود دارد.

این پژوهشگر روش های زیادی برای مدیریت منابع آب می داند که برخی از آنها در کشور اجرا شده است، اما اقدامات متقابل زیادی وجود داشته که آنها را ناکارآمد کرده است.

22 سال است که نیمی از مخازن کشور خالی است

وی سدسازی را یکی از این روش های ناموفق مدیریت آب دانست و افزود: یکی از روش های مدیریت آب، سدسازی است که بسیاری از مردم به آن افراط کردند و همین امر باعث از کار افتادن مخازن سد شد و پر می شود. تا یک نقطه خاص از اوایل دهه 1980 تقریبا نیمی از مخازن ایران خالی از آب بوده است.

زارع تاکید می کند: در مقایسه با ساخت سدها، آبخیزداری، توسعه جنگل ها و اصلاحات ارضی یکی دیگر از روش های مدیریت منابع آب است که نیازمند سرمایه گذاری ملی است و تاکنون اقداماتی در این زمینه انجام شده است، اما با تغییر کاربری در عرصه های جنگلی. کاهش یافته است. اثربخشی این روش ها

خسارت جنگل چیتگر و جاده همت و زین الدین به منابع آب و خاک

وی در عین حال با اشاره به تجاوز به جنگل ها و منابع طبیعی در 20 سال اخیر ادامه داد: تبدیل و تغییر کاربری از باغ ها به مناطق مسکونی و سکونتگاه ها به طور گسترده در شمال جنگل ها و سکونتگاه های این مناطق بوده است و آنها به طور مستمر حذف شوند.

این محقق با اشاره به موارد مشابه در تهران افزود: در تهران با ایجاد جاده همت و زین الدین در مناطق جنگلی چیتگر که توسط انسان برای رفع گره های ترافیکی ساخته شده بود، منجر به از بین رفتن سطح جنگل شد. و به منابع آب آسیب وارد کرده و به گرد و غبار تبدیل شده است.

دکتر زارع بزرگترین خطر برای محیط زیست را مداخلات انسانی دانست و بیان کرد: اقدامات خوبی برای مدیریت آب در کشور انجام داده ایم اما اقدامات بد بسیاری نیز انجام شده است.

ایران بزرگترین تولید کننده گازهای گلخانه ای در منطقه است

این استاد دانشگاه افزود: ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه ای در منطقه و در بین کشورهای همسایه است که به دلیل دارا بودن شهرهای صنعتی فراوان، ذخایر نفت و گاز و مصرف سوخت های فسیلی است. همه اینها باعث گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی می شود که باعث خشکسالی های شدیدتر و باران های ناگهانی و کوتاه مدت می شود. در این شرایط باید منتظر سیل شدید باشیم. گرمایش جهانی فراتر از مداخله انسان نیست.

تعرض به حریم منابع طبیعی موجب بروز سیل در سال 96 شد

وی با انتقاد از عدم وجود ظرفیت های مدیریتی ایجاد شده برای مدیریت منابع آبی تصریح کرد: در بارندگی هایی که در سال 96 داشتیم متاسفانه تمامی مسیرهای رودخانه های جرهری، کارون و مارون، دز و کرخه با دخالت انسانی با احداث رستوران ها تخریب شد. و مراکز تفریحی و به وسعت منابع طبیعی دست درازی کرده و موجب جاری شدن سیل گسترده شده بود.

وی ادامه داد: در سیل سال 96 بسیاری از این رستوران ها تخریب، آسیب دیدند و تخریب شدند. شهرداری خوزستان روی همه این رودخانه ها پارک ها و مراکز تفریحی ساخته و مدعی است که از این مناطق بهره برداری می کنیم و فضای سبز را برای نیاز شهروندان فراهم می کنیم. این نقض حریم منابع طبیعی بود.

زارع می گوید: جاده ای که در کنار دروازه قرآن شیراز ساخته شده مصداق بارز تعرض به حریم رودخانه است، به همین دلیل شهرداری به بهانه طولانی بودن مدت بازگشت آب به بستر رودخانه، پارکی در این منطقه احداث کرد. و به همین دلیل آن را تصور نمی کردند. باران را خیلی سخت و زود باریدند. البته تغییرات اقلیمی بازگشت سیلاب را به بستر رودخانه ای که فکر می کردند 200 سال قدمت داشت به ارمغان آورد و این سیل خیلی سریع اتفاق افتاد. بستر رودخانه تاکنون به حالت قبل برنگشته است و همچنان به صورت جاده باقی مانده و همان جاده وجود دارد و پر شدن دره به همان شکلی که هست باقی مانده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=209921

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.